Furnizorii de energie electrica insista pentru reintroducerea contractelor bilaterale/ Autoritatile nu vor pentru ca se tem de revenirea "baietilor destepti"

de Claudia Pirvoiu     HotNews.ro
Joi, 18 septembrie 2014, 11:38 Economie | Energie

Asociatia Furnizorilor de Energie Electrica din Romania (AFEER) solicita reintroducerea contractelor bilaterale, in conditiile in care oricum se modifica Legea energiei 123/2012. Nu este pentru prima oara cand fac o asemenea solicitare. De altfel, chiar in ultimele zile au incercat sa convinga parlamentarii sa introduca un amendament in acest sens, insa Departamentul pentru Energie respinge acest lucru, deoarece companiile de stat nu sunt inca pregatite sa faca fata unei eventuale reveniri a "baietilor destepti" din energie. In acest moment, toate contractele bilaterale se incheie pe bursa in mod centralizat.

Obligatia tranzactionarii pe bursa este prevazuta in articolul 23 din Legea energiei 123/2012. E neclar cum doresc furnizorii sa fie schimbat continutul Legii energiei avand in vedere ca miercuri, Camera Deputatilor (camera decizionala) tocmai a adoptat cu majoritate de voturi un proiect privind modificarea acesteia. A fost necesara adoptarea de urgenta a unor modificari pentru ca Romania sa scape de un proces pe care il are cu Comisia Europeana la Curtea Europeana de Justitie si pentru evitarea unor amenzi. Comisia Europeana a actionat anul trecut in judecata Romania pentru transpunerea incompleta a normelor UE privind piata interna a energiei  electrice si a gazelor naturale, iar dosarele au ajuns pe rolul Curtii Europene de Justitie. Sunt doua cauze, una pe energie electrica si cealalata pe gaze naturale, iar actiunile au fost introduse la data de 17 iulie 2013. Comisia propune o amenda de 60.000 de euro pentru Romania, urmatorul termen la Curtea Europeana de Justitie urmand sa aiba loc la inceputul lunii octombrie.

"Au aparut nenumarate schimbari in legislatie, primara si secundara, unul dintre argumentele des invocate de autoritati fiind legat de specificitatea Romaniei, respectiv eliminarea coruptiei. Vom asista la alte modificari legislative importante la Legea energiei. Consideram ca se pot gasi solutii mult mai bune si corecte care sa nu distorsioneze piata", a declarat Ion Lungu, presedinte AFEER, potrivit unui comunicat al asociatiei. "Sa ne oprim, sa tragem linie si sa analizam ce se intampla in piata. Sa vedem care este impactul reglementarilor asupra pietei", a spus si Corina Popescu, vicepresedinte AFEER.

AFEER insista pentru organizarea de dezbateri publice pe legislatia primara, asa cum se procedeaza pe legislatia secundara. "Pe legislatia primara, lipseste, cu desavarsire, dezbaterea publica.  Se modifica acum Legea 123. Opiniile, propunerile venite din piata trebuie luate in considerare", sustine Lungu.

AFEER apreciaza demersul Comisiei pentru Industrii si Servicii  a Camerei Deputatilor, care a reactionat la solicitarile pietei si a decis, ca urmare a discutiilor si dezbaterilor ce au avut loc asupra proiectului de Lege pentru modificarea si completarea Legii energiei electrice si a gazelor naturale nr.123/2012, sa solicite Departamentului pentru Energie, OPCOM SA si ANRE transmiterea punctului de vedere si a informatiilor referitoare la "Regulamentul privind cadrul organizat de tranzactionare a contractelor bilaterale de energie electrica". Totodata, la propunerea Comisiei pentru Industriei si Servicii, sinteza dezbaterilor si concluziile aferente va fi supusa dezbaterilor publice, intr-o sedinta ulterioara ce va avea ca invitati pe toti participantii la piata precum si ANRE si Departamentul pentru Energie.

Reprezentantii furnizorilor reitereaza necesitatea reintroducerii contractelor bilaterale, in contextul modificarii Legii 123. ¬Reintroducerea contractelor bilaterale, odata cu modificarile care se aduc Legii 123, preluata si in Ordonanta privind guvernanta corporativa, in paralel cu listarea la bursa a unor parti din CE Oltenia, Hidroelectrica, va conduce la disparitia pericolului coruptiei. O solutie corecta la nivel european¬, a declarat presedintele AFEER.

AFEER a transmis Comisiei de Industrii si Servicii din Camera Deputatilor observatii cu privire la modificarea Legii 123/2012 a energiei electrice si gazelor naturale, cu rugamintea ca orice modificari suplimentare aduse actului normativ sa fie supuse procedurii de consultare publica, se mai arata in comunicat.

Aspectele evidentiate de AFEER pentru a fi solutionate, odata cu modificarile care se aduc Legii 123, se refera la:
  • Reintroducerea posibilitatii incheierii contractelor bilaterale negociate direct pe piata angro de energie electrica;
  • Obligatia de a infiinta puncte unice de contact sa se refere doar la clientii finali casnici;
  • Cuantumul amenzilor sa fie mentinut la nivelul actual.

Propunerile Asociatiei sunt argumentate astfel: interzicerea contractului bilateral negociat direct ¬ instrument de baza in comercializarea energiei electrice ¬ situeaza producatorii si furnizorii din Romania intr-o pozitie discriminatorie fata de ceilalti participanti de pe pietele externe; toate tarile UE, care au burse de energie puternic dezvoltate, nu au considerat ca bursa poate substitui integral, fara consecinte negative, tranzactiile incheiate pe piata angro prin negociere directa. In ultimul an si jumatate de aplicare a prevederilor Legii 123, se constata o migrare a tranzactiilor de pe termen lung pe termen foarte scurt, fapt ce conduce la distorsionarea pretului de referinta pe piata angro, cu consecinte negative asupra ofertarii unui pret corect pentru energia electrica furnizata consumatorilor, iar pe termen mediu si lung vor fi afectate investitiile in capacitatile de productie a energiei. In consecinta, se ridica semne de intrebare cu privire la asigurarea securitatii in alimentarea cu energie electrica, la preturi sustenabile, a consumatorilor din Romania.

AFEER semnaleaza si blocarea investitiilor in sectorul energetic, in special pe segmentul de producere de energie. Dezvoltatorii de proiecte nu pot incheia contracte pe termen lung cu furnizorii, contracte ce reprezinta o garantie solicitata de catre banci pentru obtinerea creditelor necesare dezvoltarii proiectelor.

Un subiect de maxima actualitate ¬ construirea reactoarelor 3 si 4 de la Cernavoda. In acest caz, schema de finantare pe termen lung nu poate fi viabila din cauza restrictiilor de contractare impuse de Legea 123, mai sustine AFEER.

In ce priveste obligatia de a infiinta puncte unice de contact, AFEER propune ca aceasta sa se refere doar la clientii casnici. Generalizarea acestei masuri pentru toate categoriile de clienti finali constituie o bariera pentru acestia in procesul de schimbare a furnizorului. Mai mult, o astfel de masura conduce la costuri suplimentare, suportate in final tot de clienti.

AFEER solicita mentinerea amenzilor la nivelul actual pe considerentul ca scopul acestora nu este de a falimenta companiile, ci trebuie sa aiba un rol de corectie. Se invoca, totodata, situatia economica a Romaniei care nu s-a modificat fata de momentul adoptarii Legii 123, in 2012. In 2013, tara noastra se remarca cu a doua cea mai mare rata a insolventelor raportate la numarul firmelor active, respectiv 6,44% in cadrul Europei Centrale si de Est, mai arata AFEER in comunicat.


Citeste mai multe despre   
























[P] Camera Consultantilor Fiscali organizeaza examen de atribuire a calitatii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent in Bucuresti, in data de 4 noiembrie 2017

Camera Consultantilor Fiscali este organizatia profesionala de utilitate publica care coordoneaza activitatea de consultanta fiscala din Romania si are in evidenta peste 5.500 de membri la nivel national. Inscrierile la examen se fac in perioada 2 octombrie 2017 - 20 octombrie 2017 pe site-ul http://www.ccfiscali.ro/.

2081 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    Mai in traducere (Joi, 18 septembrie 2014, 12:55)

    titirica [utilizator]

    Statul se opune de frica coruptiei din companiile controlate de stat ... Kafka

    Deci privatii sufera intr-o piata discriminatorie pentru ca statul nu isi poate organiza treburile interne
  • 0 (0 voturi)    
    Furnizorii vor contracte bilaterale, autoritatile (Joi, 18 septembrie 2014, 13:20)

    Firavu [utilizator]

    Preturi flotante si cantitati asijderea in contracte pe termen lung sunt masca pentru coruptie, pentru spaga groasa (sa nu ne ferim de termeni).

    ANRE a demontat convingator obiectiile "baietilor destepti" grupati in AFEER.

    Cumparatorul se intelege cu producatorul asupra cantitatii si a pretului de vanzare care trebuie sa fie cu 1 leu peste costurile de productie si toata lumea este fericita. Oameni suntem doar - aici actioneaza legea lui Om : esti Om cu mine sunt Om cu tine! Apoi merg pe OPCOM si bat palma, doar asa spune legea. Lege croita defectuos prin lobby (adica spaga in Romania) de la inceput !

    Este adevarat, intr-un contract nu pot castiga cate 50% ambii parteneri dar un raport de minim 40%-60% este rezonabil. Se pot contracta cantitati si preturi fluctuante daca negociatorii sunt parteneri onesti, cu bun simt (“bun simt” inseamna ca fiecare urmareste maximizarea profitului firmei pe care o reprezinta si nu cresterea spagii pe care o va primi).
    Asemenea contracte sunt firesti dar nu in Romania deocamdata.

    Amintesc exemplul Hidroelectrica. Pretul energiei livrate se stabilea in functie de pretul cu care clientul isi vindea el marfa. Cat ma priveste pe mine – vanzator – pretul cu care cumparatorul isi tranzactioneaza produsul pe LME ? Doamne apara si pazeste, de pomana se da doar la biserica !

    Basescu a infierat cu manie prezidentiala “baietii destepti” din energie. Este curios ca in afara de dat din gura nu am aflat a fi facut ceva concret pentru a stopa manoperele cu energie. A fost neputincios aici, nici macar lui Videanu nu i-a batut obrazul.

    In schimb a fost lansata in media ideea ca acele contracte dintre HE si cumparatorii isteti sunt croite de superavocati.
    Daca ceea ce s-a publicat este real, apoi aceste contracte par a fi scrise de militianul (cu dreptul facut inainte de '90 la fara frecventa) transformat in juristconsult : S.C.Ficus-Aprozarul de la colt s.r.l. cumpara gogosari de la P.F. badea Gheorghe din Vascauti.
    • 0 (0 voturi)    
      Imi pare rau... (Vineri, 19 septembrie 2014, 14:39)

      Prostu' satului [utilizator] i-a raspuns lui Firavu

      ...dar vorbiti in totala necunostinta de cauza. Daca exista la HN obiceiul ca autorul sa intervina in discutie, d-na Pirvoiu mi-ar fi dat dreptate.
      1. Vorbiti despre preturi "flotante". Nu stiu ce-s alea, dar daca va referiti la contractele cu pret cu componenta variabila pentru care ANRE (Autoritatea, nu Agentia) a inceput sa traga cu amenzi la foc automat, acele variatii de pret nu erau nici haotice, nici obscure. Fara exceptie, formulele de pret se raportau la preturi de piata, cel mai adesea la PZU.
      Sa vinzi in functie de pretul pietei este, inteleg, o crima de neiertat in viziunea dvs.
      2. Cantitatea variabila este, si ea, de asemenea criminala. Astfel de clauze se regasesc in 1001 de contracte, pentru orice marfa, in orice tara - nu si-n Romania, nu pe piata de energie. Stiti cine, in domeniul asta, pur si simplu adora contractele de tip take-or-pay? Gazpromul...
      3. Care va sa zica, spuneti dvs. si ANRE, contractele musai sa fie cu pret fix. Asa stand lucrurile, evident ca e destul de probabil ca, macar din cand in cand, acel pret fix va fi sub pretul pietei, posibil chiar cu mult.
      Sa mergem mai departe si sa presupunem ca vanzatorul intr-un astfel de contract este Hidroelectrica. Cum??? Hidroelectrica vinde la preturi mult sub piata??? Va mai amintit corul de ragete furioase ale mai tuturor expertilor in 2002, cand preturile in piata erau 220-230, iar Hidro vindea cu 190? Ei, iaca, acum nu reuseste sa vanda nici cu 175... E bine, nu?
      4. Cum rezolva firmele acest nou obstacol din partea autoritatilor? Pai, foarte simplu - fac contracte pe durate scurte, de maximum un an, dupa cum se poate convinge oricine uitandu-se pe www.opcom.ro.
      Reversul medaliei, si care raspunde cumva si intrebarii retorice despre Borza si profitul Hidro, e ca pe baza unor astfel de contracte nicio banca nu te mai imprumuta pe termen lung, le dai naibii de investitii, reparatii capitale etc (toate necesitand finantare pe termen lung) si te concentrezi exclusiv pe "aici si acum"...
    • 0 (0 voturi)    
      ... chiar foarte rau (Vineri, 19 septembrie 2014, 14:57)

      Prostu' satului [utilizator] i-a raspuns lui Firavu

      ...profit mare, ti-ai luat bonusul, ura si la gara.
      5. "Cumparatorul se intelege cu producatorul asupra cantitatii si a pretului de vanzare care trebuie sa fie cu 1 leu peste costurile de productie si toata lumea este fericita... Apoi merg pe OPCOM si bat palma..."
      S-ar parea ca gasiti ceva extrem de rau in faptul ca, cumparatorul da NUMAI un leu peste pretul de productie si ca toata lumea e fericita.
      Probabil in viziunea dvs. ar trebui sa dea 100 de lei peste pretul de productie, si pe urma sa va vanda energia aia dvs. sau mie cu inca 100 de lei peste cat a dat el - asa cum se va intampla pe masura ce autoritatile reusesc sa distruga competitia din piata... Ce bine era pe vremea Renel, cand aveai doua optiuni - ori plateai cat voiau ei, ori stateai fara energie.
      Sa recapitulam. Preturile pe piata au scazut cu aproape 100 de lei fata de acum doi ani, iar "expertii" nostri se plang si vor sa revina la situatia dinainte, sa bage cat mai multe bete-n roate, fiecare dintre aceste bete insemnand inca un impuls dat preturilor in sus.
      6. Cat despre batutul palmei pe OPCOM, fara suparare, dar bateti campii, ca veni vorba de batut ceva. Pe OPCOM (PCCB, ca la asta va referiti) ofertele initiatoare (indiferent ca-s de cumparare sau vanzare) se publica cu o saptamana INAINTE de licitatie, dupa cum se poate convinge oricine, oricand, din doua click-uri. Licitatiile sunt deschise, poate participa oricine indeplineste un set minim de conditii.
      7. Contractele despre care vorbim au aparut prin octombrie 2012, ca o solutie de avarie la restrictiile impuse de Legea 123. Vreme de peste 20 de luni ANRE n-a cracnit deloc, n-a facut nicio notificare catre jucatorii din piata, n-a scos niciun sunet in public... dupa care, din senin, a inceput avalansa de amenzi. Haida-deh... cat de naiv sa fii sa inghiti o gogoasa atat de mare???

      Pentru conformitate (desi cred ca era clar oricum), mentionez ca am interese de afaceri intr-o firma de furnizare a energiei.
      Dvs., vreun interes, ceva?
      • 0 (0 voturi)    
        Raspuns lui Prostu' satului (Sâmbătă, 20 septembrie 2014, 0:11)

        Firavu [utilizator] i-a raspuns lui Prostu' satului

        Domnule ,
        Multumesc pentru comentariu.
        Este o invitatie la dialog ? Oricum iau interventia Dvs. ca atare.

        Asadar :
        Este inerent ca informatiile mele in privinta sectorului energetic si a operatiunilor comerciale conexe sa fie fragmentare si ca urmare sa opinia mea sa fie distorsionata.
        Pana la urma orice opinie este distorsionata daca plecam de la axiomele ca (a) orice informatie primita are o doza de manipulare si (b) cel care o furnizeaza are un interes – nu discut natura interesului.
        Interesele mele de afaceri, cum spuneti, sunt de cativa ani, in constructii si consultanta.
        Am incercat in 2003, 2004 sa devin trader de energie (“baiat destept” adica) dar nu m-au tinut puterile; glumind, masa mai avea locuri dar eu nu am avut scaun, altfel spus nu am fost in acvariu (cu alt prilej va voi spune anecdota acvariului, morala povestioarei este valabila in orice timp si in orice societate).
        Interesul meu pentru domeniu s-a redesteptat in momentul in care Basescu s-a napustit asupra “baietilor destepti”. Mi-am reimprospatat cunostintele cu ajutorul unor prieteni de meserie energeticieni si am cautat “insideri” care sa ma lamureasca asupra situatiei.
        Si am aflat ca in domeniu lucrurile nu sunt diferite de constructii spre exemplu.

        Cred ca stiti ce este SEAP ? Sistem Electronic pentru Achizitii Publice.
        Exemplu
        Ordonatorul de credit vrea sa modernizeze o scoala.
        1. comanda unei firme de proiectare elaborarea documentatiei tehnice prin incredintare directa. Daca valoarea devizului estimat al modernizarii este mai mare de 100.000 de euro, atunci se sparge lucrarea in bucati pentru ca fiecare bucata sa nu depaseasca fatidica cifra indicata mai sus (mai an cifra limita era de 30.000 de euro) ;
        2. se publica pe SEAP anuntul intentiei de modernizare a scolii ;
      • 0 (0 voturi)    
        Raspuns lui Prostu' satului (Sâmbătă, 20 septembrie 2014, 0:13)

        Firavu [utilizator] i-a raspuns lui Prostu' satului

        3. indiferent cine se va prezenta sa ceara informatii, sa solicite un caiet de sarcini, sa solicite pur si simplu lucrarea pentru ca are capabilitatea tehnica si tehnologica de a o realiza, contractul/contractele se vor incheia cu firma/firmele agreate ;
        4. dupa plata lucrarii urmeaza decontarea : 6% pentru beneficiarul direct si 3% pentru ordonatorul de credit. Procentele pot fi si in natura : materiale pentru casa de la tara, renovarea unui apartament, un zaiafet serios, s.a.m.d.).
        Asta este realitatea in sectorul constructiilor.
        Este cam ca pe PCCB. Poate participa oricine sa achizitioneze cativa terrawati pentru un an de zile in afara de Galati sau de Slatina, nu-i asa ? De ce nu vin si combinatele de producere a cimentului sa achizitioneze energie de pe OPCOM ?

        Nu am motive sa cred ca decidentul de la HE a preferat sa ceara un prêt cu 10 lei peste costul de productie cand stia ca daca este doar un leu capata si el ceva pentru ca si burta lui sa pape. Decidentul de la HE a cerut doar un leu si nu zece nu de capul lui. Un superior i-a cerut acest lucru : ”Vezi ca vine cineva la tine. Sa inchei un contract pentru o bucata din productie la un prêt bun. Iar pentru tine, vezi si tu ce mai e p’ácolo”.
        Invocati “pro domo” Gazprom – nash dom. Citez : “Stiti cine, in domeniul asta, pur si simplu adora contractele de tip take-or-pay? Gazpromul...”. Ingadui-ti-mi, no offense, sa va spun ca faceti comparatie intre mere si pere.

        Gazprom este Armata Rosie reloaded. Este vectorul economic cel mai important prin care sunt promovate interesele politice ale Rusiei.
        In Romania este vorba pur si simplu de coruptie nerusinata.
      • 0 (0 voturi)    
        Raspuns lui Prostu' satului (Sâmbătă, 20 septembrie 2014, 0:14)

        Firavu [utilizator] i-a raspuns lui Prostu' satului

        Sigur, lucram la nivele diferite. Avand interese in energie probabil cifra de afaceri este serioasa. Eu sunt unul mic spre mijlociu. Diferenta de clasa.
        Dar am abtinut credite fara sa prezint contracte pe care sa le cesionez. Au vazut ca profitul este solid si constant, cash-flow este gestionat corect, nu am restante la bugete, eu ca persoana am prezentat incredere. Am pus garantie utilajele. Punct.
        Asa ca d.p.m.d.v. banca crediteaza firma daca CEO-ul prezinta incredere, daca modul in care gestioneaza afacerea este de incredere si daca are active pe care sa le gajeze. Despre situatia firmei si despre modul cum este condusa se afla pe piata, lumea este mica. Nu am avut nevoie de nicio interventie, de nicio “pila”.
        Asadar domnule presupun ca situatia din afacerile cu energie nu este fundamental diferita de domeniul constructiilor. Dovada : scandalul de anul trecut cu consilierul lui Nita si junele director de la HE. Nu cred ca in comertul cu energie s-au adunat toti intreprinzatorii corecti din tara asta !

        Vedeti doar – numai din media daca nu si din experienta directa – coruptia aproape sufoca Romania. Experienta mea da valoare de axioma asertiunii de mai sus.
        DNA si perchetele nu mai prididesc sa instrumenteze cazurile de coruptie.
        Si atunci sunt in continuare convins ca sunt necesare reglementari stricte tocmai ca posibilitatile de coruptie sa fie tot mai mici.

        Asadar reiterez : bravo ANRE !
        Felicitari celor care au incurajat/impulsionat/decis suprareglementarea. Pana la urma Keynes a postulat rolul de reglementator/arbitru/intreprinzator al statului in economie.

        Sunt convins ca dialogul trebuie sa aiba civilitate (deschidere si respect fata de preopinent).
        Trec peste unele excese superior-ironice si oarecum jignitoare din comentariul pe care l-ati postat.
        Le pun pe seama faptului ca suprareglementarea loveste in interesele Dvs. de afaceri.
        • 0 (0 voturi)    
          Multumesc pentru raspunsuri (Luni, 22 septembrie 2014, 22:59)

          Prostu' satului [utilizator] i-a raspuns lui Firavu

          In primul rand, nu vad care-s acele exprimari excesive si jignitoare la care va referiti. E drept ca tonul pe care l-am folosit a fost poate prea colocvial - m-am lasat inselat de propriile dvs. glose despre militieni, SC Aprozarul etc. si mi-am imaginat ca daca asa ati pornit dialogul - dvs., nu eu - acesta este registrul in care doriti sa-l purtati. Se vede treaba ca m-am inselat si ca licentele va sunt ingaduite doar dvs.
          In orice caz, daca v-am ofensat cumva, imi cer scuze si va asigur ca nu aceasta a fost intentia mea.
          Trecand la subiectul propriu-zis, va marturisesc ca n-am inteles exemplul cu SEAP, nici pe cel legat de HE si nici pe cel cu combinatele de ciment - ce-i cu ele? Alro si AM si-au facut propriile firme de furnizare, cimentistii nu. Ce semnificatie atribuiti acestui fapt, ce nu pricep?
          Ce pot insa sa va spun este ca, in mod ironic, scandalul de anul trecut (cel cu consilierul lui Nita) are in centru un contract care este perfect compatibil cu "suprareglementarea" atat de draga ANRE-ului. Il gasiti si azi pe OPCOM, Energon Power parca se chema firma.
          De altfel, daca o sa va uitati pe ce a mai aparut pe OPCOm in ultimele luni, o sa constatati ca nu pestii cei mari sunt cei care-au disparut, ci "plevusca". Fiti linistit, ca nu de grija celor mici nu poate dormi statul pesedist, ci de cum sa faca mai repede si mai bine partie celor mari, cu care, nu-i asa, altfel se poate trata in spatele usilor inchise.
          Revenind la exemple, va dau eu unul mai usor de inteles decat cel cu SEAP.
          Sa presupunem ca un client privat important si serios, dupa ce si-a facut temele asa cukm trebuie si cum spuneti si dvs., intreband discret in piata ce si cum si cine, solicitand referinte etc., vine la dvs. si va propune un contract prin care sa-i faceti toate studii;le de fezabilitate (sau ce va pricepeti dvs. cel mai bine), pentru toate proiectele sale, pe urmatorii 15 ani, la un pret onest si ajustabil cumva, data fiind durata..
          Ar fi un contract excelent, nu?
        • 0 (0 voturi)    
          2 (Luni, 22 septembrie 2014, 23:23)

          Prostu' satului [utilizator] i-a raspuns lui Firavu

          Cand sa bateti palma si sa va felicitati in gand ca, in sfarsit, aveti confortul de-a gandi dezvoltarea firmei pe termen lung in mod relaxat, de pe o fundatie solida, vine Autoritatea si va spune dupa cum urmeaza:
          1. Pentru ca e coruptia in floare si firmele de stat sunt pline de borfasi, dvs. nu puteti semna acel contract (de fapt, niciun contract) cu cine vreti dvs., chiar daca ambele parti sunt entitati 100% private. Trebuie sa licitati (dvs. sau clientul) contractul pe o piata organizata, deschisa, transparenta,, la care poate participa oricine, avand drept unic criteriu de selectie pretul. Daca licitatia e castigata de cei mai nenorociti competitori, pe care toata lumea ii stie de escroci, se cheama ca ati avut ghinion - fie semnati contractul, fie platiti penalitati usturatoare, fie va desfiintam firma.
          2. Treaba cu studii de fezabilitate asa, cand are nevoie clientul, o merge prin SUA si UE, dar nu la noi, in Romania. La noi trebuie sa specificati clar, din capul locului, cate pagini de studii de fezabilitate o sa produceti (sau cumparati, in cazul clientului) anual, in fiecare din urmatorii 15 ani, si sa faceti exact cum ati spus. Altfel, penalizari sau chiar va desfiintam firma.
          3. Pe fiecare pagina de studiu de fezabilitate trebuie sa existe exact 1000 de caractere (nici 999, nici 1001, ca altfel, stiti dvs., penalizare, desfiintare...), iar pretul per caracter trebuie sa fie explicitat in contract si, evident, fix pentru cei 15 ani. Altfel... nu mai zic, ca stiti deja.
          In rest, va dorim mult succes in afaceri si sa nu cumva sa uitati sa platiti taxele si contributiile la Autoritate si la operatorul de piata (pe care tot noi le stabilim si pe care tocmai le-am marit de cateva zeci de ori de la 01.01.2014), ca altfel...

          Aveti perfecta dreptate ca aceasta ingerinta grosolana a statului imi afecteaza interesele de afaceri si inca la modul final, ca sa zic asa. Unde gresiti este cand va imaginati ca le afecteaza doar pe-ale mele.De fapt, le afecteaza pe ale
        • 0 (0 voturi)    
          3 si gata (Luni, 22 septembrie 2014, 23:38)

          Prostu' satului [utilizator] i-a raspuns lui Firavu

          ...tuturor consumatorilor de energie electrica.
          Predictia mea (si poate mai vorbim pe-aici, daca va pastrati pseudonimul) este ca n-o sa treaca anul si daca lucrurile merg in continuare in aceasta directie, a centralismului democratic, o sa vedem urmatoarele trei efecte:
          1. Un val de falimente in industria regenerabilelor, cu precadere printre cei mici si mijlocii. O sa supravietuiasca doar cei foarte mari, care vor deveni si mai mari si cu care, cum ziceam, se "negociaza" la alte niveluri, mai o ordonanta cu adresa, mai niste clauze confidentiale, mai un cartel... din nou, stiti dvs.
          Nu degeaba Enel nu-si vinde taman activele din regenerabile...
          2. O crestere marcata a ponderii statelor (nu doar a statului roman) pe piata de energie. Ati aflat ca statul e tare interesat de actualul Enel Dobrogea, iar pe de alta parte Electrica jinduieste la Enel Muntenia S.A. Mai vin si chinezii, CEZ oricum e de stat, ia sa vedeti cum singurul jucator autentic privat din distributie ramane E.ON, exact in zona cea mai saraca.
          Mai lansam si niste mega-proiecte gen Cernavoda sau Tarnita (neaparat tot de stat), care, dupa cum stiti mai bine decat mine, vor deveni cele mai scumpe antreprize de-acest fel din istoria omenirii, cam ca autostrazile romanesti, si-astfel reforma-i gata.
          3. Ca un rezultat al celor de mai sus, preturile energiei electrice vor creste. M-as hazarda chiar sa dau un pronostic -- in urmatoarele 12 luni media PZU va creste cu 15%, poate chiar 20%.

          Daca astea-s obiectivele dezirabile - cat mai mult stat in piata de energie, o etatizare (prost) mascata, plus cresterea preturilor, atunci da, ANRE face o treaba formidabila.
          • 0 (0 voturi)    
            Catre Prostu'satului (Duminică, 28 septembrie 2014, 18:59)

            Firavu [utilizator] i-a raspuns lui Prostu' satului

            Domnule ,
            Am fost placut surprins pentru ca ati raspuns. Multumesc !

            Am cazut in pacatul de a fi prolix astfel incat textul meu nu a fost exact inteles.
            Raspund punctual amendamentelor Dvs. si incerc sa fiu cat mai succint.
            1. Firmele de stat nu sunt pline de borfasi ; borfasi sunt cativa dintre cei care le conduc impreuna cu superiorii lor. Exemplul ultim este afacerea licentelor.
            Slugile (termenul nu are nimic peiorativ – pentru ca in Romania de astazi toti suntem slugi, iobagi, serbi, etc. la nivelele respective) isi permit sa refuze un sef ? Nu cred. Nu pot refuza pentru ca ar fi dati afara. Unde mai gasesc alt job ? Ce pot face este sa reclame (bine fac !) pe ascuns altor institutii sperand la clementa. Sunt convins ca exista trei-patru locuri in care sunt documentate exhaustive toate golaniile prin care “cei care trebuie” au facut averi imense. In Romania s-a patentat a cincea lege a termodinamicii : proprietatea statului a trecut in maini private hulpave.
            2. Am intocmit documentatii pentru diverse proiecte dar nimeni nu mi-a impus fondul sau forma acestora. Problema este ca am incasat pana la 15.000 de euro pentru munca unei echipe timp de doua-trei luni de zile (va las pe Dvs. sa socotiti cati bani in mana sunt nevoit sa le dau anagajatilor – imi platesc taxele la zi) in timp ce jmecherii incaseaza sute de mii de euro (chiar milioane !) pentru acelasi lucru doar pentru ca sunt in acvariu. Si incasaza banii acestia de cateva ori pentru acelasi lucru ! Ati aflat de studii de fezabilitate, de oportunitate refacute de cateva ori asupra aceluiasi proiect de investitii.
            3. nu plang falitii din energia regenerabila ; oricum padurile de mori de vant si sutele de mii de hectare de teren arabil acoperite de oglinzi nu au adus plus valoare in economia romaneasca ;
          • 0 (0 voturi)    
            Catre Prostu'satului (Duminică, 28 septembrie 2014, 19:01)

            Firavu [utilizator] i-a raspuns lui Prostu' satului

            Romania a pus la dispozitie pamantul iar restul a fost importat. Unde a fost castigul ? Basca, investitorii in energie regenerabila au fost si suprastimulati pe banii mei. Boc sau Videanu nu au dat nimic din buzunarul lor (sunt de accord ca trebuie sa indeplinim directive europene dar nu in genunchi – decidentii politici nu au voie sa fie slugi !).
            4. Pretul la energie se va micsora in urmatorii ani (chiar pe PZU) intrucat cererea de energie este tot mai mica datorita disparitiei marilor consumatori (Sidex-Arcelor este pe duca, rusii isi vor lua curand talpasita, mai ramane cimentul. Pentru cat timp?) si masurilor de economisire a energiei pe care orice producator este obligat sa le ia.
            Astfel incat Nuclearelectrica, Hidroelectrica si producatorii de energie regenerabila sunt in stare sa asigure necesarul energetic pentru consumul industrial si uman si chiar pentru export.
            5. In privinta scandalului cu spaga de la HE. Sunt convins ca se stia ca individual era de profesie un aranjor, un midlle-man, de golanii. Ca si gura lui trebuia sa pape ceva. Energon Power a fost doar nada pentru a-l prinde pe Golan. Ati mai auzit ceva despre firma ?! Desi cred ca este o firma cat se poate de respectabila. Energon a fost instrumentul prin care s-a mai facut curatenie in compania energetica si doi baieti au intrat la cremenal.
            6. Conform unor experti centrala de echilibrare Tarnita-Lapustesti este necesara SEN. Conform altora nu este necesara, argumentul principal fiind ca va inghiti resurse financiare imense. Conform unor prieteni, de meserie energeticieni si care nu sunt experti, realizarea acestei centrale ar fi binevenita macar pentru gestionarea optima a sarcinii si ca urmare eliberarea unor cantitati mai mari pentru export. Pana vor veni marii investitori ai primaverii, statul ramane principalul investitor. Or proiecte mari pot fi agregatori pentru destule parti ale economiei romanesti.
          • 0 (0 voturi)    
            Raspuns catre Prostu'satului (Duminică, 28 septembrie 2014, 19:02)

            Firavu [utilizator] i-a raspuns lui Prostu' satului

            7. Referitor la SEAP : ordonatorul de credit se intelege in prealabil cu firma agreata asupra contractului, asupra pretului si datei de livrare a serviciului/bunului, asupra spagii pe care o da ; ordonatorul publica in sistemul electronic oferta conforma intelegerii iar firma agreata depune tot aici oferta ; nu exista alti ofertanti pentru ca in piata se stie deja cine trebuie sa ia lucrarea. Alti ofertanti nu sunt acceptati. Am fost mai clar de data asta ?
            8. Cresterea ponderii statelor pe piata de energie este fireasca intrucat este o problema de siguranta nationala. In Romania desi problema sigurantei energetice este definita ca atare si exista o strategie in acest sens, decidentii politici nu dau doi bani pe ea. Totul in Romania se face improvizand : carpim acum, poate tine, la anu’vedem ce mai facem !
            Turbulentele ultime din lume sunt acutizarea la vedere a bataliei imense pe resursele care se imputineaza. Le pasa americanilor, rusilor, chinezilor, nemtilor de libertate, democratie, drepturi ale omului ? Vax ! Vor acces la resurse cat mai ieftine. Primeaza interesul superior al statului. Punct.

            Ma hazardez si eu : in urmatorul an cresterea pretului pe PZU nu va depasi procentul de inflatie.

            PS. Poate eu am fost excesiv in a cataloga unele exprimari din postarea Dvs. Nu am vrut sa va bat obrazul ! Iar in privinta colocvialitatii pot zice ca pot ca sa primesc (parafrazand oarecum clasicul roman preferat).
            • 0 (0 voturi)    
              Imi pare rau... (Miercuri, 1 octombrie 2014, 12:52)

              Prostu' satului [utilizator] i-a raspuns lui Firavu

              ... ca v-am dat de lucru duminica dupa amiaza.
              As continua discutia ref la cateva din punctele de mai sus, dar nu stiu daca asta-i cadrul potrivit - s-ar zice ca suntem cam singuri pe-aici.
              Mai degraba as ruga-o pe autoare sa ne puna in contact direct, daca si dvs. sunteti de acord, fireste.
              • 0 (0 voturi)    
                De acord ! (Vineri, 3 octombrie 2014, 13:43)

                Firavu [utilizator] i-a raspuns lui Prostu' satului

                Nu este nicio problema !
                Abia imi afanez mintea dupa "normalul" obositor al celorlalte zile. Multumesc pentru ca mi-ati dat aceasta posibilitate.

                Sunt de acord sa continuam in alte circumstante.

                Sunt curios cum se ne va pune in contact?
              • 0 (0 voturi)    
                Contact (Vineri, 17 octombrie 2014, 13:05)

                Firavu [utilizator] i-a raspuns lui Prostu' satului


                "Ce sa spun, doi balamuti se cearta p'ácilishea si vor sa-si care pumni si'n particoler. Ei as! De asta am io timp, sa-i pun in legatura, ca sa vezi..."

                Asa ca daca doriti sa continuam, adresa de e-mail este firavu.gheorghe@yahoo.com
  • 0 (0 voturi)    
    Autoritatile NU vor contracte bilaterale (Joi, 18 septembrie 2014, 13:26)

    Firavu [utilizator]

    Amintesc exemplul Hidroelectrica. Pretul energiei livrate se stabilea in functie de pretul cu care clientul isi vindea el marfa.
    Cat ma priveste pe mine – vanzator – pretul cu care cumparatorul isi tranzactioneaza marfa pe LME ? Doamne apara si pazeste – de pomana se da doar la biserica !

    Cu astfel de contracte HE se sufoca si curand s-ar fi prabusit. Bine ca s-a gasit cineva sa decida insolventa voluntara.

    Nota : Borza a mai dres busuiocul in prima insolventa si compania a capatat un gard vopsit oarecum frumos dar inauntru a ramas leopardul din pricina caruia firma a trebuit sa reintre in insolventa. Personajul vorbeste cu cuvintele sale, legat, hotarat, despre perfomantele grozave din insolventa.
    Un miliard de lei profit estimat pe 2014, da bine cifra, nu-i asa ?! Analiza cailor prin care este realizat acest profit ar scoate la iveala lucruri interesante.

    Revenind la decizia Agentiei trebuie remarcata pozitiv. Felicitari si celor care au incurajat/impulsionat/decis acest lucru.

    Se mai fac si lucruri bune in Romania.
    Cam rar, dar se mai intampla totusi !


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version