Bucuresti punkt Bonn, emisiune HotNews.ro-DW

Discutie online Directorul Centrului European al Consumatorilor din Romania, Razvan Resmerita: Multe plingeri vin din zona serviciilor de turism

de Redactia     HotNews.ro
Joi, 30 aprilie 2009, 11:00 Economie | Consumator

Razvan Resmerita
Foto: AGERPRES
Unde va puteti adresa atunci cand aveti probleme cu un produs sau un serviciu achizitionat dintr-un alt stat european? Cine va poate informa asupra drepturilor pe care le aveti in calitate de consumator european? Razvan Resmerita, directorul Centrului European al Consumatorilor din Romania, a discutat online cu cititorii HotNews.ro. Cele mai bune intrebari se vor regasi in emisiunea "Bucuresti punkt Bonn", realizata de HotNews.ro si Deutsche Welle.

Emisiunea "Bucuresti punkt Bonn" este difuzata in fiecare vineri, de la ora 17.00, pe frecventele Deutsche Welle si pe HotNews.ro.
  • Intalnirea s-a incheiat
  • Nota redactiei: Pentru a pastra coerenta si relevanta discutiei, nu vom valida comentariile care nu se refera la temele anuntate, care nu contin intrebari sau care constau in atacuri la persoana.


Citeste mai multe despre   


















Întrebari puse de cititorii HotNews.ro:


  • Întrebarea nr. 1 romibaro

    cum este definit consumatorul mediu, la nivelul UE? exista criterii de identificare a acestuia reglementare? in Romania se lasa aceasta apreciere la latitudinea inspectorilor?
    multumesc.

    • Razvan Resmerita

      Nu exista o definitie general valabila la nivelul UE privind consumatorul mediu. In legislatia din Romania, si anume privind legea privind combaterea practicilor comerciale incorecte consumatorul mediu este definit ca un consumator considerat a fo reznabil informat, atent si precaut, tinand seama de factorii sociali, culturali si lingvistici. Aceasta definitie a fost preluata in Romania pe baza unei decizii a Curtii Europene de Justitie, intr-un caz in care s-a ridicat tocmai aceasta problema, a definirii consumatorului mediu. In directiva prin care a fost trnapusa aceasta legislatie nu exista definitia acestui consumator mediu, dar era necesara transpunerea unei astfel de definitii in legislatia din Romania.

  • Întrebarea nr. 2 cp

    tinind cont ca sintem tratati totusi ca niste cosumatori de alta categorie decit cei din ue(adica ''mai jos'')atit de statul roman cit si de altii(vezi preturi mai mari decit in ue la salarii sensibil mai mici,criza existenta) exista practic(subliniez practic si nu teoretic) posibilitatea de a-ti recupera prejudiciul?si daca da se merita cheltuiala pt recuperarea acestui prejudiciu(banuiesc ca exista tot felul de taxe si taxulice,timp si deplasari care costa,demersuri care costa,oameni care trebuiesc platiti)??se mai merita sau e pur un foc de paie???sau e pentru cei care lucreaza cu suma mari(importatori care au nevoie de garantii etc),consumatorul de rind fiind exclus

    • Razvan Resmerita

      Referitor la tratarea consumatorilor romani altfel decat ceilalti consumatori europeni, din punct de vedere al legislatiei protectiei consuymatorilor nu exista o astfel de diferentiere, in anumite cazuri legislatia din Romania ofera un grad mai ridicat de protectie decat a altor state membre,. Referitor la discriminarea din punct de vedere al preturilor, nu exista o prevedere legislativa care sa impuna un anumit tarif pentru o anumita piata. Insa, consumatorii romani pot beneficia de deschiderea pietei interne si pot achizitiona o gama variata de servicii sau produse din alte state membre, beneficiind de o protectie similara cu cea pe care o au in Romania. Imn cazul in care un consumator roman intampina o problema de consum intr-un alt stat membru, poate apela gratuit la serviciile centrului european al consumatorilor din Romania. ECC Romania va incerca solutionarea pe cale amiabila a problemei, intr0un timop rezonabil, beneficiind de colaborarea cu celelalte centre existente in statele membre. Mai multe detalii privind modalitatea de contactare a ECC Romania precum si accesul la formularul online de plangeri transfrontaliere pot fi gasite pe www.eccromania.ro.
      Legat de recuperarea prejudiciului, aceasta se poate face in instanta astfel de cazuri beneficiind de scutire de taxa de timbru. In alte state membre, recuperarea prejudiciului se poate face si in afara curtii de instanta, prin mijloace alternative de solutionare a disputelor. Astfel de sisteme sunt deosebit de necesare si in Romania, ECC Romania sprijinind initiativele institutiilor publice sau private de a dezvolta astfel de sisteme de revolvare altrenativa a disputelor.

  • Întrebarea nr. 3 george

    este legal ca pentru acelasi produs un producator sa ofere o garantie in UE si alta garantie in Romania?

    • Razvan Resmerita

      Da, este legal, in cele mai multe state membre, ca si in Romania exista o garantie legala de 2 ani, cum mici diferente de la un stat la altul. pe langa acest tip de garantie exista si garantia comerciala care difera ca si perioada de la un operator economic la altul.

  • Întrebarea nr. 4 anadrian

    Oficialii de la Protectia Consumatorilor ar putea sa mai arunce ochii "daca au timp" peste zecile de reclame mincinoase care te agata la orice colt de strada in toate orasele din Romania.
    Luand numai exemplul reclamelor cu servicii de telefonie sau internet, si de traficul cu care se lauda cu viteze "de pana la" sau nu stiu ce alte minunatii. De ce nu se sesizeaza nimeni in privinta asta?

    • Razvan Resmerita

      Nu pot sa vorbesc in numele oficialilor de la protectia consumatorilor (ANPC) dat fiind ca ECC functioneaza in cadrul Asociatiei pentru Protectia Consumatorilor din Romania, organizatie de consumatori. Dar legat de existenta unor reclame inselatoare, ANPC a desfasurat o serie de actiuni de control si sanctionare a acestora, in special in domeniul creditului de consum sau a altor servicii. Este foarte necesar ca un consumator care doreste sa achizitioneze un produs sau un serviciu, in urma vizionarii unei reclame, sa se informeze in prealabil asupr conditiilor de achizitie sau caracteristicilor produsului sau serviciului si in special a clauzelor prevzute in contractul de achizitie sau de furnizare. Protectia consumatorului individual trebuie sa insemne in primul rand o auto-protectie obtinuta printr-o informare ptrealabila a actului de consum. Aceasta este diferenta principala intre consumatori din Romania si cel din vechile state membre ale UE.

  • Întrebarea nr. 5 Nicolae

    Piata comuna inseamna libera circulatie a marfurilor si a persoanelor.
    Nu e incalcata libera circulatie a marfurilor ???

    • Razvan Resmerita

      Varianta actuala a acestei taxe este una care in prezent este agreata de CE, aceasta presupunand ca nu este considerata o incalcare a acestei libere circulatii. Astfel de taxe exista si in alte state membre. Problema cu aceasta taxa era modalitatea de calcul.

  • Întrebarea nr. 6 gheorghiu liviu

    In anul 2008 am achizitionat un autoturism din germania pe firma. dealer-ul de acolo mi-a cerut sa platesc pretul cu tva cu tot cu obligatia lui de a-l returna imediat ce ii trimit copie dupa cartea de identificare a masinii si certificatul de inmatriculare ca dovada a inscrierii in Romania. A trecut mai mult de un an de atunci (de cand am trimis copii legalizate!) si nici la insistentele mele la telefon nu imi trimite tva-ul inapoi. Vreau sa va rog sa ma consiliati cum sa recuperez tva-ul! Va multumesc!

    • Razvan Resmerita

      Din punct de vedere a legislatiei protectiei consumatorilor, atat nationala cat si europeana, consumatorii sunt doar persoanele fizice sau grupurile de persoane fizice care actioneza in afara activitatii lor profesionale si comerciale. Cazul dv nu se incadreaza in domeniul protectiei consumatorilor, insa va recomandam sa contactati ANAF in vederea obtinerii unui raspuns din punct de vedere al aplicari Codului Fiscal si al achizitiilor de autoturisme intracomunitare. In cazul in care drepturile dv nu au fost respectate de partenerul german, singura posibilitate de a recupera prejudiciul, in cazul in care a existat. va fi arbitrajul sau actionarea in instanta.

  • Întrebarea nr. 7 diana

    Cum comentati perceptia publica potrivit careia produse cu aceeasi marca sunt de calitate mai buna in alte tari UE decat in Romania. Este o realitate? Nu este verificata in vreun fel activitatea producatorilor? (exemplul clasic este cafeaua),

    • Razvan Resmerita

      referitor la diferenta de calitate intre produsele destinate pietei din Romania si ale prietelor din alte state membre, nu exista studii care sa evidentieze aceasta discriminare. Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania realizeaza teste comparative pe produse, destinate membrilor acestei organizatii, teste care ii ajuta pe consumatori sa aleaga produsul corespunzator cu nevoile lor. Calitatile organoleptice ale unor produse alimentare destinate pietei din Romania pot diferi de cele din alte state membre, dar aceasta se datoreaza adaptarii la piata locala a produsului, fiind legata de preferintele consumatorului, de materiile prime locale.
      In urma testelor comparative realizate de catre APC Romania , produse de folosinta indelungata prezente pe piata din Romania au obtinut rezultate favorabile comparativ cu produse similare de pe piata interna a UE.

  • Întrebarea nr. 8 niculina

    daca imi cumpar un produs IT (de exemplu telefon mobil) din afara, in ce conditii pot beneficia de garantie undeva in Romania?

    • Razvan Resmerita

      In urma achizitiei unui produs de folosinta indelungat din alt stat membru, beneficiati de garantia legala oferita in respectivul stat. In cazul in care doriti sa beneficiati de garantie si in Romania trebuie sa analizati contractul de garantie oferit de producator pentru a vedea daca garantia comerciala oferita de acesta este extinsa si pe teritoriul Romaniei si daca exista service-uri autorizate pe teritoriul tarii.

  • Întrebarea nr. 9 Nicoleta

    1. Ce trebuie sa faca un consumator caruia i s-a refuzat service-ul pe motiv ca in contractul dintre retailer si importator o clauza (ex. soc fizic) anuleaza garantia, clauza care nu se regaseste si in contractul dintre retailer si consumator?

    2. In ce masura functioneaza sistemele ANPC daca, la momentul la care a avut loc incidentul mentionat mai sus (iunie 2007), am incarcat plangerea cu tot cu documentele probatoare atat pe formularul online al ANPC, am trimis aceeasi plangere si la adresa de email mentionata pe site, am incercat timp de o saptamana sa contactez ANPC-ul telefonic, fiind plimbat de la un numar la altul si transferat in final spre fax, ca sa scape de mine?

    • Razvan Resmerita

      1. Din datele prezentate de dv , la o prima opinie, retailerul poate fi considerat vinovat de incalcarea drepturilor dv. in calitate de consumator. Modalitatile in care prejudiciul poate fi reparat sunt: fie pe cale amiabila prin contactarea operatorului economic, fie contactand Oficiul pentru Protectia Consumatorului din municipiul in care aveti resedinta, fie in instanta.

      2. Legat de functionarea sistemelor ANPC, din experienta noastra, acestea functioneaza. Cazul dv expus trebuie trimis catre Oficiul pentru Protectia Consumatorului pentru solutionare.

      • Nicoleta

        Va multumesc pentru raspuns. Imi cer scuze ca nu mi-am terminat ideea. Vroiam sa spun ca, desi am incercat sa reclam problema prin toate modalitatile de mai sus, nu am primit nici un raspuns. Am solicitat insistent numar de inregistrare si nu am reusit sa imi inregistrez cererea.
        La apelurile telefonice mi s-a sugerat ca formularul online nu a functionat, ca mailul afisat la acea data pe site-ul institutiei nu mai era valabil si ca inspectorii institutiei nu sunt disponibili, desi am sunat dimineata, la pranz si seara in fiecare zi a saptamanii. Este normal sa nu poti inregistra o reclamatie?

        • Razvan Resmerita

          Va rugam frumos sa trimiteti reclamatia dv.impreuna cu documentele justificative catre APC Romania la adresa office@apc-romania.ro si noi vom incerca rezolvarea pe cale amiabila sau vom trimite noi sesizarea dv. autoritatilor competente.

  • Întrebarea nr. 10 vlad

    Exista posibilitatea ca centrul european sa recomande unui consumator un organism ce sa efectueze expertize privind conformitatea unor produse; daca da, care sunt aceste organisme, daca exista si unde sunt ele localizate pe teritoriul Romaniei?

    • Razvan Resmerita

      Daca va referiti la situatia in care doriti sa dovediti neconformitatea unui rpodus din punct de vedere al legislatiei privind garantiile, trebuie sa cunoasteti ca vanzatorul este obligat sa dovedeasca conformitatea in primele 6 luni de la achizitia produsului. In cazul in care va referiti la o alta situatie, exista o serie de laboratoare acreditate in Romania care pot efectua expertize. Lista cu aceste laboratoare o puteti obtine de la RENAR.

  • Întrebarea nr. 11 virgil

    am citit ieri un articol despre un cetatean care povestea ca a vrut sa-si repare masina in Elvetia unde traieste: Bărbatul, care locuieşte în Elveţia, a vrut să-şi repare maşina pe baza asigurării Casco, pe care o avea încheiată cu firma
    Omniasig, însă asigurătorul nu şi-ar fi dat acordul ca operaţiunea să fie făcută în Elveţia şi i-ar fi cerut să vină în România şi să apeleze la un service de la noi"
    din evz

    Cum poate cetateanul sa reactioneze in acest caz?
    Multumesc

    • Razvan Resmerita

      In primul rand, depinde foarte mult de clauzele contractuale acceptate de cele doua parti (consumatorul si firma de asigurari). In cazul in care exista o clauza in contract potrivit careia daunele pot fi reparate fie numai la unitati service agreate de asigurator, fie la alte unitati service dar in limita unor tarife stabilite de catre asigurator, consumatorul trebuie sa respecte prevederile contractuale. In cazul in care doriti o consultanta referitoare la contractul incheiat, puteti apela fie la OPC sau la APC Romania.

  • Razvan Resmerita

    In perioada de functionare a ECC Romania consumatorii Romani au reclamat probleme care tin in special de drepturile pasagerilor aerieni, in cazul incalcarii acestora de catre companii aeriene care nu au sediul in Romania. O alta problema des semnalata a constat in serviciile turistice - inchierere de masini in alte state membre sau achizitionarea de produse, in special prin comertul electronic in alte state membre. Majoritatea acestor cazuri au fost rezolvate pe cale amiabila in favoarea consumatorilor.
    Dat fiind faptul ca incepe sezonul estival si foarte multi consumatori romani vor alege ca destinatie tari precum Bulgaria, Grecia, Italia, Spania le recomandam acestora sa ne contacteze pentru a obtine informatii, inainte de a face deplasarea , privind drepturile pe care le au in calitate de consumatori in aceste tari sau, daca vor avea probleme, sa ne contacteze cu icredere la intoarcerea in tara.








Material sustinut de Superbrands

Help Net, 19 ani de excelenta pe piata farma

Help Net Farma opereaza una dintre cele mai importante retele de farmacii din Romania si face parte alaturi de Green Net - importatorul si distribuitorul de suplimenti nutritivi si dezvoltatorul lantului exclusivist Beautik Haute Perfumerie, din grupul Farmexim, primul importator si distribuitor de produse farmaceutice din Romania.

1537 vizualizari

  • consumator mediu (Miercuri, 29 aprilie 2009, 14:13)

    romibaro [anonim]

    cum este definit consumatorul mediu, la nivelul UE? exista criterii de identificare a acestuia reglementare? in Romania se lasa aceasta apreciere la latitudinea inspectorilor?
    multumesc.
    • raspuns (Joi, 30 aprilie 2009, 11:16)

      Razvan Resmerita [hotnews.ro] i-a raspuns lui romibaro

      Nu exista o definitie general valabila la nivelul UE privind consumatorul mediu. In legislatia din Romania, si anume privind legea privind combaterea practicilor comerciale incorecte consumatorul mediu este definit ca un consumator considerat a fo reznabil informat, atent si precaut, tinand seama de factorii sociali, culturali si lingvistici. Aceasta definitie a fost preluata in Romania pe baza unei decizii a Curtii Europene de Justitie, intr-un caz in care s-a ridicat tocmai aceasta problema, a definirii consumatorului mediu. In directiva prin care a fost trnapusa aceasta legislatie nu exista definitia acestui consumator mediu, dar era necesara transpunerea unei astfel de definitii in legislatia din Romania.
  • practic? (Miercuri, 29 aprilie 2009, 14:58)

    cp [anonim]

    tinind cont ca sintem tratati totusi ca niste cosumatori de alta categorie decit cei din ue(adica ''mai jos'')atit de statul roman cit si de altii(vezi preturi mai mari decit in ue la salarii sensibil mai mici,criza existenta) exista practic(subliniez practic si nu teoretic) posibilitatea de a-ti recupera prejudiciul?si daca da se merita cheltuiala pt recuperarea acestui prejudiciu(banuiesc ca exista tot felul de taxe si taxulice,timp si deplasari care costa,demersuri care costa,oameni care trebuiesc platiti)??se mai merita sau e pur un foc de paie???sau e pentru cei care lucreaza cu suma mari(importatori care au nevoie de garantii etc),consumatorul de rind fiind exclus
    • raspuns (Joi, 30 aprilie 2009, 11:24)

      Razvan Resmerita [hotnews.ro] i-a raspuns lui cp

      Referitor la tratarea consumatorilor romani altfel decat ceilalti consumatori europeni, din punct de vedere al legislatiei protectiei consuymatorilor nu exista o astfel de diferentiere, in anumite cazuri legislatia din Romania ofera un grad mai ridicat de protectie decat a altor state membre,. Referitor la discriminarea din punct de vedere al preturilor, nu exista o prevedere legislativa care sa impuna un anumit tarif pentru o anumita piata. Insa, consumatorii romani pot beneficia de deschiderea pietei interne si pot achizitiona o gama variata de servicii sau produse din alte state membre, beneficiind de o protectie similara cu cea pe care o au in Romania. Imn cazul in care un consumator roman intampina o problema de consum intr-un alt stat membru, poate apela gratuit la serviciile centrului european al consumatorilor din Romania. ECC Romania va incerca solutionarea pe cale amiabila a problemei, intr0un timop rezonabil, beneficiind de colaborarea cu celelalte centre existente in statele membre. Mai multe detalii privind modalitatea de contactare a ECC Romania precum si accesul la formularul online de plangeri transfrontaliere pot fi gasite pe www.eccromania.ro.
      Legat de recuperarea prejudiciului, aceasta se poate face in instanta astfel de cazuri beneficiind de scutire de taxa de timbru. In alte state membre, recuperarea prejudiciului se poate face si in afara curtii de instanta, prin mijloace alternative de solutionare a disputelor. Astfel de sisteme sunt deosebit de necesare si in Romania, ECC Romania sprijinind initiativele institutiilor publice sau private de a dezvolta astfel de sisteme de revolvare altrenativa a disputelor.
  • garantie (Miercuri, 29 aprilie 2009, 16:32)

    george [anonim]

    este legal ca pentru acelasi produs un producator sa ofere o garantie in UE si alta garantie in Romania?
    • raspuns (Joi, 30 aprilie 2009, 11:26)

      Razvan Resmerita [hotnews.ro] i-a raspuns lui george

      Da, este legal, in cele mai multe state membre, ca si in Romania exista o garantie legala de 2 ani, cum mici diferente de la un stat la altul. pe langa acest tip de garantie exista si garantia comerciala care difera ca si perioada de la un operator economic la altul.
  • reclamele mincinoase (Miercuri, 29 aprilie 2009, 19:44)

    anadrian [anonim]

    Oficialii de la Protectia Consumatorilor ar putea sa mai arunce ochii "daca au timp" peste zecile de reclame mincinoase care te agata la orice colt de strada in toate orasele din Romania.
    Luand numai exemplul reclamelor cu servicii de telefonie sau internet, si de traficul cu care se lauda cu viteze "de pana la" sau nu stiu ce alte minunatii. De ce nu se sesizeaza nimeni in privinta asta?
    • raspuns (Joi, 30 aprilie 2009, 11:31)

      Razvan Resmerita [hotnews.ro] i-a raspuns lui anadrian

      Nu pot sa vorbesc in numele oficialilor de la protectia consumatorilor (ANPC) dat fiind ca ECC functioneaza in cadrul Asociatiei pentru Protectia Consumatorilor din Romania, organizatie de consumatori. Dar legat de existenta unor reclame inselatoare, ANPC a desfasurat o serie de actiuni de control si sanctionare a acestora, in special in domeniul creditului de consum sau a altor servicii. Este foarte necesar ca un consumator care doreste sa achizitioneze un produs sau un serviciu, in urma vizionarii unei reclame, sa se informeze in prealabil asupr conditiilor de achizitie sau caracteristicilor produsului sau serviciului si in special a clauzelor prevzute in contractul de achizitie sau de furnizare. Protectia consumatorului individual trebuie sa insemne in primul rand o auto-protectie obtinuta printr-o informare ptrealabila a actului de consum. Aceasta este diferenta principala intre consumatori din Romania si cel din vechile state membre ale UE.
    • publicitate inselatoare (Joi, 30 aprilie 2009, 13:40)

      Georgiana [anonim] i-a raspuns lui anadrian

      anadrian,
      tot pentru a sesiza orice publicitate inselatoare te poti adresa Consiliului Roman pentru Publicitate, al carui principal obiect de activitate este chiar acesta: analiza oricarui tip de comunicare comerciala in vederea conformitatii cu reglementarile in vigoare. Pe site-ul acestei institutii poti gasi formularul de sesizare, iar procesul este extrem de simplu si, mai ales, scurt.
  • Taxa de prima inmatriculare ! (Miercuri, 29 aprilie 2009, 22:11)

    Nicolae [anonim]

    Piata comuna inseamna libera circulatie a marfurilor si a persoanelor.
    Nu e incalcata libera circulatie a marfurilor ???
    • raspuns (Joi, 30 aprilie 2009, 11:34)

      Razvan Resmerita [hotnews.ro] i-a raspuns lui Nicolae

      Varianta actuala a acestei taxe este una care in prezent este agreata de CE, aceasta presupunand ca nu este considerata o incalcare a acestei libere circulatii. Astfel de taxe exista si in alte state membre. Problema cu aceasta taxa era modalitatea de calcul.
  • tva germania (Joi, 30 aprilie 2009, 8:36)

    gheorghiu liviu [anonim]

    In anul 2008 am achizitionat un autoturism din germania pe firma. dealer-ul de acolo mi-a cerut sa platesc pretul cu tva cu tot cu obligatia lui de a-l returna imediat ce ii trimit copie dupa cartea de identificare a masinii si certificatul de inmatriculare ca dovada a inscrierii in Romania. A trecut mai mult de un an de atunci (de cand am trimis copii legalizate!) si nici la insistentele mele la telefon nu imi trimite tva-ul inapoi. Vreau sa va rog sa ma consiliati cum sa recuperez tva-ul! Va multumesc!
    • raspuns (Joi, 30 aprilie 2009, 11:37)

      Razvan Resmerita [hotnews.ro] i-a raspuns lui gheorghiu liviu

      Din punct de vedere a legislatiei protectiei consumatorilor, atat nationala cat si europeana, consumatorii sunt doar persoanele fizice sau grupurile de persoane fizice care actioneza in afara activitatii lor profesionale si comerciale. Cazul dv nu se incadreaza in domeniul protectiei consumatorilor, insa va recomandam sa contactati ANAF in vederea obtinerii unui raspuns din punct de vedere al aplicari Codului Fiscal si al achizitiilor de autoturisme intracomunitare. In cazul in care drepturile dv nu au fost respectate de partenerul german, singura posibilitate de a recupera prejudiciul, in cazul in care a existat. va fi arbitrajul sau actionarea in instanta.
  • calitatea produselor (Joi, 30 aprilie 2009, 9:27)

    diana [anonim]

    Cum comentati perceptia publica potrivit careia produse cu aceeasi marca sunt de calitate mai buna in alte tari UE decat in Romania. Este o realitate? Nu este verificata in vreun fel activitatea producatorilor? (exemplul clasic este cafeaua),
    • raspuns (Joi, 30 aprilie 2009, 11:43)

      Razvan Resmerita [hotnews.ro] i-a raspuns lui diana

      referitor la diferenta de calitate intre produsele destinate pietei din Romania si ale prietelor din alte state membre, nu exista studii care sa evidentieze aceasta discriminare. Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania realizeaza teste comparative pe produse, destinate membrilor acestei organizatii, teste care ii ajuta pe consumatori sa aleaga produsul corespunzator cu nevoile lor. Calitatile organoleptice ale unor produse alimentare destinate pietei din Romania pot diferi de cele din alte state membre, dar aceasta se datoreaza adaptarii la piata locala a produsului, fiind legata de preferintele consumatorului, de materiile prime locale.
      In urma testelor comparative realizate de catre APC Romania , produse de folosinta indelungata prezente pe piata din Romania au obtinut rezultate favorabile comparativ cu produse similare de pe piata interna a UE.
  • garantii (Joi, 30 aprilie 2009, 9:37)

    niculina [anonim]

    daca imi cumpar un produs IT (de exemplu telefon mobil) din afara, in ce conditii pot beneficia de garantie undeva in Romania?
    • raspuns (Joi, 30 aprilie 2009, 11:48)

      Razvan Resmerita [hotnews.ro] i-a raspuns lui niculina

      In urma achizitiei unui produs de folosinta indelungat din alt stat membru, beneficiati de garantia legala oferita in respectivul stat. In cazul in care doriti sa beneficiati de garantie si in Romania trebuie sa analizati contractul de garantie oferit de producator pentru a vedea daca garantia comerciala oferita de acesta este extinsa si pe teritoriul Romaniei si daca exista service-uri autorizate pe teritoriul tarii.
  • Garantie (Joi, 30 aprilie 2009, 10:29)

    Nicoleta [anonim]

    1. Ce trebuie sa faca un consumator caruia i s-a refuzat service-ul pe motiv ca in contractul dintre retailer si importator o clauza (ex. soc fizic) anuleaza garantia, clauza care nu se regaseste si in contractul dintre retailer si consumator?

    2. In ce masura functioneaza sistemele ANPC daca, la momentul la care a avut loc incidentul mentionat mai sus (iunie 2007), am incarcat plangerea cu tot cu documentele probatoare atat pe formularul online al ANPC, am trimis aceeasi plangere si la adresa de email mentionata pe site, am incercat timp de o saptamana sa contactez ANPC-ul telefonic, fiind plimbat de la un numar la altul si transferat in final spre fax, ca sa scape de mine?
    • raspuns (Joi, 30 aprilie 2009, 11:53)

      Razvan Resmerita [hotnews.ro] i-a raspuns lui Nicoleta

      1. Din datele prezentate de dv , la o prima opinie, retailerul poate fi considerat vinovat de incalcarea drepturilor dv. in calitate de consumator. Modalitatile in care prejudiciul poate fi reparat sunt: fie pe cale amiabila prin contactarea operatorului economic, fie contactand Oficiul pentru Protectia Consumatorului din municipiul in care aveti resedinta, fie in instanta.

      2. Legat de functionarea sistemelor ANPC, din experienta noastra, acestea functioneaza. Cazul dv expus trebuie trimis catre Oficiul pentru Protectia Consumatorului pentru solutionare.
      • Garantie (Joi, 30 aprilie 2009, 12:03)

        Nicoleta [anonim] i-a raspuns lui Razvan Resmerita

        Va multumesc pentru raspuns. Imi cer scuze ca nu mi-am terminat ideea. Vroiam sa spun ca, desi am incercat sa reclam problema prin toate modalitatile de mai sus, nu am primit nici un raspuns. Am solicitat insistent numar de inregistrare si nu am reusit sa imi inregistrez cererea.
        La apelurile telefonice mi s-a sugerat ca formularul online nu a functionat, ca mailul afisat la acea data pe site-ul institutiei nu mai era valabil si ca inspectorii institutiei nu sunt disponibili, desi am sunat dimineata, la pranz si seara in fiecare zi a saptamanii. Este normal sa nu poti inregistra o reclamatie?
        • raspuns (Joi, 30 aprilie 2009, 12:10)

          Razvan Resmerita [hotnews.ro] i-a raspuns lui Nicoleta

          Va rugam frumos sa trimiteti reclamatia dv.impreuna cu documentele justificative catre APC Romania la adresa office@apc-romania.ro si noi vom incerca rezolvarea pe cale amiabila sau vom trimite noi sesizarea dv. autoritatilor competente.
  • expertiza (Joi, 30 aprilie 2009, 11:30)

    vlad [anonim]

    Exista posibilitatea ca centrul european sa recomande unui consumator un organism ce sa efectueze expertize privind conformitatea unor produse; daca da, care sunt aceste organisme, daca exista si unde sunt ele localizate pe teritoriul Romaniei?
    • raspuns (Joi, 30 aprilie 2009, 11:56)

      Razvan Resmerita [hotnews.ro] i-a raspuns lui vlad

      Daca va referiti la situatia in care doriti sa dovediti neconformitatea unui rpodus din punct de vedere al legislatiei privind garantiile, trebuie sa cunoasteti ca vanzatorul este obligat sa dovedeasca conformitatea in primele 6 luni de la achizitia produsului. In cazul in care va referiti la o alta situatie, exista o serie de laboratoare acreditate in Romania care pot efectua expertize. Lista cu aceste laboratoare o puteti obtine de la RENAR.
  • leasing (Joi, 30 aprilie 2009, 11:50)

    virgil [anonim]

    am citit ieri un articol despre un cetatean care povestea ca a vrut sa-si repare masina in Elvetia unde traieste: Bărbatul, care locuieşte în Elveţia, a vrut să-şi repare maşina pe baza asigurării Casco, pe care o avea încheiată cu firma
    Omniasig, însă asigurătorul nu şi-ar fi dat acordul ca operaţiunea să fie făcută în Elveţia şi i-ar fi cerut să vină în România şi să apeleze la un service de la noi"
    din evz

    Cum poate cetateanul sa reactioneze in acest caz?
    Multumesc
    • raspuns (Joi, 30 aprilie 2009, 12:02)

      Razvan Resmerita [hotnews.ro] i-a raspuns lui virgil

      In primul rand, depinde foarte mult de clauzele contractuale acceptate de cele doua parti (consumatorul si firma de asigurari). In cazul in care exista o clauza in contract potrivit careia daunele pot fi reparate fie numai la unitati service agreate de asigurator, fie la alte unitati service dar in limita unor tarife stabilite de catre asigurator, consumatorul trebuie sa respecte prevederile contractuale. In cazul in care doriti o consultanta referitoare la contractul incheiat, puteti apela fie la OPC sau la APC Romania.
  • informatii utile legate de ECC Romania (Joi, 30 aprilie 2009, 12:08)

    Razvan Resmerita [hotnews.ro]

    In perioada de functionare a ECC Romania consumatorii Romani au reclamat probleme care tin in special de drepturile pasagerilor aerieni, in cazul incalcarii acestora de catre companii aeriene care nu au sediul in Romania. O alta problema des semnalata a constat in serviciile turistice - inchierere de masini in alte state membre sau achizitionarea de produse, in special prin comertul electronic in alte state membre. Majoritatea acestor cazuri au fost rezolvate pe cale amiabila in favoarea consumatorilor.
    Dat fiind faptul ca incepe sezonul estival si foarte multi consumatori romani vor alege ca destinatie tari precum Bulgaria, Grecia, Italia, Spania le recomandam acestora sa ne contacteze pentru a obtine informatii, inainte de a face deplasarea , privind drepturile pe care le au in calitate de consumatori in aceste tari sau, daca vor avea probleme, sa ne contacteze cu icredere la intoarcerea in tara.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă