Premierul Emil Boc a declarat luni la Beijing ca Executivul roman asteapta participarea companiilor chineze la dezvoltarea unor proiecte majore de infrastructura in parteneriate public-privat. El a vorbit despre proiecte precum reactoarele 3 si 4 de la Centrala Nucleara din Cernavoda, canalul Dunare - Bucuresti, centura Bucurestiului si canalul Siret - Baragan. Premierul a mai vorbit si despre importanta majora pe care portul Constanta ar putea-o avea in dezvoltarea relatiilor comerciale cu China.

"Se vorbeste tot mai mult de noul drum modern al matasii. Eu cred ca atit Romania, cit si China sint interesate sa eficientizeze aceste rute. De aceea, portul Constanta poate deveni extrem de eficient in derularea acestor relatii pe care tarile noastre le au", a spus Boc la Forumul de afaceri romano - chinez desfasurat luni la Beijing, cu ocazia vizitei pe care Boc si alti patru ministri o desfasoara in China.

"Tarile noastre au o excelenta relatie traditionala din punct de vedere politic si acum trebuie sa dovedim un pragmatism pe care sint convins ca cele doua parti il au", a mai spus Boc. El a amintit ca Beijingul ocupa doar locul 16 in clasamentul tarilor care investesc in Romania. "Primul tarus al relansarii pragmatismului relatiei Romania - China se bate azi la Beijing", a adaugat premierul.​

"E cel mai bun moment pentru a investi in Romania", a mai spus Boc. "Vreau sa va asigur ca aveti un cadru in care sinteti bineveniti, investitiile sint sigure si bine protejate, Romania a reusit sa nu fie parte directa a crizei datoriilor suverane. O investitie chineza in Romania azi e sigura si binevenita".

Boc a dat ca exemplu de protejare a mediului de afaceri decizia guvernului din 2010 de a mentine cota unica de impozitare la 16% si taiere in schimb a salariilor bugetarilor, in ciuda recomandarii FMI si Comisiei Europene de a creste valoarea cotei si a TVA. "FMI si CE au vrut majorarea cu la 20% si a TVA la 21% ca masuri pentru diminuarea deficitului bugetar. Am luat alta decizie - am mers la Parlament si ne-am asumat raspunderea cerind reducerea temporara a salariilor si pensiilor. Curtea Constitutionala nu a fost de acord cu diminuarea pensiilor si sub acea situatie dificila am apelat la scenariul de rezerva - majorarea TVA, care nu reprezinta o bucurie pentru guvern, ci o masura necesara", a spus Boc.

Controversata Lege a Parteneriatului Public - Privat, instrumentul prin care Guvernul vrea sa atraga investitii chineze

Boc a vorbit la Forum despre cadrul legal prin care investitorii chinezi ar putea participa la proiecte majore de infrastructura. El a spus ca Legea Parteneriatului Public - Privat (PPP) este instrumentul pe care "Romania e extrem de hotarita si determinata sa-l utilizeze pentru lucrari de infrastructura in domeniul mediului, infrastructurii, energiei regenerabile".

El a dat ca exemple proiecte precum Centura ocolitoare a Bucurestiului, autostrada Sibiu - Pitesti, autostrada Comarnic-Brasov, si tronsoane din Autostrada Transilvania (dupa ce contractul cu Bechtel va fi renegociat - n.red.). "Investitorii din China sint asteptati", a spus Boc.

Boc a enuntat si posibilitatea ca firme chineze sa participe la viitoare licitatii pentru construirea unor tronsoane din Autostrada Transilvania, dupa ce ministrul Anca Boagiu anuntase in urma cu doua saptamini ca Bechtel ar fi fost de acord cu renegocierea contractului.

Reamintim ca Legea PPP este una extrem de controversata, existind voci de la Bruxelles, dar si din comunitatea de afaceri care o critica pentru faptul ca ar elimina transparenta din procedura de selectare a partenerului privat (vezi aici mai multe detalii despre Legea PPP). De altfel, premierul Boc a dat o replica voalata celor care acuza Legea PPP de lipsa de transparenta, spunind chiar in timpul discursului de la Beijing ca "Parteneriatul public - privat este cadrul care a permis dezvoltarea UE".

  • Premierul Boc a parasit lucrarile Forumului de afaceri romano - chinez din Beijing imediat dupa ce a sustinut alocutiunea de deschidere a evenimentului, stirnind nemultumirea unor oameni de afaceri romani participanti, care doreau ca premierul roman sa discute in marja forumului cu parteneri chinezi.

Proiectele majore de investitii enuntate de Emil Boc, despre care a spus ca fiecare are o valoare de cel putin un miliard de euro:

1. Constructia reactoarelor 3 si 4 de la Cernavoda

2. Canalul Dunare - Bucuresti

3. Centura in regim de autostrada a Bucurestiului

4. Hidrocentrala Tarnita - Lapustesti

5. Canalul Siret-Baragan

Centura Bucuresti

- 101 km de autostrada in jurul Bucurestiului, parte a Coridorului IV pan-european care porneste de la Constanta si ajunge in Europa Centrala si de Vest, trecand prin Budapesta, Bratislava, Viena, Praga, Dresda.

- Va asigura degrevarea traficului de marfa din zona Bucurestiului catre vestul Europei sau catre portul Constanta

- Valoarea estimata este de 1,9 miliarde de euro

(sursa: ministrul Transporturilor)

Canalul Dunare - Bucuresti

- O cale navigabila de 104 km prin care capitala este conectata cu fluviul Dunarea.

- Capacitatea de transport de pana la 20 milioane tone/an pe sectorul Budesti – Oltenita, 16 milioane tone/an pe sectorul Budesti - Portul Bucuresti – 1 Decembrie si 4 milioane tone/an pe sectorul Budesti - Portul Bucuresti - Glina.

- Poate furniza apa necesara pentru irigarea a peste 150 mii ha teren arabil şi pentru alimentarea localitaţilor limitrofe;

- Poate duce la producerea a cca. 73 GWh/an energie electrica in hidrocentralele din nodurile hidrotehnice

- Poate impulsiona realizarea unor amenajari pentru piscicultura pe o suprafaţa de pana la 1.250 ha; (sursa: ministrul Transporturilor)

Emil Boc este insotit in China de Anca Boagiu (ministrul Transporturilor), Ion Ariton (ministrul Economiei), Teodor Baconschi (ministrul Afacerilor Externe) si Kelemen Hunor (ministrul Culturii) - acesta din urma parasind China dupa prima etapa a vizitei, desfasurata in orasul Shenzhen.

Reamintim ca Emil Boc s-a intilnit vineri cu presedintele chinez Hu Jintao, iar luni are programata o intilnire cu premierul Wen Jiabao.