Proiectul privind constructia gazoductului Ungheni-Iasi va reprezenta una dintre temele de discutie din cadrul reuniunii de sambata a Guvernelor Romaniei si Republicii Moldova. "In ceea ce ne priveste (n.red. ministerul economiei) voi fi insotit de reprezentantii a doua companii: Transelectrica si Transgaz. Intuiti de aici si ceea ce vom discuta: gazoductul Iasi-Ungheni, linia electrica de 400 kV (Suceava-Balti) si linia electrica de 110 kV (Falciu - Gotesti)", a declarat ministrul economiei, Lucian Bode, intr-un interviu acordat HotNews.ro. Acesta sustine ca nu doar Republica Moldova are interese pentru construirea gazoductului, ci si Romania. Trebuie precizat ca prin aceasta conducta vor putea fi realizate si exporturi de gaze.

Lucian BodeFoto: Hotnews

"Sunt proiecte pe care le avem in diferite stadii, unele chiar cu studiul de fezabilitate realizat intr-o proportie foarte mare", a precizat ministrul. De altfel, pentru gazoductul Iasi-Ungheni, studiul de fezabilitate chiar a fost finalizat.

Intrebat care sunt avantajele Romaniei in urma construirii acestei conducte, ministrul a raspuns ca "niciodata Romania nu va intra in proiecte care sa o defavorizeze". "Fiti convinsa ca Romania intra in proiectele mari urmarind si anumite avantaje, ceea ce este firesc", a adaugat Lucian Bode.

  • Despre proiectul privind construirea gazoductului se vorbeste de multi ani. De altfel, este prevazut chiar si in Conventia semnata in 1996 intre Guvernul Romaniei si Guvernul Federatiei Ruse si care isi inceteaza valabilitatea la data de 31 decembrie 2015. Aceasta conventie este foarte importanta in conditiile in care face referire atat la cantitatile de gaze rusesti livrate in Romania, cat si la tranzitul in tari terte. Potrivit conventiei, partea rusa era dispusa sa livreze Romaniei pana la 14 mld metri cubi/anual, dar aceasta numai in cazul construirii unor noi capacitati de transport gaze.

Anul trecut, aflat la Bucuresti, vicepremierul Republicii Moldova, Valeriu Lazar, a declarat ca Ungheni-Iasi este o conducta prin care vor putea fi realizate atat importuri, cat si exporturi de gaze. Intrebat care este motivul pentru care acest proiect este mult mai dezbatut in R. Moldova decat in Romania, Lazar a spus ca "noua ne trebuie mai mult acest proiect si de aceea suntem mai incisivi".

Vicepremierul a spus ca R. Moldova doreste sa inlocuiasca intre 15% si 30% din importurile din Rusia cu gaze care provin din surse alternative. In acest fel poate fi redusa dependenta de gazele rusesti. De aceea, Moldova urmareste cu mare interes proiectele in care este Romania implicata, precum AGRI sau Nabucco.

"Dar si Federatia Rusa are interesul de a consolida capacitatea de tranzitare. Prin Republica Moldova se tranziteaza 16-18% din gazele rusesti catre Europa. Noi facem bani din asta. Si Comisia Europeana are interesul sa aiba cat mai multe linii de interconexiune", a mai spus Lazar.

  • Despre gazoductul Iasi-Ungheni

Gazoductul Ungheni-Iasi va fi construit cu o sustinere financiara din partea Uniunii Europene in cadrul Programului de cooperare transfrontaliera Moldova-Romania. Conform prevederilor, in realizarea proiectului vor fi implicate companiile Transgaz (Romania) si Moldovagaz (Republica Moldova).

Costul estimativ al proiectului se ridica la 19-20 de milioane de euro. O parte din fondurile necesare, in suma de 7 mil. euro urmeaza a fi alocate de catre Comisia Europeana prin intermediul Programului Operational Comun Romania-Ucraina-Republica Moldova, 3 mln. euro pentru Republica Moldova si, respectiv, 4 mln. euro pentru Romania. In prezent, este in proces de elaborare studiul de fezabilitate al proiectului.

Constructia gazoductului reversibil a fost agreata si inclusa in Protocolul de colaborare moldo-roman din 24 mai 2010 si in Memorandumul dintre Ministerul Economiei al Republicii Moldova si Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri al Romaniei, din 25 octombrie 2010. Scopul principal al gazoductului este de a asigura o sursa alternativa de livrare a gazelor naturale in sistemele de transport gaze ale ambelor tari.