Eurobarometru: Romanii, printre europenii care merg zilnic cel mai putin cu autoturismul

de Claudiu Zamfir     HotNews.ro
Luni, 5 ianuarie 2015, 18:17 Economie | Consumator

Preferinta pentru folosirea zilnica a autoturismului in UE
Foto: Eurobarometru
Romanii se afla printre cetatenii statelor UE care folosesc autoturismul cel mai putin pentru transportul zilnic, releva un sondaj Eurobarometru emis recent de Comisia Europeana.

Potrivit cercetarii publicate in decembrie 2014, 40% dintre respondentii romani au declarat ca folosesc autoturismele pentru deplasarile de zi cu zi. Intre cetatenii celor 28 de state UE, romanii sunt pe antepenultimul loc in privinta folosirii autoturismului mentru deplasarile zilnice, ultimii in Uniunea Europeana fiind ungurii (33%) si letonii (38%).

Ungurii sunt, insa, pe locul al treilea in UE in ceea ce priveste preferinta pentru bicicleta (22%), spre deosebire de romani, care utilizeaza acest mijloc de transport in mica masura (7%).

La volan se urca zilnic cel mai mult cipriotii (85%), irlandezii (73%) si slovenii (71%).

In schimb, romanii si polonezii sunt pe locul al doilea in UE in privinta preferintei pentru transportul urban in comun (29%). Cei care folosesc cel mai des transportul urban in comun sunt letonii (31%).

De asemenea, mersul pe jos este preferat de romani in proportie mare comparativ cu cei mai multi europeni. 23% dintre respondentii romani s-au declarat pietoni, fiind pe locul al doilea in UE, la egalitate cu portughezii. Primul loc in UE este impartit de spanioli si bulgari (25%), in privinta preferintei pentru mersul pe jos.

Olandezii, in schimb, prefera mersul pe bicicleta (36%), la care sunt primii in UE, in loc sa mearga pe jos, la care sunt ultimii (4%). Si multi dintre danezi merg pe bicicleta (23%), ocupand locul al treilea in topul UE al preferintei velo.

La nivelul intregii Uniuni Europene, 54% dintre respondenti au declarat ca folosesc autoturismul in deplasarile lor zilnice, 19% transportul public urban, 14% mersul pe jos si 8% bicicleta, releva sondajul Eurobarometru.

documente
(5 Ian 2015) PDF, 3MB
Ce ii face pe romani sa prefere un mijloc de transport sau altul? In primul rand, convenienta (44% dintre respondenti), iar apoi facilitatile disponibile (24%), releva sodajul. Protectia mediului inconjurator este ultimul criteriu dupa care romanii aleg un anumit mijloc de trasport zilnic (2%).

In privinta frecventei deplasarilor pe distanta mare, romanii sunt printre ultimii in Uniunea Europeana. 44% dintre respondentii din Romania au declarat ca au efectuat cel putin o calatorie de minimum 300 km in ultimele 12 luni, clasandu-se pe locul al patrulea din coada. Portughezii (37%) si ungurii (38%) sunt pe ultimele doua locuri in UE la acest capitol. In schimb, podiumul este ocupat de suedezi (87%), luxemburghezi (83%), finlandezi (80%). La nivelul intregii UE, media este 59%.

In privinta calatoriilor lungi, romanii sunt ultimii in Uniunea Europeana la utilizarea transportului naval (0% dintre respondenti), in pofida accesului generos la Marea Neagra si la Dunare. Transportul cu masina (66%) este folosit de cea mai mare parte dintre romani pentru deplasarile de cel putin 300 km, urmat de autobuz (20%), avion (14%) si tren (11%).

La nivelul intregii Uniuni Europene, respondentii au declarat ca folosesc pentru deplasarile lungi: autoturismul, in proportie de 66%, avionul - 23%, trenul - 15%, autobuzul - 8%, transportul naval - 2%, motocicleta - 1%.


Citeste mai multe despre   






















7999 vizualizari

  • -1 (13 voturi)    
    Un studiu care nu spune NIMIC (Luni, 5 ianuarie 2015, 21:22)

    romania_curata [utilizator]

    sau mai bine zis,,,un alt studiu de papat bani publici de catre mafia/capusele ''bruxelleze''
    • -10 (12 voturi)    
      Se explica de ce autostrazile unguresti sunt goale (Luni, 5 ianuarie 2015, 23:07)

      dumitrica [utilizator] i-a raspuns lui romania_curata

      Citat: "in privinta folosirii autoturismului pentru deplasarile zilnice, ultimii in Uniunea Europeana fiind ungurii (33%)"

      Mare atentie ca ungurii si-au construit autostrazi inutile. Sa nu cadem in aceeasi capcana. La noi, cu exceptia lui Bucuresti - Pitesti, care are trafic justificindu-si existenta, toate celelalte tronsoane terminate stau goale, adica s-au aruncat degeaba banii pe ele.

      Budapesta - Zagreb (2012)
      - http://goo.gl/maps/jQNUq
      Pustiu.

      Szeget - Budapesta (2014):
      - http://goo.gl/maps/sg3U5
      - http://goo.gl/maps/6KUNg
      Cite o masina ici si colo

      Asadar o sosea maghiara care ar trebui sa stringa trafic mare de tiruri si din Romania si din Serbia sta pustie. Daca asemenea drum este liber ce pretentii sa ai la Sibiu - Nadlac, una din sursele de alimentare cu camioane a caii Szeged - Budapesta.

      In ceea ce priveste Nadlac - Pecica, in acord cu Google Street View (Sep. 2012), soseaua apare pustie, vezi:

      - http://goo.gl/maps/Xlk1E

      Asta nu este drum care avea intr-adevar nevoie de o dublare cu autostrada pentru ca nu ar mai fi facut fata traficului.
      Apar aglomeratii in localitati intr-adevar insa ele pot fi rezolvate cu sosele de centura.

      In Pecica, Oct. 2012, vezi:

      - http://goo.gl/maps/G1Mq0

      sunt tiruri relativ dese insa de aici si pina la a zice ca nu le mai face fata soseaua este cale lunga.

      Pitesti - Bucuresti (2014):
      - http://goo.gl/maps/cKcyO
      Traficul este vizibil superior lui Szeget - Budapesta.

      Pentru a vedea ce inseamna o autostrada care nu a fost facuta degeaba luam exemplul caii:

      Eindhoven - Duisburg (2014):
      - http://goo.gl/maps/Z5E8S
      Plina de tiruri si masini mici. Se vede imediat pe imaginea de satelit ca este o autostrada care renteaza, are clienti.
      • +8 (8 voturi)    
        doar Bucuresti-Pitesti? (Marţi, 6 ianuarie 2015, 1:22)

        lolosaurus [utilizator] i-a raspuns lui dumitrica

        S-a vazut recent utilitatea unei Bucuresti-Brasov, iar vara se vede de ce a fost nevoie de Bucuresti-Constanta.
        Portiunile noi din A1 sunt niste bucatele noi si neterminate, e normal sa nu faca inca trafic, inca nu au nici utilitati, nu apar pe multe harti sau pe gps. Dupa ce avem Bucurestiul legat de Vest (iar asta mi se pare ceva normal, suntem in UE in secolul 21) o sa se mai schimbe treaba.

        Scopul autostrazilor nu e numai volumul de trafic ci si timpul parcurs, siguranta si consumul de combustibil. Nu poti totusi sa lasi o capitala din UE si poate cel mai important port UE la Marea Neagra nelegate de Europa prin autostrada.
        • -5 (5 voturi)    
          ... (Marţi, 6 ianuarie 2015, 10:24)

          a.nonim [utilizator] i-a raspuns lui lolosaurus

          Scuze, dar daca utilitatea unei autostrazi ar fi doar pentru vacanta de sarbatori, ar fi grav... Nu dam milioane pe kilometru doar ca sa mergem de doua ori pe an la munte, mai sunt si alte motive.
          • +2 (2 voturi)    
            "doar" (Marţi, 6 ianuarie 2015, 11:50)

            lolosaurus [utilizator] i-a raspuns lui a.nonim

            Cand faci 10 km intr-o ora, da, e un motiv. Am spus si celelalte motive: timp, siguranta, consum, conectarea cu UE (care e extrem de benefica si pentru dezvoltarea economica si turism). E o investitie din care in timp trebuie sa scoti mai multi bani decat ai bagat, mai ales cand vorbim de fonduri europene.
            A3 nu se termina la Predeal ci leaga, ca si A1, orase importante (cu industrie si turism) de Europa. Sa pierzi o zi intreaga printr-o tara cat Minnesota de mica e degradant.
      • +5 (7 voturi)    
        ai mai dat chestia asta la fiecare articol despre (Marţi, 6 ianuarie 2015, 8:57)

        Captain Obvious [utilizator] i-a raspuns lui dumitrica

        Cine te plătește amice?
    • -1 (13 voturi)    
      Studiul asta e o prostie (Marţi, 6 ianuarie 2015, 1:01)

      ABetterWorldWithoutVladimir [utilizator] i-a raspuns lui romania_curata

      Pai mergeti in orice zi de lucru prin Bucuresti sau Budapesta, zici ca si-au mutat toti biroul la volan si ca nu mai munceste nici dracu.
      La polul opus, prin orasele unde se foloseste apa calda si sapunul, toata lumea lasa masina acasa sau cel mai rau la marginea orasului si ia mijloacele de transport in comun care vin dupa ceas.
      Am colegi in Germania care si-au vandut masinile pentru ca stateau si rugineau. In vacanta pleaca cu avionul iar prin oras se misca cu transportul in comun, e mai ieftin si la fel de rapid.
      • +1 (9 voturi)    
        Nu e chiar asa (Marţi, 6 ianuarie 2015, 8:09)

        LianaSerbanescu [anonim] i-a raspuns lui ABetterWorldWithoutVladimir

        Asta, pentru ca majoritatea strazilor din Bucuresti au fost dimensionate fie la inceputul secolului 20, cand orasul era mult mai mic si nevole de traffic reduse, fi in perioada comunista, cand omul trebuia tinut in lant si nu pot prelua afluxul de traffic present, cand a crescut si numarul de locuitori, nu numai cel al masinilor. Tot asa, putem argumenta ca sunt, frate, locuri de parcare cu gramada in Bucuresti, cand, in realitate, la un bloc de 10 etaje cu 3 scari si 4 apartamente pe palier, sunt 30 de locuri de parcare, impartite cu vecinii de la blocul de etaje, cu 6 scari!
        Trafic e peste tot, urcati-va pe autostrada in zona de nord a Itaiei - Miano/Torino - sa vedeti acolo cozi de masini pe 4 benzi!
        Apoi,ganditi-va ca, pentru fiecare individ care calatoreste cu masina in Bucuresti, or fi alti 10 care se urca in autobuz, sau metrou. Cum spune cineva mai jos, e o problema stramb adresata asta cu hiperutilizarea autoturismului in Bucuresti. Nu vorba de utilizarea in exces, ci de infrastructura depasita, de absenta unei variante de ocolire eficiente, care sa te ajute sa nu intri prin Ghencea ca sa ajungi in Baneasa, ca n-ai alternative!
        Nu mai vorbesc de transportul in comun, ca ne apuca plansul! De cand astepta Drumul Taberei un metrou?! Cam tot de atunci de cand s-au apucat sa-si ia masini, sa se puna la coada la Razoare, in fiecare dimineata!
        • +2 (6 voturi)    
          ... (Marţi, 6 ianuarie 2015, 10:27)

          a.nonim [utilizator] i-a raspuns lui LianaSerbanescu

          Bun, si acum ce facem? Demolam jumatete din Bucuresti ca sa largim strazile? Facem locuri de parcare pe peticele deja invizibile de spatiu verde?
          • -1 (5 voturi)    
            ... (Marţi, 6 ianuarie 2015, 10:43)

            pathfinder [utilizator] i-a raspuns lui a.nonim

            "Bun, si acum ce facem?
            Demolam jumatete din Bucuresti ca sa largim strazile?"

            DA!
            Cam asta ar fi solutia.
            S-a mai facut si in alte parti acu vreo 200 de anisori.
            Dar nu neaparat "jumatete" din Bucuresti si nu neaparat cu forta.
            • +2 (4 voturi)    
              Nu v-ati saturat! (Marţi, 6 ianuarie 2015, 11:23)

              EuSiCuMine [utilizator] i-a raspuns lui pathfinder

              Nu v-ati saturat de demolarile lui Ceausescu? Vedem cu toii rezultatul!
              • +1 (5 voturi)    
                ... (Marţi, 6 ianuarie 2015, 11:53)

                a.nonim [utilizator] i-a raspuns lui EuSiCuMine

                Dupa logica asta si Venetia ar fi trebuit sa astupe canalele, iar in piata San Marco ar fi parcare... N-ar fi mai simplu ca cei care vor neaparat sa mearga cu masina sa se mute in alta parte?
              • -2 (6 voturi)    
                rezultatul (Marţi, 6 ianuarie 2015, 12:04)

                lolosaurus [utilizator] i-a raspuns lui EuSiCuMine

                Ceausescu a demolat de capul lui cladiri istorice si a ridicat blocuri cenusii, fara parcari si infrastructura rutiera necesara pentru asemenea densitate de populatie. E o diferenta. Noi am putea sa facem o treaba gandita: demolam case fara valoare care stau sa cada, depozite parasite sau blocuri vechi, si in rest sa completam cu pasaje subterane mai lungi (iar la suprafata ar ramane si mai mult loc pentru pietoni). Si bineinteles centura, iar din centru si pana spre margine sa nu se mai faca blocuri-turn si alte prostii aducatoare de trafic.
        • +3 (3 voturi)    
          Si strazile din Paris, Roma, Londra! (Marţi, 6 ianuarie 2015, 10:29)

          civism [utilizator] i-a raspuns lui LianaSerbanescu

          Dar strazile din Paris, Roma, Londra pentru ce au fost dimenzionate: nu pentru secolul al XIX-lea? Mi-ar placea sa vad o comparatie intre aceste orase si Bucuresti la utilizarea autoturismului!
          • -1 (5 voturi)    
            comparatie (Marţi, 6 ianuarie 2015, 12:19)

            lolosaurus [utilizator] i-a raspuns lui civism

            Paris are 2 inele (si portiuni din al 3-lea) de autostrazi in regim de autostrada: unul in jurul centrului (orasul propriu-zis) si celelalte in jurul suburbiilor, plus autostrazi transversale care fac legatura intre ele.
            Roma si Londra au autostrazi pana in oras, pe langa bineinteles centura in regim de autostrada.
            • +3 (5 voturi)    
              Comparatie! (Marţi, 6 ianuarie 2015, 13:08)

              EuSiCuMine [utilizator] i-a raspuns lui lolosaurus

              Nu exista autostrazi in Paris. Ce spui tu se numeste centura si sunt de acord ca si Bucurestiului ii trebuie o centura, nu trebuie sa demolam orasul!
              In Roma exista autostrazi in oras in zona centrala. Dar nu si-au daramat orasul pentru asta!
              In Londra exista autostrazi in zona metropolitana, nu in zona centrala a Londrei cu exceptia A12 (nici ea nu ajunge in centru)!
              • -1 (5 voturi)    
                nu chiar (Marţi, 6 ianuarie 2015, 14:41)

                lolosaurus [utilizator] i-a raspuns lui EuSiCuMine

                La Paris trebuie sa iei in calcul si zona metropolitana, care e foarte mare, altfel ramai cu un oras mai mic decat Bucurestiul.

                Sunt 2 inele si bucati din al 3-lea.
                Primul inel e pe undeva pe unde ar fi la noi Soseaua Virtutii cu Turda in capatul de NV, respectiv Vitan-Barzesti cu str. Turnu Magurele in SE. Deci cu mult mai in interior decat centura noastra. Abia al 2-lea inel al lor e cam cat centura noastra, si intre cele 2 inele sunt vreo 10 drumuri radiale in regim de autostrada.

                In Londra cam aceeasi poveste cu zona metropolitana vs orasul propriu-zis.
      • 0 (4 voturi)    
        Deutscland_über alles (Marţi, 6 ianuarie 2015, 12:54)

        zapada reloaded [utilizator] i-a raspuns lui ABetterWorldWithoutVladimir

        Mai, nu-i chiar asa..Poate or fi prietenii tai inscrisi in Hartz IV si nu stii tu insa, in rest, neamtul circula mult cu masina, mai ales daca prefera sa stea in zone residentiale ceva mai pitoresti in afara marelor orase (casa cu gradinta, aer curat, iarba verde, etc).

        Acelasi lucru il pot afirma si despre Lux. Decat sa stau in oras (unde e drept, am trasport in comun), mai bine ma duc 30 km mai la nord, padure, caprioare, etc...si folosesc masina (mai ales ca-i benzina ierftina).

        ce uita sondajul asta e faptul ca: pretul carburantului in Ro e cel mai mare din toata Europa iar ca sa fac in drum de la Arad pana la Vaslui sau Satu Mare-Costanta imi ia 3 zile. Unoeri chiar si amarata aia de Valea Prahovei: Bucursti-Brasov poate lua 7 ore.

        Asta-i adevaratul motiv pentru care lumea prefera treanul (macar in tren dormi).
  • 0 (12 voturi)    
    sa vedem (Luni, 5 ianuarie 2015, 22:26)

    lolosaurus [utilizator]

    ce mai zic acum hipsterii si pietonii moralisti care in loc sa ne sustina cand ne plangem de problemele de trafic, ne trimit sa mai lasam masina acasa. Uite ca suntem fruntasi la lasat masina acasa.
    • +2 (6 voturi)    
      Comparam mere cu pere! (Marţi, 6 ianuarie 2015, 10:21)

      civism [utilizator] i-a raspuns lui lolosaurus

      Comparam ce se intampla la nivel national in romania cu jumate de populatie aflata in rural cu tarile dezvoltate din vest. Mi-ar placea sa vad aceleasi comparatii pe capitale de exemplu: cum se deplaseaza oamenii in Bucuresti, vs. Paria. Londra, Copenhaga, etc... Aici chiar ar vea relevanta.
      • 0 (6 voturi)    
        comparatie (Marţi, 6 ianuarie 2015, 12:33)

        lolosaurus [utilizator] i-a raspuns lui civism

        Avand in vedere ca altii si-au facut autostrazi prin oras (gen Londra, Roma) si situatia tot nu e complet roz (desi nu au densitate mai mare de locuitori ca Bucurestiul), iar noi nu avem nici centura functionala sau metrou peste tot, iar 2 pasaje sunt adevarate guri de oxigen, atunci eu zic ca proportia nu e departe de cea mentionata nici la nivel urban.
  • +2 (6 voturi)    
    Oprescu a facut vreun studiu (Marţi, 6 ianuarie 2015, 18:22)

    idsoc [utilizator]

    ...inainte sa faca pista pe Victoriei? In loc sa speri aiurea ca sa suie romanu' pe bicicleta pe vremea de afara (sau vara la 40 de grade) mai bine baga banii in mijloace de transport noi (cu AC eventual) care sa vina dupa orar si poate se convingeau mai multi sa lase masina acasa.
    Scapai si de aglomeratie si reduceai si poluarea.
    Da' ce sa zic, altfel iese spaga la bordureala si vede si toata lumea ca s-a facut CEVA.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi