Irina Socol, una dintre cele mai importante femei din clubul select al oamenilor de afaceri de succes din Romania a dezvaluit intr-un interviu acordat lui Razvan Serbu cateva dintre „secretele” conducerii unei companii de IT in plina expansiune, cum este SIVECO Romania.

Irina este o persoana hotarata. „Ne-am fixat obiectivele strategice pentru urmatoarea perioada. Vrem sa devenim un lider regional. Astazi suntem in masura sa ne sustinem demersurile externe.” Specialistii SIVECO sunt sufletul afacerii pe care o conduce. „Acum, SIVECO Romania are specialisti ce intrunesc sau chiar depasesc calitatile oricarui profesionist de business si IT la nivel international. Avem solutii soft in domenii care conteaza pentru beneficiarii de azi: eBusiness, eLearning, eHealth.”

Asadar, “iesirea in spatiul international” este consecinta naturala a cresterii afacerii si a trecerii companiei intr-o noua etapa de dezvoltare. Este o „iesire din matca”, spre alte orizonturi, care confirma faptul ca exista resurse si disponibilitate pentru deschiderea de noi „fronturi de actiune”.

Increderea in viitor este mare, intrucat SIVECO Romania are resursele si know-how-ul pentru a deveni un jucator - cheie pe piata internationala de IT. Bunele practici pe care le detine in dezvoltarea, implementarea si integrarea de soft in proiecte deosebit de complexe ii incurajeaza pe cei din managementul companiei pentru a propune aceste solutii si pe piete externe. Tendintele internationale de a se asigura accesul nediscriminatoriu al oamenilor la solutii de eLearning, eHealth, eAgriculture sau eBusiness este o motivatie suficient de puternica pentru ca SIVECO Romania sa se implice in solutii de eInclusion la nivel international.

Cresterea cifrei de afaceri a companiei va continua si in urmatoarea perioada, tinta pentru anul acesta fiind cu 20% mai mare decat anul trecut. „Cresterea companiei se va fundamenta si in viitor pe incorporarea de expertiza si rafinarea capabilitatilor existente, astfel incat rezultatul sa se concretizeze intr-un maxim de valoare adusa mediului de business international.”

Cel mai important lucru pe care Irina l-a invatat de cand conduce SIVECO este evident de natura profesonala „principalul castig il reprezinta, pentru mine in transformarea oricarei reusite (dar si a unui insucces de moment) intr-o viitoare oportunitate. Ca manager, am invatat sa abordez fiecare proiect (sub aspectul performantelor dar si al implicarii in realizarea lor) din perspectiva unei echipe care include si specialistii nostri si colaboratorii si partenerii si beneficiarii.

Totodata, am invatat ca la oameni conteaza atat expertiza tehnica cat si calitatea lor umana. Echipa se bazeaza pe valoarea adevaratelor caractere, si aici ma refer la cultivarea specialistilor cu verticalitate si integratitate profesionala, care pot face dintr-un grup de oameni o echipa capabila sa construiasca proiecte de succes. Pentru ca eu cred foarte mult in puterea echipei.”

Referitor la viitorul IT-ului romanesc Irina Socol are incredere in estimarile analistilor, deci, ea considera ca „piata romaneasca de IT va atinge 1,37 miliarde euro in 2008, in conditiile unei competitii ce se va intensifica, reprezentand un factor marcant al acestui an. Atat companiile nationale cat si cele internationale si multinationale se vor lupta pentru a-si creste cota de piata, concentrandu-si eforturile in directia atragerii de investitii dar si a fondurilor structurale destinate sectorului IT. In continuare va domina componenta de hardware. Pentru piata locala de software sunt de parere ca specialisti au dreptate in estimarile lor, acestea prognozeaza o crestere de aproximativ 11% in 2008. Din perspectiva recentei integrari in UE, piata romaneasca prezinta o atractivitate crescuta pentru companiile de software din Europa, dar si din restul lumii. Reprezentativ pentru sectorul de software din Romania este dinamica accelerata. Observ cresteri semnificative in ultimii ani in ceea ce priveste veniturile, productia si valoarea adaugata.”

SIVECO Romania este una dintre cele mai importante companii de pe piata de solutii de eLearning. Dezvoltarea acestui domeniu ii priveste extrem de mult pe specialistii si managerii firmei. Irina imi marturiseste ca „suntem in permanenta conectati cu tot ceea ce inseamna inovatie, tehnologie, tendinte in sfera virtuala, intrucat solutiile noastre de eLearning se adreseaza unui piete cu implicatii deosebite - cea educationala. Strategiile europene eEurope 2005 si i2010, dar si elevii si profesorii din intreaga lume ne obliga sa fim orientati in aceasta directie.”

Cu solutiile de eLearning rolul profesorului se schimba. El devine un mediator al cunoasterii si al transferului de informatie catre elevi. eLearning-ul asigura tranzitia de la procesul de predare clasic la un mod inovativ de a transmite informatia. Accentul nu se pune pe tehnologie ci pe armonizarea componentei IT cu cea didactica. „Cu lectiile AeL, elevii au posibilitatea de a invata inteligent cu ajutorul experimentelor, simularilor, animatiilor, aplicatiilor si exercitiilor practice. Fiecare lectie electronica ajutandu-l pe elev sa caute, sa cerceteze, sa gaseasca solutii si sa-si dezvolte propriile cunostinte” este de parere Irina.

Competitia este foarte necesara din ratiuni foarte pragmatice. Respectarea legilor unei concurente libere si loiale conduce la perfectionarea solutiilor existente pe piata si la cresterea gradului de satisfactie al beneficiarilor. Prezenta jucatorilor puternici este benefica pietei, ridicand „stacheta” si contribuind la crearea unei oferte de calitate crescuta si mult mai orientata catre cerere.

Referitor la aceasta competitite Irina imi zice ca „a fost si ramane «motorul» dezvoltarii si cele mai bune rezultate le avem cand concuram cu parteneri de valoare. Desigur, ma refer la o competitie care respecta regulile de business si in care competitorii se respecta unii pe altii. De altfel, industria romaneasca de IT s-a dezvoltat absolut remarcabil, tocmai datorita competitiei dintre specialisti talentati, ambitiosi, dornici de a dovedi ce pot. Fiind o industrie eminamente privata, chiar de la inceput, respectiv din anii ‚90, companiile IT s-au dezvoltat sub semnul unei presiuni «tonice si sanatoase» impuse competitia puternica.”

Irina Socol a vorbit si despre inceputuri "Prima decizie care a trebuit luata a fost: ramanem doar un laborator de testare sau dezvoltam si noi soft? Am decis sa facem dezvoltare si acesta a fost primul nostru pas important, pe care l-am facut in 1993. Ulterior, ne-am pus problema daca sa avem si alte produse de soft care sa poarte dreptul nostru de proprietate intelectuala. Asa am decis sa dezvoltam ERP-ul nostru, SIVECO Applications. In anul 2000, a trebuit sa decidem daca sa ne lansam sau nu in programe de mare anvergura, fiindca pentru aceasta aveam nevoie de o investitie foarte importanta, si in consecinta, intr-adevar, 2000-2001 au fost, practic, doi ani de investitii puternice.

O decizie complexa a fost atunci cand am decis sa atragem un fond de investitii la noi in firma. Implicarea in dezvoltarea de proiecte nationale de integrare soft de mare complexitate, redefinirea ca societate pe actiuni, atragerea unei investitii de referinta (intr-un moment de special pentru noi) din partea gigantului Intel Capital - toate reprezinta elemente esentiale in dezvoltarea companiei SIVECO Romania.”

Fiecare an a contribuit atat la evolutia companiei, iar ritmul de dezvoltare a fost tot mai dinamic de la an la an. Acum, compania se afla in fata unui nou prag „a venit momentul cheie in care incepem sa ne construim o prezenta tot mai vizibila pe plan international, ceea ce inseamna implementarea unei strategii, asumarea unor provocari noi si directionarea eforturilor catre ceea ce ne propunem sa devenim - un lider regional in integrarea de software” mai spune Irina Socol.

La intrebarea celebra: cum a facut SIVECO primul milion Irina Socol imi raspunde extrem de degajat „in 1992, anul infiintarii firmei, cifra noastra de afaceri a fost de 3000 de dolari. Pana in 1997, am lucrat exclusiv in proiecte externe - deci cred ca ar fi corect sa spun ca primele milioane de dolari le-am obtinut din export de know-how. In acest moment, contributia veniturilor de pe piata locala si internationala la cifra noastra de afaceri este aproximativ egala. De la bun inceput, activitatea companiei a fost in exclusivitate orientata pe soft. Fiecare RON sau Euro inglobeaza foarte mult efort - dar noi stim ca numai eforturile exceptionale pot produce performanta. «Work smart and hard» este deviza care a facut posibila evolutia companiei noastre. Pentru ca, repet, succesul nostru porneste dintr-o viziune ambitioasa dar se bazeaza pe asumarea unor eforturi uriase.” (P)

Mai multe informatii din domeniul IT pe

http://razvanserbu.wordpress.com