Urmatoarea revolutie energetica va avea loc in domeniul feroviar. In SUA si Canada, doua mari companii feroviare se pregatesc sa treaca locomotivele de pe motorina pe gaze, care sunt mult mai ieftine ca urmare a "boom-ului de gaze de sist" si a preturilor gazului lichefiat, se arata intr-o analiza Reuters.

Tren al Canadian NationalFoto: www.cn.ca

Forajul orizontal si fracturarea hidraulica raspandite in America de Nord au transformat tot peisajul energetic in mai putin de 10 ani, scrie analistul John Kemp de la Reuters. Acesta sustine ca, in prezent, cea mai importanta intrebare pentru analistii din energie este: ce tehnologie va revolutiona sistemul?

BNSF Railway - a doua retea feroviara de marfa din America de Nord, ca marime - a testat locomotive alimentate cu gaz lichefiat, la o unitate privata, si trece la etapa urmatoare intr-un program pilot care ar putea transforma industria feroviara, relateaza Reuters. Potrivit agentiei, prima faza de testare a fost realizata la Transportation Technology Centre in Pueblo, Colorado, folosind motoare convertite de Electro-Motive Diesel si General Electric, precum si cisterne de gaz lichefiat "mostenite" de la studiile similare facute cu 20 de ani in urma.

BNSF va testa motoarele pe gaz lichefiat pe un numar limitat de rute, pana la sfarsitul anului, potrivit companiei. Aceste motoare cu sistem dual de alimentare cu combustibil sunt concepute sa arda motorina amestecata pana la 90% cu gaz, scrie Reuters.

Analistul de piata John Kemp sustine ca "imboldul" financiar pentru a face aceasta schimbare este enorm, iar companiile implicate in testarea cu gaz lichefiat sunt printre cele mai mari si mai influente din industria feroviara, cu expertiza in inginerie si resurse financiare care pot face posibila aceasta schimbare. Kemp precizeaza insa ca exista comentatori care nu cred ca gazul ar putea inlocui cu adevarat motorina si sa devina principalul combustibil folosit pe caile ferate din SUA si Canada, in ciuda faptului ca este mult mai ieftin si mai curat.

Costul gazelor este la aproximativ o cincime din cel al motorinei pe baza unei echivalente energetice, datorita boom-ului de gaze de sist - si diferenta de pret nu da semne ca s-ar micsora, noteaza Reuters. Potrivit analizei citate, chiar si dupa ce sunt luate in calcul costurile de transport, de lichefiere si distributie, gazul lichefiat este cu aproximativ o treime mai ieftin decat motorina, potrivit preturilor orientative oferite de Clean Energy, cel mai mare furnizor din America de Nord de combustibil bazat pe gaze.

Combustibilul este a doua cea mai mare cheltuiala de functionare pentru BNSF si reprezinta o treime din totalul costurilor de operare pe caile ferate, asa ca sunt motive puternice pentru a cerceta orice tehnologie care ar putea reduce factura, adauga analistul.

Potrivit acestuia, scepticii arata spre costul de capital al retehnologizarii locomotivelor pentru a rula cu un amestec de gaz si motorina, precum si al construirii de noi cisterne care sa transporte gazul lichefiat, care este estimat de experti din industrie la 1-2 milioane de dolari per locomotiva.

Administratorii cailor ferate sau furnizorii de combustibili ar trebui, de asemenea, sa construiasca o retea scumpa de unitati de lichefiere si terminale de alimentare cu combustibil pentru a sustine un parc de locomotive pe gaz lichefiat, noteaza Reuters, care adauga ca ar trebui depasite si problemele de siguranta, in conditiile in care, in prezent, este interzis transportul de gaz lichefiat pe caile ferate, conform reglementarilor Administratiei Federale a Cailor Ferate din SUA.

BNSF, cel mai proeminent actor feroviar implicat in testarea trenurilor pe gaz lichefiat, este a doua companie feroviara din America de Nord ca venituri si capacitate de transport. Presedintele executiv al retelei feroviare le-a declarat reporterilor in cadrul unei conferinte de presa, in luna mai, ca priveste "serios" potentialul gazului lichefiat la trenuri si ca "le testam chiar acum", aminteste agentia de presa.

Si Canadian National - una dintre cele doua companii feroviare majore din Canada - desfasoara propriile teste pe motoare cu sistem dual de alimentare cu combustibil, alimentate cu un amestec de gaz lichefiat si diesel, potrivit Reuters.

Agentia aminteste ca Burlington Northern, unul dintre precursorii BNSF, a experimentat trenurile alimentate cu gaz lichefiat in 1980, in timpul celui de-al doilea soc petrolier. Studiile au fost abandonate atunci cand preturile petrolului au scazut si a disparut motivul financiar pentru a face aceasta schimbare. Dar diferenta actuala intre preturile gazelor si petrolului a inceput din 2011 si nu prezinta semne de disparitie, se arata in cadrul analizei.

Primele locomotive standard care sa opereze pe un amestec de gaz lichefiat si motorina vor aparea cel mai devreme in 2017, potrivit unor surse din industrie citate de Reuters, care sustin ca pana la sfarsitul acestui deceniu, cele mai multe locomotive noi ar putea fi echipate cu motoare cu sistem dual de alimentare.

Reamintim ca in SUA a avut loc o reala revolutie energetica odata cu boom-ul gazelor de sist, pretul gazelor naturale scazand enorm dupa descoperirea si intrarea in productie a unor rezerve uriase. Costul a scazut atat de mult, incat tot mai multi transportatori rutieri au trecut flotele de pe motorina pe gaz. E dificil de prognozat insa o astfel de revolutie in Europa, dat fiind ca in SUA un astfel de pret scazut e posibil in conditiile in care proprietarul resursei subterane e proprietarul terenului, in timp ce in statele europene proprietarul resursei e statul. Din aceasta diferenta intre formele de proprietate deriva o serie de costuri suplimentare.