Raport: Increderea consumatorului roman, la cel mai inalt nivel din 2008/Temerile pentru locul de munca, in crestere

de Ionut Baias     HotNews.ro
Miercuri, 28 ianuarie 2015, 8:06 Economie | Consumator

Increderea consumatorului la nivel global a incheiat anul 2014 cu un index de 96 - un declin de doua puncte de index fata de trimestrul anterior, urmand cateva trimestre cu impuls pozitiv, conform unui nou studiu realizat de Nielsen. In timp ce increderea a scazut usor in fiecare regiune in al patrulea trimestru, fata de trimestrul anterior, raportat la anul anterior, indexul este in continuare deasupra nivelului pre-recesiune de 94, incepand cu al treilea trimestru in 2007.

Increderea consumatorului a scazut cu un punct in America de Nord (106) si Asia-Pacific (106) in al patrulea trimestru - singurele regiuni care au inregistrat scoruri peste nivelul de baza de 100. Increderea a scazut, de asemenea, cu un punct in Orientul Mijlociu/Africa (95), cu trei puncte in America Latina (88) si cu doua puncte in Europa (76), fata de trimestrul anterior. In randul celor mai mari economii ale lumii, increderea consumatorului a scazut cu doua puncte in S.U.A. (106), cu patru puncte in China (107) si cu patru puncte in Japonia (73). Pe de alta parte, increderea a crescut cu cate un punct in Germania (98) si Marea Britanie (94).

In ceea ce priveste indexul increderii consumatorilor, Romania isi pastreaza ritmul bun de crestere, inregistrang un scor usor peste media europeana si semnificativ mai mare decat al celorlalte tari din vecinatate. Increderea consumatorului continua sa urmeze trendul ascendent, inregistrand cel mai inalt scor de la inceputul turbulentelor financiare globale din 2008 (77 in comparatie cu un nivel stabil de 73 in T2 si T3 2014), in ciuda unui mediu socio-politic national si European in continua schimbare.

Putin sub jumatate dintre respondetii la nivel global (49%) cred ca piata locurilor de munca va fi buna sau excelenta in urmatoarele 12 luni, crescand de la nivelul de 47%, inregistrat in trimestrul al patrulea din 2013. De asemenea, perceptiile asupra finantelor personale au crescut putin ajungand la 56% (fata de 55% in anul anterior) iar intentiile de achizitii imediate au crescut la 40% (de la 38%).

SENTIMENTUL DE RECESIUNE S-A IMBUNATATIT PENTRU MAJORITATEA TARILOR IN 2014

 Peste jumatate dintre respondentii la nivel global (53%) cred ca s-au aflat in recesiune in al patrulea trimestru, o imbunatatire de un punct procentual fata de trimestrul anterior si o imbunatatire de patru puncta fata e anul anterior (T4 2013). In total, 58% dintre pietele masurate la nivel global au raportat imbunatatiri ale sentimentului de recesiune, pe parcursul anului. Intentiile de cheltuieli / economii discretionare, la nivel global, ori au ramas constante ori au scazut usor in al patrulea trimestru: aproape jumatate (48%) planifica sa economiseasca banii ramasi rest, aproximativ trei respondenti din 10 se asteapta sa cheltuiasca pe concendii/vacante (34%), haine noi (34%) si divertisment in afara casei (30%). Un sfert dintre respondentii la nivel global planifica achizitia de noi produse tehnologice (24%) si plata datoriilor (25%). O cincime va cheltui pe imbunatatiri ale casei (21%) si va investi in actiuni (21%), iar unul din 10 oameni va economisi pentru pensionare (10%). La nivel global, 13% dintre respondent au spus ca nu au bani lichizi de rezerva.

PROGRESUL IN EUROPA RAMANE LENT


Nori de pesimism s-au intors asupra zonei Euro in al patrulea trimestru, increderea scazand in 20 din 32 de piete. Numai Danemarca, cu un scor al increderii consumatorului de 103, a manifestat optimism, iar Germania si Elvetia au fost singurele doua tari in care jumatate din respondenti (49% si 56%, in mod respectiv) optimiste cu privire la perspectivele locurilor de munca, in urmatoarele 12 luni. Increderea in Germania, cea mai mare economie din regiune, a crescut cu un punct de index la un scor de 98 - o continuare a micilor cresteri inregistrate pe parcursul ultimelor cateva trimestre, ajungand la un scor apropiat de pragul de referinta, aflat in contradictie puternica fata de scorul mediu de index al regiunii, de 76.

In Romania, starea sanatatii, siguranta locului de munca, datoriile si cresterea valorii facturilor la utilitati reprezinta principalele ingrijorari ale romanilor. Starea sanatatii si datoriile sunt mentionate semnificativ mai mult in randul romanilor comparativ cu media europeana, ca principale ingrijorari.

Temerile cu privire la siguranta locului de munca au ramas in continuare la un nivel ridicat (20% fata de 19% in T3), cu mult peste nivelul de 9% din T2. Ingrijorarile referitoare la economie au continuat sa creasca, ajungand la un nivel de 10% (fata de 8% in T3 si 7% in T2). La polul opus, temerile cu privire la izbucnirea unui razboi au scazut semnificativ in T4 2014, la 4%, dupa un nivel stabil de 7% in T2 si T3. Printre alte ingrijorari de natura economica, temerile cu privire la datorii au crescut la 13%, semnificativ mai mult fata de T3 (9%).

Sondajul global Nielsen, care include Indicele Increderii Consumatorilor la nivel mondial, a fost initiat in 2005. Sondajul Global privind Increderea Consumatorilor si Intentia de a Cheltui a fost realizat in perioada 10-28 noiembrie 2014 si a adunat peste 30.000 de respondenti cu acces la internet din 60 de tari din regiunile Asia-Pacific, Europa, America Latina, Orientul Mijlociu, Africa si America de Nord.






















Articol sustinut de BRD Groupe Société Générale

Atelier de idei. Cum te ajuta tehnologia sa-ti faci mai mult timp pentru tine si planurile tale

Munca multa, stres, ore peste program, termene limita, sedinte lungi. Uneori, asa arata ziua de lucru a multora dintre noi. Din acest motiv e foarte important sa investesti in lucruri care te pot ajuta sa iti folosesti mai bine timpul petrecut la birou. Sa lucrezi mai bine, mai usor si mai repede poate insemna mai mult timp pentru tine si pentru cei dragi. Iti propunem, asadar, cinci directii care te pot ajuta pe plan profesional si personal.

702 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version