Print
YM
E-mail
Mai mare|Mai mic

Exista sau nu motive de crestere a pretului alimentelor?

de Cristian Orgonas     Businessday.ro
Luni, 18 octombrie 2010, 9:58 Economie | Consumator

De cateva saptamani are loc o dezbatere intensa legata de evolutia pretului la alimente in perioada urmatoare – cei din bransa spun ca acestea vor creste cu pana la 25-30%, iar cei din minister sustin ca preturile nu ar avea motive sa creasca semnificativ. Cum stau lucrurile de fapt? scrie Cristian Orgonas pe blogul sau.

I. Evolutia vanzarilor versus evolutia preturilor

In vremuri de criza, cresterea preturilor determina o reducere a vanzarilor pe fondul reducerii puterii de cumparare a populatiei. Astfel, in august 2010, pretul marfurilor alimentare a fost in medie cu 3,79%, mai mare decat in august 2009, iar cifra de afaceri a companiilor care vand produse alimentare a scazut in aceeasi perioada cu 6,1%.

Cum cifra de afaceri este influentata de preturile de vanzare, inseamna ca in ultimul an volumul produselor alimentare vandute a scazut semnificativ. Comparativ cu august 2008, in august 2010, cifra de afaceri in sectorul alimentar era cu 11,3% mai mica, iar preturile cu 6,26% mai mari.

Aici se poate observa evolutia din ultimii ani a preturilor si cifrei de afaceri. Daca in perioada urmatoare preturile produselor alimentare vor creste semnificativ, vanzarile se vor prabusi.

II. Un exemplu – pretul la grau versus pretul painii la raft

Producatorii spun ca trebuie sa creasca preturile din moment ce pretul materiilor prime a crescut. Pentru a vedea cum stau de fapt lucrurile, sa comparam evolutia pretului la grau versus evolutia pretului painii.

Conform INS, in luna august 2010, pretul graului era 20% mai mare decat in iulie, dar cu 26,5% mai mic decat in ianuarie 2008. In ultimii doi ani si jumatate insa, pretul painii a crescut cu 7%. In septembrie, pretul painii a mai crescut cu inca 1,1% fata de august. Acest produs are o pondere de aproape 6% in cosul de consum, romanii cumparand anual paine in valoare de aproximativ 1 miliard de euro.

Cum graul are o pondere de ~70% in pretul painii putem deduce ca, in prezent, pretul painii ar trebui sa fie cel mult egal cu cel din urma cu doi ani. In Bulgaria, pretul acestui produs a fost in august cu 1,2% mai mic decat in decembrie 2007, iar in Ungaria cu 1,2% mai mare, detalii aici.

Tot datele INS arata ca, in T2.08, graul se vindea cu 0,78 lei/kg, iar in T2.10 cu 0,5 lei/kg, deci cu 35,8% mai putin. La porumb boabe, pretul in T2.10 a fost cu 38% mai mic decat cel din T2.08. Chiar daca in T3 pretul graului si al porumbului a crescut, aceasta crestere nu justifica in niciun caz majorarea pretului produselor alimentare din moment ce pretul acestor produse a crescut in ultimii doi ani, desi costul cerealelor a scazut.

III. Costurile de productie au scazut in ultimii doi ani si jumatate

O alta motivatie aruncata pe piata de catre cei care sustin cresterea preturilor este aceea ca, in ultima vreme, costurile de productie au crescut semnificativ. Datele INS nu sustin insa aceste pareri.

Astfel, in ultimii doi ani si jumatate, pretul produselor care reprezinta consum intermediar in agricultura au scazut in medie cu 9,4%, detalii aici.

Pe componente: pretul energiei a crescut cu 6,3%, cel al semintelor cu 45%, cel al ingrasamintelor a scazut cu 11,6%, pretul produselor pentru protectia plantelor a crescut cu 24%, iar pretul furajelor a scazut cu 36,1%.

Comparativ cu T2.09, in T2.10 costurile sunt cu 2,5% mai mari.

IV. Concluzie

Din datele prezentate mai sus putem deduce ca nu exista prea multe motive pentru ca preturile alimentelor sa creasca semnificativ anul acesta – costurile de productie nu au explodat, iar puterea de cumparare a cunoscut o degradare evidenta. De mentionat faptul ca nu am luat in calcul situatia subventiilor acordate agricultorilor.

Pe de alta parte insa, stim ca preturile finale nu sunt determinate de cei care vand produsele “la prima mana”, ci de intermediari. Adica de cei care cumpara litrul de lapte de la tarani cu 1 leu, si il vand in supermarket cu 4 lei.

Citeste si comenteaza pe Businessday.ro.


Citeste mai multe despre   




















Material sustinut de BRD Groupe Société Générale

5 motive de cheltuit banii - electronice pentru casa. Idei de cadouri si rasfat

Decembrie este luna cadourilor si in toata nebunia asta trebuie sa mai cumperi si cate ceva pentru casa ta. Bine, sau poate vrei sa faci un cadou unor apropiati, asa ca de "casa noua". Motive de cheltuit bani se vor gasi mereu. Asadar, va propunem o lista de "motive" pentru cheltuit banii, mai ales ca acum e ocazia perfecta sa beneficiezi de ofertele de Craciun ale comerciantilor.

873 vizualizari




ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri