Reprezentantii companiei de proiect Hidro Tarnita SA au transmis un comunicat de presa prin care acuza "o serie de atacuri publice, discreditări" şi "o anumită ostilitate punctuală la adresa proiectului" Tarnita-Lapustesti, care provoaca societatii "un anumit disconfort". Reprezentantii companiei sustin ca, pe de alta parte, "aceste atacuri certifică implicit viabilitatea proiectului Tarniţa în piaţă". Tarnita-Lapustesti este un proiect sustinut intens de ministrul economiei, Constantin Nita, care si-a manifestat public intentia de implica in proiect investitori chinezi. Insa, inainte de a veni acesti investitori, Nita a cerut principalelor companii energetice de stat sa contribuie in acest an cu cate 2 milioane de euro la compania de proiect pentru studii de fezabilitate.

Aceasta in conditiile in care s-au cheltuit deja 4-5 milioane de euro pe studii de fezabilitate care nu au avut nicio finalitate. Vezi un raport al Corpului de Control al Departamentului pentru Energie care a facut o analiza privind cheltuielile efectuate de SC Hidrolectrica SA pentru studiile realizate în perioada 2003-2014.

Citeste si Un experiment realizat de Hidroelectrica ar putea duce la caderea proiectului mamut Tarnita-Lapustesti

  • Comunicatul Hidro Tarnita: Ne asumam public faptul că, până la data de 15 decembrie 2014, societatea de proiect trebuie să fie în posesia unei soluţii clare cu privire la viabilitatea proiectului CHEAP Tarniţa- Lăpuşteşti

Redam comunicatul integral:

Societatea de proiect Hidro Tarniţa SA anunţă elaborarea unui plan de acţiuni pe termen scurt pentru avansarea Proiectului CHEAP Tarniţa-Lăpuşteşti

Consiliul de Administraţie al Societăţii Hidro Tarniţa SA a avut recent o întâlnire de lucru cu ministrul delegat pentru Energie, Răzvan Nicolescu, în urma căreia a elaborat un plan de acţiuni cu implementare imediată.

Societatea Hidro Tarniţa SA a fost înfiinţată recent, la 1 noiembrie 2013, ca şi companie de proiect pentru realizarea Centralei Hidroelectrice cu Acumulare prin Pompaj (CHEAP) Tarniţa – Lăpuşteşti).

Scopul înfiinţării societăţii de proiect a fost acela de a implementa pe cont propriu proiectul CHEAP Tarniţa – Lăpuşteşti, în numele acţionarilor săi fondatori, a acţionarilor cooptaţi ulterior în societatea de proiect şi împreună cu unul sau mai mulţi investitori privaţi, care urmează a fi selectaţi prin licitaţie internaţională pentru finanţarea investiţiei.

Pentru aceasta, societatea de proiect urmează a prelua de la Hidroelectrica SA toate studiile, avizele, documentaţiile tehnico – economice şi lucrările pre - proiect executate de către aceasta în decursul timpului în legătură cu dezvoltarea proiectului CHEAP Tarniţa – Lăpuşteşti, precum şi toate drepturile decurgând din calitatea de titular al acestui proiect investiţional.

În cadrul întâlnirii de lucru de la Departamentul pentru Energie, Consiliul de Administraţie al societăţii de proiect a informat că, în baza contractului derulat în perioada 2010 – 2014 cu Hidroelectrica SA, consorţiul de consultanţi condus de Deloitte Consultanţă SRL a finalizat şi livrat către aceasta 17 din cele 20 de sarcini contractate, mai puţin etapele privind derularea propriu-zisă a licitaţiei internaţionale pentru selectarea unui investitor şi negocierea cu acesta a unui Acord de Investiţii.

Totodată, Consiliul de Administraţie al Societăţii Hidro Tarniţa SA, condus din poziţia de preşedinte de către doamna Elena Popescu, director general al Direcţiei Generale de Energie şi Mediu din cadrul Departamentului pentru Energie, şi-a asumat în faţa ministrului delegat pentru Energie implementarea unui plan de acţiuni, pentru perioada până la data de 15 decembrie 2014.

Acest plan prevede ca, în următoarele 30 de zile, Consiliul de Administraţie al Societăţii Hidro Tarniţa SA să identifice soluţia legală şi financiară optimă pentru realizarea documentaţiilor de licitaţie, lansarea şi derularea procedurilor de licitaţie internaţională în vederea selectării unui investitor în finanţarea proiectului CHEAP Tarniţa – Lăpuşteşti.

Licitaţia urmează a fi pregătită preponderent pe baza utilizării documentaţiilor existente, deja plătite în trecut de către Hidroelectrica SA, fără ca societatea de proiect să mai angajeze noi costuri suplimentare prin contractarea unor servicii de consultanţă sau studii care să mai fi fost executate şi în trecut, dacă acestea există şi pot fi utilizate ca atare, din punct de vedere juridic, sau tehnico-economic.

Societatea Hidro Tarniţa SA va finaliza până la data de 30 iunie 2014, împreună cu Hidroelectrica SA, procedurile pentru predarea – primirea tuturor documentaţiilor proiectului, inclusiv a studiului de fezabilitate actualizat la nivelul anului 2014, şi va încheia actele de transfer asupra drepturilor de autor.

„Proiectul Tarniţa este unul strategic pentru România, noi fiind una dintre foarte puţinele ţări din Europa care nu dispun de o centrală cu acumulare prin pompaj pentru siguranţa sistemului energetic naţional (SEN), deşi avem o locaţie excepţional de favorabilă pe amplasamentul Tarniţa – Lăpuşteşti. Dezvoltarea impetuoasă din ultimii ani a energiilor regenerabile (curate dar şi necontrolabile) fac din proiectul Tarniţa o necesitate absolută pentru siguranţa SEN, dar şi pentru valorificarea optimă a acestor energii curate şi ieftine în beneficiul direct al consumatorului final, prin stocarea energiei ieftine din perioadele de exces de producţie şi redarea acesteia către consumatorii racordaţi la SEN în perioadele de vârf de consum şi preţ. Nici un alt tip de tehnologie disponibilă în România nu este capabilă să realizeze acest transfer temporal de resurse energetice, ceea ce atrage o funcţionare aritmică, poluantă, cu uzură mărită şi cu costuri excesive pentru producătorii de energie electrică tradiţionali (termo, hidro) precum şi riscuri majore pentru SEN, din cauza fluctuaţiilor mari de producţie sau consum. Asistăm în ultimul timp la o serie de atacuri publice, discreditări şi la o anumită ostilitate punctuală la adresa proiectului sau a societăţii de proiect, ceea ce ne provoacă, firesc, un anumit disconfort. Pe de altă parte, aceste atacuri certifică implicit viabilitatea proiectului Tarniţa în piaţă, faptul că acesta este receptat ca un mare pericol pentru concurenţii din piaţa serviciilor tehnologice de sistem, concurenţi care înţeleg deja că proiectul se va realiza şi că dânşii vor pierde o felie importantă din această piaţă, în beneficiul consumatorului final. Sperăm că piaţa energetică şi principalii beneficiari ai proiectului Tarniţa, la fel ca şi autorităţile guvernamentale care ne sprijină, precum şi publicul larg, au încredere că ne vom face bine treaba şi că nu se pune în niciun caz problema închiderii sau abandonării proiectului, atât timp cât există un interes cert din partea investitorilor pentru realizarea lui”, a declarat Dan Cârlan, directorul general al Societăţii Hidro Tarniţa SA.

Consiliul de Administraţie îşi asumă public faptul că, până la data de 15 decembrie 2014, societatea de proiect trebuie să fie în posesia unei soluţii clare cu privire la viabilitatea proiectului CHEAP Tarniţa- Lăpuşteşti, din perspectiva interesului manifestat de investitori la licitaţia internaţională. De asemenea, conducerea Societăţii Hidro Tarniţa SA îşi asumă public determinarea ca până la data menţionată mai sus să menţină cheltuielile societăţii de proiect la nivelul minim necesar şi să limiteze personalul (specialişti preluaţi în majoritate tot din rândul companiilor energetice de stat) la un număr substanţial redus faţă de cel aprobat de acţionari prin bugetul societăţii pentru 2014.

Ca şi consecinţă a acestor măsuri de austeritate, societatea de proiect va fi în măsură să nu mai solicite acţionarilor noi fonduri pentru desfăşurarea activităţii, suplimentar faţă de cele deja prevăzute de către aceştia în propriile bugete pentru anul în curs.

După momentul selectării prin licitaţie a unui investitor în proiect, alături de operatorii energetici de stat care participă la acţionariatul societăţii de proiect, responsabilitatea cu privire la politicile de cheltuieli pentru implementarea proiectului CHEAP Tarniţa – Lăpuşteşti va fi partajată cu acesta şi va exista o garanţie în plus cu privire la evitarea oricărei cheltuieli neeconomicoase sau ineficiente.