Asociatia Furnizorilor de Energie Electrica din Romania (AFEER) solicita reintroducerea contractelor bilaterale, in conditiile in care oricum se modifica Legea energiei 123/2012. Nu este pentru prima oara cand fac o asemenea solicitare. De altfel, chiar in ultimele zile au incercat sa convinga parlamentarii sa introduca un amendament in acest sens, insa Departamentul pentru Energie respinge acest lucru, deoarece companiile de stat nu sunt inca pregatite sa faca fata unei eventuale reveniri a "baietilor destepti" din energie. In acest moment, toate contractele bilaterale se incheie pe bursa in mod centralizat.

Obligatia tranzactionarii pe bursa este prevazuta in articolul 23 din Legea energiei 123/2012. E neclar cum doresc furnizorii sa fie schimbat continutul Legii energiei avand in vedere ca miercuri, Camera Deputatilor (camera decizionala) tocmai a adoptat cu majoritate de voturi un proiect privind modificarea acesteia. A fost necesara adoptarea de urgenta a unor modificari pentru ca Romania sa scape de un proces pe care il are cu Comisia Europeana la Curtea Europeana de Justitie si pentru evitarea unor amenzi. Comisia Europeana a actionat anul trecut in judecata Romania pentru transpunerea incompleta a normelor UE privind piata interna a energiei electrice si a gazelor naturale, iar dosarele au ajuns pe rolul Curtii Europene de Justitie. Sunt doua cauze, una pe energie electrica si cealalata pe gaze naturale, iar actiunile au fost introduse la data de 17 iulie 2013. Comisia propune o amenda de 60.000 de euro pentru Romania, urmatorul termen la Curtea Europeana de Justitie urmand sa aiba loc la inceputul lunii octombrie.

"Au aparut nenumarate schimbari in legislatie, primara si secundara, unul dintre argumentele des invocate de autoritati fiind legat de specificitatea Romaniei, respectiv eliminarea coruptiei. Vom asista la alte modificari legislative importante la Legea energiei. Consideram ca se pot gasi solutii mult mai bune si corecte care sa nu distorsioneze piata", a declarat Ion Lungu, presedinte AFEER, potrivit unui comunicat al asociatiei. "Sa ne oprim, sa tragem linie si sa analizam ce se intampla in piata. Sa vedem care este impactul reglementarilor asupra pietei", a spus si Corina Popescu, vicepresedinte AFEER.

AFEER insista pentru organizarea de dezbateri publice pe legislatia primara, asa cum se procedeaza pe legislatia secundara. "Pe legislatia primara, lipseste, cu desavarsire, dezbaterea publica. Se modifica acum Legea 123. Opiniile, propunerile venite din piata trebuie luate in considerare", sustine Lungu.

AFEER apreciaza demersul Comisiei pentru Industrii si Servicii a Camerei Deputatilor, care a reactionat la solicitarile pietei si a decis, ca urmare a discutiilor si dezbaterilor ce au avut loc asupra proiectului de Lege pentru modificarea si completarea Legii energiei electrice si a gazelor naturale nr.123/2012, sa solicite Departamentului pentru Energie, OPCOM SA si ANRE transmiterea punctului de vedere si a informatiilor referitoare la "Regulamentul privind cadrul organizat de tranzactionare a contractelor bilaterale de energie electrica". Totodata, la propunerea Comisiei pentru Industriei si Servicii, sinteza dezbaterilor si concluziile aferente va fi supusa dezbaterilor publice, intr-o sedinta ulterioara ce va avea ca invitati pe toti participantii la piata precum si ANRE si Departamentul pentru Energie.

Reprezentantii furnizorilor reitereaza necesitatea reintroducerii contractelor bilaterale, in contextul modificarii Legii 123. ¬Reintroducerea contractelor bilaterale, odata cu modificarile care se aduc Legii 123, preluata si in Ordonanta privind guvernanta corporativa, in paralel cu listarea la bursa a unor parti din CE Oltenia, Hidroelectrica, va conduce la disparitia pericolului coruptiei. O solutie corecta la nivel european¬, a declarat presedintele AFEER.

AFEER a transmis Comisiei de Industrii si Servicii din Camera Deputatilor observatii cu privire la modificarea Legii 123/2012 a energiei electrice si gazelor naturale, cu rugamintea ca orice modificari suplimentare aduse actului normativ sa fie supuse procedurii de consultare publica, se mai arata in comunicat.

Aspectele evidentiate de AFEER pentru a fi solutionate, odata cu modificarile care se aduc Legii 123, se refera la:

  • Reintroducerea posibilitatii incheierii contractelor bilaterale negociate direct pe piata angro de energie electrica;
  • Obligatia de a infiinta puncte unice de contact sa se refere doar la clientii finali casnici;
  • Cuantumul amenzilor sa fie mentinut la nivelul actual.

Propunerile Asociatiei sunt argumentate astfel: interzicerea contractului bilateral negociat direct ¬ instrument de baza in comercializarea energiei electrice ¬ situeaza producatorii si furnizorii din Romania intr-o pozitie discriminatorie fata de ceilalti participanti de pe pietele externe; toate tarile UE, care au burse de energie puternic dezvoltate, nu au considerat ca bursa poate substitui integral, fara consecinte negative, tranzactiile incheiate pe piata angro prin negociere directa. In ultimul an si jumatate de aplicare a prevederilor Legii 123, se constata o migrare a tranzactiilor de pe termen lung pe termen foarte scurt, fapt ce conduce la distorsionarea pretului de referinta pe piata angro, cu consecinte negative asupra ofertarii unui pret corect pentru energia electrica furnizata consumatorilor, iar pe termen mediu si lung vor fi afectate investitiile in capacitatile de productie a energiei. In consecinta, se ridica semne de intrebare cu privire la asigurarea securitatii in alimentarea cu energie electrica, la preturi sustenabile, a consumatorilor din Romania.

AFEER semnaleaza si blocarea investitiilor in sectorul energetic, in special pe segmentul de producere de energie. Dezvoltatorii de proiecte nu pot incheia contracte pe termen lung cu furnizorii, contracte ce reprezinta o garantie solicitata de catre banci pentru obtinerea creditelor necesare dezvoltarii proiectelor.

Un subiect de maxima actualitate ¬ construirea reactoarelor 3 si 4 de la Cernavoda. In acest caz, schema de finantare pe termen lung nu poate fi viabila din cauza restrictiilor de contractare impuse de Legea 123, mai sustine AFEER.

In ce priveste obligatia de a infiinta puncte unice de contact, AFEER propune ca aceasta sa se refere doar la clientii casnici. Generalizarea acestei masuri pentru toate categoriile de clienti finali constituie o bariera pentru acestia in procesul de schimbare a furnizorului. Mai mult, o astfel de masura conduce la costuri suplimentare, suportate in final tot de clienti.

AFEER solicita mentinerea amenzilor la nivelul actual pe considerentul ca scopul acestora nu este de a falimenta companiile, ci trebuie sa aiba un rol de corectie. Se invoca, totodata, situatia economica a Romaniei care nu s-a modificat fata de momentul adoptarii Legii 123, in 2012. In 2013, tara noastra se remarca cu a doua cea mai mare rata a insolventelor raportate la numarul firmelor active, respectiv 6,44% in cadrul Europei Centrale si de Est, mai arata AFEER in comunicat.