Oficial de la Protectia Consumatorului: Vom ajunge si la inchiderea marilor retaileri

de Anne-Marie Blajan     HotNews.ro
Marţi, 11 martie 2008, 15:35 Economie | Consumator

Gheorghe Ciubotaru, ANPC
Foto: Rompres
 documente
Protectia Consumatorului a inceput sa amendeze practicile comerciale incorecte ale super/hipermarketurilor, in conditiile in care - de la inceputul anului 2008 - numai in Bucuresti exista deja 5500 de reclamatii privind diferenta intre pretul afisat la raft si cel pe care trebuie sa-l plateasca la casa. Vicepresedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului, Gheorghe Ciubotaru, a semnalat si presiuni din partea retailerilor si in ceea ce priveste aplicarea Directivei europene privind practicile comerciale incorecte, retailerii sustinand ca nu trebuie eliminata posibilitatea promotiei "3 + 1". Raspunsul ANPC: Directiva se va aplica, iar daca nu, se va putea ajunge chiar la inchiderea marilor retaileri care se impotrivesc.

Informatia pe scurt:
* Reclamatiile la Protectia Consumatorului privind diferenta intre pretul la raft si cel platit la casa in magazine sunt tot mai numeroase.
* Retelele de retail pot fi plati amenzi de pana la 60.000 RON pentru practici incorecte privind pretul.
* Retailerii fac presiune pentru neaplicarea integrala a Directivei europene privind practicile neloiale; ei nu vor eliminarea promotiei "3 + 1".

Diferenta intre preturile la raft si cele platite la casa sunt intalnite nu numai in marile lanturi de magazine, ci si in magazinele mici. Totusi, preturile inselatoare sunt o practica ce se leaga in special de marii retaileri, o practica ce poate fi sanctionata de catre protectia consumatorului cu sume consistente de bani si pana la suspendarea activitatii economice a acestora. In 2007, 50.000 de romani au reclamat faptul ca au platit la casa mai mult decat era pretul expus la raft, iar in 2008, nu mai putin de 5.500 de bucuresteni au avut aceasta plangere. "Acest numar depaseste media obisnuita, in conditiile in care, in Bucuresti de exemplu, aveam 16.000 de reclamatii pe an", a declarat pentru HotNews.ro Gheorghe Ciubotaru.

Care ar fi super/hipermarketurile care au astfel de practici incorecte? "Puteti alege la intamplare si cred ca veti gasi raspunsul dorit", a spus vicepresedintele ANPC, fara a da exact nume. Scuzele retailerilor atunci cand ANPC verifica reclamatiile consumatorilor sunt, de obicei, erorile umane. Reprezentantii retailului acuza, in general, clientii ca au schimbat locul in raft al produselor, de aceea nu exista o concordanta intre pretul de raft si cel platit la casa.

Daca pana la 1 ianuarie 2008 amenzile erau, uneori, ridicol de mici, vicepresedintele ANPC arata acum ca situatia s-a schimbat. Magazinele depistate ca practica astfel de practici comerciale sunt pasibile la amenda intre 3-30.000 de RON. Daca recidiveaza, amenda creste si este intre 6-60.000 RON. In plus, prin act administrativ, ANPC cere incetarea acestor practici. In conditiile in care ele nu inceteaza, atunci se poate dispune suspendarea activitatii operatorului respectiv si obligatia ca toate veniturile obtinute pe perioada in care practica nu a incetat sa fie luate la bugetul statului. Daca operatorul respectiv contesta aceasta decizie, ea nu se suspenda pe timpul solutionarii contestatiei.

Pentru evitarea acestor practici a fost lansat marti un Cod de Bune Practici in Domeniul Scanarii, pe care retailerii il pot adopta voluntar. Pana acum, doar Praktiker, Metro si Selgros l-au adoptat. Acest Cod este o certificare a managemntului de pret si se vrea o garantie ca in lanturile de retail care l-au adoptat, nu va exista diferenta de pret intre cel de raft si cel platit la casa.

Presiunile retailerilor contra aplicarii Directivei europene

Vicepresedintele ANPC a reclamat presiunile retailerilor pentru neaplicarea Directivei europene 29/2005, privind practicile comerciale neloiale. Ciubotaru sustine ca retailerii nu sunt de acord cu aplicarea articolului 20 din anexa Directivei, care descrie ca practica neloiala "a descrie un produs ca gratuit, bonus, fara taxe sau in termeni similari in cazul in care consumatorul trebuie sa plateasca o suma in plus fata de costurile pe care le implica reactia sa pozitiva la practica comerciala si ridicarea sau livrarea articolului". Mai pe scurt, acest articol interzice genul de promotii "3 +1", adica platesti un produs, primesti alte 2 gratis. "Nimic nu este gratis in Romania", a subliniat Ciubotaru.

El a fost contrazis de presedintele Cris-Tim, Radu Timis, care a explicat ca aceasta promotie aduce pierderi, intrucat ofera produse mai multe la un pret mai mic, dar avantajul este ca astfel con sumatorii mai pot incerca si alte produse, pe care pot alege ulterior sa le cumpere.

"Directiva se va aplica integral", a subliniat vicepresedintele ANPC. "Altfe, vom ajunge si la inchiderea marilor retaileri", a conchis acesta.





















Jurnal din Israel​

​FOTOGALERIE Tel Aviv: plaje, muzici si trupuri

Greu sa gasesti in lume un oras care petrece mai mult, care se odihneste mai seren. Un New York pe Malul Mediteranei, un colt de Europa sofisticata in Orientul Mijlociu, o destinatie de plaja excelenta, un oras in care noptile de distractie se continua si dupa ce se crapa de ziua. Oameni pe longboard-uri colorate coboara spre faleza orasului, de multe ori purtand doar o pereche de pantaloni scurti. Esti in inima civilizatiei est-mediteraneene, cu hedonismul ei milenar, cu cultul inca pastrat al corpurilor frumoase, cu o senzualitate subtila, dar neascunsa.

5697 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    Selgros (Marţi, 11 martie 2008, 15:55)

    Adrian [anonim]

    La hipermarket-ul asta la casa ti se afiseaza pretul fara TVA in momentul facturarii
    Ceea ce e o marlanie
    Diferentele de preturi sau chiar lipsa lor este o practica in toate magazinele
    • 0 (0 voturi)    
      Read it again (Marţi, 11 martie 2008, 16:56)

      Hadrian [anonim] i-a raspuns lui Adrian

      Frate Adriene, hyopermarketul ala nu e cumva cash-n-carry ?
      In cazul asta ar fi normal sa afiseze pretul fara TVA, pentru ca se adreseaza firmelor si nu persoanelor fizice...
      Ca d-aia fac si factura, dupa cum zici tu.
      • 0 (0 voturi)    
        Read it again (Marţi, 11 martie 2008, 17:37)

        mihai [anonim] i-a raspuns lui Hadrian

        Si daca se adreseaza firmelor care e treaba? Ce firmele cumpara fara sa plateasca TVA-ul. (Ca unele si-l pot deduce apoi e alta treaba). Important e ca omul sa stie cati bani da pe un produs nu sa se afiseze preturile fara TVA. Asta e inselatorie curata.
        • 0 (0 voturi)    
          You first :) (Miercuri, 12 martie 2008, 14:04)

          Hadrian [anonim] i-a raspuns lui mihai

          Frate, se vede ca este "persoana fizica". Un om care ar lucra la o forma ar avea automat reflexul "ca totul este +TVA". O firma isi deduce fiscal TVA-ul si este mai interesata de pretul fara TVA.

          Altfel, ce sa zic: cre' ca atat pe pliante cat si la intrare in magazine CnC (deci si Metro, sa nu-i uitam) se mentioneaza clar asa ceva...
  • +1 (1 vot)    
    ANPC-APC (Marţi, 11 martie 2008, 15:57)

    Isti [anonim]

    Dl. Gheorghe Ciubotaru nu este vicepresedintele nici unei asociatii. Este vicepresedintele Autoritatii Nationale a Protectiei Consumatorilor. Asta e o institutie a statului. Asociatia pentru Protectia Consumatorilor este o organizatie non-guvernamentala, non-profit, bla bla si nu are nici o treaba cu amenzile. Anne-Marie Blajan ar trebui sa fie un pic mai atenta. Stiu ca este usor de confundat dar pana la urma este treaba jurnalistului sa informeze corect cititorul.
    • 0 (0 voturi)    
      A zis cineva ca nu ar fi de la ANPC ? (Marţi, 11 martie 2008, 17:24)

      Porc [anonim] i-a raspuns lui Isti

      Nu vad nici o confuzie (inca !)
      • 0 (0 voturi)    
        Era (Marţi, 11 martie 2008, 17:44)

        Isti [anonim] i-a raspuns lui Porc

        Asa era la inceput articolul cu asociatia in loc the autoritatea, la inceput in abstract. Au modificat
  • 0 (0 voturi)    
    sa vedem si cand se vor lua masuri... (Marţi, 11 martie 2008, 16:03)

    mihai [anonim]

    deocamdata toate magazinele sunt pline de astfel pe "promotii" inselatoare...
    sa vedem si cand or sa se ia masuri si astfel de tzepe sa dispara...
  • 0 (0 voturi)    
    preturi gresite si fara promotie... (Marţi, 11 martie 2008, 17:05)

    artemis [anonim]

    Acum vro doua saptamani imi faceam si eu cumparaturile la Cora... si imi iau o tigaie, mai de firma sa zicem, fac si eu o investitie pe termen lung. La raft afisat 56 de lei, cea mai ieftina Tefal, cam din tabla ea dar de firma, ce mai, bucuroasa foc, am cascat ochii si ala era pretul. Termin de cumparat cele toate si mi se pare mie cam mare suma fata de cat schitasem dar in fine, asta e, bucuroasa de tigaie. Acasa arnc o privire pe bon si tigaia mea(care era deja in functiune) costa 110 lei adica un pic dublu sa zicem... A doua zi ma duc cu eticheta si bonul la Cora, mai ma uit la raft si le spun care e problema. Ghici, in sistemul lor de preturi era de 110 dar ea la raft era 56 si codul de bare diferea o cifra dar alta nu era conforma descrierii si denumirii!Ca dom'le sunt cam chioara si pretul era intr-adevar gresit dar eu trebuia sa verific(si btw nu era a draq nici o tigaie acolo cu pretul ala de 110!!!) si ala e pretul. M-am enervat ca draq si le-am zis ca sun la OPC, nu ma intereseaza a cui e vina, nu ma platesc ei ca merchandiser sa le verific preturile pe banii mei! Si... minune mare s-a facut, si-au cerut scuze instantaneu si mi-au dat diferenta de la cei 110 platiti pe bon pana la cei 56 afisati... nu banii erau problema ci faptul de a ma lua de proasta si chioara pe deasupra... Ceea ce ma face sa cred intr-adevar ca nu am fost prima!!!
    • 0 (0 voturi)    
      Sau probabil ca o faceau de la bun inceput :) (Marţi, 11 martie 2008, 17:16)

      Hadrian [anonim] i-a raspuns lui artemis

      Oare ? :)
    • 0 (0 voturi)    
      Felicitari (Miercuri, 12 martie 2008, 16:23)

      cony [anonim] i-a raspuns lui artemis

      Felicitari Artemis! Trebuie sa fim perseverenti si sa-i yaxam si noi. Chiar cu scandal. Si publicitate negativa.
  • 0 (0 voturi)    
    3 in 1 (Marţi, 11 martie 2008, 17:28)

    alina [anonim]

    De asemenea, draga Anne-Marie, ar trebui sa fii mai atenta la denumirea promotiilor. Nu sunt "3 in 1" ci "3+1"
  • 0 (0 voturi)    
    frigider BOSCH (Miercuri, 12 martie 2008, 9:20)

    anonim [anonim]

    Am cumparat un frigider Bosch in iulie 2007. In februarie 2008 nu a mai mers. l-am cumparat de la DOMO. Am citit instructiunile de o suta de ori. Nici o explicatie. Firma de service a venit dupa 8 zile. Dar nu asta este stupoarea. Mi s-a spus ca frigiderul nu are nimic. Eu sunt de vina ca dupa fiecare oprire de curent, care fie vorba se intampla uneori la 6 luni, proprietarul trebuie sa opreasca frigiderul circa 5 minute. Domnilor vanzatori si producatori unde ati mai vazut asa ceva ? sau de ce nu ni s-a spus sau nu a fost scris in Instructiuni ca acest frigider necesita bona ? Voi face oficial reclamantie la ANPC.
  • 0 (0 voturi)    
    s-0 vad si pe asta... (Miercuri, 12 martie 2008, 9:28)

    Dedalus [anonim]

    Sa plateasca hipermarketurile amenzi?????? S-o vad si pe asta!

    Cum naiba de-abia acum afara cei de la Protectia Consumatorilor ca exista asemenea practici????

    Chestiile astea sunt de ani de zile, chiar ei recunosc ca au primit 60,000 de plangeri. Bun, si cate amenzi au dat???? E??? Cate? Mici, cum erau, le-au dat?

    Ce alte masuri a luat?

    Cum adica "retailerii nu sunt de acord cu aplicarea Directivei Europene?". Adicatelea e pe vrute? Asa o fi in viziunea ANPC si Codul Penal? Adica pot sa spun "nu vreau sa aplic Codul Penal si de-aia il omor pe X!"

    Bun, acum aflam ca "sunt pasibili de amenzi". "Pasibili" or fi, dar ANPC le da amenzile alea? Si le si incaseaza?

    Cate procese verbale au intocmit pana acum, cate din amenzi s-au incasat?

    Cate procese a avut ANPC cu cei amendati si cate a pierdut?

    Erori umane"????

    Pai, la raft nu pun angajatii hypermarketului, ci ai firmelor prodiucatoare, asa ca hipermarketurile se vor spala usor pe maini si tot producatorii vor plati pana la urma amenzile alea (fie direct, fie cand hipermarketul se va intoarce impotriva lor).

    Bun, si Hypermarketul plateste o amenda de 60,000 RON (adicatelea in jur de 14000 EUR). Presupunind ca face contestatie, amenda poate sa scada. Dupa aia, o plateste la 1/2 (conform legii...). Rezulta o amenda de7000 EUR, platita la Sfantu" Asteapta.

    Cat priveste inchiderea, nu ii vad eu in stare pe ANPC sa inchida nici un cotet de caini, darmite un hipermarket dotat cu avocati...

    Ce sa facem? Pai, simplu: demiterea intregiii conduceri si inceperea unei anchete administrative la ANPC pe motivul de "non-combat".

    Desfacerea contractelor de munca pe motive disciplinare a celor care nu s-au ocupat de ce aveau de facut.

    O ancheta parlamentara privind raspunderea la nivel Guvernamental privind situatia hipermarketurilor si demiterea celor vinovati.

    Cautarea prin conturile bancare a functionarilor cu atributii de control.

    Executarea amenzilor, extinderea controlului..
    • 0 (0 voturi)    
      Bine punctat! (Miercuri, 12 martie 2008, 16:26)

      cony [anonim] i-a raspuns lui Dedalus

      Bravo Dedalus, bine subliniat! Sunt de acord.
  • 0 (0 voturi)    
    Eu zic (Miercuri, 12 martie 2008, 9:54)

    Fane [anonim]

    Eu zic sa inchida toate hipermarketurile din tara ca sa nu mai avem probleme cu pret farat TVA sau eronat.Gata sa puna lacatul pe ele si am scapat de o problema. Nu ne mai fura nimeni. Cumparaturi vedem noi unde facem, daca mai facem : de pe strada, de prin piata daca nu se inchid si acelea sau nu mai cumparam nimic si ne apucam de furat caci nu mai conteaza care-i pretul corect. Este mai trendy sa furi .
    In locul hypermarketurilor sa se faca stadioane.
  • 0 (0 voturi)    
    metro (Miercuri, 12 martie 2008, 11:13)

    lemn [anonim]

    Penibil a fost cand intr-un magazin metro, dupa ce am stat cuminte cu caruciorul la coada, am incercat sa platesc cu cardul, ca doar suntem in secolul 21, si mi s-a raspuns ca nu se accepta decat carduri tiriac.
  • 0 (0 voturi)    
    Pretul afisat=Pretul platit ??? (Miercuri, 12 martie 2008, 15:04)

    maria dinu [anonim]

    E o practica curenta in marile retele (si nu numai !) ca preturile la raft sa LIPSEASCA sau sa difere de cele de la casa !!!
    Eroare umana ??? bla bla bla

    De ce nu folosesc etichete electronice de pret la raft, asa cum e in toata Europa ???

    Probabil pe motiv ca : "de ce sa mai investeasca in buna informare a clientilor, in conditiile in care vanzarile marilor retele cresc in Romania mai mult ca oriunde in EU "

    E o pozitie CINICA, dar reflecta atitudinea retelelor fata de consumatorul roman.
  • 0 (0 voturi)    
    nereguli - gima (Miercuri, 12 martie 2008, 15:06)

    dana eugenia [anonim]

    gima - plaza romania, tzatziki cu pretul la raft 4,9 ron si pretul la casa 5,8 ron :)
  • 0 (0 voturi)    
    Etichete electronice (Miercuri, 12 martie 2008, 15:09)

    Cristi [anonim]

    In afara am vazut etichete electronice pe raft, in loc de cele de hartie care indicau foarte clar: pret unitar ( /kg, /L), pret fara TVA, cu TVA(pt cash&carry) si alte informatii utile. Si nu am gasit diferente de pret de la raft la casa, semn ca la o schimbare de pret la casa, se schimba si pe raft.
    Cand vom gasi astfel de preturi si la noi?
    • 0 (0 voturi)    
      etichete electronice de pret (Miercuri, 12 martie 2008, 16:02)

      picky [anonim] i-a raspuns lui Cristi

      Atitudinea marilor retele internationale e evidenta - inca nu suntem cetateni europeeni(si tratati ca atare) ci niste "bastinasi".
      Pun pariu ca etichetele electronice vor fi introduse intai de retelele locale, care tin mai mult la imagine si la " a face diferenta !!!"
  • 0 (0 voturi)    
    Dezinteres fata de cumparator (Miercuri, 12 martie 2008, 16:45)

    cony [anonim]

    Metro-cozi infernale, casiere foarte putine. Eu ce fac, astept o ora sa plec cu cumparaturile alea? Nu, las caruciorul in mijloc si incit la acelasi gest si ceilalti fraieri care asteapta linistiti sa ...plateasca. Dar stupoare, nimeni nu mai ridica vocea, nimeni nu are ceva de obiectat. Asa fraieri romani, stati la coada.
    Selgros-pleci cu fierul de calcat dar inauntru ai...cartofi. Sau, platesti o camera digitala si la agarantii observi ca in cutia sigilata ai altceva. Si culmea, angajatii te suspecteaza.
    Real-Astept mai mult de o ora sa platesc ceeace aveam in cos. Lume la cozi ca la nebuni. Calmi. Nimeni nu comenteaza.Plin de draci ajung la acsa si intreb daca nu se poate discuta cu un sef de tura, etc. Casiera da din umeri, nu e vina ei. Taxeaza si la produsul ptr care venisem ma anunta ca trebuie sa merg sa-l schimb, ca nu-l recunoaste casa, etc. Explodez! Pai nu aveti om pe raion sa verifice, sa fraca treba asta? Suna si primesc raspuns ca sunt la masa. Atunci o anunt pe casiera si pe oamenii din rand ca eu nu plec de la casa pana nu iau produsul. Oamenii au inceput sa se strambe la mine. Sun iara si impertinentul de la raion spune ca pot sa astept o ora pana vine el.Asta e tara si asti suntem noi, cetatenii Romaniei. Nu stim sa ne respectam. Si astia se pisa pe noi.
  • 0 (0 voturi)    
    nu e asa (Miercuri, 12 martie 2008, 18:49)

    aiurea [anonim]

    In Olanda, tara UE, exista promotii 3+1 fara probleme, peste tot. Interpretarea e gresita, cu siguranta.
  • 0 (0 voturi)    
    Prostia si domnia se platesc (Miercuri, 12 martie 2008, 19:05)

    Anonim [anonim]

    Care-i marea problema cu preturile?
    Daca ceea ce vrei sa cumperi are alt pret decat cel trecut pe raft poti sa-l lasi la casa pur si simplu! Nu-ti scoate nimeni banii din buzunar!
    In plus pretul poate fi verificat si in magazin la aparatele de citit codurile!
    Romanul ori este prea prost ori se crede domn si ca atare face cumparaturi cu ochii inchisi.
    Ce sa-i faci? Uita ca in viata se patesc scump doua lucruri: prostia si domnia!
  • 0 (0 voturi)    
    Codul e gestionat de Asociatia GS1 Romania (Miercuri, 12 martie 2008, 20:08)

    broker [anonim]

    Codul de Bune Practici se refera la Scanare si la managementul preturilor si e gestionat de Global Standard 1, adica cei care gestioneaza codurile de bare in Romania.
    Codul e si pe net: http://www.gs1ro.org/gs1-web/prg_sect_protectia_consumatorului.do
    ANPC sprijina initiativa asta din piata si considera ca e in sprijinul consumatorului sa fie angajatii aia mai atenti, la rafturi, cu etichetele etc. Cei care au aderat la Cod garanteaza ca Pretul Afisat e Pretul Platit (sloganul Codului).
    • 0 (0 voturi)    
      Codul de suflat nasul in servetele (Miercuri, 12 martie 2008, 22:30)

      Dedalus [anonim] i-a raspuns lui broker

      He, He, HE!!!!

      Ca parca asta era problema, ca se fura la pretul afisat... Se fura cu acte, sub privirea indiferenta a celor de la Concurenta si a celor de la ANPC, care iau salarii din impozitele noastre ca sa amendeze babele care vand patrunjel fara certificat de provenienta....

      Iooooiiiiii... "Cod de bune practici". Cum "sprijina" ANPC initaitiva asta? Le dau sucuri gratis alora de adopta Codul? TRimit felicitari color de Craciun acelorasi?

      Ia mai lasati abureala ca nu va mai crede nimeni!
  • 0 (0 voturi)    
    nedumerire (Miercuri, 30 iulie 2008, 17:16)

    Amatasoaei Vasile [anonim]

    ma numesc Amatasoaei Vasile si am facut o reclamatie pe data de 17 iulie 2008 la OPC unde am reclamat pe sefii mei ca nu sunt corecti si ne pun sa muncim in locuri(vagoane) necorespunzatoare. am rugat sa nu-mi dea numele ca sa nu patesc ceva, dar daca ei dau numele meu, eu pe cine trag la raspundere ? Va rog frumos sa imi raspundeti repede casa stiu ce sa fac, cum sa procedez, M U L T U M E S C !!!
  • 0 (0 voturi)    
    dds2triplex@yahoo.com (Sâmbătă, 18 septembrie 2010, 16:51)

    dan stefan [anonim]

    Buna ziua putem sa continuam cu povesti ca suntem tratati nu stiu cum, da va invit sa lucrati o zi intr-un hipermarket sa vedeti cum sta treaba ,oamenii putini munca multa profit mare pentru magazin si daca clientii ar fi mai atenti la ce cumapra nu ar mai fi probleme ca nu corespunde pretul de la raft cu cel de la casa,clientii nu se uita nici macar ce cumpara cititi bine pe produs ca scrie clar si dupa pe, pretul de la raft,ca sunt o suta de mii de variante, de ce numai e pretul care trebuie la raft.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi