Consortiul Sah Deniz a facut vineri anuntul oficial cu privire la alegera rutei de transport al gazelor catre Europa, informeaza site-ul azer de stiri News.Az. Presedintele BP pentru Azerbaidjan, Turcia si Georgia, Gordon Birrell, a anuntat intr-o conferinta de presa la Baku ca exportul de gaze se va face via TAP (conducta face legatura intre Turcia si Italia, tranzitand Grecia, Albania si Marea Adriatica).

"In acest stadiu au concurat proiecte foarte puternice. Am ales cel mai puternic proiect la final. Circa 10 miliarde de metri cubi de gaz azer vor fi exportati catre pietele europene cu ajutorul acestui proiect. Celelalte rute vor fi de asemenea luate in considerare pentru a transporta gaze din sectorul azer al Marii Caspice in viitor, dupa ce prima ruta de transport va fi deschis", a declarat Birrell.

Decizia asupra investitiilor va fi luata pana la finalul anului, a adaugat el.

In total se asteapta ca circa 40 miliarde de dolari sa fie investiti pentru transportul a 16 miliarde mc de gaz din Azerbaidjan ctre Europa, a spus Birrell.

Cercetarile in domeniul explorarii si productiei TAP vor fi finalizate pana la sfarsitul anului si vor fi luate decizii legate de investitii, a mai spus el.

Premierul Victor Ponta a declarat joi ca Romania intelege cauzele economice pe baza carora consortiul de la Sah Deniz a optat pentru o alta ruta de export al gazelor catre Europa decat Nabucco si se va concentra pe alte proiecte cu autoritatile din Azerbaidjan, precum AGRI si investitii ale companiei SOCAR in Romania. Declaratia a fost sustinuta la finalul discutiei avute cu vicepremierul din Azerbaidjan, Yagub Eyyubov.

El a anuntat ca ministrul azer al Energiei va veni la Bucuresti in luna septembrie pentru a discuta cu autoritatile romane despre aceste proiecte.

Proiectul Nabucco West, in care este implicata si Romania, a pierdut cursa pentru gazele extrase din Marea Caspica, de la Sah Deniz (Azerbaijan), consortiul care opereaza exploatarea optand pentru o alta ruta de export, TAP (face legatura intre Turcia si Italia, tranzitand Grecia, Albania si Marea Adriatica).

Exploatarea gazeifera de la Sah Deniz, situata in Marea Caspica, este operata de gigantul birtanic BP, in parteneriat cu Statoil (Norvegia), SOCAR (Azerbaijan), Total (Franta), Lukoil (Rusia), NIOC (Iran), si TPAO (Turcia).

Compania azera de petrol si gaze SOCAR, controlata de stat, a castigat recent controlul companiei grecesti DESFA, operatorul retelei de transport al gazelor naturale din Grecia, dupa retragerea grupului Gazprom din cursa, potrivit presei internationale. Privatizarea DESFA a fost unul dintre obiectivele convenite in acordul de finantare externa incheiat de Grecia cu UE si FMI.

Miercuri, Departamentul Energiei din Ministerul Economiei a anuntat ca Romania analizeaza, dupa ce proiectul Nabucco a esuat, diverse scenarii privind perspectivele resurselor interne de gaze naturale si conectarea la piata regionala de profil, iar gazele din Marea Neagra si cele de sist au potentialul de a creste independenta energetica nationala.

Proiectul AGRI (Azerbaijan-Georgia-Romania Interconnector) presupune livrarea gazului natural prin conducte din Azerbaidjan in Georgia si lichefierea intr-un terminal care ar urma sa fie construit pe tarmul georgian al Marii Negre, de unde sa fie transportat pe mare in Romania. In terminalul din Romania ar avea loc regazeificarea si transferul in sistemul national de transport prin conducte fie pentru tranzit, fie pentru consumul intern. Investitia in proiectul AGRI este estimata intre 1,2 miliarde euro si 4,5 miliarde euro, in functie de capacitatea de transport.

Ministrul delegat pentru Energie, Constantin Nita, afirma, in luna februarie, ca AGRI "stagneaza putin" si nu din cauza Romaniei. In 2011, oficiali ai Guvernului afirmau ca au in vedere atragerea Turkmenistanul ca furnizor de gaze naturale pentru proiectele Nabucco si AGRI.