O noua revolutie tehnologica in SUA si Canada: mari companii de transport feroviar testeaza trecerea locomotivelor de pe motorina pe gaze naturale

de R.P.     HotNews.ro
Miercuri, 13 august 2014, 14:46 Economie | Energie

Tren al Canadian National
Foto: www.cn.ca
Urmatoarea revolutie energetica va avea loc in domeniul feroviar. In SUA si Canada, doua mari companii feroviare se pregatesc sa treaca locomotivele de pe motorina pe gaze, care sunt mult mai ieftine ca urmare a "boom-ului de gaze de sist" si a preturilor gazului lichefiat, se arata intr-o analiza Reuters.

Forajul orizontal si fracturarea hidraulica raspandite in America de Nord au transformat tot peisajul energetic in mai putin de 10 ani, scrie analistul John Kemp de la Reuters. Acesta sustine ca, in prezent, cea mai importanta intrebare pentru analistii din energie este: ce tehnologie va revolutiona sistemul?

BNSF Railway - a doua retea feroviara de marfa din America de Nord, ca marime - a testat locomotive alimentate cu gaz lichefiat, la o unitate privata, si trece la etapa urmatoare intr-un program pilot care ar putea transforma industria feroviara, relateaza Reuters. Potrivit agentiei, prima faza de testare a fost realizata la Transportation Technology Centre in Pueblo, Colorado, folosind motoare convertite de Electro-Motive Diesel si General Electric, precum si cisterne de gaz lichefiat "mostenite" de la studiile similare facute cu 20 de ani in urma.

BNSF va testa motoarele pe gaz lichefiat pe un numar limitat de rute, pana la sfarsitul anului, potrivit companiei. Aceste motoare cu sistem dual de alimentare cu combustibil sunt concepute sa arda motorina amestecata pana la 90% cu gaz, scrie Reuters.

Analistul de piata John Kemp sustine ca "imboldul" financiar pentru a face aceasta schimbare este enorm, iar companiile implicate in testarea cu gaz lichefiat sunt printre cele mai mari si mai influente din industria feroviara, cu expertiza in inginerie si resurse financiare care pot face posibila aceasta schimbare. Kemp precizeaza insa ca exista comentatori care nu cred ca gazul ar putea inlocui cu adevarat motorina si sa devina principalul combustibil folosit pe caile ferate din SUA si Canada, in ciuda faptului ca este mult mai ieftin si mai curat.

Costul gazelor este la aproximativ o cincime din cel al motorinei pe baza unei echivalente energetice, datorita boom-ului de gaze de sist - si diferenta de pret nu da semne ca s-ar micsora, noteaza Reuters. Potrivit analizei citate, chiar si dupa ce sunt luate in calcul costurile de transport, de lichefiere si distributie, gazul lichefiat este cu aproximativ o treime mai ieftin decat motorina, potrivit preturilor orientative oferite de Clean Energy, cel mai mare furnizor din America de Nord de combustibil bazat pe gaze. 

Combustibilul este a doua cea mai mare cheltuiala de functionare pentru BNSF si reprezinta o treime din totalul costurilor de operare pe caile ferate, asa ca sunt motive puternice pentru a cerceta orice tehnologie care ar putea reduce factura, adauga analistul.

Potrivit acestuia, scepticii arata spre costul de capital al retehnologizarii locomotivelor pentru a rula cu un amestec de gaz si motorina, precum si al construirii de noi cisterne care sa transporte gazul lichefiat, care este estimat de experti din industrie la 1-2 milioane de dolari per locomotiva.

Administratorii cailor ferate sau furnizorii de combustibili ar trebui, de asemenea, sa construiasca o retea scumpa de unitati de lichefiere si terminale de alimentare cu combustibil pentru a sustine un parc de locomotive pe gaz lichefiat, noteaza Reuters, care adauga ca ar trebui depasite si problemele de siguranta, in conditiile in care, in prezent, este interzis transportul de gaz lichefiat pe caile ferate, conform reglementarilor Administratiei Federale a Cailor Ferate din SUA.

BNSF, cel mai proeminent actor feroviar implicat in testarea trenurilor pe gaz lichefiat, este a doua companie feroviara din America de Nord ca venituri si capacitate de transport. Presedintele executiv al retelei feroviare le-a declarat reporterilor in cadrul unei conferinte de presa, in luna mai, ca priveste "serios" potentialul gazului lichefiat la trenuri si ca "le testam chiar acum", aminteste agentia de presa.

Si Canadian National - una dintre cele doua companii feroviare majore din Canada - desfasoara propriile teste pe motoare cu sistem dual de alimentare cu combustibil, alimentate cu un amestec de gaz lichefiat si diesel, potrivit Reuters.
 
Agentia aminteste ca Burlington Northern, unul dintre precursorii BNSF, a experimentat trenurile alimentate cu gaz lichefiat in 1980, in timpul celui de-al doilea soc petrolier. Studiile au fost abandonate atunci cand preturile petrolului au scazut si a disparut motivul financiar pentru a face aceasta schimbare. Dar diferenta actuala intre preturile gazelor si petrolului a inceput din 2011 si nu prezinta semne de disparitie, se arata in cadrul analizei.

Primele locomotive standard care sa opereze pe un amestec de gaz lichefiat si motorina vor aparea cel mai devreme in 2017, potrivit unor surse din industrie citate de Reuters, care sustin ca pana la sfarsitul acestui deceniu, cele mai multe locomotive noi ar putea fi echipate cu motoare cu sistem dual de alimentare.

Reamintim ca in SUA a avut loc o reala revolutie energetica odata cu boom-ul gazelor de sist, pretul gazelor naturale scazand enorm dupa descoperirea si intrarea in productie a unor rezerve uriase. Costul a scazut atat de mult, incat tot mai multi transportatori rutieri au trecut flotele de pe motorina pe gaz. E dificil de prognozat insa o astfel de revolutie in Europa, dat fiind ca in SUA un astfel de pret scazut e posibil in conditiile in care proprietarul resursei subterane e proprietarul terenului, in timp ce in statele europene proprietarul resursei e statul. Din aceasta diferenta intre formele de proprietate deriva o serie de costuri suplimentare.


Citeste mai multe despre   























Material sustinut de Superbrands

Recomandari de vara de la librarii Humanitas

Librariile Humanitas au aparut ca entitate juridica in anul 1993, insa primele doua librarii au fost deschise sub egida Editurii Humanitas inca din 1991. Cu peste 25 de ani in piata de distributie si vanzare de carte din Romania, compania isi propune sa ramana in continuare lantul de librarii cu cea mai mare pondere de carte din Romania, acordand editurilor nationale si locale, dar si autorilor romani, sansa de a ajunge la public.

8556 vizualizari

  • +1 (5 voturi)    
    Unii merg inainte (Miercuri, 13 august 2014, 18:01)

    Wanheda [utilizator]

    iar altii bat pasul pe loc sau mai rau, merg inapoi ca racu'.
    Nu trebuie sa se mai mire nimeni de stagnarea Europei, si social si economic.
    • +2 (2 voturi)    
      Nu, nu merg inapoi, ci au ramas in trecut. (Miercuri, 13 august 2014, 19:10)

      LiviuX [utilizator] i-a raspuns lui Wanheda

      Vezi atatia care erau impotriva privatizarii CFR-ului pentru ca il considera "strategic". Cum mai poate fi strategic in sec. XXI, cand cu o banala racheta poti distruge linia si ori traficul pentru ore sau char zile?
      Orice activitate de transport, pentru a rezista, trebuie sa fie rentabila intr-un fel sau altul. In cazul transportului, trebuie sa asigure o durata de transport cat mai mica, un pret cat mai mic, sau ambele daca se poate. Cu durata, in Romania ne-am lamurit deja, in curand se va merge mai repede pe jos decat cu trenul. Sa vedem pretul... Romania ar trebui iarasi sa fie avantajata: Distantele sunt mici, deci se justifica electrificarea (care deja exista in foarte mare parte), deci avand in vedere ca pretul energiei electrice este (sau ar trebui sa fie) mic, ar trebui ca transportul pe CFR sa fie rentabil. numai ca nu e! O data ca pretul de transport propriu-zis nu e mic. Apoi, ca sa transport ceva pe CFR, trebuie sa incarc marfa in camioane, sa o transport la o gara, sa o descarc din camioane si sa o incarc in vagoane. Apoi, dupa ce astept (mult si bine) sa ajunga in gara de destinatie, iar trebuie sa o descarc din vagoane, incarc in camioane, o transport la destinatie unde o descarc iar. Pai cine plateste toate astea? Nu mai bine incarc in camion, transport la destinatie, descarc? Abia cand transportul pe camion va fi mai scump decat cel pe CFR plus manopera suplimentara, abia atunci va fi CFR-ul rentabil.
      • 0 (0 voturi)    
        CFR e vaca de muls (Miercuri, 13 august 2014, 19:24)

        Wanheda [utilizator] i-a raspuns lui LiviuX

        Toata tara e plina de tot felul de functionari cfr, si in locurile uitate de om gasesti o coteatza cu un functionar cu paleta verde in mana...cu care da LIBER la tren.
        Un mijloc de sifonat bani.
        • 0 (0 voturi)    
          Chiar mai exista impegatii de miscare? (Miercuri, 13 august 2014, 22:22)

          LiviuX [utilizator] i-a raspuns lui Wanheda

          Parca asa se chemau... Pai acum cand totul e automatizat... Cand e verde pleaca trenul, daca nu sta. Sau anunti mecanicul chiar prin radio ca poate pleca...
    • +1 (3 voturi)    
      "stagnarea Europei"? (Miercuri, 13 august 2014, 19:39)

      zapada reloaded [utilizator] i-a raspuns lui Wanheda

      Cand au fost ultima data cu trenul in US ?
      Ma tem ca n-ai iessit din vagauna ta.

      Us la capitolul cai feroviare (si asa, in general la trasportul public) sunt la nivelul Nigeriei.
      Apreciez ca de la locomotive cu motorina or ajuns la alea cu gaz...bine ca nu au trecut la alea cu aburi.

      Ei or fi auzit de "Maglev" ??? Ma tem ca nu.

      Ghici ghicitoarea mea cine are primul patent pe asta: taman nemtii (adicalea tocmai nemtii).
      • +1 (3 voturi)    
        Dar tu ai fost? (Miercuri, 13 august 2014, 21:31)

        LiviuX [utilizator] i-a raspuns lui zapada reloaded

        Mergi o data si vezi. Si in SUA si in Canada, se circula ca si cu avionul. Se predau bagajele si nu ai grija lor pana la sosire, au vagoane restaurant, bar. Nu mai vorbesc de curatenie... Pana si pe distante scurete, in trenurile de navetisti, e curatenie luna. Iar de WC-uri, nici nu mai spun cat de curate sunt, nu lipseste hartia, sapunul, ce sa mai zic de apa. Asa ca intai vezi sau daca nu poti macar informeaza-te si apoi vorbeste.
        • 0 (4 voturi)    
          "curatenie"?? (Miercuri, 13 august 2014, 23:19)

          zapada reloaded [utilizator] i-a raspuns lui LiviuX

          Mai eu inca Canda n-am fost ...dar am fost in US si pot sa iti spun aca doar nici macar tarile latine (Spania, Italia) (la trenuri ma refer ) nu sunt atat de jegoase ca alea din US.
          Oricum,cand o ajunge Canada la nivelul Norvegiei, Elvetiei, Suediei, Germaniei, Frantei (cu TGV-urile lor)...atunci putem discuta.

          Tchuss!
          • 0 (0 voturi)    
            Poate au facut un tren special pentru tine (Joi, 14 august 2014, 15:00)

            LiviuX [utilizator] i-a raspuns lui zapada reloaded

            Altfel nu-mi explic cum de era murdar... Si iarasi, era vorba de Romania, nu inteleg ce tot ai cu Norvegia, etc. Sa-ti mai explic o data, poate pricepi: Articolul se referea la SUA si Canada, comentariul facea o comparatie cu ce e la noi (ceea ce e normal). Nu a fost in nici un moment vorba de a compara Germania, Norvegia cu SUA, Canada.
      • +2 (2 voturi)    
        Am uitat sa adaug si cat dureaza o calatorie (Miercuri, 13 august 2014, 21:44)

        LiviuX [utilizator] i-a raspuns lui zapada reloaded

        De ex. Toronto - Montreal, circa 5 ore (chiar 4,5 ore) pentru 500 km. Cat ai face in Romania?
        • -1 (3 voturi)    
          comparatii (Miercuri, 13 august 2014, 23:29)

          zapada reloaded [utilizator] i-a raspuns lui LiviuX

          si daca tot ne "comparam", pai sa incepem:
          Berlin-Frankfurt (dist. 500 km, 4.36 h, -65 euro-Paris-Lux (dist. 370km)- TGV 2h - bilet 85 euro-.

          Alte curiozitati?
          • 0 (0 voturi)    
            Compari mere cu pere? (Joi, 14 august 2014, 14:55)

            LiviuX [utilizator] i-a raspuns lui zapada reloaded

            Era vorba de Romania, nu de Germania sau altele. Acolo stiu si eu si toata lumea ca e bine. Nu vazi ca esti in afara de subiect?
      • 0 (4 voturi)    
        Iar cu transportul public ai dat-o in bara (Miercuri, 13 august 2014, 22:39)

        LiviuX [utilizator] i-a raspuns lui zapada reloaded

        bine de tot! Cum poti compara SUA cu Nigeria in materie de transport de ex. aerian sau auto? Cati pasageri circula, cum, pe cate autostrazi, cum arata ele?
      • +1 (3 voturi)    
        pfuai (Joi, 14 august 2014, 1:44)

        ampersand [utilizator] i-a raspuns lui zapada reloaded

        Dacă eşti atât de familiarizat cu SUA, spune-ne şi deosebirea, cea distinctivă, unică, dintre căile ferate americane şi cele europene.
      • +1 (1 vot)    
        haha (Joi, 14 august 2014, 13:00)

        Stars_and_Stripes [utilizator] i-a raspuns lui zapada reloaded

        Mah, n-am mers eu cu toate trenurile din US, caci America e mare de tot, mai mare decit toata Europa aia, si sint multe companii feroviare (nu precum in Europa, 1 pe tara si aia de stat). Dar iti pot spune ca am mers cu citeva si n-am ce sa le reprosez, absolut fantastice. Ce motor are locomotiva nu stiu si nici nu ma intereseaza (sint si unele pe aburi, niste splendori de trenuri cu preturi pe masura, circula in zonele turistice). Dar ia zi, nemtii aia ai tai au pus maglev la trenurile de marfa? Caci de astea era vorba in articol, in SUA 99% din transportul feroviar este de marfa, oamenii merg aici cu masina, V6 de vreo 3.5 litri de regula. Dar o sa zici ca masinile in US nu au frine, directie, maninca ulei, etc. Stiu, stiu, asa e, ramii tu cu Opel 1.2 common rail ca sa te invidiez... Hahahaha


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă