Ministerul Economiei a postat pe site-ul sau o noua forma a proiectului de lege a energiei electrice, un act normativ care ar trebui sa transpuna in legislatia nationala directiva europeana 72/2009 privind organizarea pietei energiei. Este pentru a treia oara cand este supus dezbaterii publice acest proiect. De data aceasta, proiectul prevede ca presedintele si vicepresedintele Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRE) sunt numiti de seful statului la propunerea premierului. Formele mai vechi ale proiectelor prevedeau ca numirile sa se faca de catre primul-ministru. Proiectul mai prevede ca tarifele reglementate pentru clientii noncasnici sa fie eliminate treptat pana la 31 decembrie 2015.

  • "Calendarul de eliminare treptata a preturilor reglementate pentru clientii finali, cu aplicabilitate in perioada 2012-2015, se va stabili tinand sema de posibilele efecte negative ale eliminarii preturilor reglementate astfel incat acestea sa fie cat mai putin resimtite de clienti", prevede noul proiect.

Popunerea mai arata ca ANRE se organizeaza si functioneaza ca autoritate administrativa autonoma, cu personalitate juridica si patrimoniu propriu si prezinta rapoarte anuale privind indeplinirea atributiilor si competentelor stabilite de lege Parlamentului, Guvernului si Presedintelui Romaniei, Agentiei de Cooperare a Reglementatorilor in Domeniul Energiei - ACER si Comisiei Europene, De asemenea, finantarea cheltuielilor curente si de capital se asigura integral din venituri proprii, iar bugetul se stabileste anual si se avizeaza de Comisia pentru buget, finante si banci din Camera Deputatilor a Parlamentului Romaniei.

Proiectul mai prevede ca salarizarea personalului ANRE sa se realizeze similar personalului din Consiliul Concurentei, conform prevederilor Legii cadru privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice.

Prin noua forma se incearca si definirea consumatorului vulnerabil: clientul final apartinand unei categorii de clienti casnici care, din motive de varsta, sanatate sau mijloace financiare precare, beneficiaza de masuri de protectie sociala sau de interdictii de deconectare stabilite prin lege.

  • Anul trecut, autoritatile romane au primit critici destul de dure din partea Comisiei Europene din cauza modului in care au fost elaborate proiectele privind transpunerea legislatiei comunitare.

De altfel, a fost demarata la sfarsitul lunii septembrie chiar si o procedura de infringement.

Intial, Romania trebuia sa transpuna in legislatia nationala directivele europene privind piata unica de energie electrica (directiva europeana 72/2009) si gaz (directiva europeana 73/2009) pana pe 3 martie 2011. Directivele fac parte din Al 3-lea pachet de propuneri legislative al Comisiei Europene privind liberalizarea pietei de energie. Potrivit Ministerului Economiei, propunerile legislative au fost transmise spre evaluare Comisiei Europene in data de 9 septembrie, dupa ce acestea au fost puse in dezbatere publica pe site-urile Ministerului Economiei si Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei de doua ori. Initial, Ministerul Economiei a supus dezbaterii publice cele doua proiecte de acte normative in martie. O a doua varianta a fost pusa in dezbatere publica la inceputul lui septembrie.

  • Romania nu se afla la prima procedura de infringement pe liberalizarea pietei. Acum se afla chiar in pragul unui proces la Curtea Europeana de Justitie din cauza nerespectarii cerintelor din al 2-lea pachet legislativ privind piata energiei. In aprilie, Comisia Europeana a transmis Romaniei avize motivate in doua cauze deschise impotriva tarii noastre considerand ca sistemul de preturi reglementate aplicat pe piata energiei electrice, respectiv a gazelor naturale din Romania nu respecta cerintele corespunzatoare din legislatia UE.

Cele mai importante comentarii legate de modul in care au fost elaborate proiectele de legi

  • Proiectele de transpunere a legislatiei europene incalca acordul cu FMI
  • Nu exista criterii de desemnare a presedintelui si vicepresedintelui ANRE
  • Presedintele ANRE isi atribuie puteri prea mari
  • Obligatiile de servicii publice nu sunt bine definite
  • Nu a fost definit consumatorul vulnerabil

In variantele mai vechi se prevedea ca desemnarea presedintelui si vicepresedintelui ANRE sa fie facuta de prim-ministrul Romaniei.

Tot in varianta mai veche, in privinta clientului vulnerabil definitia era: "client final apartinand unei categorii de clienti casnici precum si clientul final care furnizeaza servicii sociale esentiale, cum ar fi asistenta medicala sau ingrijirea copiilor, activitati educative si alte servicii sociale si servicii indispensabile pentru functionarea statului, stabiliti prin Hotarare a Guvernului".

Critici asemanatoare cu cele ale Comisiei se regasesc si intr-un raport al Expert Forum (EFOR), un think tank infiintat de experti ai Societatii Academice din Romania (SAR). Iata ce spune Expert Forum.