Program de luat spaga: ghisee deschise o ora la Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara

de Liana Anghelescu     HotNews.ro
Miercuri, 14 noiembrie 2007, 0:00 Economie | Consumator

Un program de ''n-ai ce face''
Foto: HotNews.ro


Spaga nu dispare, se adapteaza. Programul cu publicul al Oficiului pentru Cadastru si Publicitate Imobiliara se limiteaza la o ora, iar cetatenii care ajung aici ca sa-si intabuleze un teren sau un imobil, adica sa si-l treaca in proprietate, trec printr-un infern birocratic. In Bucuresti sau in Cluj au loc sute de tranzactii pe zi si circula tot atatea solicitari de intabulare.

Cei mai multi cetateni sustin ca problemele se rezolva de regula cu o spaga platita prin avocati sau agentii imobiliare, care au deja “usile deschise” la Cadastru. Cei cativa care aleg sa mearga pe calea legala risca sa fie amanati cu saptamanile, chiar daca platesc taxe de urgenta.

Oficialii de la Cadastru se plang de numarul mic al angajatilor si sustin ca situatia se va rezolva cand informatizarea sistemului va fi completa.

Citeste si vezi video cu un om adus la disperare de functionari: Cluj - Un an si jumatate ca sa-ti faci buletin pentru casa si teren (VIDEO)

  • Patru milioane de lei vechi si o luna si jumatate de alergat pe drumuri, cam atat costa actele de cadastru si intabulare pentru un apartament cu doua camere.
  • Taxa de urgenta e de cinci milioane, dar, ca urgenta sa fie urgenta, mai trebuie unsa cu o spaga de doua-trei milioane de lei, sustin cetatenii care ajung la Oficiul de Cadastru.
  • Banii se dau la avocat, judecator, agent imobiliar sau chiar la caserie. „Depinde cine e pila”. Programul functionarilor de la Cartea funciara tine o ora si jumatate pentru persoane fizice, iar pentru executori judecatoresti si avocati - jumatate de ora.
  • La Cadastru, notarii au la dispozitie o ora si jumatate sa isi rezolve problemele, iar pentru public, programul se intinde de dimineata pana dupa-amiaza.
  • La Cluj s-au inregistrat intarzieri record de peste un an pentru intabularea unei case, iar cetatenii se plang ca functionarii de la Cadastru ii poarta pe drumuri luni de zile
  • Directorul Oficiului National pentru Cadastru si Publicitate Imobiliara din Cluj se plange ca au de rezolvat mii de cereri pe luna si ca au putini angajati.
  • Directorul Oficiului din Bucuresti sustine ca astfel de situatii nu mai sunt de actualitate si ca, cel putin in Bucuresti, Cadastrul si Cartea Funciara sunt informatizate in proportie de 80%.

    Dimineata la 7.30-8 apar primii oameni cu treburi la Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara. Pana cand se dechid birourile de lucru cu publicul, la fiecare usa se strang cel putin zece oameni. Programul cu publicul tine o ora si jumatate, iar pentru avocati, functionarii de la Oficiul pentru Cadastru lucreaza numai 30 de minute.

    [c:1:s]“Doua trei milioane daca vrei sa nu te plimbi”

    „Doua trei milioane la judecator, daca vrei sa nu te plimbi mult pe drum, cam atat dai. Pe onoarea mea, cred ca cel putin jumatate din oamenii astia care vin aici cu treaba dau mita. Pe restul, ii vedeti acolo stand la coada”, ne explica un cetatean, la coada, in fata ghiseului. Barbatul spune ca „atentia” cu care sunt tratati specialistii sau functionarii bate programul.

    „Eu stiu o avocata care mi-a facut legatura cu o judecatoare. V-as da numarul, dar trebuie sa vorbesc intai cu ea, ca i-e frica ca o prinde politia”.

    „Nu dai neaparat la judecator. Depinde pe cine ai pila, poti sa dai si la casiera daca stii acolo. Dar cum, dumneavoastra nu cunoasteti pe nimeni?”, ofteaza el dezamagit.

    ''Pe langa faptul ca te trateaza ca pe un rahat, te si amana''

    O femeie venita din zori pentru cadastru ne povesteste ca e a doua zi pe care si-o petrece la Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara. „Daca au program de lucru o ora - o ora si jumatate, ce sa faci? Poti sa le platesti taxa de urgentare mult si bine, daca au chef sa te plimbe pe drum, te plimba.

    Eu nu am patit, dar mi-a povestit o cunostinta ce a patit cu o cucoana de la topografie: i-a gresit intabularea. Dupa ce i-a dat banii, s-a rezolvat imediat”.

    Femeia era nervoasa si suparata pe sistemul de munca si pe angajatii institutiei. „Hartogarii astia, pe langa faptul ca te trateaza ca pe un rahat, te mai si amana. Ieri, cand am venit prima zi, efectiv mi s-a inchis usa in fata. Si eram acolo numai doua persoane. Mi s-a spus cand am venit sa nu mai stau la rand ca e suficienta lume.

    M-am rugat de ei, le-am explicat ca am venit de la Filipesti si o domnisoara a zis sa raman la rand. Dar cand a venit randul persoanei din fata mea „s-a incheiat programul”.

    [c:2:d]Agentii imobiliari platesc bir la functionarii oficiului de cadastru

    La fel, un agent imobiar explica: „Daca e nevoie sa dai spaga? Pai in domeniul imobiliar peste tot e nevoie sa dai spaga. Ca agent, eu am contactele mele si ma descurc. Imi ia o saptamana si e gata tot-tot. Mai greu e cand le explic oamenilor pentru care alerg pe aici ca e nevoie de doua milioane in plus. Unii dau, altii nu vor sa dea ca au impresia ca banii intra in buzunarul meu”.

    Agentul mai spune ca „sursa” lui nu ia intotdeauna bani. „Daca am sa dau spaga bine, daca nu - e ok. Dar ma cunosc cu oamenii si stiu ca sunt finut si mai devreme sau mai tarziu ii „onorez” si pe ei.

    Alti agenti nu iau bani de la clienti, ci plateste agentia. Dar toate agentiile trebuie sa aibe „antene. Altfel, nu stai in fata ”, a mai spus el.

    Avocatii au program jumatate de ora

    Cel mai scurt program de audienta la Oficiul de cadastru il au avocatii. „Ne este foarte greu sa ne deplasam la Cartea Funciara si sa ne incadram in programul de numai o jumatate de ora. E un program prea scurt in contextul in care noi, dimineata, trebuie sa fim prezenti in instanta.

    Sa pot depune un dosar trebuie sa imi gasesc o zi libera, si daca nu ma incadrez intr-o jumatate de ora, pot sa aman depunerea dosarului chiar saptamani intregi. Altfel, daca nu m-as afla in sala la instanta pot sa fiu chiar amendata”, povesteste av. Adriana Rusateanu.

    “Suntem fruntasi in Europa”

    „Prin Oficiul din Bucuresti trec zilnic intre 600 si 800 de lucrari pe zi. Programul nu e scurt, ci este impartit asa incat toata lumea sa apuce sa fie inregistrata. Pe noi ne intereseaza ca lucrarile sa intre in sistem. Eu acum am 150 de oameni la Oficiul Bucuresti, care lucreaza numai pentru Capitala.

    Doar pentru fluxul de inregistrare ar trebui sa am o cladire ca sa pot face fata unei zile normale de lucru cu publicul”, a declarat pentru HotNews.ro, Robert Tatu, directorul ANCPI.

    Pe de alta parte, tot el sustine ca Romania beneficiaza de un program informatic performant, care „ne claseaza printre fruntasi, in Europa, ca sistem de inregistrare”. „Foarte multi dintre romani sunt cuplati inca pe vechiul sistem, cand la cadastru te duceai cu o cere si depindeai de bunavointa unui functionar. Lucrurile au evoluat si nu mai tin de un functionar, ci tine de un program IT.

    In acest program de inregistrare, pe parcursul a opt ore, exista anumite operatiuni care au fost programate astfel incat sa asigure inregistrarea tuturor tipurilor de cereri care vin catre sistem”, a mai spus Tatu.

    Cozile de la Cadastru vor fi eliminate odata cu implinirea ''realitatii 100%''

    In legatura cu programul de jumatate de ora, pentru avocati, directorul ANCTI a declarat ca „exista
    o categorie de public care in mod normal nu are ce sa caute la birourile de Oficii. Asta este si intentia noastra, ca beneficiarul final sa nu mai bata drumul de pomana pana la oficiu, ci sa lucreze cu categorii profesionale care sunt parte a circuitului: avocatii, notarii, bancile.

    Asta se intampla acum. Pe viitor, lucrurile astea, cu suportul IT, vor fi o realitate suta la suta. Acum se intampla intr-o anumita proportie. La Bucuresti, de exemplu, se intampla in proportie de 80%”.























  • 3780 vizualizari

    • 0 (0 voturi)    
      propunere massmedia (Miercuri, 14 noiembrie 2007, 8:36)

      Eduard [anonim]

      cred ca massmedia ar trebui sa stranga astfel de subiecte pe care sa le abordeze in campaniile electorale cu pretendentii la functii importante (mai ales cu cei care au detinut functii si in alte guvernari), inclusiv cu comentariile pertinete de pe site. Cred ca oamenii politici si cei care detin diverse functii in institutiile statului (bugetare) ar trebui sa fie pusi in situatia de a explica in cadrul unor emisiuni televizate de ce considera ei ca poporul are o parere asa proasta despre ei.
    • 0 (0 voturi)    
      !!!!! (Miercuri, 14 noiembrie 2007, 8:53)

      alex [anonim]

      da e impresionant. Astfel de cazuri se gasesc in foarte multe instituti.

      sa va dau un exemplu: Facultatea de Electronica si Telecomunicatii din Bucuresti unde programul la secretariat este de o ora si jumatate, in conditiile in care sunt 700 de studenti intr-un an, si se ocupa o singura secretara. Va dati seama ce se intampla daca un lipseste iar alta preia si studentii ei.
      Sa va mai zic ca tipa la tine si te trateaza ca un gunoi? (m-am exprimat delicat). Asta e, umilintele trebuie sa inceapa din studentie, doar atunci te pregatesti de viata. Inveti sa dai o mica atentie, si toate merg struna. Pana cand termini facultatea esti expert. Si uite asa apare noua generatie de tineri spagari. :(
    • 0 (0 voturi)    
      record la asteptat (Miercuri, 14 noiembrie 2007, 9:02)

      mh [anonim]

      treceti pe la primaria sectorului 5 ca sa va informati daca doriti recorduri la asteptat rezolutii si autorizatii; am fost plimbat trei ani pentru o amarata de autorizatie de modernizare!
    • 0 (0 voturi)    
      Nu e singurul loc.. (Miercuri, 14 noiembrie 2007, 10:13)

      acidutzu [anonim]

      Toata lumea stie cum e sa fii la mana unei cucoane cu fundul lat care mananca seminte dupa un ghiseu ponosit si se rasteste la tine cu aerul ca esti un paduche la mana ei..

      Asta si pentru ca romanul s-a nascut spagar. Si nu numai, romanul s-a obisnuit sa inghita orice.

      Pe de alta parte, autoritatile stiu si inchid ochii. Totusi de ce tace presa? Ar trebui sa se faca o ancheta de presa pe la mai multe institutii sa ii arate cu degetul. De la sine nu se va schimba nimic..
    • 0 (0 voturi)    
      nimic nou (Miercuri, 14 noiembrie 2007, 10:20)

      da [anonim]

      • 0 (0 voturi)    
        Fiecare are secretarele/functionarele pe care le m (Marţi, 27 noiembrie 2007, 19:02)

        Tudy [anonim] i-a raspuns lui da

        Noi suntem de vina. Am aflat ce-au facut sarbii, cand au vrut comunistii lor sa le interzica circulatia iarna, sa circule - o zi pare, o zi numere impare. Au parcat masinile in centrul Belgradului. In prima zi au fost amenintati in presa. In a doua zi au fost rugati sa le ia. In a treia zi autoritatile au inceput sa se milogeasca in public. La noi, si la universitati particulare, unde dai bani ca sa inveti, deci sigur secretarele sunt platite de studenti, este acelasi comportament ca cel descris pentru UPB. Daca am fi in SUA, si, prin absurd, ar fi ora pe zi deschis un ghiseu, sau secretarele de la Cornell University ar fi spagariste, oricine ar merge la DIVERTA local, la RTC-ul local ,si ar cumpara foi A4, care au etichete autoadezive (2 pe foaie) deci doua A5-uri. Le-ar pune in imprimanta si ar scrie: Bai , prodecan timpit, ce cauti in Romania, In Albania cu tine !, si ar da un numar de telefon, al unui unchi mai in varsta al unuia dintre studenti. Daca ar cumpara toti studentii foi (costa cam 0,6 roni foaia), si ar lipi pe orice stalp, de la iesirea din Politehnica pana in Piata Universitatii, presa s-ar sesiza, prodecanii s-ar sesiza, rectorul s-ar sesiza, si ar suna la acel numar. Unchiul cel batran ar explica ce a generat protestul, nu ar dezvaluii cu care student este ruda, nici nu ar raspunde administrativ pentru distrugerea curateniei orasului (intrucat nu el a lipit foile), si, cred eu, secrettarele ar fi mushtruluite (in SUA ar fi inlocuite), iar programul s-ar lungi si ar fi alternat si cu ore de program pt. dupa-amiaza. La CADASTRU la fel, i.e. Dl. xxx-escu, directorul CADASTRULUI, este si timpit si shpagar, etc. Aici, s-ar merge de catre cei care au nevoie de cadastru, pe traseul Academiei - Primaria Mare. Este un traseu mai scurt, dar si cei care ar fi implicati, per saptamana sunt mai putini, si nu se cunosc intre ei (spre deosebire de studenti). Costurile per protestatar ar fi de 20 de roni, sa zicem, dar ar merita pe deplin. Studenti, va bagatzi ?
    • 0 (0 voturi)    
      trage-ti la raspundere (Miercuri, 14 noiembrie 2007, 10:50)

      tengura [anonim]

      nu va mai lasati calcati in picioare ;faceti scandal;noi ii platim pe ei ;
    • 0 (0 voturi)    
      dezastru (Miercuri, 14 noiembrie 2007, 11:01)

      vio [anonim]

      este incredibil... isi bat joc de populatie intr-un mare fel. cum vine asta "categorie de public care in mod normal nu are ce sa caute la birourile de Oficii. Asta este si intentia noastra, ca beneficiarul final sa nu mai bata drumul de pomana pana la oficiu, ci sa lucreze cu categorii profesionale care sunt parte a circuitului: avocatii, notarii, bancile??? omul asta e tampit de-a binelea. pai cei din urma lucreaza gratis???? adica oamenii de rand care doresc sa isi inscrie drepturile in cartea funciara nu au dreptul sa o faca persona?? sunt obligati sa plateasca tarife catre avocati.... este pur si simplu aberant... sa nu mai spun ca in ora aceea alocata pers fizice si juridice..... intra nu mai mult de 3-4 persoane.....
      OARE PANA CAND ISI VOR BATE JOC PE FATA DE ROMANI????
    • 0 (0 voturi)    
      e jalnic (Miercuri, 14 noiembrie 2007, 11:01)

      micsunica [anonim]

      ce se intimpla cu cartile funciare.
      Constat, din pacate, ca oamenii inca mai pot fi pacaliti, fie de unii functionari, fie de unii avocati, care fac trafic de influenta si iau bani, cica pentru judecator.
      Or, cartea funciara nu mai are nimic a face cu instantele de judecata, sunt in ograda MIRA, astfel ca cererile de inscrierea in CF se solutioneaza si opereaza de registratorii de CF, neexistind nici un judecator delegat.
      In alta ordine, de idei, situatia cartilor funciare este extrem de grava.
    • 0 (0 voturi)    
      ..in fond este reteta succesului!Nu? (Miercuri, 14 noiembrie 2007, 11:55)

      Adrian [anonim]

      Doamnelor/Domnilor, in institutiile publice de acest fel se aplica un principiude baza al marketing-ului:PRINCIPIUL INSUFICIENTEI. In mod evident se vor creea imense liste de asteptare in conditiile unui astfel de program. Asa ca oamenii vor fi "constransi" sa cointereseze functionarii respectivi sau persoane cu putere de decizie din cadrul acestor institutii pentru a-si rezolva problema in timp util. Sunt demni de admirat acesti indivizi care aplica in mod eficient strategii de piata verificate in zeci de ani de economie capitalista. In alta ordine de idei.....e acelasi haos care predispune la ilegalitati.
    • 0 (0 voturi)    
      nu numai la cluj (Miercuri, 14 noiembrie 2007, 12:04)

      dya [anonim]

      La fel se intampla si in Moldova (Suceava) unde ca sa te intabulezi pe proprietate mostenita de la tatal tau trebuie sa treci intai printr-o rectificare judecatoreasca a unei hotarari definitive si irevocabile, pt ca tanti grefiera de la judecatorie e prea stresata ca sa tasteze corect, te intorci din nou la Cf astepti sa treaca vacanta lor ( ca na trebuie sa se destreseze si ei si sa isi cheltuiasca averea (spaga indestulata) stransa in timpul unui an de munca pe branci), intre timp se baga altul cu escavatorul pe proprietatea ta, (culmea care are Cf facuta pe o bucata din terenul tau, datata la un an dupa ce ai pus tu actele), chemi politia astia zic ca nu ai cf el are , (chiar daca tu ai 3 randuri de doc de proprietate de la stabunica, bunica si tatal) si nu e proprietatea ta si mai stai si in tribunale inca 2 ani pe cheltuiala ta ca sa redobandesti de fapt ce e al tau si inca nu e gata.

      Si ca invatatura de minte pentru viata care este oferita in Romania tinerilor toate acestea se intampla in anii de facultate (deci pot sa spun ca m-am distrat la maxim).

      De ce se mai intreaba toti de ce pleaca tineri din tara ?! PENTRU CA S-AU SATURAT DE BATAIA LOR DE JOC.
    • 0 (0 voturi)    
      Universitatea Dimitrie Cantemir (Miercuri, 14 noiembrie 2007, 12:57)

      gigi [anonim]

      Daca nu le tratati bine pe doamnele secretare o sa fiti tratat ca un gunoi. Nici nu se uita la tine si teplimba cu zilele sau cu saptamanile. Niste mizerii
    • 0 (0 voturi)    
      etti-ist la coada mare (Miercuri, 14 noiembrie 2007, 13:13)

      io [anonim]

      Subscriu la comentariul colegului de la 2. E bataie de joc ce se intampla. De fiecare data trebuie sa stai la coada la secretariat la etti aproximativ o ora. Si sunt si proaste....
    • 0 (0 voturi)    
      dar halatu\'? Cat e halatu\'??? (Miercuri, 14 noiembrie 2007, 13:36)

      Mihaela [anonim]

      Am facut zilele trecute o radiere de ipoteca. Am intrebat la un birou notarial cat costa daca le dau procura sa imi faca ei operatiunea. Raspuns: 600RON.
      Am mers direct la cadastru si a costat 50RON.
      INTREBARE: Cat va costa daca proprietarii "nu vor mai avea ce cauta direct la oficiu", ca sa il citam pe domnul director, si vom fi obligati sa apelam la notari, avocati, etc...?
      • 0 (0 voturi)    
        Diletantii... (Marţi, 27 noiembrie 2007, 20:29)

        anonimul [anonim] i-a raspuns lui Mihaela

        Pai, domnul Director lucreaza cu cei amintiti mai sus nu cu prostii de la cadastru care sunt tratati si platiti ca muncitori necalificati chiar daca au 30-37 ani vechime. Un asistent registrator cu studii medii care nici nu se poate compara cu un cadastras, e platit ca un subinginer chiar daca e debutant. Asta stiu sefii ANCPi sa umileasca specialistii... Si ar mai fi f. multe de spus si adevarate dar astept sa vad ce le mai fata mintea...
    • 0 (0 voturi)    
      Site/sectiune a rusinii (Miercuri, 14 noiembrie 2007, 14:53)

      Stefan [anonim]

      In spiritul comentariului 1. subscriu, si merg mai departe propunand sa fie o sectiune pe hotnews in care aceste informatii sa fie clasificate, cautabile pe judete/ localitati si sau categorii de probleme. Un fel de sectiune a rusinii cu care se "lauda" guvernantii actuali si trecuti .. Ar merge si un site pe tema asta, mai ales ca vine campania.

      Stefan
    • 0 (0 voturi)    
      intrebati europarlamentarii (Miercuri, 14 noiembrie 2007, 16:41)

      iovescu [anonim]

      ca parca-s alegeri
    • 0 (0 voturi)    
      Bataie de joc (Miercuri, 14 noiembrie 2007, 16:45)

      loco [anonim]

      Chiar nu este nimic de facut?
    • 0 (0 voturi)    
      oficiul de cadastru (Miercuri, 14 noiembrie 2007, 18:20)

      jan [anonim]

      Sa vedeti pe site-ul www.ancpi.ro ce venituri au acesti functionari publici, platiti din bani oamenilor , care oameni sunt tratati ca niste cirpe. In Ungaria un extras CF am obtinut in maxim 5 minute .
    • 0 (0 voturi)    
      UE? (Miercuri, 14 noiembrie 2007, 20:07)

      mariap [anonim]

      Acum ca tot am intrat in UE, si numai in organismele europene mai avem incredere ca vor mai trage un semnal de alarama de care sa le mai fie frica si acestor functionari hoti si prosti, nu stie nimeni unde se pot face sesizari referitoare la coruptia functionarilor publici din Romania si unde, daca se vor aduna mii de plangeri, poate se va mai misca ceva?
      Adica ii vor arata mai des cu degetul si numai de frica vor imbunatati activitatea.
    • 0 (0 voturi)    
      greata (Joi, 15 noiembrie 2007, 15:11)

      anna [anonim]

      Citesc si imi fierbe sangele in vene , citeam mai devreme pe un blog un subiect "haideti acasa ca e cascaval pentru toti" pai cum sa te intorci cand citesc articolul si comentariile si imi aduc aminte ca inainte sa plec eram total dezgustata de romania incepusem sa uit putin dar mi-a revenit iar senzatia aceea de greata .Dar oare chiar nu e nimic de facut? Imi este asa de mila de populatia romaneasca cand ma gandesc la toti batranii saracii care nu au nimic decat o pensie de nimic si de toti aceia care au nevoie de ingrijiri de sanatate si nu au banii de spaga ;of oare cat o sa mai induram?
      • 0 (0 voturi)    
        Au devenit inumani si imorali.... (Marţi, 27 noiembrie 2007, 20:39)

        robi [anonim] i-a raspuns lui anna

        Si mie imi fierbe singele in vene si chiar stiu lucruri adevarate care se intimpla de cel putin 2 ani in ANCPI si OCPI....si ma gindesc vor plati vreodata risipa banilor publici folositi pentru distractia lor... etc...
    • 0 (0 voturi)    
      Cel putin 10% nu au obiectul muncii... (Marţi, 27 noiembrie 2007, 20:10)

      Opinie publica [anonim]

      Asa este ,lucrurile nu mai tin de un functionar,ca tin de vreo 8-9-10 functionari,fiecare plimba o foaie,si sunt platiti si cu bani grei daca sunt pilele directorului.Ameteste lumea din 2005 incoace cind vine la OCPI. S-au angajat in prostie . pilosi desi au acum un program IT performant,dar daca angajezi oamenii care nici nu stiu apasa pe taste cum sa mearga treaba...Mult mai bine mergea inainte fara umplutura de neamuri de tot felul... de dragul de a avea spioni in institutie... Mi-e sila de ce se intimpla...Altadata veneai cu placere si erai servit cu amabilitate dar acum ocolesti cit poti adunatura de femei neconsolate....


    Abonare la comentarii cu RSS



    ESRI

    Top 5 articole cele mai ...



    Hotnews
    Agenţii de ştiri

    Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
    hosted by
    powered by
    developed by
    mobile version
    Miercuri