Gruparile suspectate de evaziune fiscala si punere in vanzare de carne alterata ar fi beneficiat si de sprijinul unor angajati ai Politiei de Frontiera si ai Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), cu implcarea si a unor producatori autohtoni de produse din carne, au sustinut miercuri procurorii Directiei de Investigare a Infractiunilor de Crima Organizata si Terorism (DIICOT).

Potrivit unui comunicat al DIICOT, procurorii au efectuat miercuri 102 perchezitii domiciliare pe raza a 18 judete, in cadrul unor actiuni vizand destructurarea a doua grupuri infractionale organizate formate din 80 de persoane, specializate in infractiuni de evaziune fiscala, spalare de bani, punere in circulatie de produse alterate si trafic de influenta.

Prejudiciul preliminar care ar fi fost cauzat de gruparile infractionale este estimat la peste 15 milioane de euro.

"Aceste activitati infractionale au beneficiat de sprijinul unor angajati din cadrul ANPC si lucratori din cadrul Politiei de Frontiera", sustine DIICOT.

La sediul DIICOT - Structura Centrala, 80 de persoane au fost aduse miercuri pentru audieri, iar in cauza au fost instituite masuri asiguratorii in vederea recuperarii prejudiciului.

La actiunea DIICOT de miercuri, care priveste si lucratori ai ANPC, au participat si colegii acestora din cadrul Protectiei Consumatorilor.

Potrivit ANPC, in urma informatiilor primite de la DIICOT, Autoritatea a efectuat miercuri controale in Bucuresti si in judetele Iasi, Bistrita- Nasaud si Cluj. Au fost oprite definitiv de la comercializare 129 tone de carne si produse din carne si oprite temporar de la comercializare cca.100 de tone de carne si produse din carne. Inspectorii de la Protectia Consumatorilor au aplicat sanctiuni de 71.500 lei.

La actiunile de miercuri, conduse de DIICOT, au mai participat ofiteri de politie judiciara din cadrul Directiei de Combatere a Criminalitatii Organizate si Directiei Generale Anticoruptie, ANAF - Directia Generale Antifrauda Fiscala, si ai Autoritatii Nationale Sanitar Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor (ANSVSA). Actiunea investigativa a fost realizata cu sprijinul Jandarmeriei Romane si cu suportul de specialitate asigurat de Serviciul Roman de Informatii, a precizat DIICOT.

Mecanismul infractional descris de DIICOT:

  • Procurorii DIICOT arata ca au "suspiciunea rezonabila" ca membrii gruparilor infractionale organizate achizitionau in principal carne si oua din state membre UE: Olanda, Polonia, Marea Britanie, Germania fara plata TVA - conform prevederilor legale  (operatiune reala evidentiata in actele contabile).
  • Marfa era cumparata din strainatate prin intermediul unor societati comerciale din Romania si revanduta ulterior catre beneficiarul final prin adaugarea TVA.
  • Dupa achizitionarea reala a marfurilor din alte state UE, membrii gruparii inregistrau  livrari fictive catre firme "fantoma" din alte state comunitare - coordonate de exponenti ai unui palier extern al gruparilor, neidentificati  pana in prezent.
  • Scriptic, marfa din Romania era livrata in Bulgaria, Ungaria sau Cipru, pentru neincarcarea societatilor romanesti cu TVA de plata, insa in realitate carnea era vanduta, "la negru", pe piata romaneasca, fara inregistrarea in documentele contabile.
  • De asemenea, procurorii suspecteaza ca reteaua achizitioneaza marfa, fara plata TVA, din spatiul intracomunitar (Olanda, Polonia, Marea Britanie, Germania), direct prin firme "fantoma" ale retelei. Ulterior, reteaua vinde marfa pe piata interna, "la negru", la un pret apropiat de valoarea marfii cu TVA, insa mult sub pretul pietei, fapt ce reprezinta concurenta neloiala in raport cu societatile comerciale ce deruleaza acelasi tip de activitate insa fara incalcarea prevederilor legale.

CONCURSUL DIRECT AL UNOR PRODUCATORI AUTOHTONI

O alta modalitate de actiune a retelei presupunea livrarea de catre marii producatori de pe piata de carne din Romania, de marfa catre societati comerciale din tari comunitare vecine (Bulgaria, Ungaria), de unde marfa se intorcea in Romania prin societati de tip paravan, care ulterior erau abandonate, iar produsele erau vandute pe piata interna fara inregistrarea tranzactiilor in documentele contabile.

Aceasta modalitate de actiune presupunea concursul direct al unor producatori autohtoni de carne si produse de origine animala la activitatile ilicite derulate de gruparea in cauza, sustine DIICOT.

In derularea activitatilor ilegale membrii retelei utilizau o serie de firme detinute in mod direct ori prin interpusi, asupra carora decideau cand si cum vor fi implicate in cadrul fiecarui circuit financiar ilicit, cantitatile si pretul pe fiecare partida de marfa tranzactionata, intocmeau sau dispuneau intocmirea de documente fictive prin care sa justifice circulatia marfurilor si ordonau platile.

Potrivit sursei citate, activitatile ilegale de care este suspectata reteaua presupun: inregistrari de achizitii/livrari de bunuri ori servicii fictive si neinregistrarea unor tranzactii in actele contabile ale societatilor controlate si plati pentru astfel de operatiuni, cu scopul de a scoate sume de bani din gestiunea firmelor cu o alta destinatie decat cea declarata, pentru a diminua baza impozabila ori pentru a sterge urmele unor tranzactii frauduloase, vanzari sub pretul de achizitie, distrugerea unor documente in baza carora au circulat marfurile si altele similare.

De asemenea procurorii suspecteaza ca gruparile puneau in circulatie produse alterate care erau trimise catre abatoare pentru a fi procesate si amestecate cu alte produse, care ulterior au fost puse in consum.

Concret, reteaua trimitea carne alterata catre o firma de catering apartinand sotiei unui dintre membrii gruparii, pentru a fi preparata si oferita spre consum.