​Consortiul Nabucco a inaintat joi Consortiului Shah Deniz II o noua propunere privind constructia unui gazoduct numit “Nabucco Vest”, care ar urma sa transporte gaze naturale provenind din regiunea caspica, incepand de la granita dintre Bulgaria si Turcia pana la Baumgarten si mai departe. “Suntem convinsi ca am inaintat Consortiului Shah Deniz II o propunere competitiva si cuprinzatoare, si ca aceasta propunere constituie o solutie avantajoasa atat pentru actionarii nostri cat si pentru furnizori”, a declarat Reinhard Mitschek, Managing Director, Nabucco Gas Pipeline International.

Nabucco Vest reprezinta un concept revizuit al proiectului Nabucco. Conceptul prevede construirea unui gazoduct cu o lungime de 1300 km care va pleca de la granita Bulgariei cu Turcia catre terminalul central-european de gaz. Gazoductul este proiectat sa transporte gaze naturale pentru inceput din Azerbaidjan, putand fi pe deplin adaptat pentru a raspunde cererii viitoare de transport de gaze din regiunea caspica si Orientul Mjjlociu catre pietele europene. Nabucco Vest va beneficia de acelasi cadru legal existent ca si conceptul de baza Nabucco, si anume de Acordul Interguvernamental, Acordurile de Sprijin ale Proiectului si derogari privind accesul tertilor, si va avea exact aceeasi ruta ca si acesta pe teritoriul Uniunii Europene.

  • UPDATE Noul proiect este sustinut de toti actionarii consortiului, potrivit unor surse din domeniu. Acestea mai spun ca noul proiect are si sustinerea SUA.

Nabucco West va avea o lungime si o capacitate de transport semnificativ mai reduse.

Proiectul original al conductei Nabucco era prevazut cu o capacitate de transport a 31 de miliarde de metri cubi pe an si se intindea din Georgia pana in Austria, traversand Turcia, Bulgaria, Romania si Ungaria. Costul total al gazoductului era estimat la 8 miliarde de euro. Potrivit noului proiect, conducta va traversa doar Bulgaria, Romania si Ungaria, ajungand in Austria.

In ultima perioada au aparut o serie de incertitudini referitoare la soarta proiectului Nabucco. Recent, grupul energetic RWE a anuntat ca revizuieste conditiile strategice referitoare la proiectul Nabucco.

De asemenea, grupul petrolier ungar MOL a sugerat ca s-ar putea retrage din proiectul Nabucco, din cauza numeroaselor incertitudini care planeaza asupra acestui gazoduct.

De asemenea, actionarii Nabucco iau in calcul o posibila fuziune cu proiectul turco-azer TANAP. La inceputul anului, Turcia a dat semne ca nu mai sprijina in totalitate proiectul Nabucco, prioritatea sa fiind TANAP (Conducta Trans Anatoliana). Proiectul TANAP a luat nastere dupa incheierea unui parteneriat intre Azerbaidjan si Turcia care presupune construirea unei conducte alternative la Nabucco pe sectorul turcesc.

  • Consortiul Shah Deniz ia in calcul diferite scenarii pentru a gasi cea mai buna solutie pentru furnizori si transportatori. O decizie cu privire la conducta care va transporta gazele de la zacamantul Shah Deniz II din Azerbaidjan catre Europa va fi luata la mijlocul anului 2013. Initial, Shah Deniz ar fi trebuit sa ia o decizie pana la sfarsitul lui 2011. Ulterior au amanat decizia pana in aprilie 2012.

La inceputul anunlui, Shah Deniz II a restrans optiunile sale pentru transportul gazelor din Azerbaidjan catre Europa prin excluderea de la negocieri a proiectului ITGI (Interconnectorul Turcia-Grecia-Italia). Astfel, mai raman in cursa doar proiectul TAP (gazoductul trans-adriatic), un proiect asemanator cu ITGI, Nabucco si noul proiect sustinut de Azerbaidjan, TANAP (Conducta Trans Anatoliana).

Initial in lupta pentru transportul gazelor de la zacamantul Shah Deniz II din Azerbaidjan catre Europa s-au inscris trei consortii internationale: Nabucco, TAP, si ITGI. Recent, a mai aparut un proiect, TANAP (Conducta Trans Anatoliana), fapt care a dus la intensificarea concurentei pentru gazele azere.

  • Despre proiectul Nabucco

Nabucco Gas Pipeline International GmbH (NIC) a fost infiintata la 24 iunie 2004 pentru a dezvolta, a construi si a opera conducta Nabucco. Cu sediul la Viena, compania activeaza pe segmentul midstream, este organizata conform principiilor de unbundling si se supune legislatiei Uniunii Europene. NIC este detinuta de actionarii Nabucco si este responsabila de dezvoltarea, constructia, operarea, negocierea si alocarea capacitatii conductei Nabucco. NIC va fi singura companie in contact direct cu transportatorii si va oferi o solutie de tipul one-stop-shop, operand ca o entitate comerciala independenta pe piata si actionand independent de companiile-mama. Sistemul de conducte va fi construit de companiile nationale Nabucco (NNC-urile), care sunt subsidiare ale NIC in fiecare tara de tranzit.

Actionarii Nabucco sunt: OMV (Austria), FGSZ (Ungaria), Transgaz (Romania), Bulgarian Energy Holding (Bulgaria), Botas (Turcia) si RWE (Germania). Fiecare actionar detine o participatie egala de 16,67% din Nabucco Gas Pipeline International GmbH. Actionarii sunt cei responsabili de negocierea contractelor de aprovizionare cu gaze naturale.

  • Despre Shah Deniz 2

Primele gaze de la zacamanatul Shah Deniz 2 urmeaza sa fie produse in 2017. Shah Deniz 2 prevede o productie suplimentara de 16 miliarde de metri cubi de gaz, ceea ce inseamna ca productia anuala de la Shah Deniz va fi de 25 miliarde de metri cubi.

"Decizia cu privire la alegerea traseului de export va fi luata in functie de importanta comerciala, tehnica si strategica", au declarat oficiali din Azerbaidjan.