Dupa bumbacul Bt Monsanto, un nou soi transgenic, dezvoltat de oamenii de stiinta locali, este supus atentiei autoritatilor indiene. Multa lume este interesata de modul in care autoritatile de reglementare, respectiv Comitetul de evaluare genetica (GEAC), va reactiona la acest bumbac ”Made in India”, atunci cand dezvoltatorii sai vor solicita aprobarea pentru cultivarea sa.

BumbacFoto: webPR.ro

Noul bumbac transgenic a aparut ca urmare a unei necesitati stringente. In ultimul sezon, in regiunile Punjab si Haryana a avut loc o infestare masiva cu un parazit numit musculita alba. Daunele produse de aceasta insecta rezulta atat in urma sugerii sevei din planta, cat si prin transmiterea unor infectii virale.

Nici una dintre proteinele insecticide folosite in prezent in culturile de plante modificate genetic nu sunt eficiente impotriva musculitei albe.

Intr-o lucrare publicata de curand in prestigioasa revista "Nature Biotechnology", o echipa de oameni de stiinta de la Institutul National de Cercetare in Botanica (NBRI) din Lucknow, precum si alte institutii din cadrul Consiliului Cercetarii Stiintifice si Industriale (CISR), au oferit un raza de speranta pentru a lupta impotriva musculitei albe.

Ca sa gaseasca o arma eficienta, au examinat 38 de ferigi (plante care se reproduc prin spori si nu au nici seminte, nici flori) pentru a gasi o proteina care este toxica pentru respectivul parazit. Cautarea i-a condus la identificarea unei proteine prezente intr-o feriga comestibila numita "Tectaria macrodonta", care interfereaza cu ciclul de viata al musculitei albe si, in final, o ucide. Ei au numit aceasta proteina "Tma12". La pasul urmator, au clonat gena care codifica informatia pentru producerea acestei proteine si, folosind metode standard de inginerie genetica, au introdus-o in planta de bumbac.

Oamenii de stiinta au dezvoltat 16 linii de bumbac transgenic cu un continut variabil de Tma12, pentru "experimente de teren " sau "studii de sera".

Ei sustin ca toate liniile de bumbac transgenic produse s-au dovedit rezistente la infestarea cu insecta buclucasa, fara a fi detectata vreo scadere a potentialului productiv. In mod special, una dintre linii "a aratat un control excelent al musculitei albe si al parametrilor agronomici superiori, pe parcursul a patru generatii".

Plantele transgenice au crescut in mod normal, iar randamentul a fost la acelasi nivel cu cel al plantelor de control, protejate de pesticide, a declarat raportul.

In afara de NBRI, la studiu au participat si oamenii de stiinta de la Indian Agricultural Research Institute si Universitatea Panjab din Chandigarh.