Romania vrea sa inregistreze kurtoskalacs ca produs traditional romanesc in UE

de CZ     HotNews.ro
Luni, 16 noiembrie 2015, 19:02 Economie | Consumator

Kurtos
Foto: Wikipedia
Ministrul propus al Agriculturii, Achim Irimescu, vrea sa inregistreze kurtoskalacs - celebrul cozonac secuiesc - drept  produs traditional romanesc cu indicatie geografica protejata in Uniunea Europeana.

"Am vorbit in acest sens (in ceea ce priveste cozonacul secuiesc, n.r.) cu oficialii din Ungaria si am stabilit de comun acord ca este produs romanesc, dar nu am gasit pana acum o asociatie care sa-l promoveze", a afirmat Irimescu la audierile comisiilor parlamentare pentru Agricultura, citat de Mediafax.

Pana in prezent un singur produs traditional romanesc - magiunul de Topoloveni - a fost inregistrat pentru protectia indicatiei geografice si a denumirii de origine in Uniunea Eurpopeana.

"Mai vrem sa mai protejam salamul de Sibiu si telemeaua de Ibanesti (...). Se mai pune problema afumatului de Novaci, care are o problema ca este promovat de un agent economic si nu de catre o asociatie", a mai spus Irimescu.

Comisiile parlamentare pentru Agricultura l-au avizat, luni, in unanimitate, pe Achim Irimescu pentru functia de ministru al Agriculturii.


Citeste mai multe despre   






















20664 vizualizari

  • +30 (48 voturi)    
    Sa inregistram si "saorma cu de toate" (Luni, 16 noiembrie 2015, 19:19)

    CristiC. [utilizator]

    pe acelasi formular.
    • -7 (23 voturi)    
      De ce nu (Luni, 16 noiembrie 2015, 19:28)

      comentatordiletant [utilizator] i-a raspuns lui CristiC.

      și „înghețata prăjită”?
      • -6 (8 voturi)    
        Atentie Ungaria: Aveti marca neinregistrata! (Marţi, 17 noiembrie 2015, 1:18)

        dumitrica [utilizator] i-a raspuns lui comentatordiletant

        Eu zic ca Ungaria sa se grabeasca pentru ca nu cumva Kürtőskalács sa fie inregistrat ca produs traditional romanesc lucru care ar da o lovitura puternica industriei de cozonaci din tara vecina.

        Kürtőskalács:
        https://en.wikipedia.org/wiki/K%C3%BCrt%C5%91skal%C3%A1cs
    • -6 (22 voturi)    
      si guacamole (Luni, 16 noiembrie 2015, 19:33)

      zaboo [utilizator] i-a raspuns lui CristiC.

      as propune eu
    • 0 (22 voturi)    
      shaorma (Luni, 16 noiembrie 2015, 19:37)

      rrat [utilizator] i-a raspuns lui CristiC.

      de dristor
    • +9 (39 voturi)    
      ...... (Luni, 16 noiembrie 2015, 19:43)

      ak33 [utilizator] i-a raspuns lui CristiC.

      eventual si vodka si violul de vaslui
    • +18 (28 voturi)    
      Incercati si prostia (Luni, 16 noiembrie 2015, 20:14)

      Mustata lui Dragnea [anonim] i-a raspuns lui CristiC.

      E tipic romaneasca.
    • +13 (21 voturi)    
      mda ai dreptate (Luni, 16 noiembrie 2015, 20:16)

      MoemBius [utilizator] i-a raspuns lui CristiC.

      kurtoscolscs suna foarte romaneste asa
    • +13 (17 voturi)    
      hahaha (Luni, 16 noiembrie 2015, 20:20)

      ampersand [utilizator] i-a raspuns lui CristiC.

      Am pleca de multi ani din tara si-am uitat de "[...] cu de toate" :))) Oarecum asemenatoare cu intrebarea de la frizer "va fac pana sus?" :)))
    • -1 (1 vot)    
      hai sa fim fair-play (Marţi, 17 noiembrie 2015, 10:36)

      bancher [anonim] i-a raspuns lui CristiC.

      Kurtoskalacs este un produs unguresc, nu romanesc. Nici macar nu am stiut sa il scriu corect, a trebuit sa ma uit in titlul ca sa il scriu.
  • +9 (33 voturi)    
    o idee "geniala" (Luni, 16 noiembrie 2015, 19:24)

    mr.watcher.jr [utilizator]

    poate "curtoshcolaci" este produs romanesc dar in niciun caz "kürtőskalács".

    Trebuie sa fii om priceput, inzestrat intelectual, ca din prima zi de activitate sa-ti apara o astfel de idee geniala.

    D-le Ministru propus, Bunicii si strabunicii dvs. au facut curtoscolaci sau cum a ajuns un produs "secuiesc" sa faca parte din traditia romaneasca?
    • +34 (38 voturi)    
      n-ai inteles (Luni, 16 noiembrie 2015, 20:18)

      grongobar [utilizator] i-a raspuns lui mr.watcher.jr

      asa zisul "tinut secuiesc" e in mijlocul Romaniei,deci si secuii sunt "de-ai nostri".si fara discutie e "kürtőskalács" pentru ca asa-i zice.cat timp nici noi nu-i consideram pe ei "de-ai nostri", nu ai cum sa astepti ca ei sa se simta "de-ai romanilor".
      • 0 (2 voturi)    
        Cronologie (Marţi, 17 noiembrie 2015, 14:07)

        Nagy Zoltan [anonim] i-a raspuns lui grongobar

        Fara sa fiu rau dar tinutul secuiesc este in mijlocul Romaniei de nici 100 de ani.. kurtoskalacs pre-dateaza asta cu vreo 2-3 secole :D
    • +8 (8 voturi)    
      Dl. Mister, -.... (Luni, 16 noiembrie 2015, 21:43)

      baimarean [utilizator] i-a raspuns lui mr.watcher.jr

      tocmai ce am intrebat bunicii din Salaj (peste 90 ani) si am aflat cu lux de amanunte ca faceau astfel de colaci ...pe "shpor, deasupra jaratecului scos". Suportul de lemn il mai au....L-au folosit si sa se apere de niscaiva hotomani , cand bunu´facea de paza la CAP....
    • +4 (10 voturi)    
      de fapt... (Luni, 16 noiembrie 2015, 21:50)

      Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui mr.watcher.jr

      ... in ideea ta, corect ar fi "chiurtoshcolaci" ;)

      Chestia e ca, pana la urma, "tinutul secuiesc" e... in Romania, nu in alta tzara ;)
      • -1 (3 voturi)    
        Poate (Marţi, 17 noiembrie 2015, 8:23)

        Halvatek [utilizator] i-a raspuns lui Codruta N

        Chiurtoscolaci
  • -4 (18 voturi)    
    Sa se ajusteze si numele (Luni, 16 noiembrie 2015, 19:30)

    iadam [anonim]

    sa fie cel adevarat, adica din "kürtős kalács" in "chiurtoș colaci"; suna mult mai bine.
    • +19 (27 voturi)    
      sa le zicem... (Luni, 16 noiembrie 2015, 19:58)

      dana_s [utilizator] i-a raspuns lui iadam

      ... colaci chiurtos.
      Tara arde si baba se piaptana.
    • 0 (4 voturi)    
      de ce sa nu traducem? (Marţi, 17 noiembrie 2015, 0:22)

      ember [utilizator] i-a raspuns lui iadam

      colaci goarna!
      • +2 (2 voturi)    
        goarna ? (Marţi, 17 noiembrie 2015, 7:05)

        dana_s [utilizator] i-a raspuns lui ember

        Goagal zice 'cozonac impletit', dar poate nu zice bine...
  • +14 (16 voturi)    
    astia sunt la fel de seriosi (Luni, 16 noiembrie 2015, 19:32)

    zaboo [utilizator]

    ca desenele animate
  • +8 (10 voturi)    
    ... (Luni, 16 noiembrie 2015, 19:41)

    John.Doe [utilizator]

    Haha, buna asta :)))
  • +33 (37 voturi)    
    .... (Luni, 16 noiembrie 2015, 19:49)

    Malone_M [utilizator]

    Dar de "ouale de Cornu", singurele oua cu păr din lume, ce ziceţi? Nu e pacat sa ratam momentul?
    • +10 (10 voturi)    
      Draga dle Malone (Luni, 16 noiembrie 2015, 20:52)

      mopsu [utilizator] i-a raspuns lui Malone_M

      nu ma pot opri din ras, poanta-i excelenta, ar trebui ca Hot News s-o publice la bancul zilei...
      • +2 (2 voturi)    
        subscriu (Luni, 16 noiembrie 2015, 22:10)

        zaboo [utilizator] i-a raspuns lui mopsu

        !
    • +1 (3 voturi)    
      :D (Luni, 16 noiembrie 2015, 21:46)

      Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui Malone_M

      Si id-ul tau ar trebui inregistrat, cu forma intreaga. :))
  • 0 (26 voturi)    
    are si decenta limitele ei (Luni, 16 noiembrie 2015, 19:54)

    lefty [anonim]

    Nu am nimic cu nimeni, trebuie sa convietuim cu totii in liniste si pace, dar asta e prea de tot: produs traditional romanesc? Nici macar nume romanesc nu are stimate domnule ministru! E un produs traditional secuiesc, foarte bun, toti il consumam cu placere, ca gustul bun nu are nationalitate, dar serios? Si asta e prioritatea Dvs in acest moment?! Nu aveti treburi mai urgente de rezolvat in agricultura, asta va doare acum pe Dvs???
    • +10 (12 voturi)    
      subiectul in discutie. Ce alt subiect? (Luni, 16 noiembrie 2015, 20:23)

      Dan [anonim] i-a raspuns lui lefty

      Io zic sa-l inregistreze sa nu ne trezim ca platim licenta la Coca Cola. Da' s-o faca cu numele original in ambele limbi. Si Kurtoskalacs si Cozonac secuiesc.
      • +1 (1 vot)    
        e o problema cu numele romanesc (Marţi, 17 noiembrie 2015, 11:33)

        d [anonim] i-a raspuns lui Dan

        anume "cozonac" e tot atit de romanesc pe cit e bulgaresc. si daca luam lucrurile la puricat, e mai mult sud-romanesc decit romanesc.

        pe de alta parte, kurtoskalacs a trecut Carpatii doar in ultimii 20 de ani, de cind cu initiativa privata, iar numele de "cozonac secuiesc" e o inventie a fratilor de dincolo de Carpati ale caror sentimente nationale ar fi fost ranite de un cuvint lung si greu de pronuntat.
    • +4 (4 voturi)    
      pai si ce? ;) (Luni, 16 noiembrie 2015, 21:52)

      Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui lefty

      Secuii au tzara separata? Nu tot in Romania traiesc? ;)
  • +7 (9 voturi)    
    de ce nu (Luni, 16 noiembrie 2015, 20:17)

    tenere [utilizator]

    diploma de doftor a lui ponta? pe asta de ce n-o licentiati? tara lui plagiat imparat
  • -10 (16 voturi)    
    As putea intreba (Luni, 16 noiembrie 2015, 20:18)

    MoemBius [utilizator]

    Cine anume i "inteligentu" de vrea sa inregistreze acest produs "pur romanesc" in numele Romaniei?
    Poate ar fi bine sa stim si noi ?
    Sa stim cui anume sa ii "multumim"
    :)
    • -4 (6 voturi)    
      Eu ma refeream (Luni, 16 noiembrie 2015, 22:10)

      MoemBius [utilizator] i-a raspuns lui MoemBius

      La cine e = Ce anume il reprezinta pe acela?
      Din punctul meu de vedere in nici un caz un nivel supraunitar al IQ-ului
      daca vad sint mai multi pe aici daca va place asa mult sa apasati pe butonul "-" in loc de "+"
      pentru un pamflet .
      era doar o gluma banuiesc ne sarata daca tin cont de "-" le primite
  • +7 (11 voturi)    
    da, colacul salvarii (Luni, 16 noiembrie 2015, 20:49)

    kkciosuldelahamangia [utilizator]

    prin gaura imensa se vede luminita de la ...nuca de cocos stramoseasca.
  • +7 (15 voturi)    
    Pur romanesc! (Luni, 16 noiembrie 2015, 20:49)

    eu [anonim]

    Eu cumpar kurtoskalacs, in Israel, de la o patiserie traditional ungureasca! Macar acum stiu ca ungurii ne plagiaza!

    p.s. bine, macar, ca nu e ministru la cultura!
    • +6 (6 voturi)    
      ia intreaba... (Luni, 16 noiembrie 2015, 21:33)

      karula [utilizator] i-a raspuns lui eu

      Poate o sa aflii ca nu-i patiserie ungureasca...poate aflii ca- i secuiasca!
  • +2 (4 voturi)    
    Jale, asta e prioritar in agricultura (Luni, 16 noiembrie 2015, 21:26)

    Wanheda [utilizator]

    Inregistrarea unui colac care nici nu e romanesc macar...in Europa.
  • +3 (3 voturi)    
    Ce oameni... (Luni, 16 noiembrie 2015, 21:36)

    karula [utilizator]

    Mai, ce oameni...
    In loc sa vedeti partea pozitiva: omul ne ofera alternativa la "gaura de la covrig".
  • -1 (7 voturi)    
    un tembel (Luni, 16 noiembrie 2015, 21:52)

    alex [anonim]

    si jumatate!
    Stie macar legenda din spatele kurtoskalacs?
    Dar mai stie ca se produce/vinde si in Germania si Austria? Tot asa pe strada, de obicei in tirgurile de craciun. Acolo ii zice Baumstriezel.
    Nu pot sa cred cu ce se ocupa...si noi il platim pe un tembel din asta sa fie ministru.
  • -1 (13 voturi)    
    Romanesc? (Luni, 16 noiembrie 2015, 21:54)

    Nagy Kemény Géza [anonim]

    Dragii mei! Acesta este o gluma? Kürtöskalács nici odat nu a fost romanesc si nici nu o sa fie. Acesta nu este opincii romanilor sau daciilor, ci al nostru SECUIESC!
    Sa va fir de rusine!
    Un cetatean maghiar-secui
    • +1 (7 voturi)    
      nu e gluma (Luni, 16 noiembrie 2015, 22:50)

      Ciprian [anonim] i-a raspuns lui Nagy Kemény Géza

      ia un rudotel, altfel ministrul agri-culturii va discuta cu ministrul culturii despre inregistrarea steagului secuiesc la OSIM drept produs romanesc. pam-pam!
    • +6 (6 voturi)    
      Hmm (Marţi, 17 noiembrie 2015, 0:32)

      florinul [utilizator] i-a raspuns lui Nagy Kemény Géza

      Nagy, poți observa în text că se va înregistra ca produs tradițional cu indicație geografică, adică va fi considerat ca un produs specific regiunii secuiești.

      Nu zice nimeni că e tradițional românesc, ci că e din ținuturile secuiesți, din întâmplătoarea țară România, membră UE. Fiind specific acelei zone din Transilvania, mi se pare normal gestul de a-l proteja legal, așa cum șampanie poți spune doar vinurilor spumante din regiunea Champagne, coniac doar vin arsului din zona orașului Cognac.

      Deci, nu trebuie să vă faceți griji, ci fiți mândri.
    • +3 (3 voturi)    
      ... (Marţi, 17 noiembrie 2015, 10:38)

      a.nonim [utilizator] i-a raspuns lui Nagy Kemény Géza

      Stai linistit, nu-l fura nimeni. Ideea e sa ramana un produs local, autentic. E in interesul tuturor sa fie inregistrat, si producatori si cumparatori. In Bucuresti au aparut deja imitatii, dar eu unul nu cumpar daca nu-i aud vorbind ungureste. Pentru ca stiu ca nu e autentic.
  • +4 (6 voturi)    
    pai da... (Luni, 16 noiembrie 2015, 21:54)

    Codruta N [utilizator]

    Dupa ce mititelul turcesc, prin umflare la greu cu bicarbonat, a devenit "produs traditional romanesc", de ce n-ar fi "produs traditional romanesc" si kurtoskalacs? ca in fond, macar Tinutul Secuiesc e in Romania ;)
  • +5 (5 voturi)    
    coreect don' ministru! (Luni, 16 noiembrie 2015, 21:55)

    Enofereus [utilizator]

    dar la alte produse te-ai gandit? sarmaua, zaibarul, tzuica de pufoaica, mamaliga patrata, etc etc? hai ca se poate :D
  • +5 (9 voturi)    
    Produsul respectiv (Luni, 16 noiembrie 2015, 22:39)

    Gipsi [utilizator]

    produsul respectiv se gaseste in diverse tari europene cu diverse nume si este fabricat exact la fel:
    In Cehia se numeste "Trdelnik".
    https://cs.wikipedia.org/wiki/Trdeln%C3%ADk

    In Austria se numeste: Prügelkrapfen
    In Germania se numeste: Baumkuchen
    vedeti pe wikipedia.
  • -1 (1 vot)    
    Mov (Marţi, 17 noiembrie 2015, 11:39)

    Eu [anonim]

    Si turcii ce spun ? :)) ba cei mai terminati oameni sunt in guvernul care se formeaza zilele astea... peste ceva timp o sa omologam si mcdonalds nu si apple ... si facebook... nu? tara o sa o ia in jos grav in urmatorul an in care acest guvern inapt o sa fie la putere!
  • -1 (1 vot)    
    Skalický trdelník (Marţi, 17 noiembrie 2015, 11:46)

    Gipsi [utilizator]

    "Skalický trdelník" din Slovacia este deja marca inregistrata.
    P.s., numele corect in limba romana este: "colac secuiesc"
  • -1 (1 vot)    
    Interesant (Marţi, 17 noiembrie 2015, 12:36)

    Flavi [anonim]

    Cred ca intai ar trebui introdus in dictionarul romanesc cuvantul kürtőskalács, ca sa inteleaga toti romanii ce inseamna :))
  • 0 (0 voturi)    
    comentariu (Marţi, 17 noiembrie 2015, 21:00)

    dzseimsz [anonim]

    Am dubii foarte temeinice in legatura cu punctul de opinie al oficialilor maghiari, precum ar fi de acord cu aceasta.

    Nu credeti tot ce va toarna pe gat politicienii!!!!
    E ca si cum ar inregistra maghiara berea Ciuc ca si produs maghiar! La urma urmei, daca stam sa ne gandim.... :)
  • 0 (0 voturi)    
    Irimescu hotul (Miercuri, 16 martie 2016, 9:26)

    Anonim [anonim]

    Irimescu a afirmat ca acest produs secuiesc a fost preparat pt prima data de o romanca in 1784.
    Da, "romanca" in cauza a fost sotia lui Dániel István (n. Virghis, Harghita), si se numea contesa Mikes Mária.
    Irimescule, cum e sa apartii unui neam de hoti?
  • 0 (0 voturi)    
    Dottore de Vlacea (Joi, 17 martie 2016, 8:40)

    Kalaks de Valcea [anonim]

    Irimescu: "Produsul kurtos kalaks este un produs românesc atestat din 1784 ca fiind realizat de o doamnă de naționalitate română, dar cu cetățenie maghiară din Transilvania. "
    "Romanca" in cauza a fost sotia judelui regal Dániel István, contesa Mikes Mária.
    Unde era Romania in 1784 ca "kurtos kalaks" (sic!) sa fie produs romanesc, ...-escule? :)
    Se poate vorbi de "cetatenie maghiara" in 1784, ...-escule? :)
    Cine te-a bagat la inaintare ...-escule, desteptule? :)
    N-ai cumva prea mult adeziv pe palme, si matale, "dottore" ...-escu? :)


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version