Autoritatile romane au propus un proiect de calendar, care urmeaza sa fie agreat cu institutiile financiare internationale, privind eliminarea preturilor reglementate la gaze pana la 31 decembrie 2014 pentru consumatorii industriali si pana la 31 decembrie 2018 pentru consumatorii casnici, potrivit unui document obtinut de HotNews din surse guvernamentale. In cazul in care se vor constata diferente semnificative intre pretul de comercializare a productiei interne si pretul european de import care ar putea periclita stabilitatea pietei, termenul pentru consumatorii industriali va fi extins cu un an, pana pe 31 decembrie 2015. Autoritatile se bazeaza pe diversificarea pana in 2018 a surselor de gaze, printre care si gazele de sist.

Conducta de transport gazeFoto: Hotnews

Concomitent cu liberalizarea, se va produce o cresterea graduala a pretului de comercializare pe piata romaneasca a productiei interne de gaze in raport cu pretul gazelor din import.

  • UPDATE Pretul productiei interne se va majora de la 45.7 lei/Mwh cat este in prezent la 119 lei/MWh, ceea ce inseamna aproape triplarea pretului.

In vederea atingerii convergentei intre pretul intern si cel european de import, vor avea loc ajustari trimestriale ale pretului final. Autoritatile romane iau in calcul la intocmirea calendarului o reducere treptata a pretului gazelor din import. Pentru consumatorii industriali, convergenta preturilor intern/import se va asigura in 2014 la un pret estimat al gazelor din import de 380 USD/1000 mc, acesta ramanand constant pentru consumatorii casnici pana in 2018. Autoritatile considera ca sursele de import vor fi diversificate, fapt care ar determina o scadere progresiva a preturilor la gazele importate de la aproape 500 dolari/mia de metri cubi in prezent la 380 dolari/mia de metri cubi in 2014.

Gradul de convergenta este calculat ca raport intre pretul productiei interne si pretul gazelor din import.

Propunerea de calendar pentru consumatorii industriali

  • 1 decembrie 2012: grad de convergenta (35%), pret productie interna (49 lei/MWh), crestere pret final (5%)
  • 1 aprilie 2013: grad de convergenta (40%), pret productie interna (55,3 lei/MWh), crestere pret final (5%)
  • 1 iulie 2013: grad de convergenta (47%), pret productie interna (63,4 lei/MWh), crestere pret final (5%)
  • 1 octombrie 2013: grad de convergenta (51%), pret productie interna (68,3 lei/MWh), crestere pret final (3%)
  • 1 ianuarie 2014: grad de convergenta (55%), pret productie interna (72 lei/MWh), crestere pret final (4%)
  • 1 aprilie 2014: grad de convergenta (71%), pret productie interna (89,4 lei/MWh), crestere pret final (5%)
  • 1 iulie 2014: grad de convergenta (91%), pret productie interna (109 lei/MWh), crestere pret final (5%)
  • 1 octombrie 2014: grad de convergenta (100%), pret productie interna (119 lei/MWh), crestere pret final (4%)

Propunerea de calendar pentru consumatorii casnici

  • 1 iulie 2013: grad de convergenta (36%), pret productie interna (49,8 lei/MWh), crestere pret final (8%)
  • 1 octombrie 2013: grad de convergenta (37%), pret productie interna (68,3 lei/MWh), crestere pret final (2%)
  • 1 ianuarie 2014: grad de convergenta (38%), pret productie interna (50,6 lei/MWh), crestere pret final (2%)
  • 1 aprilie 2014: grad de convergenta (41%), pret productie interna (51,8 lei/MWh), crestere pret final (2%)
  • 1 iulie 2014: grad de convergenta (44%), pret productie interna (55,3 lei/MWh), crestere pret final (3%)
  • 1 octombrie 2014: grad de convergenta (46%), pret productie interna (54,6 lei/MWh), crestere pret final (3%)
  • 1 ianuarie 2015: grad de convergenta (47%), pret productie interna (56,1 lei/MWh), crestere pret final (2%)
  • 1 aprilie 2015: grad de convergenta (49%), pret productie interna (58,9 lei/MWh), crestere pret final (3%)
  • 1 iulie 2015: grad de convergenta (52%), pret productie interna (62 lei/MWh), crestere pret final (4%)
  • 1 octombrie 2015: grad de convergenta (54%), pret productie interna (64,1 lei/MWh), crestere pret final (3%)
  • 1 ianuarie 2016: grad de convergenta (56%), pret productie interna (67,1 lei/MWh), crestere pret final (3%)
  • 1 aprilie 2016: grad de convergenta (60%), pret productie interna (71,7 lei/MWh), crestere pret final (3%)
  • 1 iulie 2016: grad de convergenta (64%), pret productie interna (76,5 lei/MWh), crestere pret final (3%)
  • 1 octombrie 2016: grad de convergenta (66%), pret productie interna (78,5 lei/MWh), crestere pret final (3%)
  • 1 ianuarie 2017: grad de convergenta (69%), pret productie interna (82 lei/MWh), crestere pret final (2%)
  • 1 aprilie 2017: grad de convergenta (73%), pret productie interna (86,9 lei/MWh), crestere pret final (2%)
  • 1 iulie 2017: grad de convergenta (78%), pret productie interna (93 lei/MWh), crestere pret final (5%)
  • 1 octombrie 2017: grad de convergenta (81%), pret productie interna (96,5 lei/MWh), crestere pret final (3%)
  • 1 ianuarie 2018: grad de convergenta (83%), pret productie interna (99,2 lei/MWh), crestere pret final (3%)
  • 1 aprilie 2018: grad de convergenta (89%), pret productie interna (106,3 lei/MWh), crestere pret final (3%)
  • 1 iulie 2018: grad de convergenta (97%), pret productie interna (115,1 lei/MWh), crestere pret final (3%)
  • 1 octombrie 2018: grad de convergenta (100%), pret productie interna (119 lei/MWh), crestere pret final (3%)

Acest calendar va fi cuprins proiectul de Ordonanta de Urgenta pentru modificarea Legii Gazelor pana la mijlocul lunii iunie 2012. Pentru eliminarea preturilor reglementate va fi adoptat si un program de masuri, care, de asemenea, trebuie agreat cu organismele internationale.

  • O masura este adoptarea pana in luna iunie a unei hotarari de guvern privind separarea activitatii de inmagazinare de cea de productie de la Romgaz. Practic,  va fi infiintat un operator independent de inmagazinare. Aceasta masura este cuprinsa in proiectul de OUG privind modificarea Legii gazelor.
  • O alta masura este desemnarea OPCOM (actuala bursa a energiei electrice) si ca operator de piata pentru gaze naturale
  • Pana la sfarsitul lui octombrie 2012 trebuie elaborate proiectele de acte normative referitoare la protectia clientilor vulnerabili. Categoriile de clienti  vulnerabili vor fi stabilite pana la sfarsitul lui decembrie 2012. Pentru aceasta categorie de consumatori trebuie stabilite masuri financiare pana in  decembrie 2013.
  • O masura mai este adoptarea unui pachet de masuri privind taxarea produselor petroliere pana la sfarsitul lui decembrie 2012.
  • Pana la sfarsitul lui iunie trebuie modificat statutul conductelor de tranzit prin renegocierea acordurilor interguvernamentale cu Federatia Rusa. O  conventie semnata cu Rusia in 1996, alaturi de alta semnata in 1986, incalca legislatia comunitara, respectiv Regulamentului nr. 1775/2005 privind conditiile  de acces la retelele pentru transportul gazelor naturale (inlocuit in anul 2009 prin Regulamentul nr. 715/2009) care se aplica tuturor conductelor de  transport de pe teritoriul Uniunii Europene, indiferent daca astfel de conducte furnizeaza efectiv gaze naturale intr-un anumit stat membru sau daca  transporta gaze mai departe in aval. Acesta este si motivul pentru care Romania a ajuns in fata Curtii Europene de Justitie. Pentru evitarea unui proces care  s-ar putea finaliza cu amenzi usturatoare, Romania se afla in plina renegociere a acordurilor cu Federatia Rusa.
  • Pana la sfarsitul lui iulie trebuie realizat un cod comercial cu privire la principiile de functionare pentru piata angro.
  • Pana la sfarsitul anului trebuie revizuite metodologiile de tarifare, regulamentele de schimbare a furnizorilor de gaze si metodologiile de stabilire a  preturilor reglementate.
  • Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRE) are obligaria sa faca o campanie anuală de evaluare a gradului de informare a  consumatorilor privind posibilităţile de alegere a furnizorului de gaze. De asmenea, trebuie sa informeze publicul cu noile evolutii ale pietei gazelor si sa  creeze un instrument de comparatie a preţurilor practicate de furnizorii concurenţi pentru fiecare categorie de clienţi.
  • Pana la sfarsitul lui 2018, autoritatile trebuie sa asigure diversificarea surselor de gaze, acestea incluzand chiar si gazele de sist. 

Totodata, Guvernul trebuie sa infiinteze un comitet interministerial care va pregati un pachet de masuri fiscale si de reglementare pentru domeniul gazelor si al petrolului, se arata indraft-ul scrisorii de intentie agreate cu FMI si obtinut de HotNews. Pachetul va cuprinde, printre altele, si masuri privind aplicarea, in urma liberalizarii preturilor la gaze, a unei taxe pe venituri exceptionale. Fondurile obtinute astfel de la companiile din domeniul gazelor vor fi utilizate pentru finantarea masurilor de protectie a consumatorilor vulnerabili. In acest fel, consumatorii vulnerabili vor fi protejati de impactul ajustarilor de preturi rezultate in urma liberalizarii. Masurile vor fi luate in urma consultarii actorilor de pe piata gazelor.

Comitetul interministerial va mai pregati pana la sfarsitul lui 2012 un nou sistem de reglementare si impozitare in sectorul gazelor si petrolului valabil pentru perioada 2015-2024. Toate aceste masuri vor fi luate in urma consultarii actorilor de pe piata gazelor si a petrolului.

  • Liberalizarea integrala a pietei gazelor si a pietei energiei electrice a fost amanata an de an din 2007 incoace, fiind un subiect extrem de sensibil pentru toate guvernele anterioare. Liberalizarea pe piata gazelor este mult mai complicata decat cea pe piata energiei din cauza diferentelor extrem de mari dintre preturile gazelor din intern si cele din import. Cunoscand efectele asupra preturilor la consumatorii finali, autoritatile au impins aceasta liberalizare pana la limita, adica pana cand Romania a ajuns in pragul Curtii Europene de Justitie. Practic, Romania a evitat cat a putut sa se conformeze principiilor Uniunii Europeane de creare a unei piete unice pe gaze si a unei piete unice pe energia electrica. De altfel, Comisia Europeana a declansat mai multe proceduri de  infringement pentru Romania din cauza amanarii liberalizarii atat pe piata gazelor, cat si a energiei electrice. Ultimele proceduri de infringement au fost demarate la sfarsitul lunii septembrie 2011. In februarie, procedurile de infringement au avansat, Romania primind aviz motivat pentru netranspunerea directivelor (72/2009 si 73/2009) privind liberalizarea pietei energiei electrice si a gazelor naturale. Romania nu se afla la primele proceduri de infringement pe liberalizarea pietei energiei, fiind in pragul unui proces la Curtea Europeana de Justitie si din cauza nerespectarii cerintelor din al 2-lea pachet legislativ privind piata energiei.
  • Dupa un an de tergiversari, Guvernul a reusit sa adopte proiectul Legii privind liberalizarea pietei energiei electrice, aflandu-se acum in dezbaterea Parlamentului. Legea va avea ca anexa un calendar de liberalizare. Potrivit unui memorandum semnat de Guvern privind asumarea acestui calendar, tarifele reglementate la consumatorii industriali vor fi eliminate treptat din luna septembrie 2012 pana in ianuarie 2014. La consumatorii casnici, acest proces va incepe in iulie 2013 si va fi finalizat in decembrie 2017. Potrivit calendarului, la consumatorii industriali, eliminarea tarifelor reglementate se va face in 6 pasi, iar la consumatorii casnici in 10 pasi.
  • In draft-ul scrisorii de intentie se mai arata ca este prevazuta o majorare de 5% a preturilor la energia electrica pentru toti consumatorii, atat consumatorii canici, cat si pentru industriali.