"In momentul de fata luam in calcul diferite scenarii pentru a gasi cea mai buna solutie pentru furnizori si transportatori. Conceptul Nabucco, respectiv conducta care pleaca de la granita estica a Turciei catre Baumgarten in Austria, continua sa ramana optiunea preferata, deoarece reprezinta o solutie comprehensiva pentru toate partile implicate", a declarat Reinhard Mitschek, Managing Director, Nabucco Gas Pipeline International GmbH. Declaratia a fost facuta in urma mai multor stiri aparute in presa potrivit carora Nabucco ar avea de suferit din cauza noului proiect sustinut de Turcia: TANAP (Conducta Trans Anatoliana).

  • "Negocierile dintre actionarii nostri si consortiul Shah Deniz sunt in derulare, o decizie finala nefiind inca luata. Din acest motiv nu dorim sa comentam speculatiile. Proiectul Nabucco ramane cea mai solida propunere pentru cresterea diversificarii aprovizionarii, atat pentru Turcia cat si pentru tarile din Europa", mai precizeaza Reinhard Mitschek printr-un comunicat de presa.

Tot astazi, 16 februarie, a aparut in presa azera o declaratie a purtatorului de cuvant al Nabucco potrivit careia vor fi gasite cele mai bune solutii de transport. "Suntem flexibili in scopul de a gasi cea mai buna solutie pentru furnizori si transportatori", a spus purtatorul de cuvant Christian Dolezal.

  • De asemenea, ministrul turc al energiei, Taner Yildiz, a declarat astazi, 16 februarie, ca nu crede ca Nabucco si-a pierdut importanta. In opinia ministrului, proiectul TANAP va permite  Nabucco sa cumpere gaze de la granita turco-bulgara.

In ultima perioada, Turcia a dat semne ca nu mai sprijina in totalitate proiectul Nabucco, prioritatea sa fiind TANAP (Conducta Trans Anatoliana), un proiect considerat rival al Nabucco, a anuntat purtatorul de cuvant al Ministerului Energiei din Turcia, potrivit europeonline-magazine. "TANAP va fi mult mai ieftin si mai usor de realizat decat Nabucco", a spus purtatorul de cuvant. Proiectul TANAP a luat nastere dupa un incheierea unui parteneriat intre Azerbaidjan si Turcia care presupune construirea unei conducte alternative la Nabucco pe sectorul turcesc.

Potrivit oficialului turc, Nabucco, proiect sustinut de UE, presupune costuri mult mai ridicate decat TANAP. "TANAP va transporta numai gazul care este disponibil in Azerbaidjan, in timp ce Nabucco trebuie sa gaseasca si alte surse de gaz pentru a fi viabil", a spus reprezentantul Ministerului Energiei din Turcia.

Din cauza noului proiect,concurenta pentru gazele din Azerbaidjan s-a intensificat in ultima perioada.

TANAP nu are doar sustinerea Turciei. La scurt timp dupa incheierea acestui parteneriat, reprezentantii a doua proiecte implicate in lupta pentru gazele azere, TAP si ITGI, au afirmat ca exista un interes privind cooperarea cu TANAP. In aceste conditii este pus sub semnul intrebarii viitorul proiectului Nabucco. TANAP ar dubla, efectiv, conducta Nabucco pe teritoriul Turciei. Reprezentantii TAP si ITGI au salutat ideea realizarii TANAP, considerand ca este exact "veriga lipsa" in transportul gazului azer prin Turcia catre Europa. In plus, compania germana RWE, unul din actionarii Nabucco, lanseaza semnale precum ca ar fi "deschisa pentru orice fel de colaborare. De altfel, o eventuala cooperare intre Nabucco si TANAP ar putea aduce reduceri de costuri.

Conducta TANAP s-ar intinde din Azerbaidjan pana la granita Turciei cu Bulgaria. Capacitatea sa initiala va fi de 16 miliarde de metri cubi pe an (6 miliarde de metri pentru Turcia si 10 miliarde de metri cubi pentru restul Europei). Insa proiectul este conceput pentru a ajunge treptat la o capacitate de 30 de miliarde de metri cubi si apoi de 60 miliarde de metri cubi. Costurile pentru construirea TANAP sunt evaluate la 5 miliarde de dolari.

  • Proiectul TAP presupune transportul a 10 miliarde metri cubi de gaz caspic pe an de-a lungul unui traseu de 800 km, cu incepere de la Komotini, in apropiere de granita greco-turca, trecand prin Grecia si Albania si terminandu-se la San Foca in Italia. Partenerii TAP sunt Statoil din Norvegia, grupul elvetian EGL si grupul german E.ON Ruhrgas. Statoil este, de asemenea, partener la Shah Deniz II, alaturi de BP.
  • Proiectul ITGI presupune transportul a 10 miliarde de metri cubi de gaz pe an de la granita dintre Turcia si Grecia spre Italia. Partenerii ITGI sunt Edison (Italia), DEPA (Grecia) si Botas (Turcia).
  • Proiectul Nabucco este vazut ca fiind principala modalitate de a reduce dependenta Europei de gazele rusesti.

Nabucco ar reprezenta o noua cale de transport a gazelor naturale din Asia spre Europa, ocolind Rusia. Nabucco va conecta direct cele mai bogate regiuni ale lumii in resurse de gaze naturale - Regiunea Caspica si Orientul Mijlociu - cu pietele din Europa. Conducta va face legatura intre granita de est a Turciei si Baumgarten, Austria, unul dintre cele mai importante terminale de gaze naturale din Europa Centrala, via Bulgaria, Romania si Ungaria.

Dupa numeroase amanari, constructia ar urma sa demareze in 2013, in vederea alinierii calendarului Nabucco cu furnizorii de gaze naturale. De asemenea, primele livrari de gaze prin intermediul conductei vor fi facute in 2017. Proiectul este estimat la 7,9 miliarde de euro. Conducta va avea o capacitate estimata la peste 30 de miliarde de metri cubi de gaze pe an.

Proiectul Nabucco a facut un mic progres in iunie cand Cadrul legal pentru Gazoductul Nabucco a fost finalizat prin semnarea, in Kayseri, Turcia, a Acordurilor de Sprijin al Proiectului intre NABUCCO Gas Pipeline International GmbH si ministerele implicate din cele cinci tari de tranzit (Austria, Bulgaria, Ungaria, Romania si Turcia).