Solutie pentru traficul din Paris: bicicletele de inchiriat

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Luni, 14 iulie 2008, 11:12 Economie | Consumator

Bicicletele Velib in Paris
Foto: batiweb.com
Bicicletele de inchiriat Velib au devenit unul dintre cele mai populare mijloace de transport din Paris. Ieftine si practice in conditiile traficului greu din capitala franceza, acestea au transportat peste 2,1 milioane de persoane in primul lor an de functionare, anunta International Herald Tribune.

In Paris sunt in prezent aproape 20.600 de biciclete Velib (combinatie intre cuvintele Velo - bicicleta si Liberte) si peste 1.450 de statii de inchiriere. Statiile sunt la distanta de aproximativ 270 de metri una de alta, iar numarul acestora e de patru ori mai mare decat numarul statiilor de metrou.

Bicicletele sunt toate la fel, de culoare gri-metalizat, si sunt grele, pentru a preveni furtul de piese, cum ar fi lantul, pinioanele sau senzorii electronici. Daca o bicicleta normala cantareste aproximativ 15 kg si e facuta pentru a rula in medie 200 km pe an, Velib cantareste 22,7 kg si e facuta pentru 9.500 de km anual. Fiecare Velib costa putin peste 2.000 de euro si in fiecare zi sunt reparate peste 1.500.

Sistemul de inchiriere este usor de folosit: ai nevoie doar de un card de credit, iar instructiunile sunt disponibile in mai multe limbi. Tarifele sunt considerate acceptabile, prima jumatate de ora de folosire este gratuita, dar daca depasesti primele 30 de minute costurile se aduna. Doua ore de folosire pot costa 7 euro, dar iti poti iti poti face un abonament si pe o zi intreaga sau pe saptamana.

Se pot face si abonamente pe tot anul, in costul de 29 de euro, abonatul avand posibilitatea de a folosi zilnic bicicleta la tarife mult mai mici dupa ce se depasesc cele 30 de minute gratuite de la inceput. In caz ca nu aduci bicicleta inapoi, ti se iau 150 de euro de pe cartea de credit.

Pana acum au fost destule probleme cu siguranta - cei care folosesc biciclete in Paris nu sunt obligati sa poarte casti de protectie - dar mai ales cu actele de vandalism sau furt. Cel putin 3.000 de biciclete au fost furate pana acum, mare parte din ele ajungand in Romania sau Maroc, dupa cum scrie IHT.

Programul Velib a fost conceput de primarul Bertrand Delanoe pentru a decongestiona traficul in capitala franceza si contractul pe 10 ani a fost castigat de firma de publicitate JC Decaux. Firma a investit peste 90 de milioane de euro in sistemul de inchiriere, in biciclete si in service si a primit autorizatie sa ridice peste 1.600 de panouri publicitare in Paris.

Firma a ridicat deja aproape 1.500 de panouri si se asteapta la un profit de 58 de milioane de euro pe an, in timp ce Parisul a primit peste 20 de milioane de euro din inchirierea bicicletelor si 4 milioane din publicitate.

Velib a devenit o moda in Paris, existand un web-site pentru fani si un blog Velib, iar pe 27 iulie, la finalul Tour de France, 365 de norocosi, utilizatori de Velib, for rula alaturi de ciclisti si vor trece impreuna linia de sosire.

Mai multe informatii puteti citi pe: http://www.en.velib.paris.fr/ si pe blogul oficial: http://blog.velib.paris.fr/blog























7758 vizualizari

  • 0 (4 voturi)    
    autostrada suspendata (Luni, 14 iulie 2008, 11:23)

    Alin [anonim]

    Oprescu trebuie sa citeasca aces articol, apoi sa mearga la Paris....sa priveasca doar, ca nu cred ca e in stare de nimic.
    Cand incepe constructia autostrazii in Buc ?
  • -3 (3 voturi)    
    yeah, sure, original (Luni, 14 iulie 2008, 11:50)

    nero [anonim]

    tin minte perioada in care se discuta pe acolo despre asta si motivul real nu are de-a face cu fluidizarea traficului sau cu poluarea cum ar crede unii ci cu faptul ca acelasi lucru a avut un succes mare in chicago si cum ar putea francezii sa nu copieze si ei asa ceva si sa se apuce sa se laude cu ideea de parca ar fi fost a lor.... LOL
      #showComment
  • 0 (2 voturi)    
    x (Luni, 14 iulie 2008, 11:54)

    m [anonim]

    Daca o bicicleta normala cantareste 15 kg si e facuta pentru 200 km pe an, Velib cantareste 22,7 kg si e facuta pentru 9.500 de km anual. -> cine v-o mintit ca se merge cu o bicicleta in jur de 200 km pe an?; bine ca nu mergeti in jur de 150 de m :)) mai verificati inainte sa scrieti articolul
      #showComment
  • 0 (0 voturi)    
    ma simt confuz... (Luni, 14 iulie 2008, 13:49)

    gigel [anonim]

    deci...stirea e ca bicicletele sunt solutia pentru traficul din paris. DAR din lead aflam ca programul are un an de la implementare.

    deci....care e noutatea? ca se inchiriaza biciclete de acum un an????
      #showComment#showComment#showComment
  • +1 (1 vot)    
    Furate (Luni, 14 iulie 2008, 15:56)

    Andrei [anonim]

    Dintr-un articol francez, dupa 1 an de la lansare s-au furat in total cam 1000 iar un foto-reporter independent francez care a calatorit in Romania a descoperit cateva in zona Brasovului la niste romi, are poze pentru a demonstra :) Articolul se numeste "Velibe en Roumanie" nu stiu sa va zic exact publicatia pentru ca eu am doar o scanare primita de acolo.
      #showComment
  • 0 (0 voturi)    
    velsatis (Luni, 14 iulie 2008, 22:44)

    Bebe [anonim]

    Eu am un KTM de la Austrica, si ce merge neneeee....


    Bine a si costat 500 euroi....
  • +1 (1 vot)    
    inexactitati (Luni, 14 iulie 2008, 23:50)

    francezu [anonim]

    "Programul Velib a fost conceput de primarul Bertrand Delanoe" - Delanoe n-a conceput nimic, un program asemanator exista la Lyon din 2004 http://www.velov.grandlyon.com/

    "doua ore de folosire pot costa 7 euro, dar iti poti inchiria o bicicleta si pe o zi intreaga sau pe saptamana." - Exista abonamente valabile o zi sau o saptamana, dar pe situl Vélib-ului se precizeaza ca oricare ar fi formula de abonament aleasa, primele 30 de minute de inchiriere sunt intotdeauna gratuite si dupa aceea trebuie sa platesti pentru fiecare jumatate de ora. Daca iei o bicicleta timp de o zi intreaga, platesti 3 euro pentru primele 90 de minute + 4 euro pe fiecare jumatate de ora suplimentara. http://www.velib.paris.fr/abonnements_tarifs/les_tarifs/au_dela_des_30_premieres_minutes
      #showComment
  • 0 (0 voturi)    
    piste de biciclete (Marţi, 15 iulie 2008, 14:32)

    biciclistul [anonim]

    Desi la noi nu exista sistemul, exista piste si propuneri de piste. Vezi:

    http://www.bikesinbucharest.blogspot.com

    Haideti sa iesim cu bicicleta.
    Pentru un Bucuresti mai verde
  • +1 (1 vot)    
    Tzoacle la pffssaris (Miercuri, 16 iulie 2008, 0:13)

    Silviu [anonim]

    Mare lucru.
    Acest sistem, cu biciclete de inchiriat, se foloseste in oslo de foarte multi ani si nimeni nu s-a mai laudat atat. In fine, oficialitatile parisiene ca si cele bucrestene, fac multa zarva pt nimic. Norvegienii le-au pus la treaba . Pentru Romania asa ceva ramane de domeniul SF. Sunt convins ca, Udrea sau Cocos >))) ar folosi o bicicleta din aceasta in detrimentul unui Q7 cum se intampla cu politicienii din Oslo, care au si ei Q7 si Range Rover, folosind totusi destul destul de des, tzoaclele.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi