Statul roman este liber sa scoata la licitatie 6 tronsoane din Autostrada Transilvania dupa intreruperea contractului cu Bechtel, a anuntat ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, la finalul sedintei de Guvern de miercuri. Acesta este unul din rezultatele negocierilor purtate in ultima perioada cu Bechtel. Compania americana a acceptat sa finalize lucrarile deja incepute la doua tronsoane, urmand sa renunte la celelalte sase fara a mai primi despagubiri de la statul roman.

Autostrada TransilvaniaFoto: HotNews.ro / Victor Cozmei

"Statul este liber sa liciteze celelalte sase tronsoane care au ramas fara nicio pretentie din partea Bechtel. Era clauza sa nu licitam tronsoanele ramase. Acum le putem licita", a afirmat ministrul transporturilor.

  • Cele sase tronsoane la care renunta Bechtel sunt: Brasov-Fagaras (53 km), Fagaras-Sighisoara (52 km), Sighisoara-Ogra (56 km), Ogra-Campia Turzii (36 km), Cluj Vest-Mihailesti (24 km) si Mihailesti-Suplacu de Barcau (76 km). Bechtel mai are de finalizat lucrarile pe cele doua tronsoanele Campia Turzii - Gilau si si Suplacu de Barcau - Bors, acestea insumand 118 kilometri.

In plus, statul roman a reusit sa obtina reducerea costurilor la 6,9 milioane de euro pe kilometru. Boagiu sustine ca in cazul in care s-ar fi continuat contractul cu Bechtel, costurile ar fi ajuns la 9,9 miliarde de euro pentru cei 415 kilometri din autostrada Brasov-Bors. In noile conditii, statul va plati in total 3,8 miliarde euro. "Risipa pe care nu o va mai face statul roman este de 6 miliarde de euro", a precizat Boagiu.

  • "Daca ne raportam la ce a fost executat, pretul pe kilometru a scazut de la 14,7 milioane euro la 6,9 milioane, daca ne raportam la toate costurile, inclusiv avocati, de la 24 milioane euro", a explicat Boagiu.

Aceasta a precizat ca pentru cei 54 de kilometri de autostrada construiti pana in prezent s-au efectuat plati de 1,25 miliarde de euro.

In cadrul negocierilor, Ministerul Transporturilor a beneficiat de sprijinul ambasadei SUA si presedintelui Traian Basescu, a precizat Boagiu.

  • "Putem spune ca astazi am ajuns la un rezultat favorabil statului roman, un rezultat pe care l-am obtinut  cu sprijinul acordat de ambasada Statelor Unite in Romania, sustinuti de Guvernul Romaniei, si, nu in ultimul rand, de presedintele statului roman, Traian Basescu",a spus Boagiu.

"Bechtel a inteles ca si Romania este o tara europeana in care nu poti sa faci chiar tot ceea ce iti doresti si ca, daca nu va intra in aceasta normalitate si nu se va supune standardelor de cost existente, sansele de a continua sa lucreze in Romania sunt minime", a mai spus Boagiu.

Potrivit acesteia, una din realizari in urma negocierilor cu compania americana este aceea ca, dupa finalizarea tronsonului Suplacu de Barcau - Bors de catre Bechtel, statul roman va putea sa scoata la licitatie lucrarile pentru celelalte sase tronsoane, fara nici o pretentie din partea companiei.

"Era una din clauzele existente in contract care ne obliga ca, pe o perioada de doi ani, sa nu licitam pe nici unul dintre tronsoanele ramase", a explicat Anca Boagiu.

Referindu-se la stadiul lucrarilor, Boagiu a spus ca din totalul de 2,2 miliarde de euro, cat era prevazut initial in acest contract pentru executarea celor 413 km de autostrada, au fost cheltuiti 1,25 miliarde de euro, in conditiile in care au fost executati 54 km. Acum, statul roman a obtinut finalizarea tronsonului de la Suplacu de Barcau - Bors la pretul de 6,9 milioane de euro pe kilometru, iar pentru celelalte tronsoane care au ramas, costul pe care Ministerul Transporturilor il estimeaza, tinand cont de relief si de complexitatea lucrarilor, este de aproximativ 7,3 milioane euro pe kilometru.

Aceasta a mai spus ca platile restante catre compania americana se ridica la 90 de milioane de euro, suma urmand sa fie platita in doua transe, una imediat dupa rectificarea bugetara si celalata la finalul anului.

La randul sau, premierul Emil Boc a afirmat ca s-a decis la nivel politic ca tronsonul Gilau-Mihaiesti sa fie scos imediat la licitatie. "Am decis la nivel politic, in coalitie, ca tronsonul de la Gilau la Mihaiesti. Dupa ce se semneaza intelegerea cu Bechtel sa fie scos imediat la licitatie, pentru ca proiectarea este finalizata si lucrarile pot fi reluate imediat. De asemenea, sa se reia proiectarea pe tronsonul Targu Mures - Campia Turzii, in vederea organizarii licitatiei de executie", a declarat Boc.