Criza economica afecteaza industria celei mai vechi profesii din lume. Intr-unul dintre putinele state in care prostitutia este legala, Germania, prostitutia beneficiaza de un pachet de stimulare propriu: instrumente de marketing moderne, reduceri si stratageme care sa stopeze scaderea cererii, relateaza Reuters.

Unele bordeluri au redus preturile sau au introdus promotii, in timp ce altele promoveaza servicii "all-inclusive" la tarife fixe. Linii de transport gratuit, reduceri pentru pensionari sau pentru soferii de taxi, ca si "abonamentele pentru o zi" fac parte dintr-o strategie abila de marketing menita sa tina afacerile pe linia de plutire.

Sunt vremuri grele pentru noi, a declarat pentru Reuters Karin Ahrens, managerul bordelului "Yes, Sir" din Hanovra. Veniturile, spune Karin, au scazut cu 30 de procente, in timp ce alte cluburi au constatat o scadere a cifrei de afaceri cu pana la 50%.

"Criza ne-a lovit in plin, clientii sunt mult mai atenti cu cheltuielile, le este frica. Nu mai putem taxa serviciile extra si suntem obligati sa scadem preturile. Toti cauta oferte atractive. Promotiile speciale sunt esentiale in aceasta perioada."

In Germania sunt inregistrate circa 400.000 de prostituate de profesie, inclusiv barbati. In 2002, legislatia a oferit prostituatelor dreptul de a-si face reclama si de a incheia contracte de munca. De asemenea, le-a oferit dreptul de a incheia asigurari medicale.

Potrivit unei estimari realizate de Uniunea Sindicala Germana Verdi, veniturile aduse de aceasta categorie la bugetul statului insumeaza circa 14 miliarde de euro. Astfel, taxele provenite din prostitutie reprezinta o importanta sursa de venit pentru multe orase germane.

Prostitutia mai este legala in Olanda, Austria, Elvetia, Ungaria, Grecia, Turcia, in anumite regiuni din Australia si statul american Nevada.

In alte state precum Luxemburg, Letonia, Danemarca, Belgia si Finlanda, prostitutia este de asemenea legala, insa bordelurile si proxenetismul - nu.

Solutii creative

"Pussy Club", din Berlin, ofera, pentru 70 de euro, acces nelimitat la mancare, bautura si sex intre 10 am si 4 pm. Proprietarul, care mai detine doua astfel de cluburi, spune ca numai asa poate pastra locurile de munca ale celor 30 de prostituate din fiecare locatie, angajate full-time.

Cardurile de loialitate, petrecerile de sex in grup si reducerile pentru jucatorii de golf sunt alte solutii castigatoare pe piata sexului, ca si tariful exceptional de 38,50 euro afisat la "GeizHaus", din Hamburg.

Planuri anti-criza

Exista patroni de bordeluri care rezista in fata tendintei de micsorare a preturilor. Ecki Krumeich, managerul "Artemis Club" din Berlin, a marit pretul in ianuarie la 80 de euro. Totusi, ofera pensionarilor si soferilor de taxi 50% reducere in zilele de duminica si luni. Clubul lui Krumeich numara circa 70 de prostituate, fiind unul dintre cele mai mari din Europa. "Asiguram satisfacerea unor dorinte importante care, chiar si in vreme de criza, raman esentiale."

Stephanie Klee, prostituata in Berlin si fost lider al Asociatiei germane a muncitorilor in domeniul sexului, a declarat: "Daca magazinele de electronice sau opticianul vin cu promotii si oferte speciale, noi de ce n-am face la fel?" In conditiile in care ea sau alte colege numarau circa sase clienti pe zi in urma cu un an, acum ofera servicii sexuale unei persoane pe zi sau deloc. Preturile au scazut pana la 30 de euro, mai spune Klee. "Un tanar de 30 de ani mi-a spus: Am ramas somer, poti sa-mi oferi un discount?"

Mai mult, prostituatele de profesie se confrunta acum cu "amatorii" - de obicei, femei incadrate in alt gen de profesii, prost platite, care doresc sa isi rotunjeasca veniturile in industria sexului. "Pentru unele, treaba merge", spune Stephanie, "dar altele nu fac fata si renunta repede".