Schimbari majore pentru proprietarii de magazine: un vanzator are maximum 15 zile pentru repararea sau inlocuirea unui produs in garantie

de Red. Economic     HotNews.ro
Miercuri, 27 ianuarie 2016, 17:40 Economie | Consumator

Noi prevederi privind garantia produselor
Foto: Hotnews
Comerciantii vor fi obligati sa repare sau sa inlocuiasca in maximum 15 zile calendaristice un produs care s-a stricat in perioada de garantie, potrivit unei prevederi aprobate marti de Guvern. Comerciantii vor fi obligati si sa prelungeasca perioada de garantie cu numarul de zile in care produsul a fost stricat.

Prevederile au fost adoptate marti de Guvern printr-o ordonanta de urgenta care modifica Legea 449/2003, potrivit unui comunicat al Executivului.

Principalele modificari:

- Introducerea perioadei maxime de 15 zile calendaristice în care vânzătorul are obligația să repare sau să înlocuiască un produs aflat în perioada de garanție comercială, dacă acesta nu corespunde condițiilor de conformitate menționate în declarația referitoare la garanție sau în publicitatea aferentă. Legislația actuala preciza că orice reparare sau înlocuire a produselor va fi făcută într-o perioadă de timp stabilită de comun acord, în scris, între vânzător și comerciant, luându-se în considerare natura produselor și scopul pentru care acesta a solicitat produsele, fără însă a preciza durata maximă a acestei perioade.

- Menționarea unei prevederi potrivit căreia produsele de folosință îndelungată trebuie să fie însoțite de certificatul de garanție emis în baza garanției comerciale și, dacă reglementările în vigoare prevăd, de declarația de conformitate, precum și de cartea tehnică ori de instrucțiunile de folosite, instalare, exploatare, întreținere, eliberate de producător.

- Introducerea unei precizări explicite, respectiv că timpul de nefuncționare, din cauza lipsei de conformitate apărute în cadrul termenului de garanție, prelungește termenul de garanție legală de conformitate și, dacă există, și pe cel al garanției legale. Prin urmare, aceste termene curg din momentul în care a fost adusă la cunoștința vânzătorului lipsa de conformitate a produsului sau din momentul prezentării produsului la vânzător/unitatea service până la aducerea produsului în stare de utilizare normal și, respectiv, al notificării în scris în vederea ridicării produsului sau predării lui efective către consumator.

- În ceea ce privește produsele de folosință îndelungată, se specifică în lege faptul că în cazul în care acestea înlocuiesc produsele defecte în perioada termenului de garanție, vor beneficia de un nou termen de garanție care curge de la data preschimbării produsului. Produsele de folosință îndelungată defectate în termenul de garanție legală de conformitate, atunci când nu pot fi reparate sau când durata cumulată de nefuncționare din cauza deficiențelor apărute în termenul de garanție legală de conformitate depășește 10% din valoarea acestuia (practic, este mărimea termenului de garanție în care produsul nu functioneaza, de exemplu: 2,4 luni de nefuncționare din 24 luni (2 ani) de garantie legală), la cererea consumatorului, vor fi înlocuite de vânzător sau acesta va restitui consumatorului contravaloarea produsului respectiv. Termenul de garanție curge de la data intrării bunului respectiv în posesia consumatorului, inclusiv pentru bunurile noi de folosință îndelungată obținute prin tragere la sorți la tombole, castigate la concursuri și similar sau acordate cu reducere de preț ori gratuit de către operatorii economici.

Prevederile Ordonanței adoptate astăzi de Guvern vor intra în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial.

Proiectul de act normativ a fost postat spre consultare publică aici
.










7769 vizualizari
  • -18 (24 voturi)    
    Aham (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 17:54)

    Nyk1 [utilizator]

    Deci producătorul poate să producă totul cu cele mai ieftine materiale, în China sau Cambogia, deoarece comerciantul este cel care va plăti pentru oalele sparte. Bine gândit.
    • +11 (19 voturi)    
      In schimb tu gandesti prost de tot (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 18:06)

      silmix [utilizator] i-a raspuns lui Nyk1

      Pai nu e vina comerciantului ca vinde produse facute in China?

      E un risc asumat.

      Sper ca in felul asta sa le vina mintea la cap si sa termine cu Mutzok , Failview ,E-buda, Malai , Cubot si Doogee HomTom. Ultimelor nici nu se mai merita sa le pocesc numele.
      • 0 (8 voturi)    
        bine, bine... (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 18:37)

        g01an [utilizator] i-a raspuns lui silmix

        dar nu este chiar asa oricum.

        comerciantul isi asuma riscul clar, pentru ca timpul pe care il aloca suportului il costa bani. au departemente dedicate pentru asta.

        dar costurile produselor inlocuite reparate revin producatorilor.

        In final, riscul si costul il plateste intotdeauna clientul, nici comerciantul sau producatorul, pentru ca ei vor regla pretul astfel incat sa poata fi profitabili.

        cand un guvern ia astfel de decizii aparent protectioniste trebuie sa se gandeasca la oamenii pe care ii reprezinta pentru ca ei platesc costul unor astfel de decizii... daca toti romanii cred ca un timp mai mic de garantie la un pret relativ mai mare este un lucru de preferat, atunci foarte bine. dar nu cred ca guvernul a luat o decizie informata de data asta.
        • -2 (4 voturi)    
          evident (Joi, 28 ianuarie 2016, 0:25)

          john70 [utilizator] i-a raspuns lui g01an

          Evident, guvernul ia din nou o decizie aberanta. Daca produsul e importat de nu stiu unde si nu poate fi reparat, cum poate fi schimbat in 15 zile daca nu mai e niciunul in stoc?
          Toate hotararile astea aberante, care cica protejeaza consumatorul, vor duce la cresterea costurilor pentru consumator.
          • +1 (1 vot)    
            bai (Joi, 28 ianuarie 2016, 9:09)

            dragonic [utilizator] i-a raspuns lui john70

            ai probleme cu la cap --nu ai inteles nimic !
    • +5 (7 voturi)    
      Nu (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 18:19)

      AdrianBorza [utilizator] i-a raspuns lui Nyk1

      Comerciantul nu vinde ce ii vine in container din China, ci ce cumpara la randul lui pe baza unui contract serios de la un furnizor serios. Cred ca ordonanta face ca acel comerciant sa ia in serios relatia cu furnizorii, nu doar sa puna orice produse pe raft si sa incaseze banii la casa de marcat.
    • +6 (6 voturi)    
      Aiurea (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 18:21)

      placintacubranza [utilizator] i-a raspuns lui Nyk1

      Comerciantul are contract cu producatorul si acolo are clauze legate de produsele defecte. Poate asa o sa fie si comerciantii mai atenti ce contracte semneaza si ce stifturi vand. Nu vad de ce ar trebui sa plateasca consumatorul oalele sparte, el e fraierul de serviciu sau cum?
    • +2 (2 voturi)    
      Foarte bine gandit (Joi, 28 ianuarie 2016, 8:37)

      Bogdan_100 [utilizator] i-a raspuns lui Nyk1

      Deoarece vanzatorul e cel ce ia banii clientului. Acesta trebuie sa se asigure de calitatea si conformitatea produselor vandute. Daca are probleme e rolul lui sa discute cu producatorul sau importatorul.
  • +9 (11 voturi)    
    .... (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 17:55)

    silmix [utilizator]

    În ceea ce privește produsele de folosință îndelungată, se specifică în lege faptul că în cazul în care acestea înlocuiesc produsele defecte în perioada termenului de garanție, vor beneficia de un nou termen de garanție care curge de la data preschimbării produsului.

    Adica daca produsul are 24 de luni garantie si se strica dupa 6 , noul produs va beneficia tot de 24 de luni din momentul inlocuirii?

    Allview da faliment , si nu numai ei
    • +2 (12 voturi)    
      perfect.. (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 18:15)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui silmix

      daca masina de spalat cu garantie 5 ani se strica in al 4lea an primesti una noua si inca 5 ani garantie.. 9 ani?

      singura problema cu astfel de idei fanteziste este ca nu vor da faliment producatorii ci se vor scumpi semnificativ produsele.
      • +6 (6 voturi)    
        Nu e chiar asa (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 18:37)

        placintacubranza [utilizator] i-a raspuns lui pehash

        Masina aia se poate repara, nu inseamna ca primesti automat una noua.

        Si oricum nu vad cine ii obliga sa dea 5 ani garantie daca stiu ca fac produse proaste. A, ca vroiau sa pacaleasca consumatorul cu garantii mari ca sa-si vanda stifturile si dup-aia se faceau ca ploua cand se strica produsul... asta e altceva. Probabil tocmai d-asta s-au facut aceste clarificari in lege, ca sa scapam de aceste practici.

        In rest concurenta va regla preturile, stai linistit.
      • +4 (4 voturi)    
        Pai ia sa vedem (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 18:38)

        silmix [utilizator] i-a raspuns lui pehash

        Se vor scumpi alea care cedeaza in anul 2 3 si 4.

        Alea care rezista 6 7 8 nu au nici un motiv de panica.

        Adica moartea chinezismelor si turcismelor.
        • +1 (1 vot)    
          moartea chinezismelor? (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 23:20)

          pehash [utilizator] i-a raspuns lui silmix

          gasesti pe piata electrocasnice mari cu preturi de la cateva sute de lei la cateva zeci de mii. toate se strica mai devreme sau mai tarziu. nici un fabricant nu este sigur 100% ca produsul sau va trece peste perioada de garantie.
          chiar daca ar fi cum zici tu, e ditamai prapastia de pret intre "chinezisme" si produsele fabricate in Europa si SUA. nu cred ca se va schimba atat de mult raportul de preturi.

          oricum, esenta ramane aceeasi - o lege mai stricta pentru producatori inseamna costuri suplimentare pentru acestia si preturi mai mari pentru consumator. nu spun ca e rau, doar ca s-ar putea ca unii consumatori sa nu-si mai permita noile produse.
      • +4 (4 voturi)    
        Să dea faliment (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 18:55)

        Mustata lui Dragnea [anonim] i-a raspuns lui pehash

        sau să faca produse mai bune calitativ . Decât o piata invadata de produse ieftine si proaste mai bine una cu produse de calitate , chiar daca ceva mai scumpe .
        Din moment ce primesti un produs NOU in schimbul celui ce s-a stricat in garantie , e logic să beneficiezi de garantie pentru un produs nou , nu pentru cât a mai rămas de la cel ce ti s-a stricat . Sigur , daca nu-ti convine poti cumpăra de la obor , ieftin si fără garantie .
      • +5 (5 voturi)    
        Mi se pare echitabil şi legitim (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 19:45)

        George2012 [utilizator] i-a raspuns lui pehash

        Da, mi se pare echitabil şi legitim ca un produs NOU, care înlocuieşte unul defect şi ireparabil în perioada de garanţie, să fie purtătorul unui nou TERMEN COMPLET de garanţie! Ca şi cum ţi-ar fi restituit banii şi acum îţi cumperi cu ei un produs NOU echivalent, care la rândul său, nu are nici un motiv să aibă un termen de garanţie scurtat.

        Deci, nu... 9 ani, ci "4 ani - defectare - înlocuire - alţi 5 ani pentru NOUL produs"! Produsele REPARATE însă nu, ele trebuie să-şi încheie garanţia LA TERMEN, cu micile prelungiri pentru reparaţii. Ce-i aşa greu de priceput? Bune precizări în Ordonanţă, oricum!... Şi aşa, preţul iniţial de vânzare reflecta deja şi costurile PROBABILE ale producătorului cu defecţiunile în termen - economiştii şi matematicienii nu dormeau, fiţi liniştiţi!...
        • 0 (2 voturi)    
          parerea mea.. (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 23:29)

          pehash [utilizator] i-a raspuns lui George2012

          in acest caz o sa te rogi sa se strice inainte de finalul garantiei. unii mai inventivi vor gasi chiar metode sa se asigure ca produsul va fi inlocuit.

          oricum, nu inteleg de ce ti se pare 'echitabil si legitim'. ai platit niste bani pentru un produs cu o garantie de x ani. daca beneficiezi de produs x ani, producatorul si-a onorat contractul. daca se strica, il repara, beneficiezi de garantie x ani + perioada in care nu l-ai folosit, si-a onorat contractul. dar daca il schimba si beneficiezi de garantie x + 4 ani fara sa platesti nimic in plus, ce te face sa crezi ca esti indreptatit sa primesti cei 4 ani suplimentari?
          • -1 (1 vot)    
            Nu e asa (Joi, 28 ianuarie 2016, 0:02)

            AdrianBorza [utilizator] i-a raspuns lui pehash

            Daca iei un frigider si speri sa il ai 10-15 ani nu ai nici un motiv sa il strici dupa 4 ani pentru inca 5 ani de garantie pentru ca oricum vrei sa il tii mai mult de 9 ani. Si sunt destule exemple de frigidere si masini de spalat care tin mai mult de 10 ani, am eu unele de vreo 15.
            Si ajuta cumparatorul pentru ca nu vrei un televizor care sa se strice la 1 an dupa ce iese din garantie, producatorul o sa il proiecteze sa tina mai mult. Nu preferi sa dai 10-120% in plus, dar sa te tina 50% in plus ca durata medie de viata? Per total iesi in castig.
      • 0 (0 voturi)    
        Echipamentul continua sa mai fie in (Joi, 28 ianuarie 2016, 11:33)

        dbdb [utilizator] i-a raspuns lui pehash

        garantie restul de 18 luni, piesa defecta inlocuita are noua garantie. Deci daca ti se strica aceeasi piesa, inlocuita, la un echipament iesit din garantie, beneficiezi de garantia piesei.
    • 0 (0 voturi)    
      Presupun (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 19:43)

      MoemBius [utilizator] i-a raspuns lui silmix

      ca ai o mica problema cu logica
      Daca Produsul e reparat dupa ce s-a stricat la 6 luni tu il consideri un produs nou sau?

      Daca in momentul in care s-a stricat ti a fost dat un altul? daca e nou ar fi frumos sa ai inca 24 de luni
      Dar poate primesti produsul care a fost reparat cu 2 luni in urma si ai primit deja produsul reparat al unui alt client si iti este prezentat ca fiind nou
      :)
      si la asta vrei tot 24 de luni garantie din momentul in care ol primesti?
      cool
    • +2 (2 voturi)    
      prelungire (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 19:53)

      adrianmoc [utilizator] i-a raspuns lui silmix

      Dacă un produs are garanție 24 luni și se defectează în luna a 6-a,stă la reparat 10 zile atunci garanția se prelungește cu 10 zile....
    • +2 (2 voturi)    
      La fel era si pana acum... (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 20:16)

      Amad [utilizator] i-a raspuns lui silmix

      doar ca oamenii nu știau sau nu erau informați.
      Cel putin in 2008, asa era.
      Răspunsul primit de la OPC era clar: fiecare produs este însoțit de propria garanție.
      Ti se înlocuiește in garanție? Atunci vei primi si garanția produsului nou.
  • -4 (6 voturi)    
    Do you speak English? (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 18:45)

    Napolion [utilizator]

    In Anglia,acelasi produs il poti cumpara cu sau fara garantie,ramane la latitudinea clientului daca vrea sa plateasca 50 % in plus pt garantie.
    • +4 (4 voturi)    
      e vorba de o garantie suplimentara (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 20:21)

      IancuJianu [utilizator] i-a raspuns lui Napolion

      deci mai invata sa spicuiesti...
      • 0 (2 voturi)    
        e vorba de garantie.. (Miercuri, 27 ianuarie 2016, 23:32)

        pehash [utilizator] i-a raspuns lui IancuJianu

        exista un articol in lege care specifica o perioada obligatorie de garantie? ce-i opreste pe producatori sa vanda produsul cu garantie 30 de zile pentru 1000 de lei si cu garantie 3 ani pentru 2000 de lei?
        • +3 (3 voturi)    
          Da, exista (Joi, 28 ianuarie 2016, 0:04)

          AdrianBorza [utilizator] i-a raspuns lui pehash

          Si e de 2 ani la electrocasnice pentru persoane fizice si 1 an pentru persoane juridice. Se pot acorda garantii pe perioade mai lungi, dar nu mai scurte.
      • +2 (2 voturi)    
        Orice produs are manufacturer warranty (Joi, 28 ianuarie 2016, 1:08)

        Locke Lamora [utilizator] i-a raspuns lui IancuJianu

        1-2 ani, daca vrei extra platesti, dar nu 50% cat spune stimabilul de mai sus, mai putin.
        • 0 (0 voturi)    
          nu 1-2 ci fix 2 ani, prin lege (Joi, 28 ianuarie 2016, 7:42)

          IancuJianu [utilizator] i-a raspuns lui Locke Lamora

          iar suplimentar inca 1-2 ani cu 8-10% din pret
          • 0 (0 voturi)    
            In Anglia maybe (Joi, 28 ianuarie 2016, 19:13)

            Locke Lamora [utilizator] i-a raspuns lui IancuJianu

            In North America, incepe de la 1 an si poti sa cumperi extra pana la 4 ani.
    • 0 (0 voturi)    
      Confunzi (Joi, 28 ianuarie 2016, 8:40)

      Bogdan_100 [utilizator] i-a raspuns lui Napolion

      Garantia optionala este suplimentara celei obligatorii prin lege. Uzual suplimentul pentru 50% plus perioada de garantie este intre 10 si 25 % din valoarea produsului. Asta in UK, nu stiu cum e in Anglia ta :-))
    • 0 (0 voturi)    
      Noi da, tu se pare ca ai probleme (Joi, 28 ianuarie 2016, 8:41)

      Bogdan_100 [utilizator] i-a raspuns lui Napolion

      cu traducerea unei etichete sau oferte comerciale
  • 0 (0 voturi)    
    Foarte bine (Joi, 28 ianuarie 2016, 6:25)

    CititorulComentator [utilizator]

    Singura problema e ca unii cetateni probabil vor abuza de aceasta lege pentru a-si inlocui produsele inainte de expirarea garantiei.

    Ar fi bine sa nu faca asta pentru ca avem toti de pierdut, lucurile se mai strica, unele ireparabile etc, si e important sa beneficiem de garantie in termenii garantiei, legali si corecti.

    In rest, nu va da nimeni faliment, eventual se vor produce schimbari la nivel de garantie, mai scurta (3, 6, 12 luni) cu garantie mai lunga optionala (contra cost).
  • 0 (0 voturi)    
    Documentati-va inainte sa scrieti! (Vineri, 29 ianuarie 2016, 16:53)

    tudorbog [utilizator]

    Sunteti absolut praf! Sa va fie rusine!
    Nu e nici o schimbare majora! Termenul de 15 zile in care trebuie solutionata garantia exista de 12 ani!
    Art 11 paragraful 4 care este in vigoare inca din 2003 suna asa:
    (4) Orice reparare sau înlocuire a produselor va fi făcută în cadrul unei perioade rezonabile de timp, stabilită de comun acord, în scris, între vânzător şi consumator, şi fără niciun inconvenient semnificativ pentru consumator, luându-se în considerare natura produselor şi scopul pentru care acesta a solicitat produsele. Perioada de timp stabilită nu poate depăşi 15 zile calendaristice de la data la care cumpărătorul a adus la cunoştinţă vânzătorului lipsa de conformitate a produsului.

    In varianta modificata a articolului s-a eliminat formularea " şi fără niciun inconvenient semnificativ pentru consumator," si s-a adaugat la sfarsit urmatoarea formulare (referitor la data de la care incepe sa curga termenul de 15 zile): "sau a predat produsul vânzătorului sau persoanei desemnate de acesta
    pe baza unui document de predare - primire."

    In rest, esenta este fix aceiasi, termenul de 15 zile era si inainte. Iar voi puneti un titlu de parca ati descoperit America. Sau am nimerit pe siteul Cancan ori Libertatea si nu m-am prins?!


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version