Analiza HotNews.ro

Traficul infernal, cauzat de hipermarketurile din cartiere? Controverse intre autoritati

de Anne-Marie Blajan     HotNews.ro
Marţi, 11 martie 2008, 19:52 Economie | Consumator

Aglomeratie mare la hipermarketurile din cartiere
Foto: Rompres
Unul dintre argumentele producatorilor din industria alimentara in "razboiul" impotriva marilor retaileri a fost ca ele perturba orasul, atunci cand sunt amplasate in cartiere si nu in zonele de la limita acestora, si traficul din zona. Aceeasi opinie o au si reprezentantii Primariei, care recunosc ca nu au solutii. Pe de alta parte, Politia Rutiera si dezvoltatorii imobiliari pentru obiective de retail cred ca problema tine de infrastructura orasului, nu de hipermarketuri.

Informatia pe scurt:
* Membrii Comisiei de Urbanism din Primaria Municipiului Bucuresti considera ca magazinele retail incurca traficul, dar creeaza si "pustiu urban", pe langa ca sunt niste hale inestetice.
* Politia Rutiera a Capitalei accepta ca ele atrag trafic, dar nu sunt cauza blocajelor rutiere din Bucuresti.
* Dezvoltatorii imobiliari de obiective de retail cred ca efectele asupra orasului nu deriva neaparat din amplasarea lor in cartiere, ci din "infrastructura proasta si conceptia urbanistica invechita".

Razboiul impotriva retelelor de retail pornit de producatorii din industria alimentara are si argumente de alta natura decat cea strict comerciala. Acestia sustin ca, amplasate in cartiere, ele distrug comertul traditional, dar, mai important, ca ele blocheaza traficul. Tocmai de aceea solutia propusa este de a nu se mai permite construirea unor astfel de magazine de retail in oras, ci doar la marginea acestuia. Pe de alta parte, daca drumul spre casa trece - cel putin in Bucuresti - pe langa astfel de magazine, este usor de contatat ca exista blocaje de trafic. Numai ca aceasta este o problema a Bucurestiului indiferent de zona, nu numai in preajma Carrefour Orhideea, Cora de la Lujerului, Kaufland si Carrefour Colentina, Billa de pe Barbu Vacarescu sau real din Vitan, date ca exemplu negativ.

In ce masura au acestea o influenta asupra traficului din zona si asupra aspectului orasului? Parerile sunt impartite, depinde de ce parte a baricadei de afli.

Ce spun autoritatile locale?

Arhitectul sef al Capitalei, Adrian Bold, a declarat pentru HotNews.ro ca aceste mari magazine de retail au efecte atat asupra aspectului orasului, cat si asupra traficului. "Ele creeaza spatii ce risca sa dezurbanizeze orasul. Normele prevad ca la fiecare 4 locuri de parcare sa fie plantat un pom, dar in multe cazuri vedem pusa acolo doar cate o planta. Astfel apare un pustiu urban, o suprafata de beton in spatele careia se afla o baraca", a explicat Bold. In afara de aspectul lor inestetic, acele hale reprezinta si o mare risipa de spatiu, mai spune arhitectul sef al Bucurestiului, intrucat ele se dezvolta pe orizontala si acopera ineficient orasul. "Aceste hipermarketuri sunt niste proiecte tip, nu tin cont de infrastructura oraselor, nu sunt proiectate in functie de teren, ci investitorii aduc structurile sau ideea de proiect gata facuta", a mai remarcat Bold.

Chiar daca ele indeplinesc conditiile privind caile de acces in incinta lor, hipermarketurile genereaza totusi un trafic mai intens, mai ales in anumite intervale orare sau perioade din saptamana, ceea ce duce la o congestionare a traficului. In plus, Adrian Bold recunoaste ca Bucurestiul se apropie de pragul critic al traficului si ca masurile luate acum sunt reactive.

Nu exista inca o evidenta a spatiului ocupat de retail in Capitala, dar arhitectul sef al Bucurestiului spune ca in 2000, cand au inceput sa apara astfel de magazine, "nu s-a anticipat aceasta explozie". "Stiam de reconversia halelor, a 'circurilor foamei' in mall-uri, dar erau 3-4 in oras", este argumentul acestuia. Bold recunoaste ca, in cazul Carrefour Orhideea, acesta a complicat intersectia, situatie cu atat mai evidenta dupa proiectarea si inceperea constructiei Pasajului Basarab. "Dintr-un entuziasm iresponsabil - jumatate din teren este al Primariei - s-a creat o zona greu de rezolvat. Si mai mult, terenul este mai valoros decat functia de pe el", a remarcat arhitectul sef al Bucurestiului.

Intrebat despre solutii si despre reglementari in viitor, pentru evitarea acestor efecte, Adrian Bold a spus ca "va creste exigenta fata de planurile de urbanism. Atunci cand investitorii vor spune ca vor sa dezvolte obiective pe cateva mii de metri patrati, se va pune intrebarea: si orasul ce castiga? In Londra, primaria obliga investitorii la o contributie la urbanism", a aratat arhitectul sef al Bucurestiului.

Din cauza efectelor zonei comerciale Baneasa asupra iesirii din Bucuresti pe DN1 - amplasare care a avut efect de ricoseu, chiar daca a fost la marginea orasului - se urmareste interzicerea amplasarii unor hipermarketuri pe rutele de iesire din oras. De aceea, aceste magazine de retail vor fi orientate de-acum inainte la marginea orasului, de-a lungul soselei de centura.

"Acum incercam sa dam dovada de precautie urbana, dar asta ii deranjeaza pe investitori", spune arhitectul Bold. Pe de alta parte, exista o precautie in emiterea unor norme mai stricte in ceea ce priveste autorizarea construirii unor astfel de hipermarketuri. "In Primarie si in administratia locala in general exista o rezistenta foarte mare la reglementare. In Bucuresti exista sapte politici urbane diferite, a primariei Municipiului Bucuresti si a celor sase sectoare", a conchis arhitectul sef, aratand ca autorizatiile de construire pentru aceste magazine de retail sunt date de primariile de sector.

Directorul Directiei Generale Transporturi, Drumuri si Sistematizarea Circulatiei din Primaria Capitalei, Gheorghe Udriste, crede ca hipermarketurile si centrele comerciale situate in oras  reprezinta "una dintre cele mai mari probleme din punctul de vedere al traficului". Ele sunt subdimensionate ca locuri de parcare. Solutii insa nu par sa existe.

Faptul ca nu mai prea exista in Bucuresti terenuri suficient de mari pentru a fi folosite in acest scop nu e de natura sa rezolve aceasta problema, spune Udriste. El avertizeaza insa in privinta efectelor pe care le vor avea asupra traficului Cotroceni Park - care se construieste la intersectia dintre strazile Vasile Milea si Timisoara - si Dambovita Center, din zona eroilor. "Acesta va bloca total accesul in Drumul Taberei", este scenariul pesimist al lui Gheorghe Udriste, in conditiile in care oricum accesul in cartierul bucurestean Drumul Taberei este practic blocat la dupa-amiaza spre seara.

Politia Rutiera: Sistematizarea urbana din zonele cu hipermarketuri e peste media Bucurestiului

"Este clar ca ele atrag trafic si, din acest punct de vedere, trebuie amplasate cat mai la marginea oraselor, dar in zona lor sistematizarea este peste media din restul orasului", a declarat pentru HotNews.ro Constantin Stroescu, purtatorul de cuvant al Brigazii de Politie Rutiera a Capitalei. Acolo exista semafoare, indicatoare, accesul in aceste hipermarketuri si centre comerciale este autorizat de catre reprezentantii Politiei Rutiere in Comisiile de Tehnice de Circulatie. Stroescu a remarcat ca mai ales in preajma sarbatorilor, traficul este intens in zonele cu hipermarketuri, dar si ca agentii de circulatie se ocupa de dirijarea traficului tocmai din acest motiv.

Reprezentantul Brigazii de Politie Rutiera a Capitalei a respins ideea ca magazinele de retail sunt o cauza a blocajelor din trafic. "Nu ele sunt principala cauza a aglomeratiei, ci numarul mare de masini, lipsa facilitatilor si indisciplina soferilor in trafic", a fost concluzia acestuia.

Ce spun dezvoltatorii imobiliari?

Care sunt insa argumentele celeilalte parti, a dezvoltatorilor de obiective de retail si a investitorilor? Retailerii cauta zone care sa indeplineasca trei conditii esentiale: sa fie amplasate pe o strada circulata, sa fie o zona populata si sa ia in calcul si amplasarea concurentei, a declarat pentru HotNews.ro un dezvoltator imobiliar obiective de retail care a vrut sa isi pastreze anonimatul.

Daca preturile pietei ii permit, un retailer vrea sa fie in centrul orasului, daca s-ar putea. Un shopping center, prin concentrarea mai multor retaileri, poate fi un magnet in sine si poate fi amplasat la marginea orasului, dar un hipermarket de sine statator trebuie sa fie in oras. "Cumparatorii au de facut o alegere: de a ajunge rapid nicaieri, sau de a ajunge mai greu acolo de unde isi pot face cumparaturile", sunt optiunile prezentate de dezvoltator. Acesta a remarcat si tendinta ca lanturile de retail isi deschid unitati incadrate intr-un retail park sau intr-un mall.

"Faptul ca in Romania avem hipermarketuri amplasate in zone centrale nu tine in niciun caz de un balcanism cronic, ci pur si simplu de faptul ca in alte tari centrul oraselor era ocupat inca dinaintea aparitiei acestor forme de retail. Libera initiativa poate fi ingradita, dar numai in masura in care aceste ingradiri fac obiectul unei legi. Pe de alta parte, n-ar fi eficient din punct de vedere economic sa refuzi cu obstinatie amplasarea unui astfel de obiectiv pentru ca el genereaza venituri la bugetul local si locuri de munca", sustine dezvoltatorul imobiliar.

Cat despre problemele de circulatie, el sustine ca exista reglementari care sa impiedice congestionarea traficului - privind caile de acces si locurile de parcare - dar ele sunt respectate. "Problemele apar de fapt dintr-o cu totul alta directie, si anume infrastructura proasta si conceptia urbanistica invechita. Mai clar, degeaba impune primaria crearea unui sistem de acces cu semafoare, benzi de stocaj si sensuri giratorii daca artera de pe care se face accesul catre respectivul obiectiv este insuficient dimensionata pentru a sustine traficul in orele de varf", a spus interlocutorul HotNews.ro.

La o analiza privind dezvoltarea zonei de retail din nordul Bucurestiului, se constata investitii de zeci de milioane de dolari in infrastructura. "Acestea sunt cheltuieli pe care orice developer le face pentru ca ii folosesc in mod direct. Clientii trebuie sa aiba acces cat mai facil la zona de comert, deci este in interesul dezvoltatorului sa urmeze indicatiile urbanistilor si sa fluidizeze traficul", a mai spus dezvoltatorul imobiliar.





















Articol sustinut de BRD Groupe Société Générale

Atelier de idei. Cum te ajuta tehnologia sa-ti faci mai mult timp pentru tine si planurile tale

Munca multa, stres, ore peste program, termene limita, sedinte lungi. Uneori, asa arata ziua de lucru a multora dintre noi. Din acest motiv e foarte important sa investesti in lucruri care te pot ajuta sa iti folosesti mai bine timpul petrecut la birou. Sa lucrezi mai bine, mai usor si mai repede poate insemna mai mult timp pentru tine si pentru cei dragi. Iti propunem, asadar, cinci directii care te pot ajuta pe plan profesional si personal.

4184 vizualizari

  • -1 (1 vot)    
    hiperblocaje (Marţi, 11 martie 2008, 20:23)

    Vali [anonim]

    Stati sa vedeti distractie cand se va deschide cel de la "Casa Radio"...
  • +2 (2 voturi)    
    ?!? (Marţi, 11 martie 2008, 20:33)

    ileana [anonim]

    Autoritatile enumerate mai sus, ne vad si considera tampiti?
    Ei nu-s constienti ca nu avem o infrastructura corect dimensionata fata de necesarul actual?
    Sa-mi spuna si mie cineva, ce Hypermarket..Supermarket..sau Mall, este pe DN 1, intre Comarnic si Azuga, ca sa inteleg si eu aglomeratia!
    • 0 (0 voturi)    
      Relativ (Miercuri, 12 martie 2008, 0:37)

      gigel [anonim] i-a raspuns lui ileana

      Nu spune nimeni ca toate blocajele sint generate de hypermarketuri. Insa si hypermarketurile contribuie la aglomerarea traficului. In vitan spre exemplu, pina acum era aglomerat doar vineri si in weekend cind se aglomereaza toti la tirgul de masini. De cind s-a deschis acolo praktiker a inceput sa se aglomereze si in timpul saptaminii. Iar de cind s-a deschis Real, tot acolo s-a aglomerat de tot.
      Din fericire, Real nu este totusi la fel de popular precum celelalte hypermarketuri ca atunci ar fi si mai jalnica situatia in zona. De fapt aud ca se face Carrefour chiar linga praktiker, sa vedeti atunci distractie.
  • -2 (2 voturi)    
    omisiune voluntara! (Marţi, 11 martie 2008, 20:42)

    Codruta [anonim]

    Tovarasheii astia "dezvoltatori" UITA ca in tarile alea "cu centrul orasului ocupat dinainte", programul in care astfel de kestii sunt deschise se termina la ora 18,00, maximum 19,00!!!

    Si asta pentru ca au constatat si altii, de mult, ca prezenta lor genereaza "pustiu urban" - adica mor toate afacerile mici de pe o raza mare in jurul lor, dispar zone cu activitati alternative samd... Iar dpdv. al atragerii turistilor, ele sunt de-a dreptul un dezastru! Tot ce e "traditional" in jurul lor, moare!
    Si nu-ti vine nici dracu' sa faca cumparaturi in tzara ta dintr-o chestie pe care o are identica in propria lui tzara!
    • 0 (0 voturi)    
      :) (Miercuri, 12 martie 2008, 10:23)

      florin [anonim] i-a raspuns lui Codruta

      Ca idee e ok, doar ca nu prea se aplica aici. Pe o harta virtuala a turismului european, Bucurestiul nu cred ca ar exista decat poate pe spatele hartii, la categoria "si altele". Din pacate...
  • 0 (2 voturi)    
    cine sunt nulitatile astea? (Marţi, 11 martie 2008, 20:50)

    cristi gheorghe [anonim]

    Reprezentantii autoritatilor sunt idioti? Cum se poate plange arhitectul sef ca nu sunt respectate principiile unui urbanism modern? El pentru ce ia leafa? Sa taie frunza la caini? Nu are un plan de urbanism la el in biorou, nu are niste norme dupa care se ghideaza si judeca lucrurile? Nu are niste obligatii de serviciu pe care trebuie sa la duca la indeplinire? Ala cu sistematizarea, Udriste si nu mai stiu cum, ce face la serv iciu? El ce meserie are? De bagator de seama?
    Neispravitii astia conduc orasul si ne mai miram ca varat cum arata. Asa ne trebuie, baieti pusi in posturi grase pe criterii clientelare si politice,. Macar de s-ar face totul praf odata!
    • 0 (0 voturi)    
      masuri simple s-ar putea lua de la inceput (Miercuri, 12 martie 2008, 11:36)

      dar unde nu-i cap... [anonim] i-a raspuns lui cristi gheorghe

      de la inceput trebuia sa se faca:
      1. o banda in plus ( ex in loc de 4 randuri de borduri pe langa aeroportul Baneasa se putea face o banda in plus pana la IKEA, Carrfour, Mall, etc)
      2. parcarile din zona hypermarketurilor sa fie umbrite cu siruri de copaci- masinile stau la umbra si se castiga SPATIU VERDE- asta ar trebui sa fie obligatoriu, mai ales ca s-a defrisat o padure pe acel loc
  • 0 (0 voturi)    
    or (Marţi, 11 martie 2008, 22:23)

    baronul stanganbuch [utilizator]

    fi ele antipatice si lacome hypermarketurile, dar cind te gindesti ca ar trebui sa cumperi de la niste buticari lacomi si analfabeti intr-ale comertului, parca tot mai bine cu ele. Sper ca n-ati uitat anii'90 si consignatiile si buticurile respective....
  • 0 (0 voturi)    
    centura centura centura centura (Marţi, 11 martie 2008, 22:29)

    rov [anonim]

    Dati-mi va rog un traseu dintre Otopeni si Militari sau Berceni. Toata lumea trece prin Baneasa si/sau prin centru. Oameni buni- faceti ceva cu centura aia nenorocita ca altfel discutam ca dobitocii din povestea cu drobul de sare.....
    • 0 (0 voturi)    
      credeti ca se face ceva pentru cei care circula? (Miercuri, 12 martie 2008, 11:42)

      daca nu pica ceva, nu se misca nimic [anonim] i-a raspuns lui rov

      prima urgenta este centura de tip autostrada, cu pasaje la toate intersectiile si mai multe "strapungeri "spre autostrada , de exemplu din Giulesti- ca sa nu mai treaca toate camioanele din terminalul CFR pe podul Grand
  • -1 (1 vot)    
    ?centura (Marţi, 11 martie 2008, 22:54)

    ileana [anonim]

    Mai este Lavinia Sandru, pe centura?( o trimisese Basescu la un moment dat)...Mai multe sanse sa se apuce ea de lucru la centura...
    Hei, autoritatile de mai sus, si mai ales "tafnosul"Udriste ( ca tot il pomenea cineva) cum se poate ca pe acea mini centura sa aiba prioritate cei ce ies din sate ( zone "rezidentiale") ?????
  • 0 (0 voturi)    
    centura nu-i a noastra... (Marţi, 11 martie 2008, 23:57)

    s [anonim]

    ci a copiilor nostri si a copiilor copiilor nostri. eu unul sunt optimist. cred ca pana vom avea masini zburatoare vom avea si noi centura si pasaje in oras.
  • 0 (0 voturi)    
    au dreptate, zonele sunt foarte prost alese (Miercuri, 12 martie 2008, 5:33)

    Marius Popovici [anonim]

    cel putin in cazul real, orhideea sau cora militari, asezarea este foarte prost aleasa si genereaza pe langa trafic, poluarea centrului bucurestiului care nu se mai aeriseste din cauza blocurilor. ce bine ar fi daca am gandi si noi mai mult de o secunda inainte sa dam cu parerea sau mai grav, sa semnam autorizatii de constructie
  • +1 (1 vot)    
    hypermarketurile, cladirile-birouri si aglomeratia (Miercuri, 12 martie 2008, 10:28)

    adrian [anonim]

    e adevarat ca orhideea, cora militari si plazza romania sunt prost asezate. dar nu ele cauzeaza aglomeratia in zona. sa ne gandim la iesirea din militari si din drumul taberei spre oras. pai dimineata la ora 8 cice se duce la cora militari? ca se formeaza cozi cat marele zid chinezesc.
    cora militari si orhideea genereaza aglomeratie doar de sarbatori si la momentele cand ne mai facem cumparaturile (seara pe la 8, in weekend).
    acum imaginati-va situatia in care in loc de cora militari si orhideea se construiau cladiri de birouri cu parcari. ganditi-va trafic in fiecare zi spre aceste centre la ore de varf. nu stiu ce se intampla cu traficul (nu ca acum ar fi bun) daca erau birouri la cora militari si veneau 2000 masini in plus
  • 0 (0 voturi)    
    unde ajunge in 2 ani? (Miercuri, 12 martie 2008, 11:43)

    un carcotas [anonim]

    oameni buni, degeaba va plageti, toti edilii si functionarii din primarii si de la politie sunt total dezinteresati de mersul urbei, pe ei ii intereseaza comisioanele si sa le mearge lor bine (vile, apartamente, masini, conturi). De noi prostii din trafic nu isi aduc aminte decat in campania electorala (odata la 4 ani) si incep sa scoata idei, proiecte si INEPTII cat cuprinde, iar apoi iuta tot.
    ASTEPTATI INCA 2 ANI SI VA GARANTEZ CA IN BUCURESTI NU SE VA MAI PUTEA CIRCULA CIVILIZAT DECAT INTRE 1 si 5 dimineta.
    CINE PUNE PARIU?
  • 0 (0 voturi)    
    daca se vrea este atat de simplu (Miercuri, 12 martie 2008, 12:37)

    urbanul [anonim]

    Solutia este simpla si chiar la indemana celor care se vaita in gura mare : opriti eliberarea autorizatiilor de constructie de orice fel in Bucuresti ! Nu mai deschideti alte santiere pana la finalizarea celor actuale si mai ales nu mai schimbati borduri. NU reprezinta o prioritate in acest moment pentru acest oras !! Apoi incepeti de urgenta construirea de pasaje la intersectile soselei de centura cu iesirile din oras. Urmatorul pas ar fi pasajele din interiorul orasului.
  • +1 (1 vot)    
    trafic (Miercuri, 12 martie 2008, 13:23)

    eu [anonim]

    pt cei de la sistematizare :
    - desenati pe harta bucurestiului rutele pe care le poate parcurge un locuitor al cartierelor Militari/Dr.Taberei pentru a ajunge in zona de nord a Bucurestiului -> sa zicem Arcul de Triumf / Televiziune .

    Cate sunt ?

    Credeti ca pasajul Basarabi va face ca numarul de masini care circula pe Maniu sau Virtutii sa scada ?

    Apropo de sistematizare / semaforizare / dirijare :
    - cum pot incapea un numar de masini ( vizual pe 4-5 benzi) pe strada Virtutii (2 benzi) - Da ati ghicit, este vorba de intersectia Virtutii-pasaj Lujerului - Uverturii

    etc .. bla bla
    • 0 (0 voturi)    
      CENTURA -AUTOSTRADA E O SOLUTIE (Miercuri, 12 martie 2008, 15:28)

      dar trebuie macar inceputa- ca de promisiuni... [anonim] i-a raspuns lui eu

      trebuie luat model Roma- are un grand racord anulare - o centura pe 3 benzi pe sens tip autostrada
      pasajul Basarab nu va face decat sa mute aglomeratia in zona Titulescu -Banu Manta, care nu pot prelua traficul
      Pasajul trebuie facut dar trebuie continuat cu alte sosele suspendate pe un inel circular interior Bucurestiului ( pe fosta linie de tramvai 24 rosu)
      • 0 (0 voturi)    
        zona vest- nord-vest (Miercuri, 12 martie 2008, 15:49)

        eu [anonim] i-a raspuns lui dar trebuie macar inceputa- ca de promisiuni...

        ar mai trebui analizate strapungeri ( gen Blv. Timisoara -> Blv.Maniu->coada lacului Morii - > Calea Giulesti->pod/pasaj cale ferata -> Sos Chitilei sau Blv.Bucurestii noi -> bucuresti-Ploiesti

        problema zonei de vest este calea ferata , daca in alte zone ai mai multe alternative .. aici nu prea ai pe unde ....
  • 0 (0 voturi)    
    animale (Miercuri, 12 martie 2008, 17:00)

    mircea [anonim]

    bold, udriste si politia romana sunt doar cateva dintre cele mai mari rele ale acestui oras si nu hypermarketurile. neneorocitii astia au distrus orasul cu buna stiinta nefacand nimic atatia ani si dand aprobari pentru prietenii lui nastase si ai lui ivdeanu.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică