Articol sustinut de AgroBiotechRom

UE foloseste ingineria genetica pentru a crea culturi rezistente la seceta - webPR

Luni, 27 iunie 2016, 10:44 Economie | Consumator

Culturi
Foto: webPR.ro
Seceta este una dintre cele mai mari griji pentru un fermier, uneori fiind o amenintare nu doar local pentru unele recolte, ci chiar pentru intreaga Uniune Europeana. De aceea, se afla in derulare un proiect finantat de UE, care utilizeaza cuceririle de ultima ora ale geneticii pentru a vedea daca cele mai grave efecte ale lipsei de apa ar putea fi evitate prin crearea unor plante tolerante la seceta.

Proiectul WATBIO studiaza modul in care unele plante pot supravietui cu mai putina apa decat altele. Bazandu-se pe fonduri de 9 milioane de la UE, echipa implicata in proiect aplica celor mai noi tehnologii secventiere a ADN-ului genomului pentru a dezvolta noi culturi, cu o mai mare toleranta la seceta. Proiectul care se intinde pe cinci ani, a inceput in noiembrie 2012 si reuneste 22 de parteneri din medii academice si industriale, cu expertiza in biologie moleculara, fiziologia plantelor, mecanisme celulare, si tehnici de secventiere de ultima generatie.

Gail Taylor, coordonatorul WATBIO si director de cercetare pentru stiintele vietii la Universitatea din Southampton, spune ca proiectul isi propune sa identifice trasaturile genetice cheie pentru mecanismele fundamentale de rezistenta la seceta. "Incercam sa abordam aceasta problema prin intermediul noilor tehnologii", spune ea. "Acum cinci ani, acest proiect nu ar fi fost posibil pentru ca secventierea ADN-ului era prea costisitoare. Acum avem secventierea genomului de la mai mult de 50 de plopi, din probe prelevate de pe site-uri de contrast din Europa", adauga ea. "Cercetarea stiintifica intra intr-adevar intr-o noua era. Daca putem identifica mici schimbari, s-ar putea sa obtinem un indiciu referitor la supravietuirea in medii stresante. Aceste variante de ADN pot fi utilizate apoi in programele de ameliorare, ceea ce ne permite sa valorificam puterea biologiei moleculare, fara a ne mai lovi de necesitatea modificarii genetice", explica ea.

Cele trei culturi alese sunt plopi, iarba elefantului (Miscanthus), si trestie de zahar gigant sau de roseata-raului (Arundo donax). In prezent toate trei sunt putin utilizate, cresc foarte repede, si au potential de culturi energetice. Plopul este deosebit de interesant pentru cercetatori, astfel ca a fost prima specie de arbori cu genomul deplin secventiat inca de acum zece ani. La acea vreme, aceasta costa aproximativ 30 de milioane $. De atunci, cheltuielile pentru secventierea genomului au acazut atat de mult, incat astazi nu depaseste 10.000 $.

Alegerea nu a fost facuta doar pentru evitarea unor dispute referitoare la culturi alimentare versus culturi energetice. Un alt argument, spune Taylor, este cel referitor la dezvoltarea unor culturi pe parcelele relativ greu accesibile, care nu se preteaza culturilor alimentare. "Este vorba despre optimizarea utilizarii terenurilor in toata Europa. Ne uitam la mozaicul de peisaje si ne gandim ce putem face cu diferite loturi", spune ea.

Penuria de apa ramane o amenintare serioasa in Europa - seceta din 2003 a scazut productivitatea culturilor din Europa cu 30%, iar cercetatoarea crede ca schimbarile climatice ar putea sa insemne evenimente meteorologice extreme in anii urmatori.

Iarăși voi (Luni, 27 iunie 2016, 10:59)

grigoreagape [utilizator]

și sunt rezistente acele culturi doar la secetă?
      bani aruncati pe apa sambetei (Luni, 27 iunie 2016, 14:41)

snowflake [utilizator] i-a raspuns lui grigoreagape

In Europa ploua mai mult decat este suficient, in orice tara.
      Ca nu este captata apa necesara este o cu totul alta problema.
    OMG - OMG-uri in Evropa??? (Luni, 27 iunie 2016, 12:04)

..13 [utilizator]

Nu poci crede ochilor ceea ce citesc...
      ... (Luni, 27 iunie 2016, 12:23)

Dan D. [utilizator] i-a raspuns lui ..13

Stai sa vezi ce ochi mari o sa faci daca produsele sint mai putine si mai scumpe din cauza secetei. Pina una alta e cald si frumos, nimai bine de iesit si ingrijit o planta, face minuni la inteles cu ce se maninca subiectul.
        Da măi, ai dreptate (Luni, 27 iunie 2016, 13:41)

grigoreagape [utilizator] i-a raspuns lui Dan D.

Poluează tu aerul și produ gaze cu afect de seră, ca apoi să concepi plante modificate genetic să reziste secetelor.
          Pt. grigoreagape (Marţi, 28 iunie 2016, 14:42)

Dan D. [utilizator] i-a raspuns lui grigoreagape

Si mie imi pasa ca oricui despre climate change si sint complet pentru reducerea gazele de sera si energii regenerabile (in fapt, spre deosebire de multi chiar fac ce spun), dar problema e alta. Pina faci toate ajustarile necesare dureaza, si nici nu e sigur ca vor avea efect pe termen scurt si atunci apare intrebarea, ce faci pina atunci? Bine, poti sa te abtii sa maninci intre timp si sa arati cu degetul dar va fi o satisfactie de foarte scurta durata.
        Stai sa vezi.. (Luni, 27 iunie 2016, 17:07)

Skipper1 [utilizator] i-a raspuns lui Dan D.

...ce ochi mari o sa faci cand o sa moara oamenii si n-o sa stii de ce, cand o sa moara albinele, cand o sa se strice tot mai rau echilibrul ecologic etc.
        Ia fa ochii mari (Luni, 27 iunie 2016, 23:52)

Skipper1 [utilizator] i-a raspuns lui Dan D.

Roundup: Defecte la nastere cauzate de cel mai vandut pesticid din lume, spun oamenii de stiinta:

Pre- and postnatal toxicity of the commercial glyphosate formulation in Wistar rats:

Da' e bine ca e mancarea ieftina si plantele sunt rezistente la seceta...
          Pt Skipper1 (Marţi, 28 iunie 2016, 14:56)

Dan D. [utilizator] i-a raspuns lui Skipper1

Mie imi dai impresia ca tu nu ai citit sumarul studiului pe care il recitesti cu grija: "Dams were treated orally with water or 50, 150 or 450 mg/kg glyphosate during pregnancy (21-23 days) and lactation (21 days). These doses do not correspond to human exposure levels." Departe de mine sa apar Monsanto sau Roundup Weed Killer, dar ORICE te poate omori consumate in cantitati suficiente. Chiar si lucruri care le maninci aproape zilnic. Vezi filmul de mai jos:

• +1 (1 vot)
      se tem de TTIP (Marţi, 28 iunie 2016, 13:19)

jackalphonse [utilizator] i-a raspuns lui ..13

Ca doar din cauza asta americanii il iubesc atat de mult ei europenii se uita chioras la el.
    serialul Mad Man (Luni, 27 iunie 2016, 12:23)

CRMS [utilizator]

Unul dintre lucrurile care-mi plac la serialul acesta este ca ne aduce aminte cat de putin nocive (ba chiar benefice) erau considerate tigarile si fumatul in anii 60.
    Lumea fuma peste tot, chiar si in avion si erau foarte mandrii de asta.
    Adevarul despre OMG il vom afla tot peste 50 de ani cand cateva generatii hranite cu astfel de produse vor devenii exemple vii. Pana atunci cei intelepti se tin deoparte.
    ne impune partidul hrana? (Luni, 27 iunie 2016, 12:42)

gigi1 [utilizator]

Uite de asta a iesit uk, vine ue si iti spune sa mananci plante mutante si trebuie sa executi.
    asta-i știre? (Luni, 27 iunie 2016, 14:39)

e.o. [utilizator]

Se practică asta științific de cel puțin 200 de ani și se făcea și înainte. S-au perfecționat doar extrem de mult metodele în ultimii ani.
    Daca nu suntem in stare sa intelegem si sa oprim.. (Luni, 27 iunie 2016, 16:45)

_cutare [utilizator]

schimbarile crimaterice, va dati seama cat de bine intelegem efectele pe termen lung al folosirii plantelor modificate genetic. Da, inteleg, sunt niste companii mari care fac bani, dar ar fi cazul sa faca bani cu altele si sa ma cerceteze inca 20 de ani tehnicile lor. Alegerea plantelor prin selectie, mai mult sau mai putin naturala, e ok... modificarile in laborator la nivelul cromozomilor mai trebuie cercetata, zic eu.
      zici bine!! (Luni, 27 iunie 2016, 21:42)

Inna100 [utilizator] i-a raspuns lui _cutare

..foarte bine chiar!
      Toata aceasta publicitate grasa pe care o fac aceste companii lacome, in favoarea acceptarii culturilor modificate genetic, are legatura cu apropiatul acord de liber schimb Europa -SUA?
    S-a făcut deja, în România (Marţi, 28 iunie 2016, 9:13)

stos [utilizator]

la institutul de cercetare de pe lîngă Universitatea Agrico
    lă București, s-a produs prin 2002, un germene de grîu, numit "grîu de primăvară", a căriu cultivare să urmărească
    perioada primăvară-vară( se elimină pierderile cu iernile geroase, fără zăpadă). Din 2002, pînă acum, probabil că cercetarea românească, a mai scos cîte ceva, dar pe noi nu ne interesează decît ce fac alții.