“Economat se intoarce”. Resuscitarea unui proiect care a falimentat dupa cativa ani. De ce a murit si de ce ar functiona acum?

de Dan Popa     HotNews.ro
Joi, 28 iulie 2011, 12:28 Economie | Companii


2001. Se lanseaza programul Economat. Pensionarii isi pot cumpara o anumita cantitate lunara de alimente de baza la preturi mai mici decat cele din magazine. Se taie panglici, se bea sampanie, se rade si se numara potentiale voturi viitoare. Dupa cativa ani, magazinele falimenteaza unul dupa altul. PSD pierde alegerile. In 2011, programul ar putea fi relansat sub actualul Guvern. De ce au falimentat vechile economate si de ce ar functiona acum programul?
Vezi ce sanse dau "Cosului Pensionarului" producatorii, retailerii si cei care sustin promovarea lui.
  • Ministerul Sanatatii lucreaza in prezent la stabilirea numarului de calorii necesare fiecarui pensionar
"Ministerul Sanatatii lucreaza acum la  stabilirea necesarului de calorii pentru persoanele in varsta. In functie de calculele domniilor lor vom vedea in ce va consta pachetul de alimente  de baza pe care il vom vinde cu preturi reduse. Programul nu prevede preturi permanent mai mici la toate alimentele. E vorba de o cantitate limitata care va putea fi achizionata o data pe luna de catre pensionari, explica pentru HotNews Marian Sarbu, unul dintre promotorii programului guvernamental. S-a instituit si o comisie interministeriala care se ocupa de detaliile tehnice si care are la dispozitie 3 saptamani pentru a pune la punct mecanismul complet al “operatiunii”.

  • Cum ar functiona teoretic programul Economat II?

Primaria aloca un spatiu de functionare. Inchiriaza sau pune la dispozitie un depozit pentru stocarea produselor. Depozitul are nevoie de angajati, de utilaje, de minime utilitati. Toate acestea costa. Nu se stie cum va fi facuta aprovizionarea- cu masinile producatorilor franco depozit sau cu masinile Primariei (din dotare sau inchiriate). Urmeaza licitatiile cu producatorii. Achizitia marfurilor, transportul la magazin si punerea lor pe raft. Se deschide magazinul, pensionarii dau navala si asigura succesul “cosului pensionarului”. Asta este planul. In practica, lucrurile sunt mai complicate. Ai nevoie de oameni pregatiti care sa stie merchandising, marketing, vanzari. Ai nevoie de buni negociatori cu producatorii, care sunt acum "caliti" in negocierile cu retailerii si de la care nu mai scoti preturi bune decat daca e membru de partid sau ii cumperi cantitati uriase. Mai ai de platit salarii, chirii, combustibili, utilitati, furnizori. Toate astea sunt foarte greu de impacat cu preturile “cele mai scazute”din piata.
  • Ce spun producatorii
Am sunat la cativa producatori de alimente de baza. "La ulei, obtinerea unei marje de 25-30% - dupa cum am citit in media ca se intentioneaza- este exclusa. E o fantezie. Presiunea pe marje este foarte ridicata. Se discuta de  2-3% nu de 25%. In plus, unii producatori lucreaza cu retailerii in regim de marca privata. Ori, se stie ca in materie de pret este foarte dificil sa te bati cu marca privata. Nu vad cum vor putea vinde ulei- nu discut despre alte produse- la preturi mai scazute decat marile retele comerciale”, au declarat pentru HotNews.ro reprezentanti ai producatorului de ulei Prutul.

La paine lucrurile nu stau mai diferit. “Daca se va lucra pe factura, nu au cum obtine asemenea reduceri. Intrucat evaziunea in panificatie continua sa fie ridicata, nu m-ar mira sa se mearga si pe factura si fara. Dar painea este un produs cu valoare adaugata mica. Ai rulaj, dar profitul e mic. Experientele trecute ne arata ca nu a fost profitabil nici pentru noi, nici pentru magazinele de tip economat”, au explicat pentru HotNews directorul unei fabrici de paine din top 10 jucatori.

La fel spun si reprezentantii Ulprod. “Noi am facut niste calcule. La un pachet complet lunar oferit la preturi reduse pensonarilor, daca se merge pe ideea cantitatii identice cu cea din vechiul program, “ajutorul” oferit pensionarului este de 5-6 lei pe luna. Nu mai discut de preturile cu adevarat mici din retai si de chestiuni de logistica- toate acestea ma fac sa am rezerve", explica pentru HotNews.ro si unul din directorii Ulprod.

Reprezentantii a doi producatori de zahar au declarat pentru HotNews.ro ca nu intentioneaza sa participe la noul program dupa ce in varianta veche au iesit cu pierderi de pe urma colaborarii. “Am ramas cu marfa neachitata, firma care administra economatele rau platnice a intrat in insolventa si am renuntat la litigii si la bani intrucat procesele ar fi durat prea mult si ne-ar fi costat mai mult decat prejudiciul comercial", au explicat juristii unui producator de zahar.

Reprezentantii marilor retaileri spun ca programul pare a fi sortit esecului. “La vechiul program Economat s-a spus ca magazinele au falimentat din cauza retailului modern. Atunci aveam poate 20% din reteaua pe care o avem acum. E foarte dificil sa bati la pret un Carrefour, Auchan, MegaImage sau altele, in conditiile in care fiecare dintre aceste magazine au zilnic promotii. Nu mai spun de marcile private, sub ale caror preturi nu ai cum merge. Si pe urma, sa ma ierte Dumnezeu, dar ce marja de negociere va avea un magazin care cumpara fie si zilnic cate 200 de litri de ulei cu un retailer care cumpara cu zecile de mii. Cui ii va da oare producatorul un discount mai mare? Dar sunt foarte bine veniti in piata. Competitia e libera” a declarat pentru HotNews directorul de achizitii al unuia din primii 5 mari retaileri.

  • Ce nu a mers la vechiul program?
In foarte multe cazuri moartea magazinelor de tip economat a survenit lent, din cauza lipsei de clienti. La Oradea, dupa ce a fost inaugurat cu mare fast de alesii localiecono matul a functionat doi ani. Intrucat producatorii nu se inghesuiau sa le vanda marfa, alimentele erau aduse de la depozitele gen Metro.
In Timis, nn numai 2 ani (2001 - 2003) au fost înfiinţate 30 de magazine Economat. Cu timpul, economatele s-au transformat într-o afacere special croită pentru buzunarele clientelei PSD, scria Banateanul. . În Timiş, dreptul de administrare a economatelor a fost atribuit, fără licitaţie, SC Tioss Commerce, care a inaugurat, la Timişoara, al doilea economat din ţară. "Am deschis aceste economate la rugămintea celor de la Prefectură" - a declarat pentru Banateanul, Simona Bitto, director economic al Tioss Comerce, firma care a administrat Economatele în perioada lor de glorie. Cu toate că preţurile practicate ar fi trebuit să fie cel puţin cu 10% mai mici decât cele ale altor magazine, lucrurile au stat exact invers. Bitto afirmă că Tioss nu s-a ales cu nimic de pe urma economatelor.
Vezi aici de ce au falimentat economatele in Bucuresti , la Iasi, Hunedoara, Arad sau la Roman

  • Lipsa personalului specializat, a unei strategii comerciale coerente care sa permita preturi cu adevarat mai mici decat cele de la magazinele din jur si insuficienta cointeresare a producatorilor- aceasta este cauza mortii variantei initiale a Economatelor.

"Daca s-ar fi discutat cu noi in termeni de business, am fi acceptat poate sa dam si la preturi mai mici. Adica sa vina la noi cineva din Guvern si sa ne spuna: dati-ne marfa cu 25% mai ieftin si va reducem din taxe sau impozite. Si i-am fi dat, ca poate castigam amandoi la afacere. Sau sa vina cu orice alta propunere. Dar e nevoie de oameni care sa fi lucrat in mediul privat, nu functionari plimbatori de hartii", explica pentru HotNews.ro reprezentantul unui producator de ulei.





Citeste mai multe despre   








5407 vizualizari

  • +7 (9 voturi)    
    o aberatie (Joi, 28 iulie 2011, 12:34)

    vh [utilizator]

    si cand te gandesti ca guvernul se vrea de dreapta... sau cel putin centru-dreapta...
  • +3 (9 voturi)    
    Vorba din Maramu: "Doamne pusca-i!":) (Joi, 28 iulie 2011, 12:37)

    Alui [anonim]

    Nu se sesizeaza din oficiu un psihiatru care sa-i interneze pe BOC si pe Base?
    • 0 (0 voturi)    
      Nevoie de bun simt (Vineri, 29 iulie 2011, 12:54)

      Demetra [utilizator] i-a raspuns lui Alui

      Dar pt cei rau-intentionati ca tine, nu exista niciun remediu? Cat ai luat pt postarea asta de la Felix?
  • +8 (10 voturi)    
    nu e proiect, e o inselatorie .. (Joi, 28 iulie 2011, 12:43)

    Clujeanul [anonim]

    Aceste magazine, sunt o anormalitate intr-o tara europeana. Ele nu sunt un "proiect" ci un mod ieftin, sau mai putin ieftin pentru buget, de a insela niste amarati si de a le smulge voturi.
    Inca o dovada ca toata clasa politica romanesca e un amalgam de oameni diferiti dar cu aceleasi porniri si metehne.
    Oricum nu voi vota cu niciunul, pentru mine nexistand "raul cel mai mic", raul fiind rau si atat.
    Dar cei de la putere de acum se laudau ca ei nu voi veni cu pomene electorale ci vor schimba mentalitatea de a gandi a alegatorilor, fiind demni si transparenti. E adevarat, ca atunci cand am auzit prima data aceasta idee am pufnit in ras, numai eu stiind multe exemple de pomeni electorale in satele din jurul Clujului si nu cred ca s-au schimbat cu nimic acei oameni josnici ce sunt primari si consilieri locali.
    • 0 (0 voturi)    
      Pensionari (Vineri, 29 iulie 2011, 12:57)

      Demetra [utilizator] i-a raspuns lui Clujeanul

      Exista acest ajutor pt pensionari si in Franta si in germania si in italia, dar statul acorda niste carduri de sustinere , cu o anumita valoare, asa ca nu este Romania singura tara care ar avea un asemenea program.
      Adevarul este ca "latra" toti usl-inosii si sustinatorii lor pt ca nu vor mai putea castiga voturi cu o punga de zahar sau orez, asa cum au facut in 2008
  • +4 (6 voturi)    
    dezastru.. (Joi, 28 iulie 2011, 12:50)

    daniel [anonim]

    nu ar fi mai simplu sa reduca tva la alimentele de baza? Sunt curios cum o sa functioneze sistemul asta..o sa mearga pensionarul si o sa stea de 10 ori la coada pentru toata scara? va fi un nou sport national.
    • +5 (5 voturi)    
      discriminare... (Joi, 28 iulie 2011, 13:11)

      catalin_mattei [utilizator] i-a raspuns lui daniel

      trec peste punctele de vedere ale producatorilor si imi imaginez ca cei ce ne guverneaza ar reusi sa aduca in magazine produse mai ieftine decat cele ce se intalnesc la comerciantii clasici... nu pot intelege insa de ce este un program dedicat exclusiv pensionarilor. Se incearca cumva ca frustrarile create persoanelor angajate in campul muncii si cu venituri mici ( nu mai spun ca au in grija de foarte multe ori si minori) sa-i faca pe acestia sa devina un fel de adversari ai pensionarilor? Daca revenim si renuntam la dezavuarea statului social ( lucru ce l-am gasit des la discursul domnului presedinte), atunci trebuie sa realizam asistenta sociala in mod cinstit si mai ales nediscriminatoriu... Trebuie sa existe o limita maxima a venitului/persoana dintr-o familie pt a putea accesa aceste bunuri si mai ales trebuie sa se adreseze tuturor categoriilor de persoane indiferent daca sunt pensionari, angajati sau in situatie de somaj)... din pacate modul in care guvernantii au realizat comunicarea pe acest domeniu denota ori incapacitate comunicationala ori alunecarea catre un populism ce il credeam exclus din viata politica in conditiile in care acestia (Guvernul Boc) se impauneaza cu masuri impopulare dar necesare. Cred ca ar fi necesara o discutie si asupra modului in care astfel de demersuri scurtcircuiteaza o piata presupus concurentiala si libera.
    • +3 (5 voturi)    
      ... (Joi, 28 iulie 2011, 13:12)

      ... [anonim] i-a raspuns lui daniel

      nu, nu ar fi mai simplu. Daca ai intelege cum functioneaza lantul TVA, ti-ai da seama ca TVA preferential mai degraba mareste preturi prin complicarea contabilitatii. In alta ordine de idei si acest proiect cu "economatele" e o tampenie si o sursa de coruptie. O economie curata si sanatoasa se mentine fara tratamente preferentiale sau subventii. Subventiile si rassubventiile incrucisate, creditarea si rascreditarea oneroasa practicata de bancheri cu incuviintarea tacita sau chiar incurajarea din partea statelor, mita electorala disimulata in posturi bugetare nenecesare, ajutoare sociale de diverse feluri, indemnizatii, samd sunt necroza economiilor actuale. Taiate pe cat posibil toate subventiile, schemele de ajutorare si indemnizatiile (atat pt pers fizice cat si pentru firme sau "proiecte verzi", de "integrare" a diversilor, samd) si la munca baieti si fete!
    • -1 (1 vot)    
      Ai dreptate,dar eu vad altfel. (Joi, 28 iulie 2011, 13:27)

      mircea [anonim] i-a raspuns lui daniel

      Nu reduc TVA la alimente pentru toata lumea.Cei saraci,in limita a x produse nominalizate si y lei/luna se pot prezenta cu bonul de casda pentru restituirea unei parti din TVA.Sa zicem,intre 20 si 80 la suta pentru unele produse de stricta necesitate.Se rezolva doua chestii.Unu,se va cere bon de casa pentru produsele respective,produse care de obicei sunt 50% neimpozitate(piata neagra),doi,nu mai faci o structura in plus care sa gestioneze astfel de cazuri.Si mai putem gasi destule avantaje care sa justifice masura,intradevar fara cheltuieli suplimentare de la buget,ba ,din contra.Cum vor sa o aplice mi se pare "a La Vanghelie".
      • +3 (3 voturi)    
        ... (Joi, 28 iulie 2011, 13:51)

        ... [anonim] i-a raspuns lui mircea

        ai vazut vreodata un motor de masina? pe langa axul motor propriu zis motorul trebuie sa traga de distributia proprie, de alternatorul de baterie, de aerul conditionat, de servodirectie, de servofrana, de stergatorul de parbriz, de ala pentru faruri, etc, etc. Cu cat ai mai multe accesorii, cu atat omori motorul mai tare, cu atat consumi mai multa benzina. Fix asa e si cu toate inventiile astea economice atarnate de gatul economiei. Te-ai gandit ca trebuie tinuta contabilitate separata pentru toate returnarile acelea de TVA, controale speciale pentru asa ceva, etc? Ai idee ce problema e la ora asta in economia romaneasca cu returnarile de TVA? Stiai ca cele mai grosolane evaziuni se fac pe returnare de TVA si nu pe lipsa bonurilor de casa? Lasati frate o economie simpla, supla si functionala si nu mai atarnati de gatul ei pietre de moara.
    • +1 (1 vot)    
      economat (Vineri, 29 iulie 2011, 9:40)

      elis [anonim] i-a raspuns lui daniel

      nu ar fi mai simplu pt.ca se considera ca un om care nu este pensionar deci mai tanar sau poate chiar tanar poate sa munceasca sa castige mai multi bani decat un pensionar care si asa traind si muncind in regimul trecut majoritatea pe sal.de mizerie au pensii f mici si mai sper ca vor fi niste reguli pt.a nu abuza de faptul ca este pensionar cu pensie mica adica de a urmari ca cei care vor lua alimente cu preturi mai mici sa ia o anumita cantitate cel putin asa ar fi corect pt ca altfel pensionarul poate lua alimente pt.toata familia.E greu!
  • +4 (6 voturi)    
    ura!!! (Joi, 28 iulie 2011, 12:58)

    mihai [anonim]

    cica se intorc si salariile din 2010 , dar nu cred ca din cauza alegerilor din 2012 ci pentru ca guvernul a gestionat corect criza!
    • 0 (6 voturi)    
      Ironie adevarata. (Joi, 28 iulie 2011, 13:20)

      mircea [anonim] i-a raspuns lui mihai

      Da,guvernul a gestionat corect criza.
      • +3 (3 voturi)    
        te-as crede daca ne spui.... (Joi, 28 iulie 2011, 14:18)

        costica [anonim] i-a raspuns lui mircea

        ce e aia "a gestionat corect" !!! Adica, cam ce-a facut Guvernul Boc??!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • 0 (8 voturi)    
    Latrai arierate. (Joi, 28 iulie 2011, 13:04)

    AlinN [utilizator]

    Rog latraii care juisau ca statul nu plateste arieratele privatilor (blocand economia), sa juiseze din nou pentru ca iacata acesti bani furati privatilor sunt investiti cu intelepciune. Brava voua guvernantilor de dreapta! Brava tie d-le Basescu! M-ati convins sa va votez.
  • +5 (5 voturi)    
    ECONOMIE DE PIATA (Joi, 28 iulie 2011, 13:30)

    ANA [anonim]

    AU SPUS SUS SI tare ca NU doresc STAT SOCIAL si acum ce fac?? isi mai fac unii salarii si profituri pe spatele amaratilor, parca au spus ca taie subventiile, au spus ca acest guvern de dreapta nu suporta diferenta de cost la gcal - caldura deoarece NU se mai poate asa, dar BUCURESTENII nu au taiat un copac din acele zone dezgolite de niste golani si care fura masa lemnoasa care apartine TUTUROR...de ce nu au acceptat TVA 5% sau zero la produsele de baza?? de ce? pentru ca asa se relanseaza o vanzare prin politici comune cu UE, aha noi suntem prostii care platim TVA 24 % cand luam o paine, apa sau ulei si smecherii stau cu banii prin diferite conturi si firme si cica sa le dam la pensionari...la care la aia carora le-au marit pensiile anul trecut din armata? ce a facut armata? cum a aparat zona industriala...ce au facut cei din armata efectiv de le-au marit pensiile? revolutionarilor venituri peste venituri, auzi la pensie mai repede cu 5 ani...o nebunie....oare cand se vor trezii oamenii? UN MARE comentator pe televiziuni...economist a spus ca ”pentru a crea un nou JOB ai nevoie de 24.000 euro” deci despre ce vorbim aici...cica pensionarilor....pensionarilor sa li se dea bonuri valorice si sa mearga pe PIATA LIBERA sa cumpere...adica ala din colt sa dea faliment ca si-a facut un smecheras inca un economat - zis econoflat...si ce spun marii retaileri? ei spun ca vin aici sa investeasca...ce ziceti le puneti asa pe langa supermarche-uri sa vedem reactii din partea occidentalilor.... NU se doreste STAT social dar spre asta ne indreptam atata timp cat ultimii 2 ani ...falimente peste falimente...vedeti cate firme inchise...si cum se rostogolesc in economie....si surpriza va fi la recesamant!
  • 0 (0 voturi)    
    Mai simplu ar fi... (Joi, 28 iulie 2011, 14:20)

    mihair [anonim]

    ... daca ar adauga la pensionarii si salariatii cu venituri de sub 1000 de lei, o alocatie lunara de 150-200 RON. Pentru oamenii cu adevarat nevoiasi, ar fi un mare ajutor. Ar fi si mai simplu si in mod sigur mai ieftin si mai controlabil decat creearea unui nou monstru logistic, contabil si risipitor. Asa fiecare isi cumpara ce are nevoie de unde are nevoie. Se vor evita si afacerile necinstite la care suntem campioni, ciupelile, evaziuni de tot felul etc. . In ultima instanta ar costa si statul mai putin, fara sa fie nevoie de noi scheme, bugete de personal, sefi, sefuleti, secretare, inspectori, controlori si alti inutili.
  • +2 (2 voturi)    
    nu conteaza daca o sa moara sau o sa functioneze.. (Joi, 28 iulie 2011, 15:43)

    costica [anonim]

    important e sa aduca voturi pentru guvernanti, ca doar asta ii mana nu grija pensionarilor!!!
    Iar acea afirmatie a dlui Sarbu cum ca : "Ministerul Sanatatii lucreaza acum la stabilirea necesarului de calorii pentru persoanele in varsta. " este o ipocrizie greu de egalat chiar si de PDL!!!
    Adica Guvernul Boc este preocupat nevoie mare de "necesarul de calorii" al persoanelor varstinice din Romania!!! Sa vezi scris asa ceva si tot nu-ti vine sa crezi!! Dle Sarbu, si nu numai Dvs, depasiti orice limita a ipocriziei, altceva nu am de spus....SILA.
  • +1 (1 vot)    
    De ce nu le dau tichete de masa? (Vineri, 29 iulie 2011, 0:06)

    Marius [anonim]

    E o super prostie.. eu nu inteleg de ce nu dau tichete de masa platite de stat, daca tot vor sa faca ceva. Sistemul exista deja, toata lumea il cunoaste, tichetele sunt acceptate in toate magazinele, etc.
  • +2 (4 voturi)    
    nu mai este nevoie... (Vineri, 29 iulie 2011, 5:52)

    alex [anonim]

    Daca nu erati convinsi deja sa stiti ca astia sunt mai comunisti decat Iliescu.
    1. Ministerul Sanatatii nu trebuie sa lucreze la asemenea liste, poate sa caute Programul de Hranire Stiintifica elaborat pe vremea lui Ceausescu, il semneaza Basescu si e ca nou. Dupa ai sa-l laude Tismaneanu ca este anticomunist.
    2. Majoritatea spatiilor sunt private, poti sa obligi proprietarul sa dea o pare pentru Economat? Da poti daca esti Comunist.
    3. Daca este asa usor sa stabilesti alte preturi pentru marfa de ce nu reduci preturile pentru toata lumea? Sau asta este contributia producatorilor la Partid? Adica nu mai dam bani, dam produse pe care partidul le vinde la pensionari.
    4. Preturile o sa fie la fel in toata tara? Ca atunci e mai usor sa intocmeasca un mercurial.
    5. Se fac reduceri si la produse de import?
    Mai am multe dar... Varza corabia Mester Carmaciul
    • +1 (1 vot)    
      bravo alex..:-) (Vineri, 29 iulie 2011, 12:02)

      vlahul [utilizator] i-a raspuns lui alex

      super coment !!!
  • 0 (0 voturi)    
    Romanul si politica.... (Vineri, 29 iulie 2011, 11:31)

    martianu [utilizator]

    Tot romanul se crede politician si el stie cel mai bine cum se conduce o tara (vezi postarile de mai sus) pana cand ajunge sa aibe o functie si atunci fiecare trage pe turta lui.
  • 0 (0 voturi)    
    preturi (Vineri, 29 iulie 2011, 13:19)

    punctro [anonim]

    avand in vedere faptul ca adaosurile practicate de retelele de hipermarketuri sunt intre 30 si 40% e un proiect fezabil, cel putin teoretic.
    asta daca se ofera spatiu fara chirie, daca se pun la vanzare alimente ce au termen de expirare apropiat, etc....
    dar e nevoie de multa logistica si vointa politica.
    ceea ce este greu.
  • 0 (0 voturi)    
    Exista solutii si pentru cosul pensionarului.... (Vineri, 29 iulie 2011, 17:33)

    Doina Radulescu [anonim]

    Ar fi simplu,fara prea mari costuri suplimentare: cred ca s-ar putea distribui,odata cu pensia,un cupon nominal de o valoare corespunzatoare minimului alimentelor de baza,cu care pensionarul sa-si poata cumpara din orice magazin produsele respective la un pret mic,prestabilit(Eventual sa se nominalizeze,in fiecare sector,un numar de magazinede tip Profi,sau LIDL,sau Penny,care de obicei practica preturi mici).Apoi magazinele,pe baza cupoanelor primite,ar putea recupera diferenta de pret de la producatorii angrenati in program,sau,dupa caz,de la primarii.S-ar evita astfel aglomeratiile,nebunia care stim ca se produce la orice in orice ocazie cu iz de pomana,din care,in cele din urma ies victoriosi doar unii dintre membrii comunitatii,cu mai multa forta si tupeu....


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version