Fiecare asigurat cu varsta peste 18 ani din Romania care va dori sa acceseze servicii medicale in unitatile sanitare din reteaua publica va fi obligat sa aiba asupra sa din 2011 un card national de sanatate, al carui pret este estimat la doi euro, potrivit unei ordonante de urgenta aprobate joi de Guvern, a anuntat ministerul Sanatatii. In acelasi timp si medicii din sistem vor primi carduri medicale profesionale. Conform actului normativ, nu se va putea efectua niciun serviciu medical daca nu exista cele doua carduri in acelasi timp introduse in sistem. Neprezentarea cardului national de sanatate conduce la acordarea serviciilor medicale contra cost, cu exceptia serviciilor de urgenta.

Incepand cu luna ianuarie 2011 se va demara implementarea procesului de introducere a cardului national de sanatate in Romania si se estimeaza ca primele carduri vor fi primite de asigurati in al doilea semestru al anului viitor, a anuntat joi Ministerul Sanatatii. Cardurile vor fi trimise prin posta, fiecarui asigurat.

Cardul asiguratului va cuprinde informatii minime despre cetatean, precum:

  • datele de identitate si codul numeric personal ale asiguratului;
  • cod unic de identificare in sistemul de asigurari sociale de sanatate;
  • numarul de identificare al cardului national de asigurari sociale de sanatate.

Pe de alta parte, cardul va contine si alte date, de natura medicala, care vor fi stocate pe un cip. Cip-ul va contine informatii, ca de exemplu:

  • diagnostice medicale cu risc vital si boli cronice;
  • grupa sanguina si Rh;
  • acceptul exprimat, in timpul vietii, pentru prelevarea de organe, tesuturi si celule, dupa deces;
  • medic de familie: nume, prenume, date contact.

"Diagnosticele medicale cu risc vital si bolile cronice care vor fi inregistrate pe cip-ul cardului national de asigurari sociale de sanatate se stabilesc prin ordin comun al ministrului sanatatii si al presedintelui CNAS. Informatia referitoare la acceptul exprimat, in timpul vietii, pentru prelevarea de organe, tesuturi si celule, dupa deces, se va inregistra pe cip-ul cardului national de asigurari sociale de sanatate, sub conditia respectarii dispozitiilor prevazute la art.147 pct. 5 din Legea nr.95/2006 (prin act notarial de consimtamant pentru prelevare sau inscrierea in Registrul national al donatorilor de organe, tesuturi si celule), iar accesul la aceasta informatie a personalului medical va fi stabilit prin Normele metodologice date in aplicarea Legii", se arata in comunicatul ministerului.

  • Cum va functiona sistemul: Asiguratii trebuie sa aiba carduri de sanatate, iar medicii carduri medicale

Asiguratii vor plati numai contravaloarea emiterii cardului, care este estimata la suma de 2 euro. Persoanele asigurate vor avea obligatia prezentarii cardului national de asigurari sociale de sanatate in scopul acordarii serviciilor medicale de catre furnizorii aflati in contract cu casele de asigurari de sanatate. Neprezentarea cardului conduce la acordarea acestor servicii contra-cost, cu exceptia urgentelor medico-chirurgicale si a bolilor cu potential endemo - epidemic.

De asemenea si medicii din sistem vor primi carduri medicale profesionale. Cardul profesional al medicului va fi utilizat de catre acesta, in acelasi timp cu cel al pacientului, pentru ca acesta din urma sa poata beneficia de servicii medicale. Toti medicii din sistem vor primi un astfel de card, acesta va fi un fel de card de control, va fi cheia de acces in sistemul informatizat.

  • "EXEMPLU- un pacient are nevoie de o reteta de la medicul de familie. Acesta va merge cu cardul medical la medicul de familie, care la randul sau va introduce in sistem si cardul sau pentru a putea accesa informatiile si a elibera reteta. Nu se va putea efectua niciun serviciu medical daca nu exista cele doua carduri in acelasi timp introduse in sistem".

Conform noului act normativ, furnizorii de servicii medicale, medicamente si dispozitive medicale aflati in relatii contractuale cu casele de asigurari de sanatate vor avea obligatia de a acorda asistenta medicala titularilor de card national de asigurari sociale de sanatate, care prezinta acest document la data acordarii respectivelor servicii, in conditiile prevazute de contractul-cadru si de normele metodologice de aplicare a acestuia.

Ce se urmareste prin introducerea cardului national de sanatate

Autoritatile sustin ca introducerea cardului national de sanatate va imbunatatii mecanismul de control al costurilor din sistemul de asigurari sociale de sanatate, prin:

  • introducerea unui mecanism suplimentar de control pentru evidentele, raportarile si decontarile serviciilor medicale;
  • asigurarea accesului rapid al furnizorilor de servicii medicale la un minim de date medicale necesare deciziei medicale, in special in caz de urgente medicale;
  • valorificarea tehnologiilor actuale privind accesul si schimbul de date in conditii de deplina siguranta si protectie a datelor cu caracter personal conform legislatiei in vigoare si recomandarilor Uniunii Europene.

Cardurile vor fi produse de Imprimeria Nationala. Doua licitatii de peste 41 de milioane de euro au fost demarate deja

Datele Ministerului Sanatatii mai arata ca producerea cardului national de sanatate se realizeaza de catre Imprimeria Nationala, iar personalizarea documentului de catre Centrul National Unic de Personalizare a Pasapoartelor Electronice din cadrul Directiei Generale de Pasapoarte, structura componenta a Ministerului Administratiei si Internelor.

De altfel, Imprimeria Nationala a demarat din luna octombrie si pana in prezent doua licitatii pentru achizitia de cipuri si policarbonat pentru producerea cardurilor nationale de sanatate, contracte in care se estimeaza ca se vor cheltui fonduri publice de peste 41 milioane euro, conform anunturilor din Sistemul electronic de achizitii publice (SEAP). Juristul Bogdan Manolea avertiza luna trecuta pe blogul personal, ca desi sunt inca dezbateri legislative pe tema cardului national de sanatate, autoritatile au lansat o licitatie de achizitie de cipuri (contract estimat la circa 35 milioane euro), pentru care s-a depus deja si o contestatie.

Contactati de HotNews.ro, oficialii Imprimeriei Nationale au precizat ca au demarat licitatile deoarece exista legislatia necesara introducerii cardului.

"Graficul de implementare a cardului national de sanatate este prevazut intr-un memorandum guvernamental, initiat de Ministerul Sanatatii si aprobat de Guvernul Romaniei. Licitatiile au fost organizate pentru respectarea acestui calendar. In viitorul apropiat se va demara si licitatia pentru echipamentele IT&C si software. Cardurile se vor produce din ianuarie 2011 si se vor expedia treptat in teritoriu, astfel incat sa poata fi utilizate din momentul in care infrastructura este instalata, respectiv din semestrul II al anului 2011", a declarat pentru HotNews.ro Corina Ozon, seful departamentului de comunicare in cadrul Imprimeriei Nationale.

Ministerul Sanatatii a mai anuntat joi ca data de intrare in vigoare a cardului se va stabili prin Hotarare de Guvern.