Anexa 1

Anexa 2

Anexa 3

Taxa de inmatriculare auto a devenit o taxa de mediu, potrivit ordonantei de urgenta a guvernului care urmeaza sa fie aprobata miercuri. Actul normativ abroga prevederile referitoare la taxa de inmatriculare din Codul Fiscal si o instituie ca taxa "pe poluarea de la autovehicule". Odata cu pierderea caracterului fiscal, Constitutia Romaniei - articolul 74 - le permite cetatenilor sa demareze o initiativa legislativa pe marginea taxei, care ar putea duce la eliminarea acesteia. E nevoie de 100.000 de semnaturi si de votarea initiativei in Parlament.

Informatia pe scurt:

- Scoaterea taxei din Codul Fiscal da dreptul cetatenilor sa initieze o inititativa legislativa pentru eliminarea taxei

- Este nevoie de 100.000 de semnaturi, din cel putin un sfert din judetele tarii, in fiecare judet reprezentat fiind necesare minimum 5.000 de semnaturi

- Dupa publicarea in Monitorul Oficial, initiativa intra in discutia Parlamentului, unde va fi votata

- Daca parlamentarii voteaza in favoarea initiativei cetatenesti, Presedintele promulga legea de eliminare a taxei

Initiativa cetateneasca, un drept constitutional

Constitutia limiteaza dreptul cetatenilor la initiativa legislativa in cazul problemelor fiscale, al celor cu caracter international, amnistiei si gratierii. Totodata, Constitutia stabileste ca initiativa legislativa trebuie sa adune semnaturile a cel putin 100.000 de cetateni, care sa provina din cel putin un sfert din judetele tarii. O alta conditie este ca initiativa sa intruneasca cel putin cinci mii de semnaturi din fiecare dintre aceste judete, inclusiv municipiul Bucuresti.

Pe langa eliminarea din Codul Fiscal, ordonanta de urgenta a guvernului redenumeste taxa cu titulatura "taxa pe poluare pentru autovehicule" si prevede ca sumele colectate din aceasta sursa sa fie virate la fondul de mediu. Actul normativ al guvernului va intra in vigoare de la 1 iulie 2008 si urmeaza sa fie aprobat prin lege de Parlament.

Pasii ce trebuie urmati

Potrivit Legii 189 din 9 decembrie 1999 privind exercitarea initiativei legislative de catre cetateni (republicata in 2004), "promovarea initiativei legislative a cetatenilor se asigura de catre un comitet de initiativa alcatuit din cel putin 10 cetateni cu drept de vot". Nu au voie sa faca parte din acest comitet parlamentari, membri ai Guvernului sau ai administratiei publice alesi prin vot universal.

Potrivit articolului 74 din Constitutie, "iniţiativa legislativă aparţine, după caz, Guvernului, deputaţilor, senatorilor sau unui număr de cel puţin 100.000 de cetăţeni cu drept de vot. Cetăţenii care îşi manifestă dreptul la iniţiativă legislativă trebuie să provină din cel puţin un sfert din judeţele ţării, iar în fiecare din aceste judeţe, respectiv în municipiul Bucureşti, trebuie să fie înregistrate cel puţin 5.000 de semnături în sprijinul acestei iniţiative".

Odata aceste semnaturi stranse, propunerea legislativa care face obiectul initiativei se publica gratuit în Monitorul Oficial al României, Partea I. Urmeaza înregistrarea propunerii legislative la Camera competenta a Parlamentului, în termen de cel mult 6 luni de la data publicarii acesteia, si verificari la Curtea Constitutionala.

Dupa ce intra in procesul legislativ, initiativa va fi supusa, in cele din urma, votului parlamentarilor. Daca votul este favorabil, merge la promulgarea de catre Presedintie.

Cronologia taxei auto

Taxa de inmatriculare a fost introdusa in legislatia romaneasca la 1 ianuarie 2007. La sfarsitul lunii martie 2007, Comisia Europeana a declansat impotriva Romaniei procedura de incalcare a tratatului din cauza taxei auto, pe motiv ca nu respecta articolul 90 al tratatului care stipuleaza libera circulatie a marfurilor in spatiul comunitar.

Principalele obiectii ale Comisiei au vizat caracterul discriminatoriu al taxei, precum si necorelarea nivelului acesteia cu valoarea de piata a autoturismelor. In luna noiembrie a anului trecut, Comisia a decis sa treaca la a doua etapa a procedurii demarate in martie, acordand executivului un termen de doua luni pentru a modifica taxa in acord cu legislatia europeana.

In cazul in care termenul de doua luni nu ar fi fost respectat, Comisia ar fi urmat sa actioneze statul roman la Curtea Europeana de Justitie. Guvernul a elaborat, in urma cu o saptamana, incadrandu-se in timpul acordat, o ordonanta de urgenta prin care, dupa cum sustine guvernul, taxa este aliniata cerintelor Comisiei. Ordonanta stabileste o formula noua de calcul in care este introdus un procent de reducere in functie de vechimea masinii. Astfel, taxa a fost micsorata pentru autovehiculele mai vechi, dar a fost majorata pentru cele noi.

Conform noii formule de calcul a taxei auto, pentru un autoturism nou, de 1.400 de centimetri cubi si cu dotare euro 4 se va plati de 2,6 ori mai mult, adica in loc de 161 euro, 420 euro. Taxa auto pentru masinile dotate cu euro 3 si vechi de 3-4 ani, scade cu doar cateva sute de euro. Cele mai mari scaderi de taxe, de pana la 10 ori, vor fi aplicate masinilor cu dotari Euro1 si celor non-Euro, explicatia fiind vechimea foarte mare a acestora. Masinile euro 1 cu o capacitate de de centimetri cubi, cu vechime de 12-13 ani vor avea o reducere a taxei de la 3.606 euro la 508 euro, iar cele de 14-15 ani, de la 3.606 euro la 323 euro.