Se vorbeste mult, din ce in ce mai mult, despre CSR, Corporate Social Responsibility. Cateodata sunt intrebat despre CSR sau chiar solicitat sa prezint punctul meu de vedere despre CSR, cum s-a intamplat recent la Raiffeisen International Group Meeting din Viena.

Steven van Groningen, presedintele Confederației Patronale Concordia Foto: Raiffeisen Bank

Ce inseamna CSR? La ce ne referim cand vorbim despre raspunderea sociala a companiilor? In viziunea mea lucrurile sunt relativ simple. Mai intai trebuie lamurit ca nu vorbim despre marketing. Prea des mi se intampla, cand incerc sa conving un coleg CEO sa participe la o anumita actiune de CSR, sa fiu intrebat de expunere pentru brand. Bineinteles, daca cineva face un lucru bun, nu trebuie neaparat sa ramana secret, dar asta nu este acelasi lucru cu o tranzactie comerciala in care o companie asteapta publicitate in schimbul unei sume de bani.

Din punctul meu de vedere, un comportament responsabil inseamna, in primul rand, sa facem activitatea noastra de baza, banking-ul, intr-un mod responsabil. Nu poate fi vorba despre ce aud din cand in cand: “to give back to society”. Nu cred in asta, parca am luat ceva de la societate si dam o parte inapoi. Nu. O banca, firma, companie care actioneaza responsabil nu ia prea mult si da o parte inapoi, sau polueaza si apoi da o suma de bani in scopuri ecologice. Exemplele pot continua. Un comportament responsabil inseamna un comportament corect fata de toti, fie ei parteneri, clienti, angajati, furnizori sau autoritati.

Ce mai inseamna un comportamant responsabil? Responsabil este si sa intelegem nevoile comunitatii din care facem parte si sa ne intrebam daca putem sa imbunatatim ceva. Intrebarea nu este daca suntem obligati, intrebarea este daca avem puterea sa facem ceva. Daca o companie, firma, banca sau persoana are posibilitatea sa schimbe ceva in bine intr-o comunitate, un comportament responsabil inseamna sa si faca asa ceva. Este usor sa spunem “nu este rolul nostru”, intotdeauna exista “altcineva” care ar trebui sa faca ceva: statul, biserica, primarul, politia etc.

Un alt argument des intalnit este ca problemele sunt atat de mari incat ceea ce facem ca firma/companie/individ nu are niciun impact. Nici acesta nu este un comportament responsabil.

Citeste articolul integral aici.