Dupa un raid de doua zile prin supermarketuri si hipermarketuri, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC) a constatat ca multe produse sunt vandute prin oferte promotionale speciale, insotite de campanii publicitare expirate. Unele campanii au expirat cu multe luni in urma, fiind descoperite promotii din perioada sarbatorilor pascale sau chiar de anul trecut. Potrivit ANPC, in perioada 2-4 august, au fost controlate 119 supermarketuri, hipermarketuri si lanturi extinse de magazine, fiind inregistrate abateri la 59 dintre acestia (49%).

Exemple de produse comercializate sub sigla publicitara a unor campanii promotionale expirate, cu efectul inducerii in eroare a consumatorilor:

  • In judetul Neamt: bautura racoritoare cu inscrisul „Sarbatoreste Finala Mondialului cu mii de premii” desi campania expirase la 11.07.2010; seminte de floarea soarelui cu inscrisul „Castiga 100 Euro pe ora, la tine acasa”, campania fiind expirata 21.05.2010; produse de cofetarie ce purtau sigla unei promotii din perioada sarbatorilor pascale, expirata din 04.04.2010; vin traditional demidulce 0,75 l cu inscrisul „Ne place sa castigi! Cumpara vinurile Vinexport si poti castiga 3xiPhone si 2000 sticle de vin”, desi data limita de revendicare a premiilor expirase la 20.01.2010; bere comercializata prin campania „Castiga garantat la sticla de 2 litri. Cumpara 2x Golden Brau PET 2 litri, deschide lozul si castiga pe loc gratare sau doze de Golden Brau”, expirata la data de 31.07.2010
  • In Bistrita-Nasaud: bere comercializata prin campania „Castiga garantat! cu Golden Brau”, ce a avut termen limita 31.07.2010
  • In Bucuresti- ceasuri D&G expuse la comercializare alaturi de placheta „Promotie D&G -35% -50% in limita stocului disponibil valabil in perioada mai-iunie 2010”, termenul fiind depasit cu mai mult de o luna
  • In Arad- produse electronice comercializate sub sigla unei campanii publicitare expirate din 15.09.2009
  • In Covasna- diverse sortimente de vin comercializate sub sigla unor campanii publicitare valabile in perioadele 15.09.2009-15.01.2010, respectiv 01.03-30.05.2010)

Inspectorii ANPC au descoperit si cazuri de oferte promotionale false prin care consumatorii erau indusi in eroare si determinati sa achizitioneze un anumit produs, fara a beneficia de un avantaj real. De exemplu, in judetul Suceava era vandut cascaval pe a carui eticheta era specificat „Acum, - 10%”, reducere de care consumatorul ar fi trebuit sa beneficieze la casa de marcat insa nu se opera niciun fel de reducere. De asemenea, erau comercializati carnati taranesti sub sigla „OFERTA SPECIALA” fara a se putea identifica in ce consta oferta.

In judetul Dambovita, operatorul economic informa ca din 1.07.2010 consumatorii beneficiaza de preturi reduse pentru anumite produse, in realitate era acelasi pret din data de 01.06.2010. Un alt exemplu este cel al unui iaurt comercializat la “promotie 8 la pret de 6”, cu pretul la raft de 9,29 lei, in timp ce pretul unui singur iaurt era de 1,49 lei - 6 iaurturi costand in realitate 8,94 lei si nu 9,29 lei. De asemenea, in Bucuresti, erau vandute produse de marochinarie la oferta promotionala „15% reducere suplimentara”, fara a se oferi informatii la ce anume se referă termenul „suplimentara” care presupune existenta unor reduceri aplicate anterior sau cumularea acestei reduceri cu alte oferte existente in magazin.

  • In urma controlului, pentru 24 de operatori economici, comisarii ANPC au dispus oprirea temporara de la comercializare a produselor vandute sub sigla unor campanii publicitare expirate, pana la informarea corecta a consumatorilor. Au fost aplicate 47 de amenzi contraventionale de 166.000 lei si 12 avertismente pentru incalcarea reglementarilor privind protectia consumatorilor.

Sfaturi pentru consumatori de la ANPC

  • La cumpararea produselor vandute sub sigla unor campanii publicitare prin care se promit diverse avantaje la achizitionare (reduceri de pret, premii, participari la tombole etc.) verificati daca oferta mai este valabila la momentul respectiv;
  • In cazul ofertelor cu reduceri de pret, verificati la cititoarele de cod de bare din cadrul marilor magazine sau direct la casa daca pretul afisat este si cel ce va fi facturat;
  • La achizitionarea pachetelor de produse „3 la pret de 2” sau „al doilea produs la jumatate din pret” verificati pretul produselor individuale care trebuie sa existe in mod obligatoriu la vanzare pentru a-l putea compara cu pretul pachetului promotional;
  • Nu ezitati sa solicitati informatii suplimentare ori de cate ori sunteti nelamurit sau aveti dubii privind o campanie publicitara facuta prin orice mijloace (afise, pliante, anunturi pe site sau chiar in cadrul magazinului);
  • Nu achizitionati produse oferite la promotie daca nu exista toate informatiile referitoare la acea promotie: perioada de desfasurare a promotiei, informatii despre produsele oferite la promotie (denumirea, cantitatea, pretul pachetului promotional, pretul produselor comercializate individual pentru a putea calcula diferenta dintre pretul individual si cel al pachetului promotional).