In prima jumatate a anului 2012, consumul casnic de bunuri de larg consum a crescut cu 2% in moneda nationala, comparativ cu perioada similara a anului precedent. arata un studiu Gfk. Totusi, cheltuielile pentru bauturi non-alcoolice si bere au crescut cu 5%, iar cele pentru alimente s-au diminuat cu 2%, mai arata studiul. Printre produsele alimentare la care gospodariile si-au redus cel mai mult cheltuielile se numara uleiul de gatit, tabletele de ciocolata si iaurturile cu fructe.

Dupa un an 2011 in care inflatia a avut un impact puternic asupra evolutiei cheltuielilor gospodariilor din Romania si a adus scaderi volumice cu precadere pentru segmentul de produse alimentare, se observa in continuare o tendinta negativa pentru aceste produse.

In primele sase luni, valoarea cheltuita pentru alimente a scazut cu 2%, in timp ce cheltuielile pentru bauturi non-alcoolice si bere au crescut cu 5%. Dupa o perioada cu scaderi puternice inregistrate si in segmentul produselor de ingrijire personala si a locuintei, valoarea cheltuita a inceput sa aiba evolutii pozitive.

Printre produsele alimentare pentru care gospodariile si-au redus cheltuielile se regaseste anul acesta si uleiul de gatit. In 2011, pentru aceasta categorie, gospodariile au cheltuit cu pana la 40% mai mult comparativ cu 2010, in timp ce in primele sase luni ale acestui an categoria inregistreaza o scadere valorica de pana la 9%, in timp ce volumul a scazut cu 6%. Alte categorii care inregistreaza valori negative sunt tabletele de ciocolata si iaurtul cu fructe.

Dintre produsele de ingrijire personala pentru care observam cresteri volumice se numara samponul de par, sapunul de toaleta si deodorantele, in timp ce categorii precum pasta de dinti si detergentul de spalat rufe au avut evolutii constante.

Comertul modern continua sa castige teren in fata celui traditional, atragand in primele sase luni ale anului 49% din totalul cheltuielilor gospodariilor din Romania pentru produse de larg consum, in crestere cu doua puncte procentuale fata de perioada similara a anului precedent.

Buticurile si magazinele alimentare au atras aproape 36% din totalul cheltuielilor pentru produsele din categoria FMCG comparativ cu 37% in perioada precedenta. Ritmul de scadere s-a redus in contextul in care in prima jumatate de an din 2011 comparativ cu perioada similara din 2010, aceste formate au pierdut 3 puncte procentuale in valoare.

In structura comertului modern, supermarketurile acopera 16% din valoare, pozitie consolidata si prin restructurarea unui magazin de tip discount in supermarket. In ceea ce priveste hipermarketurile, acestea au castigat la randul lor un punct procentual in prima jumatate a anului, rata de crestere fiind la mai putin de jumatate din cea inregistrata in primele sase luni ale anului 2011.

Odata cu expansiunea formatelor comertului modern, se observa cresteri puternice si pentru produsele marca privata. Acestea au castigat 3 puncte procentuale in primele sase luni, acoperind 11% din piata bunurilor de larg consum in valoare, in detrimentul marcilor nationale. La nivelul numarului de cumparatori, 9 din 10 gospodarii au achizitionat cel putin o data produse marca privata in prima jumatate a anului 2012, in timp ce valoarea platita in medie pentru aceste produse a crescut cu mai mult de 30%.

Studiul are la baza informatii obtinute prin monitorizarea consumului casnic a aproximativ 90 de categorii de produse de larg consum prin intermediul cercetarii de tip Panel de Consumatori a GfK Romania, pe un esantion de 2.200 gospodarii, reprezentativ la nivel national.