Aproape sapte din zece oameni la nivel mondial (69%) considera ca interactiunile directe, fata in fata, sunt inlocuite cu cele electronice, se arata intr-un nou raport publicat de compania de informatii si masurare de marketing Nielsen, intitulat "Razboiul ecranelor: Batalia pentru vizibilitate intr-o lume a TV-ului omniprezent". Studiul analizeaza modul in care evolueaza obiceiurile de vizionare TV/video ale consumatorilor, atat la nivel global cat si local, in contextul dezvoltarii accelerate a domeniului digital. In Romania, de exemplu, mobilul si tableta se bat pe locul trei in preferintele consumatorilor, dupa TV si computer, in vizionarea de evenimente sportive, filme sau stiri.

In Romania, televizorul este cel mai adesea folosit pentru urmarirea diverselor tipuri de continut videoFoto: Nielsen

Studiul "Screen Wars: The Battle for Eye Space in a TV-Everywhere World" ("Razboiul ecranelor: Batalia pentru vizibilitate intr-o lume a TV-ului omniprezent") examineaza rapida dezvoltare globala a domeniului video digital si arata cum consumatorii isi adapteaza preferintele de vizionare la o noua realitate in care trei sferturi din ei se bucura de libertatea de a fi conectati oriunde, oricand.

In timp ce televizorul este inca ecranul preferat pentru vizionarea majoritatii formatelor de continut video, proliferarea instrumentelor digitale si interactiunea cu social-media inclina balanta de la provider catre consumator.

Studiul "The Nielsen Global Digital Landscape" a apelat la 30.000 de respondenti on-line din 60 de tari pentru a intelege cum schimbarile din peisajul digital ne afecteaza modul cum, unde si de ce urmarim programele video. Programele video au fost definite ca orice tip de continut - cum ar fi TV, programe prin cablu, filme profesionale sau continut generat de consumatori - este urmarit pe televizor, computer sau dispozitive mobile precum telefon, tableta, e-reader. Studiul examineaza de asemenea preferintele de consum pentru programarea vizionarilor, incluzand ce instrumente sunt cele mai utilizate pentru a anumite genuri sau care sunt preferate pentru a urmari programe video acasa si care in deplasare.

La nivel global, mai mult de jumatate din repondenti (55%) spun ca programele video sunt o parte importanta a vietii lor, insa atunci cand vine vorba despre cum le place sa isi urmareasca programele, marimea chiar conteaza. Majoritatea (63%) considera ca mai mare e mai bine in ce priveste ecranul, dar in acelasi timp apreciaza comoditatea si mobilitatea dispozitivelor mobile. Aproape 6 din 10 repondenti (59%) considera ca programele video pe mobilele lor sunt convenabile. In plus, mai mult de jumatate (53%) spun ca o tableta este la fel de buna ca un PC sau un laptop pentru a urmari programele video.

In Romania, televizorul este cel mai adesea folosit pentru urmarirea diverselor tipuri de continut video, in medie cu peste 5% mai mult decat media europeana. Videoclipurile scurte sunt urmarite cel mai mult pe calculator, televizorul si telefonul mobil ocupand urmatoarea pozitie, cu scoruri similare. (vezi foto atasat)

Conversatiile in timp real din social-media inlocuiesc intalnirile fizice in jurul aparatului de cafea pentru o discutie despre emisiunea favorita de la TV. Emisiunile TV live au devenit un eveniment social ce iese din spatiul inchis al sufrageriilor noastre. Mai mult de jumatate dintre repondenti (53%) spun ca le place sa fie la curent cu emisiunile, pentru a putea participa la conversatiile din social-media, iar aproape jumatate (49%) spun ca urmaresc mai multe emisiuni live daca au o legatura cu social media. Patruzeci si sapte la suta din repondentii la nivel global spun ca sunt conectati la social media in timp ce urmaresc programele video, iar mai mult de jumatate (58%) cauta pe internet in timpul urmaririi programelor.

Cand vine vorba de consum de continut video in timpul intreprinderii altor activitati, romanii au un comportament similar mediei europene. Televizorul este folosit cel mai mult cand acestia sunt singuri acasa, in timpul petrecerii timpului cu familia, al mesei dar si al gatitului. Mobilul este folosit cel mai mult in timpul asteptarii la cabinetele medicale, la locul de munca sau in timpul cumparaturilor:

Repondentii din Asia-Pacific si Africa / Orientul Mijlociu sunt in mod deosebit angajati in social media in timp ce urmaresc programele, depasind media globala in ce priveste utilizarea social media. De exemplu, 65% din repondentii din Asia-Pacific si 57% din Africa / Orientul Mijlociu urmaresc programele video daca are un continut de social-media (comparativ cu media de 49%). In plus, mai mult de 6 din 10 repondenti din aceste zone spun ca se pun la curent cu aceste emisiuni pentru a putea participa la conversatiile on-line.

Fie ca ne referim la vizionarea unui eveniment sportiv, a stirilor, a unui documentar sau a unui film, TV-ul ramane in centrul consumului de continut video. Acesta este dispozitivul cel mai frecvent citat - cu o marja mare - pentru toate genurile de programe incluse in cercetare. Exceptia: video-urile scurte (de obicei cele mai mici de 10 minute), care au fost mentionate ca fiind cel mai comun vizualizate pe calculatoare, telefoane mobile si tablete. Calculatorul este al doilea cel mai frecvent mentionat dispozitiv de vizualizare, si este primul in topul dispozitivelor folosite pentru a viziona continut pe termen scurt. O parte mai mica, dar notabila, dintre repondenti se uita la materiale video de pe telefonul mobil sau de pe tablete, in timp ce vizionarea de pe e-readere si/sau console video nu a castigat inca avant.

Televizorul este prima alegere pentru vizualizarea materialelor video pentru toate generatiile, dar statutul sau de leader este cel mai evident in randul consumatorilor maturi. La nivel global, 91% dintre repondentii "Generatiei Tacute" (65+ ani) spun ca se uita la programe video la TV, fiind urmati de 84% dintre cei din generatia Baby Boomer (cu varste cuprinse intre 50 si 64 de ani), 75% din Generatia X (35-49) si 62% dintre Mileniali (21-34) si Generatia Z (15-20 ani).

Utilizarea calculatorului si a telefonului mobil, pe de alta parte, este maxima in randul consumatorilor tineri. Mai mult de 4 din 10 repondenti din Generatia Z si Mileniali (42% fiecare) au declarat ca se uita la programe video pe calculator, comparativ cu 31% din Generatia X, 25% dintre repondentii generatiei Baby Boom si 15% dintre repondentii Generatiei Tacute. In mod similar, o cincime dintre Mileniali si repondentii Generatiei Z (22%, respectiv 20%) au spus ca se uita de pe un telefon mobil, comparativ cu 14% din Generatia X, 6% dintre Baby Boomers si 2% dintre respondentii Generatiei Tacute. Gradul de utilizare a tabletelor este cel mai mare intre Mileniali (16%) si respondentii Generatiei X (15%). Prin comparatie, 12% dintre respondentii Generatiei Z, 8% dintre Baby Boomers si 4% dintre repondentii Generatiei Tacute au spus ca se uita la materiale video de pe tablete.

Rezultatele acestui sondaj se bazeaza pe informatiile oferite de catre repondetii cu acces la Internet din 60 de tari. Cu toate ca studiile online permit o acoperire globala la scala mare, acestea ofera o perspectiva asupra obiceiurilor utilizatorilor de internet si nu ale intregii populatii. In tarile in curs de dezvoltare, unde internetul nu s-a raspandit la potential maximum, e posibil ca publicul tinta al acestui studiu sa fie mai tanar si cu un statut financiar mai ridicat decat media populatiei tarii respective. In plus, raspunsurile incluse in sondaj reflecta si sumarizeaza ceea ce declara respondentii.

Nielsen N.V. este o companie globala de management al performantei, ce ofera o intelegere cuprinzatoare a ceea ce consumatorii vizioneaza (WATCH) si cumpara (BUY). Divizia de WATCH a companiei Nielsen ofera informatii din media si publicitate clientilor sai prin serviciile de Masurare Totala a Audientei pentru toate dispozitivele In care este consumat continutul (fie el video, audio sau text). Divizia BUY ofera producatorilor de bunuri de larg consum si retailerilor singura viziune globala pentru masurare a performantei industriei de retail. Prin integrarea informatiilor din diviziile Watch si Buy, precum si a altor surse, Nielsen ofera clientilor sai atat o masurare de clasa mondiala, cat si analize care ii ajuta la imbunatatirea performantelor. Nielsen, o companie S&P 500, are operatiuni in peste 100 de tari care acopera mai mult de 90% din populatia intregii lumi.