Primele carduri vor fi primite de asigurati in semestrul doi din 2011

Unda verde pentru introducerea cardului national de sanatate in Romania in 2011

de Adrian Vasilache     HotNews.ro
Joi, 23 decembrie 2010, 18:04 Economie | Telecom

Fiecare asigurat cu varsta peste 18 ani din Romania care va dori sa acceseze servicii medicale in unitatile sanitare din reteaua publica va fi obligat sa aiba asupra sa din 2011 un card national de sanatate, al carui pret este estimat la doi euro, potrivit unei ordonante de urgenta aprobate joi de Guvern, a anuntat ministerul Sanatatii. In acelasi timp si medicii din sistem vor primi carduri medicale profesionale. Conform actului normativ, nu se va putea efectua niciun serviciu medical daca nu exista cele doua carduri in acelasi timp introduse in sistem. Neprezentarea cardului national de sanatate conduce la acordarea serviciilor medicale contra cost, cu exceptia serviciilor de urgenta.

Incepand cu luna ianuarie 2011 se va demara implementarea procesului de introducere a cardului national de sanatate in Romania si se estimeaza ca primele carduri vor fi primite de asigurati in al doilea semestru al anului viitor, a anuntat joi Ministerul Sanatatii. Cardurile vor fi trimise prin posta, fiecarui asigurat.

Cardul asiguratului va cuprinde informatii minime despre cetatean, precum:
  • datele de identitate si codul numeric personal ale asiguratului;
  • cod unic de identificare in sistemul de asigurari sociale de sanatate;
  • numarul de identificare al cardului national de asigurari sociale de sanatate.

Pe de alta parte, cardul va contine si alte date, de natura medicala, care vor fi stocate pe un cip. Cip-ul va contine informatii, ca de exemplu:
  • diagnostice medicale cu risc vital si boli cronice;
  • grupa sanguina si Rh;
  • acceptul exprimat, in timpul vietii, pentru prelevarea de organe, tesuturi si celule, dupa deces;
  • medic de familie: nume, prenume, date contact.

"Diagnosticele medicale cu risc vital si bolile cronice care vor fi inregistrate pe cip-ul cardului national de asigurari sociale de sanatate se stabilesc prin ordin comun al ministrului sanatatii si al presedintelui CNAS. Informatia referitoare la acceptul exprimat, in timpul vietii, pentru prelevarea de organe, tesuturi si celule, dupa deces, se va inregistra pe cip-ul cardului national de asigurari sociale de sanatate, sub conditia respectarii dispozitiilor prevazute la art.147 pct. 5 din Legea nr.95/2006 (prin act notarial de consimtamant pentru prelevare sau inscrierea in Registrul national al donatorilor de organe, tesuturi si celule), iar accesul la aceasta informatie a personalului medical va fi stabilit prin Normele metodologice date in aplicarea Legii", se arata in comunicatul ministerului.

  • Cum va functiona sistemul: Asiguratii trebuie sa aiba carduri de sanatate, iar medicii carduri medicale

Asiguratii vor plati numai contravaloarea emiterii cardului, care este estimata la suma de 2 euro. Persoanele asigurate vor avea obligatia prezentarii cardului national de asigurari sociale de sanatate in scopul acordarii serviciilor medicale de catre furnizorii aflati in contract cu casele de asigurari de sanatate. Neprezentarea cardului conduce la acordarea acestor servicii contra-cost, cu exceptia urgentelor medico-chirurgicale si a bolilor cu potential endemo - epidemic.

De asemenea si medicii din sistem vor primi carduri medicale profesionale. Cardul profesional al medicului va fi utilizat de catre acesta, in acelasi timp cu cel al pacientului, pentru ca acesta din urma sa poata beneficia de servicii medicale. Toti medicii din sistem vor primi un astfel de card, acesta va fi un fel de card de control, va fi cheia de acces in sistemul informatizat.

  • "EXEMPLU- un pacient are nevoie de o reteta de la medicul de familie. Acesta va merge cu cardul medical la medicul de familie, care la randul sau va introduce in sistem si cardul sau pentru a putea accesa informatiile si a elibera reteta. Nu se va putea efectua niciun serviciu medical daca nu exista cele doua carduri in acelasi timp introduse in sistem".

Conform noului act normativ, furnizorii de servicii medicale, medicamente si dispozitive medicale aflati in relatii contractuale cu casele de asigurari de sanatate vor avea obligatia de a acorda asistenta medicala titularilor de card national de asigurari sociale de sanatate, care prezinta acest document la data acordarii respectivelor servicii, in conditiile prevazute de contractul-cadru si de normele metodologice de aplicare a acestuia.

Ce se urmareste prin introducerea cardului national de sanatate

Autoritatile sustin ca introducerea cardului national de sanatate va imbunatatii mecanismul de control al costurilor din sistemul de asigurari sociale de sanatate, prin:
  • introducerea unui mecanism suplimentar de control pentru evidentele, raportarile si decontarile serviciilor medicale;
  • asigurarea accesului rapid al furnizorilor de servicii medicale la un minim de date medicale necesare deciziei medicale, in special in caz de urgente medicale;
  • valorificarea tehnologiilor actuale privind accesul si schimbul de date in conditii de deplina siguranta si protectie a datelor cu caracter personal conform legislatiei in vigoare si recomandarilor Uniunii Europene.

Cardurile vor fi produse de Imprimeria Nationala. Doua licitatii de peste 41 de milioane de euro au fost demarate deja

Datele Ministerului Sanatatii mai arata ca producerea cardului national de sanatate se realizeaza de catre Imprimeria Nationala, iar personalizarea documentului de catre Centrul National Unic de Personalizare a Pasapoartelor Electronice din cadrul Directiei Generale de Pasapoarte, structura componenta a Ministerului Administratiei si Internelor.

De altfel, Imprimeria Nationala a demarat din luna octombrie si pana in prezent doua licitatii pentru achizitia de cipuri si policarbonat pentru producerea cardurilor nationale de sanatate, contracte in care se estimeaza ca se vor cheltui fonduri publice de peste 41 milioane euro, conform anunturilor din Sistemul electronic de achizitii publice (SEAP). Juristul Bogdan Manolea avertiza luna trecuta pe blogul personal, ca desi sunt inca dezbateri legislative pe tema cardului national de sanatate, autoritatile au lansat o licitatie de achizitie de cipuri (contract estimat la circa 35 milioane euro), pentru care s-a depus deja si o contestatie.

Contactati de HotNews.ro, oficialii Imprimeriei Nationale au precizat ca au demarat licitatile deoarece exista legislatia necesara introducerii cardului.

"Graficul de implementare a cardului national de sanatate este prevazut intr-un memorandum guvernamental, initiat de Ministerul Sanatatii si aprobat de Guvernul Romaniei. Licitatiile au fost organizate pentru respectarea acestui calendar. In viitorul apropiat se va demara si licitatia pentru echipamentele IT&C si software. Cardurile se vor produce din ianuarie 2011 si se vor expedia treptat in teritoriu, astfel incat sa poata fi utilizate din momentul in care infrastructura este instalata, respectiv din semestrul II al anului 2011", a declarat pentru HotNews.ro Corina Ozon, seful departamentului de comunicare in cadrul Imprimeriei Nationale.

Ministerul Sanatatii a mai anuntat joi ca data de intrare in vigoare a cardului se va stabili prin Hotarare de Guvern.


Citeste mai multe despre   
























Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU Bill Nichols, critic de film si pionier al studiului de film documentar: In timpul facultatii inca nu stiam ca voi deveni. Eu nu eram interesat sa fac bani, ci cautam implinirea. Si a durat o vreme sa imi dau seama.

Bill Nichols, critic de film american, profesor emerit si un pionier al studiului de film documentar contemporan a discutat in cadrul unui interviu despre visele si aspiratiile din tinerete, tehnicile din filmele documentare si influenta tehnologiei in industria cinematografica.
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Bill Nichols

2508 vizualizari

  • +2 (4 voturi)    
    inca o gaura neagra... (Joi, 23 decembrie 2010, 18:48)

    body [anonim]

    este mult mai ieftin (de ordinul sutelor de mii de euro) sa realizezi o baza de date eficienta intr-un sistem informatic deja prezent, decat sa vii sa implementezi un nou sistem (cu hardware-ul si software-ul aferent)...asta o stie si un copil de gimnaziu...dar ministri nostri cu interese sfideaza calculele elementare, arunca cnp-ul la gunoi sau il folosesc ca sa ne oblige pe noi sa cumparam un card de 2 euro/capita, iar ministerul sanatatii sa achizitioneze un ditamai sistemul informatic , ajungandu-se la plati catre firme clientelare de ordinul zecilor de milioane de euro....prietenii stiu de ce, iar curtea de conturi e plina de prieteni
    • -2 (4 voturi)    
      Bine ca esti tu destept... (Joi, 23 decembrie 2010, 19:10)

      Cetateanu Turmentat [anonim] i-a raspuns lui body

      Vorbim sa ne aflam in treaba...fara cerinte clare de unde stii tu ca e mult mai ieftin? Banuiesti? Ai un glob de cristal acasa?
      Nu stiu daca se fura sau nu, dar si asa sa aruncam toata ziua cu noroi si nimic nu e bun,se fura, nu merge. Trebuie sa avem ceva pe care sa ne bazam ca e usor a arunca cu vorbe goale...cand vrei doar sa te auzi, sau sa te citesti.
    • -2 (2 voturi)    
      Bine ca esti tu destept... (Joi, 23 decembrie 2010, 19:11)

      Cetateanu Turmentat [anonim] i-a raspuns lui body

      Vorbim sa ne aflam in treaba...fara cerinte clare de unde stii tu ca e mult mai ieftin? Banuiesti? Ai un glob de cristal acasa?
      Nu stiu daca se fura sau nu, dar si asa sa aruncam toata ziua cu noroi si nimic nu e bun,se fura, nu merge. Trebuie sa avem ceva pe care sa ne bazam ca e usor a arunca cu vorbe goale...cand vrei doar sa te auzi, sau sa te citesti.
      • +3 (3 voturi)    
        Globul de cristal (Joi, 23 decembrie 2010, 21:15)

        Frobenius [anonim] i-a raspuns lui Cetateanu Turmentat

        Eu am un glob de cristal. M-am uitat si am vazut ca te vei duce degeaba cu noul card daca nu vei avea si adeverinta de la angajator.
        Te-ai intrebat vreodata de ce ti se mai cere acea adeverinta daca tot exista "sisteme informatice" in... sistem? Eu cred ca da. Si ca ti-ai raspuns ca este necesara in lipsa alimentarii cu energie electrica, fenomen mult prea raspindit prin sate si orase.
        Sarbatori ne-turmentate!
        (turmentarea se va trece si ea pe card)
  • +2 (4 voturi)    
    Un sistem marca SIVECO (Joi, 23 decembrie 2010, 18:58)

    Gogu [anonim]

    Sa ne traiasca sistemul spagar de stors bani de la fraierii ce cotizeaza taxe!
  • +1 (5 voturi)    
    cu viteza melcului, inainte! (Joi, 23 decembrie 2010, 19:03)

    pehash [utilizator]

    macar se misca ceva. carduri de sanatate si coplata ca sa mai scapam de parazitii din sistem (care sunt cateva milioane), acum au trecut si spitalele in administarea primariilor, deci sub controlul comunitatilor locale.
    ca sa se vada rezultatele, ar mai fi cateva lucruri de facut. cel mai important acum este sa interzica legatura medici <> companii farmaceutice (ca sa nu-ti mai recomande cel mai scump medicament de pe piata) si sa
    • +1 (5 voturi)    
      privatizare (Joi, 23 decembrie 2010, 21:14)

      emilper [utilizator] i-a raspuns lui pehash

      ... privatizare 100% a sistemului de sanatate ... deja spaga e mai scumpa decat taxele din policlinicile private
      • +1 (1 vot)    
        nu sunt de acord (Joi, 23 decembrie 2010, 23:36)

        pehash [utilizator] i-a raspuns lui emilper

        sunt anumite servicii medicale care nu vor fi niciodata profitabile. in plus, privatizarea 100% ar insemna sa mai introducem un intermediar pe fir.. firmele private de asigurari de sanatate. oricum nu ne ajung bani.. sa mai lasam si la asiguratorii privati un profit de 10-15%?
        • +1 (1 vot)    
          e mai bine acum (Vineri, 24 decembrie 2010, 12:30)

          emilper [utilizator] i-a raspuns lui pehash

          ... cand Casele de asigurari de sanatate au acelasi numar de angajati ca si spitalele de stat si consuma doar pentru cheltuieli administrative mai mult de jumatate din bugetul sanatatii ?
  • 0 (2 voturi)    
    nu se va putea efectua (Joi, 23 decembrie 2010, 21:13)

    emilper [utilizator]

    "nu se va putea efectua niciun serviciu medical daca nu exista cele doua carduri in acelasi timp introduse in sistem"

    deci oamenii de la smurd vor scotoci intai prin masinile accidentatilor sa caute carduri si vor impusca din prima pe cei ale caror carduri nu le gasesc ? ... sa nu sufere, saracii ...
  • +4 (4 voturi)    
    Asigurare cu forta (Joi, 23 decembrie 2010, 21:35)

    Martens [anonim]

    DIn cate inteleg, am libertatea sa nu accesez serviciile medicale ale statului, dar NU am libertatea sa NU ma asigur medical la stat. Statul imi ia banii cu japca direct de la angajator insa, in marinimia lui, imi spune ca pot sa NU accesez serviciile lui medicale. Ce fel de stat e acesta?
    • +3 (3 voturi)    
      Acesta e un stat care va fi dat in judecata (Joi, 23 decembrie 2010, 21:52)

      Stanca Dan [anonim] i-a raspuns lui Martens

      Statul actual e unul care va fi dat in judecata si va pierde deoarece NU poti sa ma obligi sa-ti dau din banii mei pentru sistemul de sanatate publica si sa ai nesimtirea si tupeul de a-mi spune ca nu am voie sa beneficiez de servicii medicale decat daca accept un card cu cip.
      Nu sunt de acord cu un asemenea card si acest stat NU imi poate ingradi accesul la serviciile pt care eu platesc in fiecare luna, chiar daca rareori le folosesc. Daca ei imi vor interzice accesul la serviciile medicale atunci si eu voi refuza sa mai platesc contributiile la asigurarile de sanatate.
      O sa fie interesant de unde vor mai lua ei bani pentru a-i "sifona" pe turnarea asfaltului o data la 2 ani si montarea bordurilor.
  • +2 (2 voturi)    
    De la tatuca Videanu sa traiti bine :) (Joi, 23 decembrie 2010, 22:19)

    Duta Cheke si cardul de sanatate [anonim]

    Dupa asa zisa retehnologizare IT de la CNAS de 40 de aprox milioane euro, Duta & Co se pregatesc sa dea lovitura si la cardul natinal de sanatate. Mai exact licitatia privind achizitia de chip uri de 28 mil. Vedeti personajele tenebroase care se invart la CNAS si cum vor sa devalizeze tot ce se mai poate. Licitatia la cardul de sanatate a inceput inainte de a se cunoaste proiectul !!!!
  • 0 (0 voturi)    
    si ce daca...... (Sâmbătă, 25 decembrie 2010, 18:18)

    CASSAC [anonim]

    cititi Legea 95/2006 art. 211-15 si veti intelege cum finantistii 'tariceni' au scos untu si din pensionarii care platesc deja un CAS -ei il vor si pe al 2-lea, o aberatie care daca ajunge in instanta va pagubi Statul cu inca alte milioane bune.....
  • 0 (0 voturi)    
    legea 95/2006 este fromulata intentionat ambiguu.. (Duminică, 26 decembrie 2010, 9:19)

    pensionar la patrat.... [anonim]

    este vb. ds. cei care sunt scutiti de plata CAS art 213 din legea 05/2006; legiitorul nu a 'remarcat' ca in acea lista cu cei 'scutiti' ar trebui sa mai fie inclusa o alta ctg. de cetateni si anume cei care pensionari fiind, platesc odata acest CAS .. iar daca sunt PFA mai platesc inca odata CAS. A se retine - cel de-al 2-lea CAS nu ne da nici un alt avantaj, nici zile de trait in plus, nici o aspirina in plus.
    Deci deoarece acesti cetateni sunt relativ putini la numar ei ar trebui sa fie scutiti de plata, "contra-naturii" a celui de-al 2-lea CAS. in aceasta catg. se remarca - cei care in activitatea ce o desfasoara au obligatia de a folosi un aparat cu memorie electronica fiscalizat care ofera inf. certe ds. Venitul real anual etc.
    Eu cred ca este suficient ca pensionarii PFA cu aparate de emitere de bonuri si inf. contabile sa fie buni platitori de impozit anual si nu de inca un al 2-lea CAS.
    [1-ul CAS, platit de pensionari.... - deja aici este un abuz, deoarece pensia nu rezulta dintr-o activitate ce genereaza profit ci este o suma de bani la care s-a cotizat anii buni inainte, infine, acceptam ca ACUM Statul are nevoie de sprijin si cine sa-l dea - tot pensionarii...].
    Ceva nu-i in regula..chiar este foarte in neregula !!!


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică