Constantin Nita: Nu putem distruge industria de dragul energiei regenerabile

de Claudia Pirvoiu     HotNews.ro
Joi, 28 februarie 2013, 11:12 Economie | Energie

Schema de sprijin a producatorilor de energie regenerabila va fi modificata. "Vom modifica legea privind acordarea certificatelor verzi", a declarat ministrul delegat pentru energie, Constantin Nita, in cadrul conferintei ZF Power Summit '13. "Stiu ca nu este un subiect placut (...) nu putem sa distrugem industria romaneasca doar de dragul energiei regenerabile", a spus Nita, adaugand ca Romania are cea mai generoasa schema de sprijin din Europa pentru energia regenerabila. Nu este pentru prima oara cand Nita vorbeste despre reducerea certificatelor verzi acordate producatorilor de energie regenerabila. Inca de la nominalizarea sa in functie, Nita a afirmat ca va schimba legea in acest sens.

Potrivit ministrului, trebuie redus numarul de certificate verzi astfel incat sa nu mai aiba un impact puternic asupra preturilor.

Legislatia sprijina proiectele in energii regenerabile prin sistemul certificatelor verzi, care permite investitorilor recuperarea investitiilor. Certificatele verzi sunt acordate pentru energia electrica produsa din surse regenerabile si livrate consumatorilor.

Practic, producatorii de energie regenerabila primesc un sprijin sub forma de certificate verzi (CV) in functie de tehnologia folosita. Insa, stimulentele  acordate pentru investitiile in energia verde vor fi suportate de toti consumatorii de electricitate. Furnizorii sunt obligati, prin lege, sa cumpere aceste  certificate verzi care mai departe se regasesc in pretul la consumatorul final. Tranzactionarea certificatelor verzi este independenta de tranzactionarea  energiei electrice, care se realizeaza prin mecanisme de piata, pe piata de energie electrica. Prin aceasta schema de sprijin consumatorii finali suporta,  prin pretul majorat al energiei electrice, acoperirea costurilor suplimentare de productie ale producatorilor de energie electrica din surse regenerabile de energie. Pretul unui certificat verde variaza intre 27 si 55 euro.


Citeste mai multe despre   






















5436 vizualizari

  • +9 (9 voturi)    
    bineinteles (Joi, 28 februarie 2013, 11:30)

    the [utilizator]

    energiile naturale regenerabile sunt o moda si-un fason,in timp ce poluarea industriala e un semn vizibil ca a mai ramas ceva nevandut din zestrea Romaniei ...
  • +7 (7 voturi)    
    ...dom' ministru... (Joi, 28 februarie 2013, 11:49)

    ALTAN [utilizator]

    ...nu-ti cere si nu ti-a cerut nimeni o asemenea aberatie !!!...insa voi ,membrii celui mai cinstit si capabil guvern, ajutati la retehnologizarea industriei...in acest an de cind guvernati singurele masuri au fost de dublare si triplare a taxelor,de inlocuire a intregului personal din administratia centrala(fara cncurs,desigur)si sa fiti preenti zilnic la TV...
  • +7 (7 voturi)    
    de unde ii scoate USLul pe astia (Joi, 28 februarie 2013, 11:57)

    dorul [utilizator]

    nu inteleg
  • +7 (7 voturi)    
    Industria carbunelei (Joi, 28 februarie 2013, 12:26)

    Heruvim [utilizator]

    A uitat sa completeze fraza: industria carbunelui. Distribuitorii de energie sunt obligati conform angajamentelor luate cu UE sa achizitioneze certificatele verzi indiferent daca acestea exista sau nu exista. Evident, daca nu exista producatori de energie regenerabila, aceste certificate vor fi platite la ANRE (la pret dublu!) si se duc in bugetul ministerului mediului. A uitat sa precizeze si asta.

    Romania este in urma cu targetul de energie regenerabila, acest lucru inseamna ca nu sunt suficiente certificate verzi pe piata si astfel producatorii sunt obligati sa cumpere la pret maxim!!! Daca nu au de unde cumpara CV, le platesc la pret maxim dar la ANRE!! Daca ar fi suficiente CV pe piata, pretul acestora ar fi la jumatate.

    Deci pe cine vrea sa protejeze maimutoiul asta?? Daca da vesti degenul asta nu se vor mai face in veci investitiile necesare in energie regenerabila ca sa fie suficiente CV pe piata ca pretul la care sunt nevoiti sa cumpere distribuitorii sa fie la jumatate.

    Deci el sprijina in ordinea urmatoare pe: carbunari, industriapetroliera (gaze), bugetul guvernului.

    Sub nici o forma nu e un avantaj pentru consumatori. Poate daca iesim din UE si nu mai avem angajament sa consumam energie care nu imbacseste aerul cu CO2 si alte prostii. Atunci da.

    Way to go mother fracker.
    • -1 (5 voturi)    
      nu ai dreptate! (Joi, 28 februarie 2013, 14:29)

      costache2 [utilizator] i-a raspuns lui Heruvim

      Nu ai dreptate nici pe departe!

      1. In primul rand, energia verde (eoliana pe la noi) nu e profitabila (daca ar fi fost, nu s-ar fi inventat certificatele verzi). Deoarece nimeni nu vrea sa piarda bani sau sa si-i scoata in 50 de ani, UE a inventat certificatele verzi ca modalitate de sporire a profitului de catre investitorii in eoliene. Insa CV-urile sunt platite direct si explicit de catre consumatorul final (te-ai uitat sa vezi cum mai arata o factura la curent?). Astfel, energia verde a devenit mai scumpa decat cea conventionala pentru consumatori. A venit insa criza si in marile tari producatoare de energie verde (Germania, Spania) a inceput sa fie deranj mare in legatura cu aceste subventii pe care populatia le plateste catre producatori. Despre asta e vorba si la noi: cand furnizorii vor trebui sa cumpere mai putine CV-uri, factura ta o sa scada!

      2. In al doilea rand, pe energia verde nu te poti baza! Vantul se opreste tocmai cand ai varf de sarcina, si atunci trebuie sa intre Turcenii si Rovinarii sa salveze situatia. Ca sa poata sa intre, trebuie sa-i tii "on-line", si asta costa mult! Iar faptul ca ei produc sporadic (la cerere) si nu continuu, ii face neprofitabili!!! Tocmai pe ei, eroii zilei...

      In concluzie, mai bine taci daca nu stii despre ce e vorba.
      • +3 (3 voturi)    
        Si industria carbunelui e profitabila? (Joi, 28 februarie 2013, 14:45)

        Heruvim [utilizator] i-a raspuns lui costache2

        Raspuns: NU. Este subventionata pe alte cai: http://www.avaaz.org/ro/europe_days_to_save_solar_energy/?bDmRLcb&v=17652

        Citez din text daca nu ai timp sa citesti: "Energiile verzi sunt acum aproape la fel de ieftine ca și combustibilii fosili. Dar, în loc să egaleze investițiile asiatice, guvernele noastre au redus din dezvoltarea regenerabilă, în timp ce afacerile la nivel mare cu petrol și cărbune continuă ca de obicei."

        http://www.avaaz.org/ro/save_rio_save_the_planet/?bDmRLcb&v=15420

        Citez din nou:
        "Peste un milion de oameni au cerut liderilor lumii să oprească subvenţiile oferite combustibililor fosili în cadrul Summitului de la Rio. Un plan la mintea cocoşului care ar putea redirecţiona o mie de miliarde de dolari - bani plătiţi anual de guvernele noastre pentru a sprijini marii poluanţi ai lumii - în energie regenerabilă."

        Faptul ca nu sunt vizibile subventiile in combustibilii fosili nu inseamna ca nu exista. Eu unul sunt de acord sa se taie certificatele verzi la zero atat timp cat se elimina si celelalte subventii din industriile competitoare.
        • -1 (1 vot)    
          daca tot mi-ai raspuns... (Joi, 28 februarie 2013, 18:03)

          costache2 [utilizator] i-a raspuns lui Heruvim

          Citeste si tu articolul asta, poate iti mai schimbi punctul de vedere:
          http://www.zerohedge.com/news/2013-02-14/germany-spain-set-pull-plug-green-energy
      • 0 (0 voturi)    
        costache2 (Luni, 4 martie 2013, 9:06)

        break a leg [utilizator] i-a raspuns lui costache2

        daca chiar esti interesat de subiect, informatie se gaseste din belsug peste tot, nu doar la antena3 unde vi se spune ce greu o duce sarmanul roman care plateste certificatele verzi sa se imbuibe bogatii. ca idee, impactul in facturi a CV este de max 4% in mod real iar restul... cine poate sti?Iar asta cu sporirea profitului investitorilor e o alta mare gogoasa. Ai vreo idee, cat de vaga, care sunt investitiile pentru o centrala de 1MW, de exemplu?

        cand vb de energie verde nu vb doar de eoliene. vorbim si de hidrocentrale, microhidrocentrala, panouri solare, biomasa, biogaz...
  • +7 (7 voturi)    
    Sprijin pentru producatorii de energie verde (Joi, 28 februarie 2013, 12:33)

    george_neagu [utilizator]

    E rau ca se gandeste sa faca modificari in acest sens. Preturile se pot reduce si pe alte cai. Si tocmai acum cand a inceput si la noi sa ia avant acest domeniu.
  • +4 (4 voturi)    
    mai bine facem niste gaze de sist (Joi, 28 februarie 2013, 13:59)

    loupoulica [utilizator]

    De renuntarea subventiei pentru cogenerare nu zice nimic? Ah, am uitat, prin aia se acopera gaurile de la termoelectrica si elcen.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version