Vanzatorii de amintiri: Dacia si mancarea de santierist umplu gaurile exportului romanesc in Europa

Luni, 18 mai 2009, 11:22 Economie | Consumator

Alexandra si Eugenia
Foto: HotNews.ro
Cine-si mai aduce aminte de biscuitii Eugenia si napolitanele Danut? Alexandra e nascuta in Germania, ii plac Gummibärchen si bomboanele Toffifee, ciocolata Milka si Ritter Sport. Si totusi, de cate ori mergea cu parintii la cumparaturi intr-un magazin cu produse romanesti din Reutlingen, nu pleca fara cateva Eugenia si o punga mare de pufuleti. Am intrebat-o daca ii plac la gust: „Mda. Imi aduc mai ales aminte de bunica din Romania si de povestile ei in care, mai demult, ciocolata se vindea pe sub mana.” HotNews.ro va invita sa descoperiti produsele romanesti care au reusit sa ajunga pe pietele europene.

Eugenia si costita

Alexandra desface un pachet de Eugenia si musca din biscuitul cu crema maronie. Ii vin in cap povestile bunicii despre Romania dinainte de '90, despre cozile din alimentare, cartelele de lapte si paine, cele doua ore de program la televizor, circulatul masinilor duminica dupa numar de inmatriculare „cu si fara sot”. „Oare cum au trait oamenii de acolo si de atunci?“ se intreaba Alexandra, mototolind ambalajul in pumn si rontaind mai departe biscuitul cu gust ciudat, de poveste.

Alfred Zawadzki e un stomatolog din Timisoara, un banatean cu origini romane si germane. Are cabinet nou si ultradotat in centrul orasului. Tot in Reutlingen. Pe langa multa clientela, Fred are si multe tablouri reusite, pictate de el insusi. E un „roman de succes”, cum se zice, pentru care nici o specialitate culinara din Germania n-ar fi inaccesibila, ca pret.

Fred a descoperit insa Mix-Markt-ul din oras, unde a devenit client permanent. Pe raftul cu produse romanesti, o revelatie: costita cu fasole, la conserva. „Hranitoare, suculenta, gustul asta romanesc nu-l gasesti in nici o conserva de pe-aici” spune el, aproape salivand la amintirea gustului. Sau la gustul amintirii.  

Pe raft la rusi

Mix-Markt e o retea de retaileri de produse alimentare internationale, cu sediul in Herrenberg. A fost fondata in 1997 de rusi de origine germana, asa numitii „repatriati tarzii”, cum sunt si sasii sau svabii proveniti din Romania si reintorsi in Germania, dupa 1990. In sase ani, Mix-Markt ajunsese la 50 de puncte de desfacere si la o cifra de afaceri de 79 de milioane de euro.  

Acum, reteaua e si mai larga, functionand pe principiul american de franciza. Alimente proaspete si congelate, conserve, bauturi si articole non-food, nemtesti si internationale (cu precadere din Europa de Est) gasesti pe rafturile magazinelor Mix-Markt, care sunt de dimensiuni mijlocii, ca spatiu si ca oferta.

„Vrem sa oferim clientilor nostri calitate superioara la preturi rezonabile si sa le facem accesibile retete deosebite” explica Hermann Völker (35 de ani), seful centralei din Herrenberg. Retailerii Mix-Markt sunt aprovizionati de angrosistul Monolith si de peste 100 de furnizori, pe baza de contract. „Ca si numele nostru, oferim un produs diversificat, pentru o clientela pestrita” mai precizeaza Völker. Popular spus, se mizeaza pe „foamea de Ost-Kost”, adica de aroma culinara din Est.

Daca faci un tur de rafturi, vezi pe ele foarte multe produse rusesti (unele inscriptionate si in litere chirilice), dar si poloneze, asiatice si romanesti. Raftul cu amintiri made in RO are parizer, faina de malai, serbet, ciocolata de casa, marmelada, mustar, icre, zacusca, foi de cremes si crema de zahar ars. Eugenia si conserva de costita cu fasole. Lista ar putea continua.  

Ce descopera romanii, „romanesc peste granite“

La Heidelberg, Rodica a descoperit „vinuri fel de fel, foarte cautate de nemti, rosiile abia asteptate de sasii nostri stabiliti acolo, loboda, castraveciori murati“.  Nellyy scrie despre o prietena care a plecat in Germania si care „a gasit pantaloni cu betelia pusa de ea, caci lucrase in confectie. Costau 76 euro“.  

La inceputul anului, Simon scria pe Internet: „In Spania intr-un hipermarket, am vazut la raionul preparate din carne, costita afumata din aia care noi o folosim doar sa dea gust la fasole, sau oase garf cum se mai numesc pe la noi, ambalate in vid si era 11 euro kg. La noi cred ca e undeva pe la 8 lei kg. Am fost placut surprins ca se si vindea in draci si cumparatorii nu erau romani“.  

Gabriela adauga: „Calatoresc destul de mult in Europa si pot spune ca m-am simtit mandra ca sunt romanca remarcand produse romanesti in magazine tip hypermarket, si anume servetele umede pentru intreaga familie marca ASIL COSMETICS Romania“. Lucian scrie si el cu majuscule: „ SUNT IN LONDRA SI PE AICI GASESTI PATEU DE PORC, SALAM, CARNATI SI MULTA MANCARE DE SANTIERIST SA-I ZIC ASA… E FOARTE SCUMPA. A! SI SEMINTE“

Cum s-ar zice, in termeni culinari, „specialitati“. Cum s-ar zice in termeni de export, „maruntisuri“. Un angajat din domeniul expeditii internationale mi-a spus: „Ce exportam in Vest la capitolul bunuri de larg consum? Mai nimic. In afara de vinuri si Dacia Logan“. Aflam ca si confectiile si incaltamintea facute in Romania in regim de „lohn“, adica de prelucrare si finisare a materialului din strainatate, montaj si livrare la export a produsului finit sufera un puternic recul.

Produse romanesti din Anglia: doar vinuri la supermarket

La hipermarket-ul Sainsbury’s nu se stia de comercializarea vreunui produs alimentar provenit din Romania. In schimb, vinurile romanesti au trecere: Cotnari, Murtfatlar, Dealu Mare si Tarnave aprovizioneaza cu Merlot, Pinot Noir, Gewurtztraminer si Cabernet Sauvignon, Feteasca Neagra, Burgund Mare, Tamaioasa si Grasa.

„Ca si tara, Romania are, cu singuranta, toate conditiile pentru a produce vin bun. Pe langa faptul ca este situata la aceeasi latitudine cu regiunea centrala a Frantei, beneficiaza si de climat continental, moderat de Marea Neagra si de muntii Carpati”, adauga specialistii in vin ai Sainsbury’s.

„Ieri am luat un vin romanesc de la Sainsbury’s”, imi spune un prieten englez. „Nu mai stiu cum se numeste, am aruncat deja sticla. Dar pot sa-ti spun ca aleg vinuri romanesti ori de cate ori ma duc in Franta. Merg pe ideea ca nu sunt doar mai ieftine, insa daca un vin romanesc a ajuns pe piata frantuzeasca, unde francezii sunt nationalisti si tin la vinurile lor, trebuie sa fie un vin foarte bun.”

Si hipermarket-ul Tesco vinde vin rosu romanesc, asa cum vinde si haine produse in Romania in sistem lohn. In ceea ce priveste alimentele, purtatoarea de cuvant a companiei Tesco a afirmat ca „in general, carnea necongelata vine din UK. S-ar putea sa existe si produse romanesti, insa informatiile de care dispun nu includ asemenea detalii”.

Elena Rozan, patroana firmei Romanian Food Centre (patiserie si macelarie) din Londra, spune ca produsele romanesti „intra foarte greu pe piata, deoarece englezii nu vor sa plateasca decat un pret minim. De exemplu, cel mai ieftin vin al nostru costa 5,49 de lire, in timp ce la Sainsbury’s cel, mai ieftin vin se cumpara la 2,99 de lire. Carnea o achizitionam, in continuare, din Anglia, dar restul produselor romanesti le aducem din tara.  

Toate marile supermarketuri britanice au insa cite un raion special de produse alimentare poloneze, datorita comunitatii numeroase de polonezi din Marea Britanie. (Crina Boros, corespondent la Londra)

Italia: De la Eugenia pina la bors

In magazinele italiene, in special in cele alimentare de macelarie si brutarie, dar si in retele tip discount- de exemplu TUO, se gasesc produse facute dupa retete romanesti, in primul rand franzele (Pane tipo franzela) sau pasta de mici. De obicei sunt facute de romani care lucreaza in reteaua de productie.

La Roma exista distributori en-gros de produse nationale, care au mai ales printre clienti proprietarii numeroaselor magazine cu profil romanesc. Principalele categorii de produse sunt: mezeluri, branzeturi, dulciuri, bauturi racoritoare, bauturi alcoolice.

La Torino, oras cu mare densitate de conatioali, reteaua de magazine AUCHAN a pus in vanzare o linie de produse alimentare tipice, pentru clientela romaneasca si nu numai, in special mezeluri si branzeturi. La Roma,  o romanca, Mihaela Mihoc, a deschis un supermarket in reteaua MEC, in care se vand atat produsele italiene, cat si cele romanesti. “Italienii mai intai cumpara de proba produse romanesti, apoi devin clientii nostri. Mezelurile sunt printre cele mai apreciate, dar si painea romaneasca”- ne explica Mihaela Mihoc.

Produsele romanesti ce pot fi cumparate in Italia: conserve (Facos, Scandia, Bucegi), Eugenia si pufuleti simpli, cascaval, telemea, carnati, pastrama, seminte de floarea soarelui, vinuri traditionale (Cotnari, Feteasca), bere (Ursus, Timisoreana, Stejar, Silva, Ciuc), alte bauturi alcoolice (Angelli), Sucuri (Prigat, Fruttifresh) ciocolata Poiana, muraturi, smantana, icre, ghiveci, zacusca, dar si condimente tip “Bors magic”- Knorr. (Miruna Cajvaneanu, corespondent la Roma).


Citeste mai multe despre   
























Material sustinut de Superbrands

Help Net, 19 ani de excelenta pe piata farma

Help Net Farma opereaza una dintre cele mai importante retele de farmacii din Romania si face parte alaturi de Green Net - importatorul si distribuitorul de suplimenti nutritivi si dezvoltatorul lantului exclusivist Beautik Haute Perfumerie, din grupul Farmexim, primul importator si distribuitor de produse farmaceutice din Romania.

10036 vizualizari

  • +5 (7 voturi)    
    da asa e.. (Luni, 18 mai 2009, 12:18)

    claudel.irlanda [anonim]

    si eu cumpar de la alimentara romaneasca din irlanda produse :) mai ales prajituri, savarine, eugenia :D napolitane
  • -26 (30 voturi)    
    Poftiim? (Luni, 18 mai 2009, 12:19)

    nic [anonim]

    Cat de tampit trebuie sa fii ca sa-ti dai banii pe gunoaiele lui Ceausescu / Iliescu/ Basescu ??
    • +9 (11 voturi)    
      n-ai inteles nimic (Luni, 18 mai 2009, 12:36)

      adrian [anonim] i-a raspuns lui nic

      oamenii nu cumpara eugenia pentru gust. ci pentru ca sunt nostalgici. sunt produse pe care le cumpara pentru ca le amintesc de tara. produsele sunt apreciate pentru ca au gust "de Romania".
      ia du-te tu si stai vreo 6 luni pe-afara printre straini. sa vezi cum ti se face dor si de dusmani nu numai de prieteni, familie, limba. sa vezi cum mananci tu eugenii cu pateu de ficat. cred ca te vei bucura in draci cand vei vedea ca scrie romaneste pe ele.
      • +3 (5 voturi)    
        Corect (Luni, 18 mai 2009, 13:47)

        Costel [anonim] i-a raspuns lui adrian

        Corect, dar nic e prea marginit la minte ca sa inteleaga asta. Eu am trait-o pe pielea mea, banuiesc ca si tu.
    • +6 (8 voturi)    
      off (Luni, 18 mai 2009, 12:43)

      GT [anonim] i-a raspuns lui nic

      i ... articolul asta nu e pentru tine ma baiatule. Aici este vorba de nostalgia de a fi roman si tu nu faci parte din categorie.

      Ar fi trebuit sa raspunzi in engleza ... era mai simplu
    • 0 (2 voturi)    
      esti mult prea tanar ca.... (Luni, 18 mai 2009, 17:10)

      muky [anonim] i-a raspuns lui nic

      ...sa stii ca in timpul lui Ceausescu se produceau sortimente de ciocolata,in special Kandia,care aveau un gust deosebit,si erau cautate si la export,mai erau coji de portocala trase in ciocolata ,ciocolata cu martipan ,o gramada de bomboane incepand de la banalele acrisoare si ajungand la praline;erau si o serie de alte produse cautate cum ar fi:salamul de Sibiu,sau diferite sortimente de branzeturi cascavaluri etc,dar care la un timp au inceput sa dispara;si ceea ce era mai important nu aveau atatea e-uri(deci nu erau chiar asa aspectuase,dar erau mai gustoase); si de fapt si acuma ,mie -mi plac eugeniile la gust si nu ca sunt nostalgic;erau si o gramada de napolitane simple sau trase in ciocolata,de asemenea si biscuiti;si halvaua si serbrtul aveau un gust mult mai bun de cel ce se gaseste astazi ,la un pret modic;asa ca daca nu cunosti nu critica.
  • +9 (11 voturi)    
    La birou (Luni, 18 mai 2009, 12:25)

    nano2k [utilizator]

    Toti colegii de la birou mananca Eugenia :) E buna.

    In plus, cumpar din ce in ce mai multe produse fabricate in Romania. Fiti siguri ca nu-s mai prejos decat cele occidentale daca te uiti la raportul pret / calitate.
  • +2 (8 voturi)    
    nostalgie (Luni, 18 mai 2009, 12:39)

    alpha [utilizator]

    totul se datoreaza nostalgiei fata de tara.produsele in cauza sunt mult sub nivelul calitativ al ciocolatei elvetiene si germane la fel cum loganul nu e mercedes.dar sunt aminitiri din copilarie....
    • +7 (9 voturi)    
      :) (Luni, 18 mai 2009, 13:15)

      tudor [anonim] i-a raspuns lui alpha

      mi-a venit in minte o idee citind comentariul tau:))

      nemtii cumpara acum loganuri si peste ani vor cumpara mercedesuri doar nostalgicii:)))
    • 0 (0 voturi)    
      dar (Luni, 18 mai 2009, 14:21)

      baronul stanganbuch [utilizator] i-a raspuns lui alpha

      si pretul loganului e cu totul altul decit al mercedes-ului.
    • +2 (2 voturi)    
      Sfat (Luni, 18 mai 2009, 22:40)

      nano2k [utilizator] i-a raspuns lui alpha

      Un sfat pentru toti romanii.

      Cautati mereu raportul cel mai bun intre pret si calitate.

      Noi, romanii, din pacate, nu avem acest simt. Noua ce ne fura ochii e bun. Asa si in politica.
      Si vad ca din pacate nici criza asta nu a reusit sa ne invete sa cumparam pe cat posibil produsele fabricate in Romania.

      A compara ciocolata elvetiana cu ciocolata romaneasca este un tot atat de mare nonsens cu a compara mertzanu' cu loganu'.

      Pune orice specialist sa-ti faca un raport pret/calitate si o sa fii uimit. Nemtii au descoperit acest raport la Logan.

      Noi continuam sa fim prosti si sa nu apreciem nici macar putinele lucruri bune pe care le facem / avem.

      Deci sa nu va mirati ca suntem unde suntem...
      • 0 (0 voturi)    
        multumim (Marţi, 19 mai 2009, 8:54)

        Catelu [anonim] i-a raspuns lui nano2k

        Multumim pentru sfat, insa uneori exista si alte constrangeri in afara de raportul asta. De exemplu daca un scut termic pentru o naveta e foarte ieftin si in 9 cazuri din 10 functioneaza, probabil nu va avea succes la NASA. La fel daca un BMW M5 va fi disponibil pentru numai 50,000Eur nu prea va avea succes in Romania.
        • +2 (2 voturi)    
          ai dreptate (Marţi, 19 mai 2009, 9:07)

          gigel de luxembourg [utilizator] i-a raspuns lui Catelu

          tocmai asta spune si omul, raportul pret/calitate. ai nevoie ca o eugenie sa aiba calitatea unui scut termic? sau ca un autoturism sa fie neaparat BMW M5? Daca da, cauta un psiholog.
        • 0 (0 voturi)    
          Exemplul tau nu ma contrazice (Marţi, 19 mai 2009, 13:25)

          nano2k [utilizator] i-a raspuns lui Catelu

          Exemplul tau nu ma contrazice. Inseamna ca raportul pret/calitate nu e ok.

          Nu intotdeauna cel mai ieftin produs are cel mai bun raport pret/calitate, asa cum nici cel mai scump nu intruneste neaparat cerintele de calitate pentru pretul pe care il are.

          Popular, se mai zice si ca "nu face banii".
    • 0 (0 voturi)    
      pentru nostalgici (Marţi, 19 mai 2009, 10:08)

      xtraterestrul [anonim] i-a raspuns lui alpha

      iar nemtii se pregatesc sa scoata un Opel low-cost pe care va scrie Wartburg

      ...de la noi asa se vede...
  • +4 (4 voturi)    
    Pacat .... (Luni, 18 mai 2009, 12:46)

    ministrul crizelor de urgenta [utilizator]

    ca numai in afara apreciem ceea ce avem in tara. E adevarat ca si departarea de tinutul natal te face sa simti altfel cand vezi asa ceva pe rafturi din tari unde inainte nu acceptatu nici oameni provenind de pe plaiuri mioritice daramite, produse alimentare. E bine si asa!
    "nic" sa stii ca aceste produse erau "gunoi" numai pe timpul lui ceasca, atat! acum au alte retete mai, comestibile.
    daca sunteti romani si vedeti produse romanesti in strainatate, nu ezitati, CUMPARATILE! aste le avem si ne reprezinta, indiferent cate generatii Pro se vor mai naste!
  • 0 (2 voturi)    
    Nostalgia si bacania (Luni, 18 mai 2009, 13:49)

    the [utilizator]

    Compilatia "corespondentilor voluntari" este usor ridicola.
    Sa taxezi drept "mâncare de santierist" niste vinuri de valoare (citez)
    "...Cotnari, Murtfatlar, Dealu Mare si Tarnave aprovizioneaza cu Merlot, Pinot Noir, Gewurtztraminer si Cabernet Sauvignon, Feteasca Neagra, Burgund Mare, Tamaioasa si Grasa..."
    mi se pare ridicol.
    nota bene - nu prea stiu ce fel de vin Românesc e Burgundul Mare ... nu-mi aduc aminte de podgoria Burgundul de sus sau de jos ... si totusi am lucrat 18 ani de zile la Centrala Viei si Vinului ...
    Nostalgia e una si bacania e alta ... mi s-a rupt sufletul când n-am mai gasit varza de sarmale la turc ... si nu de nostalgie ci de grija ca ar trebui sa ma duc la mama dracului ca sa gasesc ... Noroc ca a terminat reparatiile si a deschis. Btw, greu se gasesc niste români, care sa deschida macar o taraba cu mici, daca nu un magazin de mezeluri/brânzeturi. Lasati, copii, nu va grabiti, ca ... nu dau turcii !!! Dar vând :))) SI zacusca si pastrama si salamul de Sibiu si Plescoiul vostru brand de tara :)
    • +1 (1 vot)    
      Poate ca portar (Luni, 18 mai 2009, 14:31)

      Catalin [anonim] i-a raspuns lui the

      /

      Omul acela se referea la un soi de vin - nu la regiune. Pinot noir poti cultiva si in Bourgogne (sau Burgund cum ar spune un neamt, sau un om ce locuieste in Germania si vorbeste zilnic limba germana), e cum ai spune ca bei sampanie si coniac. Ca doar interviul era luat unui roman stabilit acolo nu unui "hexpert in vinuri moncher, cu opshpe ani in centrala vinurilor..."
      • +1 (1 vot)    
        ei lasa-ma (Luni, 18 mai 2009, 14:43)

        Aramis [utilizator] i-a raspuns lui Catalin

        cu Burgund in germana pentru Bourgogne LOL

        "Soiul Burgudul Mare cu o culoare rosu aprins este specific zonei viticole Miniş, fiind destul de apropiat de Pinot Noir"
      • 0 (0 voturi)    
        Burgundul Mare si cel mic (Luni, 18 mai 2009, 16:26)

        the [utilizator] i-a raspuns lui Catalin

        ai dreptate, ref. la soiul vinului.
        Nu cred ca m-am prezentat ca expert în vinuri, nici drept oenolog ... am lucrat la proiectare :)) calitate în care (înca) mai pot situa geografic o podgorie :)))
        Tot asa îmi pot aduce aminte de linia de îmbuteliere de la Simleul Silvaniei, de pe care ieseau zeci de mii de sticle de "Murfatlar-corabioara" ... pline cu excelente cupaje din vinuri locale. Mi-e sa nu ies din subiect ...
    • +1 (1 vot)    
      Google-it expertule (Luni, 18 mai 2009, 14:34)

      Mitica Valahul [utilizator] i-a raspuns lui the

      Inainte de a vorbi:
      http://www.oniv.ro/page.php?id=443&info=465
      http://www.vignetoconsult.com/burgund_mare.php
      • +1 (1 vot)    
        mersi, mitica ... (Luni, 18 mai 2009, 16:46)

        the [utilizator] i-a raspuns lui Mitica Valahul

        nu te necaji pe mine, n-am nici un merit ... doar câteva zeci din cramele si distileriile actuale, la care ma trimiti matale , comod asezat în fotel. La fata locului era mult mai interesant, te asigur !
        Comentariile de pe internet ... poti sa le pastrezi sanatos ... Mostra :

        "... Provenienta acestui soi este necunoscuta, face parte din acelasi sortogrup cu soiul Pinot noir si este considerat ca o variatie mugurala a acestuia..."

        In orice caz, mersi pentru "punerea la punct" :)))

        Ma omor dupa inteligentii Euronautzi si chiar Eurovizionari !
    • -1 (1 vot)    
      Adevarul ... ii supara pe unii (Luni, 18 mai 2009, 17:06)

      eugenb [anonim] i-a raspuns lui the

      Se vede ca unii (care nici nu au trait atunci, sau erau prea mici ca sa aiba o opinie proprie) preiau ce se ... "da" la televizor, functie de Partidul din care face parte Patronul postului pe care se uita.

      Trecand la discutia noastra, cred ca era vorba de "Dealul Mare", dar dintr-o greseala s-a confundat cu ... "Burgundul Mare". Binenteles, ca asta este parerea mea.
      • -1 (1 vot)    
        pentru eugenb (Luni, 18 mai 2009, 17:57)

        the [utilizator] i-a raspuns lui eugenb

        ai dreptate , dealtfel o confuzie va fi totdeauna posibila ... la noi totul e mare :))) ... Dealul ~, Poiana ~, Vânjul ~, Stefan ... aoleu acum îmi sare generatia tânara în cap pentru blasfemie voievodala :)
  • +3 (3 voturi)    
    amintiri (Luni, 18 mai 2009, 14:26)

    luci [anonim]

    neamintiri, cgestia este ca sunt si bune la gust si la pret....
    ceea ce consumam acum nu se compara cu ce consumam atunci, pacat ca treb sa stai la cozi, sa ai cunostinte, etc...
    acum, daca nu ai salariul peste 3000 lei, nu-ti permiti decat marfuri slabe calitativ, care mai mult te imbolnavesc... de altfel statisticile nu mint: o explozie de cancere si de boli care nici pe vremea comunistilor nu mai erau...
    asta arata nivelul de dezvoltare, atins dupa 20 de ani de democratie...
    sper sa nu fiu inteles gresit, nu regret acele vremuri, sunt anumite lucruri pe care le regret...
    • 0 (0 voturi)    
      foarte greu sa fii nostalgic. (Marţi, 19 mai 2009, 10:43)

      xtraterestrul [anonim] i-a raspuns lui luci

      Nu stiu cum or fi acele produse romanesti care se gasesc ACUM in afara, dar eu in Romania nu mai mananc demult cremvusti si pate de ficat desi inainte imi placeau. Acum pur si simplu nu mai am incredere ca sunt facute din ceea ce erau facute inainte, chiar daca au acelasi gust (se stie ca gustul se poate sintetiza usor). La fel si slanina afumata, este de fapt fiarta intr-o zeama cu aroma de fum. Mezelurile sunt "injectate". Deci este foarte greu sa fii nostalgic, pentru ca pe vremuri alimentele erau de calitate mai buna, singurul lor defect este ca nu se gaseau! Era bine ca aveam o academician doctor inginer in chimie, dar statea departe de producerea de e-uri.
  • 0 (2 voturi)    
    si totusi (Luni, 18 mai 2009, 14:38)

    Aramis [utilizator]

    / dar ce-i aia mancare de santierist si care este ea in articolul d e mai sus?
    • +1 (1 vot)    
      mancare de microbist (Luni, 18 mai 2009, 14:52)

      dani [anonim] i-a raspuns lui Aramis

      E o figura de stil, citandu-l pe Lucian de la Londra. vezi la majuscule :) Alta varianta era
      "mancare de microbist", ca in magazinele astea gasesti, inevitabil, seminte de dovleac si de floarea soarelui.
  • +1 (1 vot)    
    soiuri de vin recunoscute (Luni, 18 mai 2009, 17:19)

    eugenb [anonim]

    Mi-a placut precizarea "user" -ului "Mitica Valahul" [utilizator], care i-a raspuns lui "the" :

    http://www.oniv.ro/page.php?id=443&info=465
    http://www.vignetoconsult.com/burgund_mare.php

    Eu il asemuiam cu vinul "Dealul Mare" (care este mai cunoscut), dar inclin sa cred ca era vorba totusi, de "Burgundul Mare" acuma, dar aceasta varietate nu este cunoscuta in Romania pe plan national soiul acesta de vin. Poate este cunoscut doar pe "plan local".
  • -1 (1 vot)    
    Produse (ne)romanesti (Luni, 18 mai 2009, 17:22)

    stoewer [anonim]

    Cand ne-am stabilit in Germania, sotia a dus dorul a diverse produse romanesti. Din fericire, bucataria romaneasca eate mai mult de "imprumut" si produsele le gasesti la turc (varza pentru sarmale), la orice Supermarkt (borsul, adica "Brottrunk" la nemti). Burta pentru ciorba de burta la Kaufland (plus "ciorba de burta" la plic la turc).Practic, am gasit pana acum orice mi-am propus, dar nimic "made in Romania".
    • 0 (0 voturi)    
      n-as zice (Marţi, 19 mai 2009, 9:54)

      Fane [anonim] i-a raspuns lui stoewer

      Multe sunt luate de la noi si redenumite. Ciorba de burta nu a existat in bucataria traditionala a altora. De imprumut sunt pentru ca le iau negustori de afara si le prezinta drept tipice lor. Am contribuit cu mult si n-am primit nimic in schimb. Asta e lumea in care traim. Poate o sa ne vina si noua apa la moara odata.
  • +1 (1 vot)    
    Ethnic stores (Luni, 18 mai 2009, 18:58)

    fLoreign [anonim]

    Mai ciudat a fost cand am gasit bomboane Negro la Bosnia Market din Metro Atlanta. Ma si mir ca un astfel de termen rasist a scapat nevatamat deocamdata.

    Deja am convertit la salam unguresc tip Sibiu, pasta de gulas si Vegeta pe prietenii americani de aici, acum urmeaza leusteanul ;) (crescut in gradina proprie)
  • +1 (1 vot)    
    eugenia (Luni, 18 mai 2009, 19:18)

    marius [anonim]

    eu sunt in tara si maninc frecvent eugenia, mai ales din cea cu aroma de lamaie. e buna, dom'le.
  • -1 (1 vot)    
    sunt eu prost sau sunt tampit? (Luni, 18 mai 2009, 22:53)

    valentin [anonim]

    In primul rand trebuie sa recunosc ca nu shoppingul e vreuna din pasiunile mele. In al doilea rand, fiind de mai bine de o luna in Birmingham, UK, stand inca la hotel, foamea si setea m-au adus si la Sainsbury's si la Tesco. On a regularly basis, cum ar spune cei cu care lucrez. Dar a spune ca vezi vinuri romanesti sau conserve d-ale noastre pe rafturi la astia... nu stiu, dar cam seamana cu propaganda aia cretina dinainte de '89, unde nimic nu era mai bun decat ce aveam noi pe masa (cat aveam!).
    Repet: sunt omul care intru in magazin (cat de mare ar fi el) doar ca sa-mi iau cele de trebuinta. Dar nu sunt handicapat intr-atata incat sa nu remarc vreun produs cu iz romanesc.
    Nu m-a dus dorul intr-atat sa le vad unde nu-s!
    • 0 (0 voturi)    
      asteapta... (Marţi, 19 mai 2009, 10:31)

      claudel.irlanda [anonim] i-a raspuns lui valentin

      asteapta sa mai locuiesti frumusel 2-3 ani acolo sa vezi ce dor te apuca de produse romanesti :) eu dupa 10 ani simt dorul deplin...
    • 0 (0 voturi)    
      Asta-i ca si cu Loganu' (Marţi, 19 mai 2009, 10:43)

      Cernescu [anonim] i-a raspuns lui valentin

      Cica s-au napustit nemtii sa cumpere Loganuri, se bat pe ele. Aiurea, e numai reclama, merg destul de des pe acolo, nu vezi neam de Dacie.
    • 0 (0 voturi)    
      Nu prea sunt (Marţi, 19 mai 2009, 17:21)

      geo [anonim] i-a raspuns lui valentin

      De fapt produse romanesti la Tesco nu sunt deloc iar la Sainbury's ziceau unii ca ar fi ceva vinuri dar nici eu nu le-am vazut :) . Daca ti-e dor de produse romanesti am auzit de la un prieten roman ca ar fi un magazin romanesc in Gloucester, dar personal inca nu am fost acolo. Am vazut acum vreun an pe raft la Tesco bere romaneasca Bergenbier la o lira jumate, era sa fac infarct :)) Dar acum nu mai este.
      Pacat ca nu sunt mai multe magazine romanesti am vazut de Paste ca este destul de mare comunitatea de romani din Birmingham, si in Cheltenham tot suntem destul de multi (eu stau oarecum in apropiere). Sper ca o sa te obisnuiesti cu mancarea fada din uk cat mai curand :))
  • +2 (2 voturi)    
    Ce-mi aduc aminte (Marţi, 19 mai 2009, 2:53)

    dumi [anonim]

    - Ciunga Cilgum, 6 lei (ciungă=chewing gum, my friends)
    - Eugenia (câţiva bani)
    - O Vafă (la fel)
    - O ciungă chinezească (nu s-a mai găsit de prin 84)
    - Berea (pe vremea aceea eram tânăr si curat, nu beam); îmi aduc aminte ca la Bucureşti se bea din borcane, pt ca "gestionarii" nu aveau halbe
    - Tigari: Snagov, Diplomat, Cismigiu, Hora (gretoase), Bucegi (la fel), Carpati
    - Portocale, banane: Le gaseai uneori, cu bataie la coada, de Anul nou
    - Carne: numai cu coada pana la 3 dimineataa si scandal
    Hei tramvai?
    • +1 (1 vot)    
      ai un punct pentru memorie (Marţi, 19 mai 2009, 23:19)

      eeeuuuu [utilizator] i-a raspuns lui dumi

      ar mai fi si benzina "luata" la cozi innadite, de cateva zile, tremuratul in casa la vreme de iarna, presiunea redusa la gaze, invatatul la lampa cu gaz, pentru ca "se intrerupea" curentul etc. dar din pacate, prea multi uita cum se traia atunci. iar bobocii se uita in gura securistului de pe scara blocului, care spunea ca a dus-o bine, ca primea spagi, ca el era baiat bun si nu facea necazuri nimanui (numai mortii de la caciulati ar putea spune cum si-au gasit sfarsitul in ghearele lor) si alte aberatii din astea!
  • +3 (3 voturi)    
    dacia? (Marţi, 19 mai 2009, 8:26)

    eeeuuuu [utilizator]

    din cate stiu, se cheama renault (chiar daca n-o fi). asa ca ramane mancarea de santierest si ceva vin, pentru amatorii de senzatii exotice. restul (produsele "lon") la relansarea economiei europene, pana atunci, rabdari prajite!
    • 0 (2 voturi)    
      Ba-i Dacia ! (Marţi, 19 mai 2009, 10:46)

      Maria [anonim] i-a raspuns lui eeeuuuu

      Tocmai, ca nu se cheama Renault, ci Dacia. Pe spatele Loganului scrie "by Renault", adica, un fel de Abibas sau Pacosonic. Daca era Renault ii zicea Renault Logan. Dar e Dacie (ceea ce se si vede). Chiar daca Dacia a fost cumparata de firma Renault.
      • +1 (1 vot)    
        aparentele inseala! (Marţi, 19 mai 2009, 19:50)

        eeeuuuu [utilizator] i-a raspuns lui Maria

        dacia au admis frantujii sa-i zicem noi, asa, ca sa ne corcoleasca tzafnele nationale, dar renault e propriatarul, el da comenzile, el stabileste cat si ce produce, el reglementeaza politica de angajari! statul roman incaseaza un impozit si din cand in cand cedeaza santajului cu concedierile in masa si mai contribuie cu ceva investitii din bani publici. cam atat!


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă