Companiile Coca-Cola, Danone, Kraft, Mars, Nestle, Star Foods si Unilever au lansat, luni, la nivel national, un sistem de etichetare nutritionala bazat pe cantitatea zilnica estimata (CZE), prin care consumatorii primesc informatii detaliate despre continutul alimentelor, anunta Mediafax. Initial, noile etichete vor fi aplicate doar la anumite produse, urmand ca pana la finele anului 2009 toate produsele companiilor sa fie etichetate astfel.

"Prin aparitia noii etichete CZE in Romania, consumatorul roman va beneficia de o informare mai clara asupra compozitiei produselor. Acesta este un prim pas pentru a ajuta consumatorul sa aleaga in cunostiinta de cauza si sa consume produsele pe care le considera cele mai sanatoase pentru alimentatia lui", a declarat vicepresedintele Comisiei pentru Mediu, Sanatate Publica si Siguranta Alimentara din Parlamentul European, Mogor Csibi.

Prin noul sistem de etichetare nutritionala, produsele vor avea pe fata principala a ambalajului continutul de energie per portie, alaturi de procentul pe care il reprezinta din CZE. Totodata, pe verso, consumatorii pot citi informatii cu privire la continutul nutrientilor per 100 de grame, per portie, precum energie, proteine, glucide sau carbohidrati, lipide sau grasimi, fibre si sodiu sau sare.

"Eticheta CZE ne arata clar cat la suta din cantitatea zilnica estimata de calorii sau nutrienti ne aduce o portie de aliment sau bautura, marimea portiei fiind si ea indicata", a precizat Corina-Aurelia Zugravu, lector universitar doctor la Fundatia pentru Alimentatie Sanatoasa.

Scopul campaniei lansate de cele sapte companii este educarea consumatorului roman privind continutul nutritional al alimentelor in vederea constituirii unei diete echilibrate.

Campania, autorizata de Ministerul Sanatatii Publice, va incepe in intervalul 1-6 iulie in hypermarketurile Carrefour din zona Baneasa, Unirii si Grozavesti. Noul sistem de etichetare nu implica si costuri suplimentare.

Initiativa de lansare a sistemului a fost anuntata la nivel european in iulie 2006 de catre reprezentantii industriei alimentere si de bauturi racoritoare din Uniunea Europeana, apartinand Federatiei Europene a Industriei Alimentare si Bauturilor Racoritoare.

Potrivit lui Mogor Csibi, in prezent in Parlamentul European se afla in lucru propunerea legislativa privitoare la informarea consumatorilor privind produsele alimentare.

"Eu voi incerca sa contribui la conturarea unei legislatii care sa vina atat in intampinarea nevoilor consumatorului european, cat si a cerintelor industriei de profil", a afirmat Mogor Csibi.

Eticheta CZE nu este obligatorie. Fiecare companie furnizeaza voluntar astfel de informatii nutritionale, in plus fata de cele care trebuie afisate in mod obligatoriu pe ambalajele produselor.