Ministerul Agriculturii a programat trei intalniri in luna mai cu producatorii si reprezentantii supermarketurilor, pentru a discuta din nou despre problemele pe care le au si solutii tehnice pentru acestea, a declarat pentru HotNews.ro Constantin Rudnitchi, consilierul ministrului agriculturii. Retailerii - reticenti in a avea un dialog cu presa - si-au aratat disponibilitatea de a discuta "cu cifrele pe masa", fie ca este vorba despre preturile de achizitie, profituri, sau taxele si bonusurile precepute.

Initial reprezentantii ministerului - in calitate de mediatori ai discutiilor - vor avea intalniri separate cu producatorii si retailerii, dupa care va exista si o intalnire comuna, pentru negocierea unui Cod de conduita, asupra necesitatii caruia s-a convenit in intalnirea initiala din luna martie. In plus, printr-un memorandum, Guvernul si-a asumat medierea discutiilor, dar, precizeaza consilierul ministrului Ciolos, a lasat cale libera si unei modificari legislative.

Retailerii au nemultumit parlamentarii, dar s-au aratat deschisi discutiilor mediate de Ministerul Agriculturii

De altfel, Comisia de Politica Economica, Reforma si Privatizare din Camera Deputatilor va lua o decizie in cazul scandalului dintre retaileri si producatorii din industria alimentara in maximum o luna, nefiind exclusa modificarea Legii Concurentei, aratau parlamentarii in 22 aprilie, dupa discutiile purtate cu ambele parti. Presedintele comisiei parlamentare, Mihai Tudose, a afirmat in urma intalnirii ca reprezentantii marilor lanturi de magazine care au fost prezenti la sedinta nu au raspuns la multe dintre intrebari. La sedinta au fost prezenti reprezentanti ai Real si Metro, Auchan, Cora, XXL si Penny Market, La Fourmi, Mega Image. Potrivit presedintelui Comisiei, reprezentantii Carrefour nu au dorit sa participe la discutii.

Pe de alta parte, nu acelasi a fost raspunsul retailerilor la invitatiile Ministerului Agriculturii. "Noi am incercat sa lucram profesionist, in sensul ca la intalniri vor fi discutii mai tehnice. vom incerca sa trecem in revista problemele ambelor parti, pe care le au unii in relatia cu ceilalti, si evident vom incerca sa vedem care sunt solutiile pe care le vad si modul de rezolvare", a spus Rudnitchi, adaugand ca tuturor partilor le-au fost trimise chestionare cu intrebari specifice, iar acum este perioada in care acestea se intorc la grupul de lucru format din reprezentanti ai ambelor parti, din reprezentanti ai Ministerului Agriculturii, ai Ministerului Finantelor si ai Ministerului IMM-urilor si Comertului.

"Din reactiile pe care le avem noi in acest moment, reprezentantii supermarketurilor sunt deschisi, sunt chiar interesati de astfel de intalniri, pentru ca sunt profesionale. Nu vom face intalniri cu presa, nu vor fi deschise, dar apoi fiecare e liber sa faca orice declaratie doreste", a completat reprezentantul Ministerului Agriculturii, indicand ca importanta este ajungerea la o solutie, la un Cod de bune practici sau la o modificare legislativa, in ultima instanta.

Producatorii au declarat in repetate randuri ca sunt pentru crearea unui astfel de cod, iar grupul de lucru constituit de Guvern studiaza in acest moment atat Codul din Marea Britanie - mai specific, aplicat, cu prevederi precise - cat si pe cel din Spania, mai general, precum si legislatia franceza si maghiara privind relatiile comerciale dintre dintre furnizori si comercianti.

La randul lor, retailerii sunt dispusi sa discute "cu cifrele pe masa" si pledeaza pentru transparenta, in ciuda faptului ca producatorii sustin contrariul. "Ei pledeaza pentru transparenta. Adica sunt de acord sa vina cu cifrele pe masa si sa discute pe aceste cifre. Cand spun cifre se refera si la pretul de achizitionare al unui produs, la profituri - pentru ca se vorbeste foarte mult despre profiturile care se fac -, vor sa vina cu contracte si sa vorbeasca si sa arate cifrele acestor bonusuri si taxe. In esenta, ei si-au exprimat disponibilitatea de a discuta si de a fi transparenti", a a indicat cosntantin Rudnitchi, precizand insa ca ramae de vazut daca "este un prim pas concret sau doar o declaratie de intentie".

Grupul de lucru guvernamental nu va fi influentat de contextul anului electoral

Intrebat in ce masura se va putea rezolva aceasta problema acum, in contextul unui an electoral, cu producatori care si-au exprimat optimismul privind transarea situatiei tocmai gratie acestei conjuncturi, consilierul ministrului agriculturii sustine ca grupul de lucru va incerca si va face abstractie ca e an electoral. "Vom incerca sa moderam o constructie care sa ramana valabila si peste ani, care sa se bazeze pe findamente solide, cu aplicabilitate in timp, spre folosul consumatorilor".

Solutiile la nivel european nu vor aparea prea curand

Cat priveste probabilitatea reglementarii sectorului de retail la nivel european, Constantin Rudnitchi apreciaza ca sunt doua abordari: una de tip comercial - iar Comisia europeana are limitari in aninterfera intr-o relatie comerciala intre doua societati. "Lucrurile importante pe care le are de facut sunt legate de transparenta formarii pretului din punctul de vedere al consumatorului", sustine el.

Pe de alta parte, mai exista o abordare legata de concurenta, daca supermarketurile de pe piata detin pozitie dominanta, daca exista intelegeri privind preturile. "Si pentru asta este nevoie de investigatii, care de obicei dureaza in timp si nu pot fi facute cu patima. Trebuie bazate pe cifre si pe fapte concrete. Exista exemplul Marii Britanii unde o astfel de ivnestigatie a durat doi ani. deci nu trebuie sa ne asteptam la minuni peste noapte sau la rezultate foarte concrete. Doar daca vorbim despre transparenta in relatiile comerciale putem vorbi despre solutii mai rapide", a opinat consilierul ministrului agriculturii.