Ce strategii folosesc magazinele pentru a ne stoarce de bani

de Cristian Orgonas     HotNews.ro
Miercuri, 27 ianuarie 2010, 8:42 Economie | Consumator

Daca analizam strategiile pe care marile lanturi de magazine le folosesc pentru a-si determina clientii sa cumpere cat mai multe produse, ajungem la concluzia ca nimic nu se face la intamplare: amenajarea magazinului, aranjarea produselor in raft, politica de preturi, ofertele speciale sau campaniile publicitare, totul este pus in practica doar pentru a ne convinge sa lasam cat mai multi bani la casele de marcat, scrie Cristian Orgonas pe blogul sau.

Sa vedem ce metode folosesc comerciantii pentru a-si maximiza vanzarile si cum putem iesi totusi din magazine fara sa avem buzunarele goale.

Strategii de crestere a vanzarilor

1. Indiferent de numarul si cantitatea produselor pe care doresti sa le cumperi, nu intri intr-un hipermarket fara carucior. Acesta este insa mult mai mare decat ar fi normal, tocmai pentru a te determina sa cumperi cat mai mult - de cate ori vi s-a intamplat sa puneti in carucior cateva produse, iar acesta sa para totusi gol?

2. Produsele esentiale – paine, carne, lactate – se afla in spatele magazinului, clientul fiind pus in situatia de a traversa tot magazinul pentru a-si cumpara o paine spre exemplu. Astfel, cresc sansele ca el sa cumpere mai multe produse decat si-a propus initial.

3. De ce guma de mestecat si batoanele de ciocolata sunt asezate langa casele de marcat? Pentru ca acest tip de produse sunt cumparate din impuls - de cate ori ati aruncat un pachet de guma in caruciorul de cumparaturi cat timp ati stat la coada?

4. Aranjarea produselor in rafturi nu se face oricum – cele care se vand cel mai bine sunt plasate in mijlocul raftului, in timp ce produsele scumpe sunt plasate la colturi, astfel incat sa treci de doua ori pe langa ele.

Mai mult, produsele scumpe sunt plasate la nivelul ochiului pentru o mai mare vizibilitate, iar cele ieftine se afla in rafturile de jos.

Citeste continuarea si comenteaza pe blogul lui Cristian Orgonas.


Citeste mai multe despre   




















Jurnal din Israel​

​FOTOGALERIE Tel Aviv: plaje, muzici si trupuri

Greu sa gasesti in lume un oras care petrece mai mult, care se odihneste mai seren. Un New York pe Malul Mediteranei, un colt de Europa sofisticata in Orientul Mijlociu, o destinatie de plaja excelenta, un oras in care noptile de distractie se continua si dupa ce se crapa de ziua. Oameni pe longboard-uri colorate coboara spre faleza orasului, de multe ori purtand doar o pereche de pantaloni scurti. Esti in inima civilizatiei est-mediteraneene, cu hedonismul ei milenar, cu cultul inca pastrat al corpurilor frumoase, cu o senzualitate subtila, dar neascunsa.

9206 vizualizari

  • +3 (3 voturi)    
    despre carucioare (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 9:05)

    cet23 [anonim]

    Aveti dreptate si cu carucioarele. Pe mine ma amuza. Fac uneori cumparaturi dintr-un supermarket, care e bogat aprovizionat si cu preturi decente, dar nu exista cosuri, numai carucioare. Dar acele carucioare sunt penibil de mari, nu ma duc in magazin ca sa "pilotez" caruciorul si sa fac slalom cu el printre oameni si alte carucioare. :))) Am trecut de varsta aia. Plus de asta, e foarte adevarat ca acele carucioare induc un sentiment ca nu ai cumparat mare lucru. Cateva produse pe fundul lui pot sa dea chiar senzatia de jena.... Asta e si ideea. :)
    Cum nu au cosuri, uneori - cand n-am multe de cumparat - car produsele pur si simplu in brate, iar alteori fac o "plimbare" pana la casa de unde iau o punga (pe care o voi cumpara) si imi pun produsele in ea. Pana acum nici un personal din magazin nu s-a legat de mine datorita faptului ca nu "prestez" ca si "pilot" de carucior! :))))))))
    • +2 (2 voturi)    
      :)) (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 11:12)

      diablo [anonim] i-a raspuns lui cet23

      deci nu sunt singurul. supermaketul e kaufland :))
      • +3 (3 voturi)    
        :) (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 11:52)

        dino [anonim] i-a raspuns lui diablo

        eu pana si plasa o iau de acasa :)))
        • +1 (1 vot)    
          Pacat (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 13:59)

          ik [anonim] i-a raspuns lui dino

          Familia ar trebui sa te sustina nu sa-ti dea plasa !
      • +1 (1 vot)    
        exact! (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 11:59)

        cet23 [anonim] i-a raspuns lui diablo

        Exact! :)))))
      • 0 (0 voturi)    
        nu numai (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 12:40)

        dj [utilizator] i-a raspuns lui diablo

        nici in billa nu sunt cosuri
        • 0 (0 voturi)    
          nu cred (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 14:29)

          dumitrita [anonim] i-a raspuns lui dj

          la noi sunt cosuri la billa :)

          ce e ciudat...e ca in magazinele de cartier gen plus,penny,profi(de asta nu-s sigura) nu este cos, decat carucior.

          E ciudat pentru ca acolo de obicei chiar mergi pt o paine si un iaurt, ca pt cumparaturi mai multe exista auchan,carrefour, kaufland, real...cu preturi muuult mai bune la majoritatea produselor
      • 0 (0 voturi)    
        DA (Miercuri, 3 februarie 2010, 16:34)

        Je [anonim] i-a raspuns lui diablo

        mai mult, nu poti iesi din magazin decit dsupa ce stai la coada de la casa.. nu am descoperit inca un traseu pt a iesi daca nu ai cumparat nimic. :)

        (La Kaufland Iasi, Podul de Piatra... poate si in alte magazine dar aici sigur..)
  • +2 (2 voturi)    
    Supertare (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 9:10)

    Rali [utilizator]

    Am primit ieri 2 pilante unul de la Carrefour si altul de la Obi. Preturile nu sunt chiar exacte, dar :
    - Carrefour 2 produse identice cu al doilea la 50 reducere: captator de umiditate Ceresit 2 bucati 63.99 RON
    - Obi, promotie captator de umiditate Ceresit 31.99 bucata, deci 2 bucati 63,98 RON
    Haios nu-i asa?
    • +3 (3 voturi)    
      ca sa nu vorbim (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 9:23)

      Popica [anonim] i-a raspuns lui Rali

      de cascavalul hochland care e in promotie si reducere de 6 luni de zile iar pretul a crescut de la 7 ron la 9 ron in aceasi perioada, de produsele No1, TIP, ARO care nu au mentionat producatorul, de diferentele intre carnea de pui din carrefour si real de exemplu , carne "produsa" de acelasi furnizor in aceasi data insa la real are termen de valabilitate mai mare cu o zi fata de cea din carrefour (adica maine, reetichetand-o numai sa nu o arunce), de porcaria aia de 10 ron benzina la fiecare 200 ron pe bon in carrefour militari, iar daca cumperi de 1200 ron primesti tot un bon ca nu ai stat ca dobitocu de 6 ori la coada si nu ai venit cu alte 5 buletine, de bataia de joc cand vrei sa returnezi un produs sau sa il schimbi de te trimit la tot felul de ghisee unde nu gasesti pe nimeni pana cand te saturi si pleci acasa, de intelegerile ascunse intre magazine (produsul tau x care il vinzi la calup de 30 de bucati mi-l dai mie cel mai ieftin, iar ca sa nu te superi cu celalalt magazin il impachetezi in 32 bucati sau nu il vinzi deloc acolo) etc.

      Cred ca ar merita o parte din magazine sa le comandam carne tocata si salam feliat si apoi sa le lasam in departamentul de bricolaj, pana se impute sa simta si ei cum e sa ajungi acasa cu carne care pe drum a devenit vanata si imputita.
      • +2 (2 voturi)    
        pai de ce stam (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 11:01)

        cristi [anonim] i-a raspuns lui Popica

        ...cu mainile in san? Sunt de aceeasi parere in ceea ce priveste marile lanturi de magazine si efectul lor destructiv asupra a. consumatorului, b. producatorului, c.calitatii produselor!
        Asa ca incerc pe cat posibil sa imi cumpar carnea de la macelaria din colt, legumele de la aprozarul local, painea de la brutaria de pe drumul catre casa etc.
        Surpriza: e chiar mai ieftin!
        Doar marfurile standard (detergenti, cosmetice, bere etc) sunt pe lista de supermarket. Ba mai mult , incerc sa le cumpar de afara (13 km pana la granita cu Ungaria) din motive de DIFERENTA EVIDENTA DE CALITATE...pentru RO se folosesc standardele de calitate produs ca si pt Albania! (v. guma Orbit).
    • +1 (1 vot)    
      curios (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 9:47)

      chris [anonim] i-a raspuns lui Rali

      curios! regula este ca un produs sa nu fie in acelasi timp in 2 reviste diferite.
  • +3 (5 voturi)    
    A fost descoperita America! (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 9:13)

    Consumatorul [anonim]

    Ati uitat sa punctati si diferenta de pret intre ceea ce vezi la raft si cea taxata la casa unde oricum nu ai habar ca esti ocupat cu maldarul de articole de pus in traista. Etichetele cu preturi mai mici si " vechi" lasate totusi in dreptul produselor nu cred ca este intimplatoare.
    • +2 (2 voturi)    
      Ai dreptate ! (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 15:14)

      Silvian [anonim] i-a raspuns lui Consumatorul

      Am fost pt. prima data la REAL, pret la raft 1299 Ron, servici inox cratiti, tigai, made in China, la caserie pretul a fost 1599 Ron, filtru hota la raft 7.9 Ron, la caserie 13.99 Ron. De obicei nu ma mai uit pe bonul de casa ( foarte rau ), dar de data asta cind s-a deschis cutia cu serviciul de inox, ( dar numai dupa achitare ), primul capac de tigaie, prezenta urme de rugina ! INOX !!! Mi s-au returnat banii, dar nu usor datorita preturilor diferite raft-caserie. Deci ATENTIE cind cumparati, la bonul meu cu cumparaturi de 560 Ron, 42 Ron furati ( diferenta de pret la 2 filtre pt. hota si serviciul de Inox ). REAL CALITATE PRET !
      • 0 (0 voturi)    
        Scuze! (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 16:00)

        Silvian [anonim] i-a raspuns lui Silvian

        Pret la raft 129 Ron, la caserie 159 Ron, pt. serviciul inox.
  • +5 (5 voturi)    
    ... (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 9:24)

    xyz [anonim]

    Hehe, cand intru in hipermarket sunt ca un robotel, iar lista de cumparaturi este softul care ma ghideaza. Cumpar exact ce am pe lista si "la revedere". Cred ca s-au dus vremurile cand oamenii umpleau cosurile ca sa vada ceilalti din magazin ce bine o duc. Incredibil cata prostie ...
  • +2 (2 voturi)    
    Despicarea firului in 125. (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 9:41)

    AlinN [anonim]

    Singurul lucru imputabil lanturilor de supermarket-uri este impunerea preturilor la alti distribuitori (la cei mai mici). Adica: daca vrei sa vinzi paine la mine nu poti vinde decat daca la pretul de 0.2RON mai adaugi 0.8RON taxe de raft. Daca vrei sa vinzi insa paine si la magazinul din colt, eu lant de supermarket-uri te oblig sa-l dai tot la 1RON, pret de la care porneste la mine.
    In rest, sunt strategii legale, foarte bine ca le aplica, cine cade in plasa lor sa fie sanatos.
    Am si eu o antistrategie la toate strategiile lor. Am constatat ca atunci cand ma duc sa cumpar imi umplu 3 carucioare, duc produsele in casa din masina in 6 drumuri, si cand ma asez la masa nu am ce manca. Asadar imi fac o lista cu ce am nevoie, si apoi cand ma duc sa cumpar ma tin de lista.
  • +2 (2 voturi)    
    observatii (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 9:49)

    florin [anonim]

    Din experienta mea:
    Pantaloni scurti cumparati de la Metro din cosul de produse ieftine cu 70 Ron :), neatentia se sanctioneaza.
    In supermarketuri acum un an Pempersii la pachetul Jumbo erau mai scumpi la bucata decat pachetelele mici, aviz parintilor. Oricum cand atrageam cuiva atentia care tocmai se pregatea sa cumpere eram privit cu suspiciune, ceva de genul "ce e cu nebunul asta?" si dupa care incepeau sa calculeze.
  • +3 (3 voturi)    
    lista e singura solutie (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 9:58)

    marius [anonim]

    sunt ei smecheri, dar avem si noi o "arma", cum spune cineva mai sus> LISTA de cumparaturi. Eu de ani de zile ma duc cu lista si nu cad in capcanele lor. Stiu, e greu, insa altfel depasesti sigur bugetul.
  • +1 (3 voturi)    
    buricul targului (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 10:06)

    lungu [anonim]

    ce strategii folosesc ei nu ma intereseaza f tare, ma deranjeaza ca romanii cumpara dupa brand, daca maine vor scoate astia salam armani sau versace sigur se va vinde f bine dar sigur doar in estul europei, cu cat suntem mai in est cu atat suntem mai tampiti, iar asta duce la micsorarea diversitatii, in curand nici in supermarket-uri nu vor exista mai mult de 20-30 de brand-uri. Pe urma probabil ca dupa cum stie toata lumea avem cei mai corupti functionari si primari din lume, nu stiu de vreo tara relativ civilizata sa aiba mall-uri si hipermarket-uri in oras, astea fiind localizate in afara oraselor, gen ala din militari ce s-a facut primul. Primarii din alte orase europene ce nu sunt niste jigodii corupte au 2 motive pt care nu acorda autorizatii decat la marginea orasului pt astfel de agenti economici uriasi si anume: prezenta in oras distruge potentialul economic al unor artere comerciale traditionale si creeaza ambuteiaje. Despre cat de mult cumpara romanii, ar fi de spus doar ca de regula nu stim ce inseamna calitate, pt ca in perioada comunista n-am avut nici cantitate, si probabil ca suntem si prea putin educati ca sa nu confundam cumpatarea cu zgarcenia.
    • 0 (0 voturi)    
      Nu e doar la noi asa... (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 13:40)

      Ritzi Pitzi [anonim] i-a raspuns lui lungu

      In Germania, intr-o localitate cu 12.000 de locuitori erau 2 supermarketuri in plin oras si lipseau cu desavarsire buticurile de la coltul strazii sau parterul blocurilor. Unul din supermaketuri era LIDL, nu foarte mare, ceva cam cat cel de la subsolul magazinului Unirea din Bucuresti.

      Traditia comerciala era insa alta acolo: in fiecare duminica se organizeaza un targ, un fel de talcioc de la noi, unde gasesti tot ce-ti trece prin cap. In plus, strada principala este inchisa si transformata in piata cu produse alimentare sau imbracaminte, pe care la noi le gasesti in magazinele de cartier. Duminica dupa-amiaza totul se incheie, se face curat si in cursul saptamanii nu ai de unde lua o paine daca nu mergi la supermarket. Daca ar fi in afara orasului, n-ar fi o pierdere de timp sa mergi pana acolo ?
  • +4 (4 voturi)    
    antistrategii ale clientului (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 10:41)

    xtraterestrul roman [anonim]

    Asa cum super/hiper m au startegiile lor, si noi, clientii avem strategiile noastre contra, adica:
    "de la noi nu pleci cu mana goala!" contra strategie: da?, "watch me!" si iesi fara a cumpara nimic. Asta, la limita, cand imi propun doar sa ma uit la preturi, si sa vad noutati. Mai este strategia "azi cumparaturi ZERO", strategia antiimpuls "azi vad ceva interesant, dar cumpar MAINE" . Nu este adevarat ca te simti inferior cu un carucior mai gol (poate manelistii gen "arunc cu banii ca sa moara dusmanii") eu ma simt mandru cand cumpar doar cateva articole ca iar am invins strategia lor si ma uit "de sus" catre cei cu carucioare pline, adica "infranti".
    • +2 (2 voturi)    
      bravo (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 12:11)

      arzdan [utilizator] i-a raspuns lui xtraterestrul roman

      as mai adauga si: "cat costa? aha. ma intorc cand vin reducerile" (strategia asta merge pentru produse de imbracaminte, etc)...plus "cumpar numai produse cu reducere" (ati fii surprinsi ca doar cu un mic efort puteti salva bani buni - in general fiecare supermarket are oferte diferita, vizite la cateva va asigura un cos de cumparaturi cu o reducere reala)...
      dar uiti ca la romani a merge la magazin si a iesi fara a cumpara nimic e unul din cele 10 pacate...uita-te la privirile in pamant, la pasul grabit cand treci pe langa casiera, privirea ei plina de ura, asocierea imediata cu un hot care daca nu plateste nimic inseamna ca a furat ceva...pe cand defapt, cum ai zis si tu, ar trebui sa le aplicam privirea "sunteti niste nesimtiti, la preturile astea nu cumpar nimic, ma duc la concurenta!"...
  • +3 (3 voturi)    
    Preturi diferite (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 10:42)

    Martens [anonim]

    Un pret pe raft, mic, si altul la casa, mare, e boala grea la multi. Eu ma lovesc constant de ea la Mega Image. M-am invatat si blochez coada si ma cert cu ei. Ii amenint ca chem pe loc Protectia Consumatorului si ii fortez sa mi-l vanda la pretul de raft, nu la cel din casa. Chiar am facut asta.
  • 0 (2 voturi)    
    mda (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 11:40)

    hmm [anonim]

    asta se invata si la facultatea de economie...

    la comportamentul consumatorului si la merchendising.

    adica aranjarea marfii pe gondole (adica rafturi)

    amenajarea magazinului... pozitionarea pe nivele de preturi si de promovare... etc

    cine a facut facultate de economie si administrarea afacerilor stie lucrurile astea :)
    • +2 (2 voturi)    
      dar nu e cazul tau (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 12:15)

      gigi [anonim] i-a raspuns lui hmm

      ca ai fi scris merchandising daca ai fi facut-o.
  • +1 (3 voturi)    
    Nu ne "stoarce" nimeni de nimic (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 12:04)

    misha [anonim]

    Acestea toate sunt strategii de marketing foarte bine puse la punct si aplicate ca la carte de catre comerciantul al carui unic scop este vanzarea si profitul.
    Ce, cat si de unde cumperi, a fost, este si va fi decizia ta personala.
    Articolul aproape sugereaza ca supermarketurile sunt niste monstri bine antrenati sa ne lase fara bani. N-are nici o legatura. Cumpara ce-ti trebuie si lasa lamentarile de genul "ce smecheri sunt astia si ce na mai fura".
    • +1 (1 vot)    
      Ba da, ne stoarce! (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 15:12)

      Laur006 [anonim] i-a raspuns lui misha

      Ne stoarce de bani casiera! Nu faceti greseala mea! Pana ieri nu verificam bonul decat acasa, si nici atunci cu mare atentie.
      NU PLECATI FARA SA VERIFICATI BONUL! Chiar daca totul este electronic, eroarea umana este sfanta! Eu am cumparat (ieri!), printre altele, doua produse identice. Casiera a batut x2 si a trecut cititorul de coduri pe primul produs, apoi l-a "citit" si pe al doilea produs! Sunt convins ca nu a fost greseala, ci intentie. Nu mai merg in Billa in veci! Chiar asa dom'le a ajuns lumea asta, sa nu se mai poata avea incredere in nimeni?
  • 0 (0 voturi)    
    Nu ne "stoarce" nimeni de nimic - perfecta drepta (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 13:41)

    kiandre [anonim]

    sunt perfect de acord cu cele spuse de misha mai sus... pana la urma e vorba de democratie, libera concurenta si scopul supermarketurilor e sa faca profit pana una alta nu sunt economate... deschiderea unui astfel de supermarket costa enorm...
    Un lucru nu a fost pomenit deloc : lumea merge la supermarket nu numai sa etaleze cosurile mai mult sau mai putin pline, merge la supermarket pentru o economie reala de timp (toate produsele le gasesti acolo si in cca 1 ora ai rezolvat problema), pentru ca intr-un oras superaglomerat deplasarea de la un magazin la altul cu masina costa, pentru ca ai un loc de parcare garantat si gratuit ( nu trebuie sa alergi dupa parcari sau sa te feresti de politia comunitara), etc...
    In concluzie supermarketurile nu sunt monstrii dar nici case de ajutor reciproc.
  • 0 (0 voturi)    
    Va sugerez o contra-strategie (Miercuri, 27 ianuarie 2010, 19:56)

    ik [anonim]

    pentru o va apara bugetul. Folositi-va creierul aflat in proprietate personala !
  • -1 (1 vot)    
    va sugerez sa mai cititi o carte (Vineri, 29 ianuarie 2010, 11:53)

    craku [anonim]

    Salutare domnule Orgonas si dumneavoastra dragi comentatori.
    1. cosul de cumparaturi se alege in functie de suprafata de vanzare si nr articole pe suprafata si alte cateva criterii. NU este o decizie a mafiei, este un element din lumea comertului. Cine a mai dat pe la scoala si a facut un ASE stie, daca nu dati un goagal!
    2. Un magazin se imparte in Food si Non Food, apoi in Non Food soft si Non Food Hard, apoi Food Dry, Food Fresh si Ultra Fresh, echipamentele care sustin zona de Fresh si Ultrafresh necesita instalatii speciale si trebuie racordate la instalatiile publice...nu cumva ati vrea sa bata ventilatoarele in cap cand intrati sau sa va impiedicati de cei de la intretinere cand intrati in magazin?sau vreti ca marfa proaspata sa treaca de la rampe prin tot magazinul ca sa ajunga la intrare
    3. Plasarile de la casele de marcat sunt facute si din ratiuni de securitate..nu vreti sa stiti cata guma se fura sau chestii marunte. se fac si din ratiuni de spatiu si de marketing..nu sare singura guma in carucior, plus ca multe dintre ele sunt produse tractoare(tigarile) sau produse captive(rezervele de ras). Toate acestea nu sunt o mafie sau o furaciune, au o logica
    4. Aranjarea produselor in rafturi se face dupa reguli foarte stricte, grupe de marfa, branduri, nivele de pret, exista departamente in toate lanturile de retail care se ocupa doar cu asta layoutul raftului. nu se face pentru a fura, se face din ratiuni economice si de crestere a vanzarilor. daca produsele mai scumpe sunt puse la capete ca sa treci de doua ori, chiar asa e, avand un pret mai mare, te gandesti de doua ori inainte sa le iei!
    Diferentele de pret sunt erori umane, defectele articolelor sunt de fabricatie sau in urma maniplarii sau deteriorate de clienti si pus ela raft.
    Scanarea unui articol de mai multe ori este eroare umana.
    Deci, nu niste hoti fac lucrurile astea ci sunt o consecinta a studiilor COMPORTAMENTULUI CONSUMATORULUI, nu-i de mirare ca ne plac capsunile si constructiile


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi