Reincepe activitatea la Dacia

Angajatii Uzinei Dacia isi reiau, astazi, activitatea dupa mai mult de doua saptamani in care au fost nevoiti sa ramana acasa din cauza scaderii vanzarilor. Sigur este doar ca cei 11.000 de muncitori vor lucra cel putin in urmatoarele trei zile. Programul pentru sfarsitul de an si pentru inceputul lui 2009, urmeaza sa fie stabilit. Tot azi se decide si soarta a aproximativ 600 de persoane, cu contract pe perioada determinata, care expira la 31 decembrie. Si nu numai ei sunt in pericol. Daca piata auto intra si mai mult in criza, valul concedierilor ar putea atinge 6.000 de angajati, dupa cum au declarat oficialii companiei. Directorul general al Automobile Dacia, Francois Fourmont, spunea, la sfarsitul lunii octombrie, ca producatorul auto nu-si va indeplini obiectivele pentru acest an: va produce cu 50.000 de vehicule mai putin decat planurile initiale.

Proteste - taxa auto

Proteste spontane ale vanzatorilor de masini dupa triplarea taxei auto care face practic imposibila inmatricularea de masini second-hand. In noua varianta, cea mai mica taxa va fi de 750 de euro, iar cea mai mare va fi platita, ca si in prezent, de cei care cumpara vehicule Euro 2, produse intre anii 1996 si 2000. Astfel o masina de 1400 de cm cubi va fi taxata cu aproape 2.800 de euro, mai mult decat ar costa ea. Modele precum Opel Vectra B, Volkswagen Passat, BMW Seria 3 si Audi A4 sunt cateva exemple pentru care taxa va trece de 7.500 de euro, de doua-trei ori valoarea de achizitie.

Bani pentru cei trei giganti auto americani

Congresul american ar putea vota, saptamana aceasta, un plan de urgenta de 15 miliarde de dolari pentru salvarea de la faliment a gigantilor auto General Motors si Ford. Alaturi de Chrysler, marii producatori cerusera un ajutor federal de 34 de miliarde de dolari. Inainte de a-si da acordul pentru aceste ajutoare, parlamentarii au cerut conditii stricte de supraveghere pentru cum sunt folositi banii si o restructurare profunda a companiilor in pericol sa dea faliment pana la sfarsitul anului. Criza financiara mondiala a redus vanzarile auto in Statele Unite la minimul ultimilor 26 de ani. Intre timp, presedintele ales al Americii, Barack Obama, a declarat ca nu va permite ca industria auto a tarii sa intre in colaps, dar a precizat ca orice ajutor de stat trebuie acordat in conditii stricte.

Germania - criza

Guvernul german are in vedere sa incredinteze Bancii Centrale rolul de garant al tuturor imprumuturilor bancare. Presa germana scrie ca un grup de experti analizeaza deja acesta posibilitate care ar fi temporara. Pe de alta parte, ministrul economiei a pledat, ieri, pentru o scadere a impozitelor pe venit, in contextul crizei financiare mondiale. Ideea nu pare sa fie insa agreata de cancelarul Angela Merkel.

UBS - concedieri

Banca elvetiana UBS ar putea concedia inca 4.500 de angajati, potrivit presei locale. Ei se adauga astfel la cele 9.000 de concedieri anuntate deja. UBS, una dintre cele mai puternice banci la nivel global, a fost lovita sever de criza financiara, din cauza activelor cu grad ridicat de risc controlate pe piata americana.

Petrol tot mai ieftin

Pretul petrolului continua sa scada. Vineri s-a apropiat de pragul psihologic de 40 de dolari pe fondul accentuarii efectelor recesiunii asupra cererii de energie si combustibili. Este cea mai mica cotatie din ultimii 4 ani. Banca americana Merrill Lynch estima, zilele trecute, ca pretul titeiului ar putea continua sa scada, pana la un minim de 25 de dolari pe baril, inainte de a intra pe un trend ascendent de durata.

Si, din agenda economica a zilei:

La Londra - Reuniune a premierului britanic cu presedintele francez si cu cel al Comisiei Europene, consacrata crizei economice

Iar in Germania se anunta cifrele productiei industriale pe octombrie