In Germania tot mai populare au devenit magazinele, in care marfa este gratuita.

Principiul de functionare al acestui tip de magazine este ca fiecare client sa aduca produse pe care nu le mai foloseste si poate sa ia in schimb ceea ce are nevoie. Aceste magazine s-au infiintat cu scopul de a ajuta categoriile defavorizate ale populatiei, reprezentand o forma de lupta impotriva societatii de consum.

Magazinele nu au vanzatori, nu exista preturi sau case de marcat si nici paznici. Filosofia acestui comert este, de fapt, un atac la adresa mentalitatii de consum.

Referindu-se la tipul de comert "Cumpara, si vei fi fericit!", o angajata a magazinului contesta aceasta afirmatie, declarand urmatoarele: "Mica noastra comunitate se apara, in acest fel, de teroarea cheltuielilor", titreaza "Deutsche Welle" citat de Rador.

Oamenii vin aici pentru imbracaminte, carti sau jucarii, dar si pentru obiecte de uz casnic. In ultimul timp, magazinul este vizitat de tot mai multi oameni.

"Se observa ca numarul oamenilor saraci a crescut. Tot mai multi sunt cei care au nevoie de ajutor social. Ei sunt fericiti cand primesc ceva, pentru care nu trebuie sa plateasca", sustine angajata magazinului din Köln.