"Un scurt diagnostic al felului in care functioneaza piata electricitatii din Romania arata ca aceasta sufera in continuare deficiente profunde. Astfel, peste 75% din comertul cu electricitate are loc in afara bursei nationale specializate (OPCOM), prin intermediul asa-numitelor contracte bilaterale, negociate sau reglementate", se arata intr-un nou raport al Societatii Academice Romane (SAR). In sectorul gazelor naturale, distorsiunile din piata sunt chiar mai grave decat in sectorul energiei electrice, mai arata SAR. Analiza a fost realizata in contextul in care Comisia Europeana tocmai a lansat o noua procedura de infringement impotriva Romaniei, de data aceasta pentru necomunicarea la timp a modificarilor legislative luate pentru traspunerea celui de-al Treilea Pachet Energetic.

  • In domeniul energiei electrice, desi exista o piata centralizata a contractelor bilaterale, aceasta este profund neexplorata, numai 8% din comertul en-gros cu electricitate avand loc in acest cadru reglementat. In absenta transparentei in tranzactionare, parte din aceste contracte bilaterele nu respecta o logica a pietei, ci una politica, se arata in raportul SAR. Potrivit acestuia, este vorba despre deja celebrele “contracte cu baietii destepti”, in care traderi sau consumatori industriali beneficiaza de energie ieftina de la producatorii de stat.

"Chiar si asa, mutarea contractelor pe bursa nu garanteaza incetarea comportamentului pagubos al companiilor de stat. Un caz notoriu, semnalat si de Consiliul Concurentei, in raportul sau “Provocarile pietei unice si concurenta in sectoarele sensibile”, este tranzactia din decembrie 2010, incheiata pe piata bilaterale a contractelor centralizate, intre Hidroelectrica si Sidex Galati, la un pret de 138 RON/ MWh, in conditiile in care la vremea respectiva pretul pietei era de 160 RON/ MWh", precizeaza SAR.

Pe langa contractele bilaterale sub pretul pietei, in interiorul sau in afara OPCOM, sectorul energiei electrice prezinta in continuare tarife mici

in sectorul reglementat (47% din piata de retail in 2010, conform ANRE), astfel incat producatorii de electricitate se vad nevoiti sa practice subventia incrucisata, recuperandu-si pierderile pe seama consumatorilor industriali. Una din procedurile de infringement impotriva Romaniei declansate de Comisia Europeana, in iunie 2009, a vizat intocmai aceste tarife reglementate, nejustificate de autoritatile romane pe baza asa-numitei obligatii de serviciu public.

"In sectorul gazelor naturale, distorsiunile din piata sunt chiar mai grave decat in sectorul energiei electrice. In primul rand, reglementatorul stabileste in mod indirect pretul productiei de gaz domestic (aproximativ 70% din consumul intern, existand variatii de la an la an), la un nivel aproximativ de trei ori mai mic decat pretul pietei", considera SAR.

Potrivit SAR, din cauza lipsei unei definitii adecvate a consumatorului vulnerabil, principalii beneficiari nu sunt persoanele defavorizate ci marii consumatori industriali (80% din consumul intern de gaz este de tip industrial).

Raportul mai detaliaza si trei posibile scenarii de europenizare a domeniului energetic, de la schimbarea cosmetica, ce ar duce cel mai probabil la noi etape in procedura de infringement, la cea radicala.

  • Scenariul 1: “Sa revizuim, dar sa nu schimbam nimic”

"Indiciile pe care le-am primit pana acum din informatiile publicate pe site-ul Ministerului Economiei cu privire la proiectele de modificarii a Legii Gazelor, respectiv a Legii Energiei Electrice, nu ne conving ca directivele cuprinse in cel de-al Treilea Pachet vor fi transpuse in mod corect. Spre exemplu, asa cum arata un Policy Brief publicat recent de Expert Forum, conform modificarilor propuse de guvern ANRE-ului i se va oferi independenta, in schimb acesta nu va fi responsabilizat printr-un sistem adecvat de “checks and balances”", se precizeaza in raport.

Acesta mai arata ca propunerile merg pe varianta minimala de “unbundling”, nefacandu-se transferul de proprietate intre companiile de stat active in productie, si operatorii de transmisie, Ministerul Economiei exercitand control asupra tuturor. In domeniul gazului natural, nu este de asemenea clar in ce fel se va face separarea stocarii de productie. O serie de alte ambiguitati domina ambele texte de lege, astfel incat, concluzioneaza Expert Forum, in varianta actuala a propunerilor nu se poate vorbi nici pe departe de o transpunere adecvata.

"Reprezentanta Permanenta a Romaniei pe langa Uniunea Europeana ne-a informat ca deocamdata procedura de infringement este strict una pentru necomunicare, nu una de fond, subliniind totodata ca guvernul se afla inca la stadiul in care discuta neoficial cu Comisia continutul modificarilor legislative", sustine SAR.

  • Scenariul 2: “Sa schimbam pe ici, pe colo”

"Vrand nevrand guvernul va trebui sa acorde mai multa independenta reglementatorului, operatorii de transmisie vor colabora in dezvoltarea codurilor tehnice si comerciale comune si vor deveni mai transparenti in privinta capacitatii de alocare si in privinta furnizarii de date catre terti (producatori sau furnizori) pentru a oferi acestora acces nediscriminatoriu la retea", se arata in raport.

Atat in sectorul de gaz, cat si in cel de electricitate un scenariu de reforma incrementala ar insemna continuarea deschiderii pietei (care deschidere stagneaza de cativa ani in jurul Convergenta pretului gazului domestic cu cel al gazului a 53% din piata pentru electricitate, si importat ar insemna si ca guvernul ar putea foarte bine de 56% pentru gaz), insa fara obligarea sa permita exportul de gaze - in conditiile cresterii capacitatii consumatorilor sa renunte la statutul de de stocare si diversificarii supply-ului, Romania ar putea deveni “captivi”.

  • Scenariul 3: “Sa schimbam in punctele esentiale”

In sectorul gazului, cateva astfel de masuri ar fi: renuntarea la cosul de gaz, coroborata insa cu o definitie foarte stricta pentru “consumator vulnerabil”, astfel incat majoritatea gospodariilor si toti agentii economici sa nu se califice pentru niciun fel de ajutor social; convergenta totala a preturilor in

mai putin de un an si crearea unui fel de OPCOM pentru gaz. In sectorul energiei electrice, schimbari esentiale ar fi privatizari masive in productie, inclusiv de pachete majoritare, si deschidere fortata a pietei. Masuri intermediare de protejare a consumatorilor industriali mici nu vor exista intr-un astfel de scenariu al masurilor radicale.

  • Vezi in documentul atasat detalii despre modul in care functioneaza piata energiei in Romania.