Ce taxe platesc furnizorii supermarketurilor

de Anne-Marie Blajan     HotNews.ro
Joi, 6 martie 2008, 16:53 Economie | Consumator

Patronatele si sindicatele din industria alimentara au denuntat joi public "abuzul de putere al supermarketurilor", aducand drept argumente exemple concrete de abuzuri ale supermarketurilor si exemple de prevederi din contractele incheiate cu retailerii. Iata care sunt taxele platite de furnizorii super/hipermarketurilor, pe langa pretul produselor. Contactati de HotNews. ro, reprezentantii principalelor supoer/hipermarketuri de pe piata au declarat ca refuza sa aiba o pozitie pe aceasta tema sau ca inca nu si-au formulat-o.

Toate contractele incheiate intre supermarketuri si furnizori contin solicitarea de catre supermarketuri a unor "bonusuri, taxe si discounturi " foarte mari si intr-o continua crestere, arata reprezentantii partronatelor si sindicatelor din industria alimentara.

Ele se aplica in anul respectiv si sunt mentionate in anexe. O parte dintre aceste taxe, bonusuri, discounturi apar pe factura (on invoice), alta parte nu apar pe factura furnizorului (off invoice), dar sunt facturate ulterior in supermarketuri. Din categoria primelor fac parte:
    - discounturile de baza acordate la produsele livrate
    - discounturile acordate suplimentar in perioadele de reclame
    - discountul logistic
    - discountul de livrare depozit central.

Producatorii din sectorul alimentar condamna insa acele bonusuri care nu au o influenta asupra pretului de vanzare, dar ele creeaza o mare presiune asupra costurilor furnizorilor. Pe acestea isi doresc ei sa le aduca "la lumina" si propun in acest scop ca, in Codul de Bune Practici Comerciale pe care vor sa il negocieze cu retailerii, ele sa fie trecute in contracte. Bonusurile sunt fie procente aplicate la cifra de afaceri, fie sume fixe, cu diverse denumiri:
    - serviciu centralizat de cumparare - reprezinta un procent din cifra de afaceri lunara, care se solicita pentru lansarea comenzii si vanzarea produselor
    - serviciu de marketing - se solicita pentru alocarea de spatiu produselor in raft, pentru asigurarea de reclame. Potrivit lui Sorin Minea, presedintele Asociatiei Romane a Carnii, acesta poate sa fie intre 10 si 70% din pretul final al produsului
    - serviciu de vanzare garantata
    - serviciu gestionare gama - se solicita pentru listarea de noi produse si asigurarea la raft in permanenta a produselor livrate
    - euro discount - este pentru prezentarea furnizorului si a produselor acestuia la sucursalele din Europa ale supermarketului respectiv
    - taxa de deschidere magazine - este o suma fixa ce se achita dupa deschiderea unui nou magazin. Aurel Popescu, presedintele Rompan (Asociatia Romana pentru Morarit si Panificatie), a spus ca ea poate ajunge pana la 10.000 de euro pe furnizor, in conditiile in care supermarketurile au sute de furnizori.
    - taxa de remodelare - o suma folosita pentru reamenajarea magazinelor existente
    - taxa de listare - suma fiza, care se aplica fiecarui produs nou listat, ea fiind in jur de 250 de euro

Contractele stipuleaza obligativitatea ca un furnizor sa nu acorde un pret mai mic decat cel stabilit cu un supermarket, in caz contrar furnizorul urmand sa plateasca penalitati. "Daca in cursul executarii contractului furnizorul va acorda altor clienti decat supermarketul X (n.r.cel cu care se incheie contractul) un pret de baza inferior celui stabilit prin contract, de acest pret va trebui sa beneficieze imediat si supermarketul X. In caz contrar, furnizorul va plati penalitati de 1% pe zi din valoarea comenzii care are un pret de baza superior celui acordat de furnizor altor clienti", este formularea unuia dintre articolele care se gasesc frecvent in contractele cadru sau in anexe.

In afara acestor taxe, producatorii din industria alimentara acuza supermarketurile ca au facut schimbari in procedurile din lanturile de magazine, care au crescut costurile furnizorilor, fara a-i despagubi sau ca au intarziat plata catre furnizori, in afara perioadelor contractuale sau cu mai mult de 30 de zile de la data livrarii. Multi retaileri au cerut furnizorilor sa cumpere produse sau servicii de la anumite firme - transport, etichetare, ambalare - in schimbul unui comision sau servicii de la respectiva firma.

Tot in taxe adaugate pretului produsului se inscriu si compensatiile cerute de supermarketuri de la furnizori atunci cand profiturile la vanzare au fost mai mici decat cele preconizate sau pentru a acoperi produsele "risipite" (pierdute) pe drum.

Mai mult, alti bani platiti de furnizori sunt salariile angajatilor din supermarketuri care aranjeaza produsele lor in raft si care se ocupa ca rafturile sa fie mereu pline si care sa anunte furnizorul atunci cand trebuie facuta o noua livrare. Potrivit lui Sorin Minea, acestia trebuie stimulati, pentru ca raftul cu produsele furnizorului respectiv sa fie mereu pline si pentru ca angajatul respectiv sa anunte cu promptitudine ca stocul este pe cale sa se epuizeze. "Pe acesti oameni ii platim noi, dar ei sunt la dispozitia supermarketurilor, adica lucreaza dupa programul pe care il impun acestea, mai fac si alte munci pe langa cele pentru care se afla acolo", a completat presedintele Asociatiei romane a carnii. Intrebat exact cat reprezinta  - pe langa salariu - stimularea acestor angajati sau in ce consta ea, Minea a evitat sa dea un raspuns, argumentand ca el nu s-a aflat in aceasta situatie.

Aducerea "la lumina" a acestor taxe ascunse

Reprezentantii patronatelor si sindicatelor din industria alimentara vor sa ajunga la o intelegere cu retailerii pe baza unui Cod de Bune Practici Comerciale, caracterizat de transparenta totala in privinta contractelor dintre furnizori si retaileri, in care toate taxele ascunse sa fie trecute in contracte si retailerii sa renunte la practica de a impune un pret minim la produse, sub care producatorii sa nu poata vinde altor magazine.

Minea a anuntat ca singurul retailer care si-a anuntat disponibilitatea pentru discutii a fost Carrefour, dar pana la publicarea articolului HotNews.ro nu a obtinut si pozitia acestuia. Pe de alta parte, surse din piata au declarat pentru HotNews.ro ca nu ar exista o mare deschidere pentur o astfel de discutie, iar ca acuzele producatorilor din industria alimentara nu sunt noi, ca taxe si bugete de lmarketing au existat intotdeauna. Insa acum, spun sursele citate, acestia vor o crestere a preturilor produselor lor, in conditiile in care in aceasta iarna preturile la alimente au crescut deja.

Ce spun retailerii

Contactati de HotNews.ro, reprezentantii principalelor super/hipermarketuri de pe piata au refuzat sa comenteze actiunea de joi a producatorilor din industria alimentara sau nu au raspuns, pana in momentul publicarii articolului, solicitarii HotNews.ro.

In trend cu Europa

Actiunea se inscrie in contextul in care si in UE exista astfel de initiative, inca un institutionalisata, a Parlamentului European care a inaintat Comisiei europene cererea de a investiga sectorul de retail si de a-l reglementa. Sansele insa ca o reglementare europeana a sectorului sunt mici, sustin voci de la Bruxelles. Intrebat de HotNews.ro despre sansele reglementarii sectorului in Romania, in contextul in care lupta la nivel european nu pare sa aiba sorti de izbanda, Sorin Minea a spus ca Romania va fi exceptia, intrucat producatorii romani si reprezentatii lor sunt mai greu de influentat de lobby-ul retailerilor.

Intrebati anterior despre oportunitatea reglementarii domeniului, retailerii din Romania fie au refuzat sa comenteze in vreun fel, fie au spus ca o vor face numai in momentul in care initiativa va deveni legislatie.

UPDATE: Consiliul Concurentei sustine ca retailerii au o cota mica de piata, iar sectorul are un grad redus de concentrare, asa ca nu este nevoie de o investigatie privind abuzul de putere. Totusi, institutia va monitoriza domeniul pentru a sesiza posibile disfunctionalitati.

"In Romania, agentii economici care desfasoara comert modern reprezinta aproximativ 35% din totalul comertului cu produse de larg consum, conform datelor aflate la dispozitia autoritatii de concurenta. Ca atare, balanta comertului cu produse preponderent alimentare din Romania este inca inclinata spre comertul traditional, prin magazine alimentare de mici dimensiuni", se arata intr-un comunicat al Consiliului Concurentei trensmis joi HotNews.ro.

Acesta arata ca in alte tari UE, ponderea retailului in comertul alimentar este intre 60-96%. 

"Structura pietei de retail din Romania este caracterizata de un grad redus de concentrare. Acest fapt este demonstrat de cota valorica detinuta de primii 10 retaileri (aproximativ 20%), conform datelor aferente anului 2006, fata de minim 60% in alte state", mai arata Consiliul Concurentei, care considera piata romaneasca dinamica si deschisa.

Consiliul explica faptul ca pentru a savarsi un abuz de putere, un agent economic trebuie sa fie dominant pe piata si sa foloseasca in mod abuziv aceasta pozitie. "In analiza existentei unei pozitii dominante, trebuie luati in calcul mai multi indicatori, printre care: cota de piata a firmei presupuse dominante, gradul de concentrare ridicat a pietei si existenta unor bariere la intrare", arata institutia conditiile in care o investigatie devine oportuna.

In ceea ce priveste cota de piata, nici legislatia comunitara, nici cea romaneasca in domeniul antitrust nu specifica un prag peste care un agent economic poate fi considerat dominant. In jurisprudenta comunitara in materie, s-a retinut ca doar un nivel al cotei de piata situat intre 40% si 50% poate indica existenta unei pozitii dominante, ceea ce nu este cazul, potrivit datelor Consiliului Concurentei. 

Totusi, acesta va continua sa supravegheze acest domeniu, pentru a sesiza posbilele disfunctionalitati.





















Articol sustinut de BRD Groupe Société Générale

Atelier de idei. Cum te ajuta tehnologia sa-ti faci mai mult timp pentru tine si planurile tale

Munca multa, stres, ore peste program, termene limita, sedinte lungi. Uneori, asa arata ziua de lucru a multora dintre noi. Din acest motiv e foarte important sa investesti in lucruri care te pot ajuta sa iti folosesti mai bine timpul petrecut la birou. Sa lucrezi mai bine, mai usor si mai repede poate insemna mai mult timp pentru tine si pentru cei dragi. Iti propunem, asadar, cinci directii care te pot ajuta pe plan profesional si personal.

9742 vizualizari

  • 0 (2 voturi)    
    Clienti? (Joi, 6 martie 2008, 17:20)

    Adrian B [anonim]

    Taxele le plateste furnizorul, mai precis i se reduc profiturile. S-a zis ca supermarketurile sunt stricte cu preturile si negociaza la sange sa obtina un pret cat mai mic. Asa ca furnizorul are de ales: nu exista in supermarket (adica nu exista deloc) sau reduce profitul. Nu trebuie sa le plangem de mila.
    • +1 (1 vot)    
      pentru Adrian B (Joi, 6 martie 2008, 17:53)

      Cristi [anonim] i-a raspuns lui Adrian B

      Baiete, n-ai inteles fenomenul. Nu furnizorul isi reduce profitul, ci noi platim preturi cu 200 - 300% mai mari decit ale producatorilor (ex: 1 l de lapte costa la producator 1,1 lei dar il cumparam de la hipermarket cu 4 lei !!!). Pa.
      • 0 (0 voturi)    
        De obicei nu e asa (Joi, 6 martie 2008, 20:52)

        ApH [utilizator] i-a raspuns lui Cristi

        Supermarketul stabileste pretul la raft, foarte apropiat de cel de productie. Producatorul accepta un profit mai mic, in ideea ca are castig prin vizibilitate. La momentul in care trebuie sa plateasca respectivele taxe (lunar, uneori trimestrial sau o data pe an) el isi da seama ca a vandut produsele mai ieftin decat pretul de productie. Nu poate nici creste pretul de lista, pentru a acoperi aceste taxe, deoarece ar fi dat afara din magazinele de proximitate, pentru care incearca sa obtina aceasta vizibilitate, fiindca prin contract hipermarketul il obliga sa nu vanda in alta parte la pret mai mic!
      • 0 (0 voturi)    
        Pentru cei care inca mai beau laptele din donita (Vineri, 7 martie 2008, 1:36)

        Hadrian [anonim] i-a raspuns lui Cristi

        1,1 lei il vinde taranul care inca nu s-a desteptat sau n-are chef sa se asocieze cu altii si sa livreze cu cisterna, si nu cu donita.

        Asa ca vine procesatorul (mare sau mic) cu masina si umbla din poarta in poarta, face analize la fiecare recipient in parte. Prelucreaza laptele si il ambaleaza. Il mai si tine si transporta in conditii de temperatura scazuta.

        In plus de asta, procesatorul mai face si marketing, ca deh, cine mai cumpara lapte pur si simplu, nu ? Si ala la punga trebuie sa aiba un nume, nu ?

        Booon, vin pe urma retailerii (hyper, super si compania) - care investesc miliarde sa faca locuri unde lumea sa cumpere repede si bine.

        Astea, dragul tatii, costa. Pune mintea la contributie, ca maine te vei mira ca de ce costa bani apa minerala, ca tot e pe gratis de la bunul Dumnezeu.
        • 0 (0 voturi)    
          intrebare (Miercuri, 19 martie 2008, 20:42)

          eu [anonim] i-a raspuns lui Hadrian

          taranul de care vorbesti are media de varsta de 60 de ani.... crezi ca e varsta propice pentru a intra in afaceri asa cum sugerezi matale?
    • 0 (0 voturi)    
      adevarul gol (Joi, 27 martie 2008, 11:20)

      T [anonim] i-a raspuns lui Adrian B

      Fiti atenti care este marele adevar:
      Retelele de supermarketuri isi fac magazinele pe banii furnizorilor romani si in final a noastra, a consumatorilor, nu este nici o investitie straina.

      Fiti atenti:

      La deschideri de noi magazine cere taxa de deschidere, 10.000 euroX200 furnizori= 2 milioane Euro.

      Investitia totala in magazin 10 milioane din care:
      - 2.000.000 avans de la furnizori;
      - 8.000.000 imprumut de la baca.
      rata de la baca e platita tot de furnizori prin bonusurile off-invoice (adaosul care nu este trecut pe factura furnizorului).
      ei inregistreaza marje operationale (sau adaosul la pretul facturat) de 5%, care le ramane in buzunar.

      Extinderea fiind foarte ampla la majoritatea retelelor de retail si bonusurile off invoice sunt mari. aceste bonusuri se regasesc in pretul produselor (furnizorul il adauga la costurile de productie), PRIN URMARE PRETURILE LA PRODUSE CRESC....

      Ce ziceti de asta?
  • 0 (2 voturi)    
    da (Joi, 6 martie 2008, 17:21)

    gigi [anonim]

    Ce nenorociti
  • -1 (1 vot)    
    Preturi (Joi, 6 martie 2008, 17:30)

    Conciliant [anonim]

    Cred ca si micile magazine alimentare fac la fel, ba kiar mai rau. Acestea cumpara majoritatea produselor alimentare direct de la producator si au cheltuieli de regie mult mai mici, dar vand la preturi mai mari decat super sau hypermarketurile. E o dictatura a negustorilor, mari sau mici.
  • 0 (0 voturi)    
    Producatorii (Joi, 6 martie 2008, 17:36)

    DanDa [utilizator]

    Nu am nici un fel de legatura cu supermarketurile (poate doar ca sunt client fidel). Dar un furnizor (oricare ar fi el - mai ales cei de carne) pot sa suporte aceste "taxe" si simultan sa asigure un pret final de vanzare mult mai mic decat daca ar vinde in orice alta parte (magazine mai mici, etc). Asta inseamna ca, de fapt supermarketurile limiteaza profiturile exagerate ale producatorilor. Daca ar fi cu adevarat de plans, acesti producatori si-ar putea distribui produsele prin alte canale la aceleasi preturi si ar avea aceleasi vanzari (si in consecinta profituri mai mari - nu ar mai plati aceste taxe de hypermarket). Dar pretul la magazinul producatoruluiu este cu 25-75% mai mare decat pretul de raft in supermarket. De ce? Pentru ca supermerketul asigura suficienta vanzare pentru a se realiza profitul propus si restul de vanzari sunt japca pe fata din partea producatorului.

    Simplu, nu?
    • 0 (0 voturi)    
      ,,, (Joi, 6 martie 2008, 21:00)

      ApH [utilizator] i-a raspuns lui DanDa

      Daca nu esti prezent in hipermarket, nu prea existi ca producator... Dau ca exemplu berea: in primul rand cand ma duc la hipermarket cumpar un bax. Cand vin seara de la munca, e meci la tv si imi dau seama ca nu mai am bere, opresc la coltul blocului si imi iau 2 beri. Pe langa faptul ca aceasta este o exceptie si cumpar mai des bere de la hipermarket decat de la magazin, ia in seama si faptul ca vreau sa cumpar berea pe care o beau de obicei, asa ca il ignor pe producatorul care prefera sa vanda numai in magazine...
  • +1 (1 vot)    
    Tzeapa (Joi, 6 martie 2008, 17:41)

    Georgy [anonim]

    Mare prost esti ma Adriane(sau esti angajat pe un post mai decent in supermarketuri) ... tu nu intelegi ca daca astia impun producatorului un pret de 3 ron la lapte sa zicem sub pretul asta nu pot sa-l mai dea la nici un alt retailer si supermarketurile isi trag banii sub forma de discounturi sau alte 'taxe' pe care le iau de la producatori la sf lunii sau anului si care reprezinta profitul supermarketului. de ce crezi ca laptele la magazinul de pe colt e 4 ron sau chiar mai mult (intr-adevar daca vinde la magazinul de la colt atunci producatorul are profit mare) dar ponderea vanzarilor este f mica pt magazinul de la colt... de fapt producatorul aduce laptele cu 1.2 ron (dupa ce scazi toate 'taxele'), iar diferenta pana la 3.4 , 3.5 se transofrma in profit brut pt supermarketuri.
  • +1 (1 vot)    
    Ce nenorociti! (Joi, 6 martie 2008, 17:47)

    un trecator [anonim]

    “Consiliul Concurentei sustine ca retailerii au o cota mica de piata, iar sectorul are un grad redus de concentrare, incat sa fie nevoie de o investigatie privind abuzul de putere”

    Si de unde ziceati ca va faceti cumparaturile? De la Cora / Billa / Gima? Ha! Si eu! Si eu tot de la magazine d’astea mici si neimportante.

    Socoteala Oficiului e simpatica : Cota de piata a supermarketurilor e de 35%. Booon! Cine cumpara de la Carrefour? Oraseanul, nu? Cati oraseni sunt? 50%, nu? Ei bine, cota de piata a supermarketurilor la oras e undeva pe la 70-80%. 70-80% ba, nenorocititilor imbuibati de spagi!

    GRRRRRRRRR!

    http://jaunetom.wordpress.com/2008/03/04/vino-la-corakauflandcarrefourbilla-avem-cele-mai-mici-preturi-sa-mori-tu/
  • 0 (0 voturi)    
    practici anticoncurentiale (Joi, 6 martie 2008, 17:52)

    george [anonim]

    Nu e vorba de abuz de putere ci de practici anticoncurentiale! Faptul ca producatorii nu pot vinde la un pret mai mic inseamna de fapt o stabilire artificiala a pretului de vanzare. Daca nici asta nu e practica anticoncurentiale, atunci ce este ?
    Consilul Concurentei ar trebui sa analizeze in amanunt, nu sa dea comunicate de presa lepadandu-se de responsabilitate
    • 0 (0 voturi)    
      Ai perfecta dreptate! (Joi, 6 martie 2008, 23:09)

      endre [anonim] i-a raspuns lui george

      Din comunicatul CC se vede clar: astia habar nu au de legislatia europeana si culmea, in domeniul concurentei ei ar trebui sa aplice prevederile tratatului! Sau cum zice "un trecator"- se afla alte interese in spate.

      Doua erori fundamentale face CC:
      1. Piata relevanta nu e definita corect
      2. Este vorba de practici anticoncurentiale (concerted practices) si nu de pozitie dominanta, deci se aplica direct prevederile art. 81 din Tratat:

      " The following shall be prohibited as incompatible with the common market: all agreements between undertakings, decisions by associations of undertakings and concerted practices which may affect trade between Member States and which have as their object or effect the prevention, restriction or distortion of competition within the common market..."

      Iar cazurile enumerate de furnizori sunt practici dovedite si consfintite prin jurisprudenta CEJ si care se gasesc in fiecare manual de "Competition Law" (vertical restaints)...

      Dar de sa chinuie comoda institutie CC sa cerceteze intelegerile dintre retaileri- ca e mai usor sa dam un comunicat care sa induca in eroare "prostimea".
      Solutie exista: Producatorii sa depuna o sesizare la DG Competition la Comisia Europeana!
      • 0 (0 voturi)    
        legea romana (Vineri, 7 martie 2008, 8:44)

        geroge [anonim] i-a raspuns lui endre

        In plus fata de ce zice endre, avem in lega 21/1996, Legea Concurentei:

        Art 5
        (1)Sunt interzise orice înţelegeri exprese sau tacite între agenţii economici ori asociaţiile de agenţi economici, orice decizii luate de asociaţiile de agenţi economici şi orice practici concertate, care au ca obiect sau au ca efect restrângerea, împiedicarea ori denaturarea concurenţei pe piaţa românească sau pe o parte a acesteia, în special cele care urmăresc: [...]
        a)fixarea concertată, în mod direct sau indirect, a preţurilor de vânzare ori de cumpărare, a tarifelor, a rabaturilor, a adaosurilor, precum şi a oricăror alte condiţii comerciale;

        b)limitarea sau controlul producţiei, distribuţiei, dezvoltării tehnologice ori investiţiilor;
  • 0 (0 voturi)    
    profitul (Joi, 6 martie 2008, 17:54)

    ion [anonim]

    Pentru furnizori dar si pentru cumparatori aceasta practica a supermarketurilor este foarte abuziva, practic obliga furnizorii sa dea niste spagi legale numai ca sa aiba produsul pe raft, daca nu accepta nu intra in supermarket. De unde se acopera spaga ? Cel mai probabil din pret. Mai ales cand toti din sectorul respectiv fac acelasi lucru. Daca nu umbla la pret scad profiturile si pe termen lung poate insemna o imposibilitate de a face o investitie in viitor. Prin practica asta toata lumea pierde in afara de supermarketuri
  • 0 (0 voturi)    
    tot la client ajung toate... (Joi, 6 martie 2008, 17:55)

    Artemis [anonim]

    Ca persoana care am lucrat in industria asta pot sa spun ca au dreptate producatorii, pe de o parte, nu chiar total. Sa o luam insa invers:
    -prosudul de la raft, sticla de ulei sa zicem este pusa acolo nu mereu de angajatii supermarketurilor(asa cum este normal) ci tu, ca producator vei angaja un merchandiser care sa puna marfa la raft numai ca omul ala intr-adevar va aranja si alte produse sau va spala podelele... deci pe banii producatorului care plateste o taxa de listare enorma
    - pentru ca producatorul sa fie pe raft este obligat sa accepte acestea iar pentru a putea exista va avea un pret care sa ii permita sa supravietuiasca
    -sa imi arate mie cineva un producator mic sau local care are profit dupa primii 3-4 ani de activitate
    -eu am vazut producatori care ieseau in minus datorita acestor taxe si in final au disparut
    Tara lui Papura Voda... preturile de la producator la raft sunt de 2-3 ori mai mari... producatorul moare de foame si Hypermarketul se ingrasa precum si distribuitorii lui ptr ca daca nu stiati intre producator si Hypermarket este un distribuitor care adauga (minim) 10 procente in medie la pret, pe care il platesti tu, consumatorul. Daca ar sti cineva ce mafie este in spate... s-ar chema jaf la drumul mare si tocmai mafia asta nu va lasa sa se schimbe nimik.
    In alte tari Carrefour se lauda ca sprijina producatorii locali... as vrea sa vad eu care hypermarket va cumpara salata de la Serele Bucuresti sau alte asemenea... c'est de la merde si platim pentru asta pentru ca romanul este prea incuiat ca sa intrebe de ce asa si nu altfel...platim ca prostii in final si suntem mandri de asta. Sa ne fie de bine! Sa traim bine!
  • 0 (0 voturi)    
    ceea ce uita (Joi, 6 martie 2008, 18:02)

    alexR [anonim]

    consiliul concurentei sa spuna e ca se poate analiza o piata relevanta, care poate sa fie alte decat piata totala romaneasca de alimente. In alte vorbe: pe piata relevanta a oraselor mari, cu super-market-uri prezente, cu siguranta ca baietii astia destepti de la super-lanturi (ce ironie!) au mai mult de 50% din piata. Totul e sa vrei sa vezi lucrurile si altfel ...
  • -1 (1 vot)    
    Care ar fi varianta corecta? (Joi, 6 martie 2008, 18:12)

    sile [anonim]

    Pai si ce-ar vrea sa treaca supermarketurile in contracte? Ca fac munca patriotica? Normal ca ii taxeaza. Nu le convine ca supermarketurile cresc anumite costuri? Poate nu si-au negociat cum trebuie contractul de la inceput.
  • +1 (1 vot)    
    Sa asteptam pana vor domina supermarketurile? (Joi, 6 martie 2008, 18:14)

    Alex [anonim]

    Da, la noi supermarketurile au o pondere mica comparativ cu alte state. Dar daca nu se face nimic, cota lor va creste, iar magazinele mai mici vor da faliment rand pe rand. Iar apoi sa vedeti preturi de supermarket! Spun asta pt ca locuiesc intr-o tara unde domina 2 supermarketuri. Nu ai de ales: cumperi ce iti dau la pret mare sau deloc. Practic controleaza tot lantul, deoarece 80% din vanzari se fac prin ei. Adio varietate produse, adio preturi normale...
  • +1 (1 vot)    
    hipermarketuri (Joi, 6 martie 2008, 18:26)

    imi [anonim]

    un litru de lapte de aceasi marca la metro ungaria costa 2.10 lei la metro romania 3.47 lei
  • 0 (0 voturi)    
    pt. toti porcii din romania ! (Joi, 6 martie 2008, 20:31)

    marius george [anonim]

    pt. toti porcii din romania : va meritati soarta. eram sigur ca asa o sa se intample intr-un final. eu lucrez in comert de 15 ani si stiu. toate organele de control din tara asta se chinuie din greu sa ne elimine pe noi romanii de a mai face vreun fel de comert. o saptamana vine primaria in control,cealalta saptamana opc. dupa alte 2 saptamanii garda financiara si mai nou si politia economica care face acelasi lucru ca si garda financiara. toarna astia la amenzii si vor la spaga ,chiar daca esti cu toate in regula. toate jivinele din tara asta sau straduit din greu sa aduca lanturile de supermarketuri in romania si acum tipa ca aia practica preturi mari. stiti ce salarii de kkat dau aia si cum trateaza muncitorii ? .organele astea de control se vad faraoni si nu se gandesc ca posturile pe care sunt nu vor fi eterne iar copii sau nepotii lor s-ar putea ca intr-o buna zi sa ajunga sclavi in supermarketuri. va spun eu ca mai bine ar lucra la un roman decat la astia care te exploateaza pana cazi jos.
  • 0 (0 voturi)    
    pai de ce cumparati de la supermarket (Joi, 6 martie 2008, 23:14)

    C [anonim]

    Am vazut si eu ca in multe magazine alimentare din vecinatatea pietelor mari din Bucuresti exista produse muuult mai ieftine si de o calitate foarte buna. Intradevar n-am vazut vreo marca sa fie comercializata in supermarketuri. Cel putin branza, kaizer si costita afumata, sau salamuri exista la preturi cu 20-30% mai mici.
  • 0 (0 voturi)    
    oare unii chiar gandesc? (Marţi, 11 martie 2008, 22:06)

    oz [anonim]

    fratzi romani, ganditziva putin la piata de consum. pe producatori nu ii obliga nimeni sa vanda marilor supermarketuri. ca ele impun un pret o fac din cauza ca au si ei cheltuieli. chiar crede`ti ca cineva investeste in ceva fara sa iasa profit?
    de unde sa isi scoata si ei banii? ganditi putin!!

    cat despre chestia asta cu impunerea preturilor...sa fim serioshi, 2 firme cum sunt bila si cora de exemplu, care sunt rivale si nu au nici o legatura intre ele, nici in investitori nici in conducere, stau si colaboreaza impreuna cand sunt in plina concurenta.......si ca diferentele de pret de la unul la altul sunt cat de cat vizibile....mai ganditi putin.

    si de ce in UE nu zice nimeni nimik la chestiile astea? vai se face aceeasi comparatie cu alte state....dak aduni tot ce cumperi in romania pe luna pt mancare....si compari cu ce cumperi in italia, sau spania pt mancare...ai sa vezi ca iesi mai scump la ei decat in romania. inca avem preturi mici pe luna la mancare. si nimeni nu a pornit acest scandal fara un "pont" puternic ca sa`i zic asa....adik fa tata bani din orice scandal!!!

    cat despre magazinele de la colt....alea au cele mai mari preturi de pe piata, de ce nu se leaga nimeni de ele? si despre chestiile ieftine, mergeti si cumparati lapte de la tatza vacii, sapati in gradina dupa legume si asa mai departe.

    se stie ca romania duce lipsa de creier, dar nici in halul asta dragi concetateni. mai ganditi si voi oleack.
    • 0 (0 voturi)    
      esti paralel cu perpendiculara (Marţi, 6 mai 2008, 0:29)

      gabryell [anonim] i-a raspuns lui oz

      e clar ca nu ai nici o tangenta cu comertul pe hyp. daca pui problema in felul asta, cu atat mai putin nu ai nici o taina cu comertul pe nici o latura- habar nu ai ce sa intampla in jurul tau= somn usor in continuare!
  • 0 (0 voturi)    
    dezinformarea cu jumatati de adevaruri (Miercuri, 12 martie 2008, 0:26)

    Denisa [anonim]

    Cea mei eficienta dezinformare este cea cu jumatati de adevar. Lucrez in industria de lactate. Nu prea exista lapte care sa se mai vanda la vreun magazin cu 1. 2 lei. Sau daca o fi la vreun producator care l-o face in cazan,, este apa cu grasimi vegetale. Oricum, nu laptele asta ajunge in raft la 3. 5 lei, ci ala de Brenac sau Napolact, la cutie. Ori asta se vinde catre magazine la peste 2, 5 lei pe litru. La asta ei pun adaos si - foarte important si nimeni nu tine cont in toate comparatiile care apar pe media-, TVA de 19 %. In realitate, producatorul care ia laptele cu sub 0.8 lei, catiga binisor pana la 2. 5... Asta se numeste dezinformare prin jumatati de adevaruri.
    Sincer, prefer sa cumpar de la hipermarket la 3.5 lei, dacat de la un magazin mic , la 4 lei sau chiar 4.5 lei.
  • 0 (0 voturi)    
    Incredibil (Miercuri, 12 martie 2008, 10:23)

    Eugen Ontica [anonim]

    Este absolut incredibil ce se intampla in Romania, e si mai incredibil faptul ca nimeni nu face nimic.

    Saptamana asta a fost o stire de senzatie, toata lumea s-a revoltat privind la ziar sau la tv dar atat. Din partea autoritatilor n-am auzit pana acum vreo intentie serioasa de a pune piciorul in prag ci dimpotriva aceeasi nepasare caracteristica romanilor.

    Sper ca in sfarsit vreun ziarist sa duca aceasta tema pana la capat si sa nu se lase pana nu obtine rezultate de la politicieni. Ca e si asta rolul ziaristilor, nu doar a da stiri, rolul lor e si sa urmareasca pe criminalii astia pana la capat... sau asta se intampla doar in filme?

    Eu unul, sunt satul si l-as vota pana si pe Becali daca ar rezolva treaba asta, e anul electoral domnilor politicieni, imi ofer public votul la cel care pana piciorul in prag si coboara preturilor din magazine la nivelul Ungariei sau Greciei cum ar trebui sa fie.

    Treziti-va ziaristilor si politicienilor!!!!!


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version