Print
YM
E-mail
Mai mare|Mai mic
Proiect sustinut de OMV Petrom

Cum poate o afacere sa schimbe o comunitate? Povestea Andreei Urse, antreprenorul care a castigat competitia "Fabricat in Tara lui Andrei"

de A.C.     HotNews.ro
Vineri, 6 mai 2016, 16:01 Economie

Andreea Urse
Foto: OMV Petrom
Andreea Urse este unul dintre castigatorii celei mai mari competitii de afaceri sociale din Romania, Fabricat in Tara lui Andrei, care ofera finantari, consultanta si pregatire pentru crearea de afaceri sociale ce produc valoare si ofera locuri de munca in comunitatile in care se desfasoara proiectul. Andreea, care si-a demonstrat spiritul antreprenorial inca de la varsta de 19 ani, ne povesteste despre provocarile competitiei, dar si despre sansele pe care Fabricat in Tara lui Andrei i le-a oferit.

Eco Herbal, afacerea Andreei, si-a propus sa doteze si sa amenajeze o sectie de colectare si prelucrare de plante medicinale si aromatice in comuna Ghimpati din judetul Giurgiu.


Cum v-a venit ideea Eco Herbal?


Domeniul de activitate al intreprinderii sociale Eco Herbal s-a inspirat din pasiunea mea pentru natura si din educatia pe care am primit-o acasa. Parintii mei sunt ingineri in industria alimentara si au supravegheat atent alimentatia mea. Asa am inteles ca sunt responsabila de tot ceea ce mananc, ca tot ce ajunge in organism influenteaza starea de sanatate, implicit energia, concentrarea, inspiratia etc. Atunci cand am aflat despre competitia Fabricat in Tara lui Andrei, m-am gandit ca aceasta competitie reprezinta o oportunitate prin care as putea sa transform pasiunea si cunostintele mele non-formale intr-o afacere cu impact asupra oamenilor.

Care este impactul acestei afaceri asupra comunitatii? Cum credeti ca a ajutat Eco Herbal comunitatea?

Impactul social al Eco Herbal asupra comunitatii consta in generarea de surse de venit catre gospodarii producatoare de plante medicinale si aromatice si catre grupuri de rromi colectori de plante din flora spontana. Intreprinderea noastra sociala ofera seminte sau material saditor gratuit tuturor beneficiarilor care doresc sa se implice in aceste activitati, iar la finalul ciclului de productie materia prima este achizitionata de la acesti beneficiari, asigurandu-le astfel o piata sigura de desfacere si o sursa de venit din activitatea de productie sau colectare, fara investitii.

De la infiintarea intreprinderii si pana in prezent au fost implicati peste 80 de beneficiari, atat din comunitatea Ghimpati in care activam, cat si din comunitati din Giurgiu, Teleorman, Calarasi, Vaslui, Buzau, Cluj si Mehedinti. Alti beneficiari de-ai nostri sunt 4 scoli gimnaziale din Giurgiu si Teleorman care au integrat in activitatile practice din scoala cultura sau recoltarea plantelor medicinale. Culturile obtinute in cadrul scolii sunt achizitionate de intreprinderea noastra sociala, iar banii sunt investiti in echipamente didactice. In plus, prin toate activitatile sale, intreprinderea sociala Eco Herbal urmareste dezvoltarea durabila si pentru aceasta ofera in mod gratuit training pentru cultura plantelor medicinale si aromatice fara utilizarea ingrasamintelor si pesticidelor chimice si training pentru colectarea responsabila a plantelor din flora spontana.

Credeti ca s-a schimbat comunitatea intr-un fel dupa demararea proiectului Eco Herbal?

Noi consideram ca am adus schimbari in bine in familiile beneficiarilor nostri. Acestia ne-au comunicat faptul ca banii obtinuti din activitatea de productie sau colectare a plantelor medicinale au fost investiti in educatia copiilor si in reamenajarea locuintei.

Ce inseamna acest proiect pentru dumneavoastra?


Eco Herbal inseamna o poveste sociala, coeziune la nivelul comunitatilor si o echipa mare si frumoasa de oameni care impartasesc valori comune.

Care este cea mai mare multumire pe care vi-a adus-o Eco Herbal pana acum?

Multumirea noastra este legata de multumirea beneficiarilor si a clientilor nostri. ECo Herbal ne-a oferit posibilitatea de a ne simti cu adevarat utili pentru comunitate, de a fi apreciati de catre clienti si de a primi recunoastere atat la nivel national, cat si international. Desi nu am atins inca un grad avansat de dezvoltare a intreprinderii, rezultatele noastre au fost recunoscute si premiate, ceea ce, evident, ca ne auce o satisfactie mare la nivel personal si profesional.

Ce a insemnat pentru dumneavoastra programul "Fabricat in Tara lui Andrei?"

Fabricat in Tara lui Andrei a reprezentat oportunitatea potrivita de a transforma o idee intr-o afacere sociala, de a obtine consultanta personalizata si sprijin pentru implementarea si dezvoltarea afacerii. Prin intermediul acestui program, am depasit clasicul plan de afacere si am invatat sa ne stabilim obiective SMART, am intrat in profunzimea pietei prin cercetare de marketing, am testat fezabilitatea ideii, am cunoscut cerintele pietei, iar in timpul implementarii am obtinut sprijin pentru a dezvolta parteneriate la nivel international.

Cum ati luat decizia de a participa?

Am auzit la radio un spot de promovare a competitiei, dupa care am participat la o sesiune de informare din Bucuresti. La aceasta intalnire am primit toate informatiile necesare si confirmarea ca OMV Petrom cauta idei bune de afaceri care sa dezvolte comunitatile din Romania. Avand in minte 3 idei de afaceri care mi s-au parut potrivite pentru cerintele competitiei, am inceput sa completez formularul chiar in timpul sesiunii de informare, tocmai pentru a-mi da seama daca imi este totul clar in redactarea raspunsurilor din formularul de inscriere.

Care au fost pasii pe care i-ati urmat?

Dupa ce au fost publicate rezultatele primei etape, cei 20 de semifinalisti au fost invitati la primul workshop pentru transpunerea ideii de afacere intr-un studiu de prefezabilitate. Dupa ce am predat echipei OMV Petrom si consultantilor din echipa NESsT acest studiu, ne-am reunit la o alta serie de workshopuri pentru prima parte a planului de afacere, inclusiv studiul de piata. In aceasta etapa, am primit un grant din partea organizatorului pentru implementarea unei cercetari de piata cu ajutorul careia am intrat in contact direct cu piata tinta, am cunoscut nevoile acesteia si preturile pe care este dispusa sa le plateasca pentru bunurile pe care noi le programam a fi produse. Ulterior, am adunat toate datele din teren intr-un raport de cercetare a pietei, adica baza noastra de date de clienti si am finalizat planul de afacere.

Ultima si cea mai emotionanta etapa a fost prezentarea planului de afacere in fata juriului Fabricat in Tara lui Andrei. In aceeasi zi, juriul a deliberat cei 10 castigatori. Astfel, dupa aproximativ 9 luni de pregatire si planificare a afacerii, am inceput implementarea acestuia si iata-ne activi in domeniul economiei sociale.

Cum v-a ajutat OMV Petrom sa transformati planul de afaceri intr-o realitate?


OMV Petrom a reunit o echipa de profesionisti si consultanti in economie sociala care ne-au oferit training gratuit in planificarea afacerii, ne-a oferit grant pentru cercetarea pietei si a feabilitatii ideii de afacere si nu in ultimul rand, ne-a oferit spijinul financiar necesar pentru a implementa planul in afacerea sociala care activeaza astazi.

Cum ati inceput si ce provocari ati avut pe parcurs?


Primii pasi au fost dedicati comunitatii si anume, promovarea initiativei noastre in comunitate si atragerea de beneficiari, adica gospodarii producatoare si grupuri de rromi care sa produca si sa colecteze plante medicinale si aromatice. In aceasta etapa ne-am confruntat cu prima provocare. La acel moment, echipa Eco Herbal era compusa din mine si sotul meu, Lucian. Adica, 2 tineri din Bucuresti care vin intr-o comunitate rurala sa ii convinga pe oameni sa cultive sau sa recolteze plante medicinale si sa le promita ca le va achizitiona recoltele. Am mers la bisericile din sat, la Primarie, la APIA, la magazine satesti si farmacii, unde le vorbeam stakeholderilor rurali despre proiectul nostru si le ceream spijinul pentru a recomanda initiativa noastra catre membrii comunitatii. Tot ce am gasit au fost oameni reticenti, neincrezatori ca cineva le va cumpara recoltele.

Cu un an inaintea noastra, alti 2 tineri din Zimnicea, in aceeasi comunitate rurala, Ghimpati i-a convins pe oameni sa produca tutun, insa acestia nu s-au mai intors sa cumpere recoltele. Podurile caselor localnilcilor din Ghimpati era plin de tutun care astepta sa fie achizitionat. Povestea prea similara pentru ei, o alta initiativa care nu ar fi urmarit decat sa ii pacaleasca. In cele din urma, am reusit sa convingem 6 gospodarii rurale sa colaboreze cu noi in primul an de activitate si astfel sa ne indeplinim obiectivele de impact social stabilite in planul de afacere.

A doua provocare a fost legata de spatiul de lucru. Fiind o activitate incadrata in ramura industriei alimentare, este nevoie de un spatiu compartimentat si dotat dupa anumite norme impuse de legislatie. In timpul etapelor de planificare a afacerii am identificat un spatiu pretabil, insa pana la implementarea planului, oferta nu a mai fost disponibila si astfel am fost nevoiti sa schimbam planul de investitie. Acum, dupa aproximativ 3 ani de la planificarea ideii de afacere in cadrul competitiei Fabricat in Tara lui Andrei, mediul extern afacerii ne-a demonstrat ca am avut inspiratie buna si am luat deciziile potrivite pentru situatiile cu care ne-am confruntat.

Cum va imaginati ca va arata Eco Herbal si comunitatea din Ghimpati pe viitor?

Planul nostru este sa dezvoltam afacerea sociala Eco Herbal pana la fabricarea produselor finite din plante medicinale si aromatice si vanzarea acestora atat in piata din Romania, cat si din Europa. Evident ca, direct proportional cu etapele de dezvoltare a afacerii, urmarim si crearea de locuri de munca si cresterea numarului de beneficiari care pot obtine venituri din activitatea de productie si colectare a plantelor medicinale si aromatice.

Ne puteti spune, pe scurt, parerea dumneavoastra despre programul "Fabricat in Tara lui Andrei?" Ce sfaturi le-ati da viitorilor participanti?

Fabricat in Tara lui Andrei este un mediu propice pentru analiza in detaliu a unei idei de afacere sociala si testarea fezabilitatii acesteia. Totodata, reprezinta o sansa pentru dezvoltare organizationala si profesionala, prin integrarea intr-o ramura a economiei in care profitul nu se masoara doar in bani, ci si in binele pe care il faci celor din jur. Sfatul meu pentru viitorii participanti este de a trata o idee de afacere sociala cu multa responsabilitate, de a-si asuma toate obiectivele sociale propuse. Odata ce initiativa a ajuns in comunitate, orice promisiune facuta acesteia trebuie indeplinita.

In luna mai vor fi selectati urmatorii castigatori ai competitiei Fabricat in Tara lui Andrei










46 vizualizari





ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version