Guvernul intentioneaza sa aprobe in sedinta de miercuri un proiect de lege prin care ministrul delegat pentru energie, Constantin Nita, sa poata initia si aviza proiecte de acte normative. “Prin derogare de la prevederile alin. (3) (n.red. din OUG 96/2012) ministrul delegat pentru energie iniţiază şi avizează proiectele de acte normative, respectiv contrasemnează actele normative adoptate potrivit legii, corespunzător domeniilor pentru care a fost învestit", se arata in proiect. Pana acum, pentru fiecare semnatura, fiind doar ministru delegat, Nita avea nevoie si de aprobarea ministrului economiei.

UPDATE Proiectul a fost aprobat.

In urma modificarilor, Nita va primi puteri egale cu cele ale unui ministru plin. Acest lucru ar putea crea un precedent, fapt pentru care nu este exclus ca si alti ministri delegati sa ceara sa ceara aceleasi derogari.

  • Prin noul act normativ, Constantin Nita isi desavarseste actiunea inceputa in primavara de a transforma Departamentul intr-un minister. Initial, Constantin Nita se afla in subordinea ministrului economiei. In luna aprilie, Constantin Nita si-a luat oamenii si au plecat de la sediul Ministerului Economiei, ocupand abuziv sediul companiei Elecen. Abia in luna august, Departamentul pentru Energie si-a stabilit oficial sediul in Splaiul Independentei nr.202 E, Bucuresti, potrivit unei Hotarari de Guvern publicate in Monitorul Oficial. Pana atunci, oamenii din acest departament au lucrat in semi-legalitate, mai ales ca Departamentul nu avea personalitate juridica. Treptat, prin modificari legislative, Departamentul a capatat si personalitate juridica, iar ministrul delegat a ajuns sa indeplineasca atribuţiile ordonatorului principal de credite în domeniul energiei. De asemenea, prin HG 429/2013, Departamentul pentru Energie a preluat, oficial, cea mai mare parte din Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizării în Industrie, adica tot ce inseamna companie energetica. Practic, Departamentul pentru Energie functioneaza ca un minister, chiar daca nu se numeste "Ministerul Energiei". Pentru statutul de minister ar fi trebuit sa treaca de aprobarea Parlamentului, ceea ce era riscant deoarece nu este o idee agreata de PNL.

"Prevederea expresa a art. 15 alin.(3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.96/2012 care stabileste ca ministrul delegat poate sa initieze şi să avizeze proiecte de act normative din domeniul sau de activitate, „respectiv să le contrasemneze, dar împreună cu conducătorul ministerului ” nu mai asigură o fundamentare adecvată a semnării şi de către ministrul economiei a proiectelor de acte normative iniţiate de Departamentul pentru Energie. Supunerea spre semnare a proiectelor de acte normative initiate de Departamentul pentru Energie si Ministerului Economiei, in conditiile in care Departamentul in calitate de organ de specialitate cu personalitate juridică, are atribuţii exclusive în coordonarea la nivel naţional a domeniilor energetic şi resurselor energetice nu se mai justifică, excluzand domeniul de competente ale acestuia si constituind o etapa care prelungeste nejustificat preocesul de avizare ale proiectelor de acte normative.

In condiţiile în care legiuitorul a dispus expres prin art.4 alin. 32 din Legea nr.71/2013 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.96/2012 ca ministrul delegat pentru energie reprezinta Departamentul pentru Energie în justiţie, indeplineste atributiile de institutie publica implicata in domeniul privatizarii pentru societati nationale si comerciale, companii nationale si regii autonome cu obiect de activitate din domeniul energiei este justificată şi excluderea Ministerului Economiei ca avizator al proiectelor initiate de Departament.

Astfel, prin derogare de la prevederile art .15 alin.(3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.96/2012 se impune ca proiectele de acte normative iniţiate în cadrul Departamentului pentru Energie să fie semnate şi contrasemnate numai de ministrul–delegat pentru energie", se arata in expunerea de motive a proiectului.

Potrivit documentului, "acestă masură se impune având în vedere domeniul specific al sectorului energetic, pentru care ministrul delegat pentru energie are compeţente exclusive, urmând ca avizul ministrului economiei să fie solicitat numai pentru proiectele de acte normative în care Ministerul Economiei are calitatea de autoritate interesată în aplicarea acestora, în funcţie de implicarea în obiectul reglementării".

"Acesta propunere de completare, prin care ministrul delegat pentru energie are compeţente exclusive nu instituie un nou statut juridic al Departamentului pentru Energie, care să excludă subordonarea instituită prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.96/2012. Departamentul pentru Energie funcţioneză în cadrul Ministerului Economiei, finanţarea acestuia efectuând-se prin bugetul ministerului, iar ministrul delegat indeplineşte atribuţiile ordonatorului principal de credite în domeniile pentru care a fost învestit", se mai precizeaza in expunerea de motive.