Caderea cotatiei petrolului ar putea antrena un transfer imens de avutie. Principalele efecte: Sustinerea economiilor Japoniei si Europei, a consumului american si probleme importante pentru Rusia, Iran si Venezuela

de R.M.     HotNews.ro
Miercuri, 3 decembrie 2014, 3:53 Economie | Energie

Platforma de extractie a petrolului in Marea Neagra
Foto: AGERPRES
Caderea cotatiei petrolului scoate sute de miliarde de dolari din seifurile exportatorilor si ale companiilor petroliere si le injecteaza in economiile suferinde, in special in Europa si in Japonia, dar si in buzunarele consumatorilor americani, scrie The Washington Post, intr-un articol semnat de Steven Mufson. Rezultatul ar putea fi unul dintre cele mai mari transferuri de avutie din istorie, care ar putea aduce modificari importante, de la negocierile asupra programului nuclear al Iranului, politica Federal Reserve sau starea economiei Rusiei.

Pretul petrolului a scazut cu circa 40% de la maximul inregistrat la jumatatea lui iunie si a coborat puternic saptamana trecuta dupa ce Organizatia Tarilor Exportatoare de Petrol (OPEC) a votat pentru mentinerea productiei la nivelele actuale. In acest fel, se continua un trend generat de o cerere globala slaba si de cresterea continua a productiei americane.

Acum, toata lumea se intreaba cat va dura acest trend. In fiecare zi, soferii si transportatorii americani economisesc 630 milioane dolari la benzina in comparatie cu preturile din iunie si vor economisi 230 miliarde dolari daca preturile raman la acest nivel timp de un an. Marea parte a acestor bani va fi injectata in economie iar gospodariile vor avea mai multi bani de cheltuit.

"In ciuda recentelor avansuri impresionante in productia de gaz natural si petrol, SUA sunt in continuare un importator net de energie", a declarat luni William C. Dudley, presedintele filialei Federal Reserve Bank din New York, la Bernard Baruch College. "Drept urmare, scaderea preturilor la energie este benefica pentru economia noastra si ar trebui sa fie un impuls puternic pentru consum".

Dudley apreciaza ca reducerea pretului la petrol ar putea convinge bancile centrale din Europa si Japonia sa implementeze noi masuri de relaxare cantitativa.

Consecinte politice ale declinului pretului la petrol

La preturile curente, venitul anual al membrilor OPEC se va reduce cu 590 miliarde dolari, bani care vor ramane in buzunarele celor mai mari importatori de petrol, pe primele locuri figurand SUA, China si Japonia.

Iar cresterea economiei mondiale va fi de cel putin 0,5 - 1,0% ca rezultat al scaderii pretului petrolului, dupa cum noteaza Andrew Kenningham, senior global economist pentru Capital Economics, citat de Washington Post.

Reducerea cu 40% a pretului barilului Brent va reduce venitul anual global al producatorilor de petrol cu 1.500 miliarde dolari.

"Pierderile sunt uluitoare", spune Edward Yardeni, presedintele Yardeni Research, intr-o scrisoare adresata investitorilor.

Perdantii


Printre perdanti se numara Rusia, unde rubla se prabuseste, inflatia creste in la peste 8% iar reducerea cotatiei petrolului afecteaza mai mult economia decat sanctiunile occidentale.

In Iran, unde economia si veniturile la buget se bazeaza masiv pe vanzarile de petrol, preturile reduse ar putea intensifica efectul sanctiunilor internationale, punand si mai multa presiune pe regim pentru a ajunge la un acord diplomatic asupra programului nuclear.

In Venezuela, veniturile in scadere din exporturile de petrol au exacerbat o criza economica legata de subventiile la combustibili, preturi controlate si programe sociale generoase.

Si in Statele Unite exista perdanti, majoritatea in industria petrolului. Actiunile Halliburton au pierdut 44% din valoare din iulie. Continental Resources, producator important de petrol de sist, dar puternic indatorat, a pierdut jumatate din valoarea de piata din 29 august. Chiar si BP, gigant puternic integrat, a pierdut un sfert din valoarea de piata in ultimele luni.

Preturile mici, o arma impotriva petrolului de sist

Perspectiva unor preturile reduse pe o perioada mai mare de timp a devenit mai accentuata dupa ce saptamana trecuta OPEC a decis sa mentina neschimbata productia.

Arabia Saudita, principalul producator, cu circa 9,7 milioane de barili pe zi, isi ajusta de obicei productia pentru a modera evolutiile cotatiilor. Dar acum, regatul este ingrijorat de faptul ca productia va continua sa creasca in afara OPEC, reducand astfel cota de piata a cartelului, astfel incat Arabia Saudita a ales sa se lupte pentru piata lasand preturile sa cada.

Aceasta actiune va avea un efect important asupra productiei de petrol de sist.

Cea mai mare tinta a acestei strategii ar putea fi SUA, a carei productie de petrol de sist a crescut de la o cantitate neglijabila in urma cu sase ani la 4 milioane de barili pe zi, aproape jumatate din productia SUA si mai mult decat oricare alt membru al OPEC cu exceptia Arabiei Saudite. 

In cadrul OPEC nu a exista unanimitate. "Nu e bine pentru OPEC", a reactionat ministrul iranian al petrolului Bijan Namdar Zanganeh, intr-un interviu pentru Argus Global Markets. "Unii dintre colegii din OPEC cred ca ar trebui sa astepte sa vada care este reactia pietelor, in special in investitiile americane in sectorul de sist". Dar este o chestiune "foarte riscanta" care ar putea avea nevoie de "ani, nu luni", crede acesta.

Riscuri exista si pentru SUA. Kathy Jones, strateg la Charles Schwab, spune ca, desi preturile reduse la petrol vor stimula puternic consumul, care reprezinta 68% din economia americana, ar putea afecta in schimb investitiile, importante in sectorul petrolier. 

Dar Dudley, de la Fed Reserve, este mai putin ingrijorat. "Chiar si dupa cresterile importante din ultimii ani, investitiile in petrol si gaze reprezinta o parte mica a PIB-ului".

Analistii spun ca productia globala este in prezent cu circa 2 milioane de barili pe zi mai mare decat consumul si sunt putine sanse sa apara presiuni in sensul reducerii ofertei.

In schimb, apar probleme in sens invers daca Libia reuseste sa isi puna pe picioare fosta productie, Irakul isi va extinde productia din rezervele ieftine iar Iranul ajunge la un acord asupra programului nuclear.

























Material sustinut de Superbrands

Help Net, 19 ani de excelenta pe piata farma

Help Net Farma opereaza una dintre cele mai importante retele de farmacii din Romania si face parte alaturi de Green Net - importatorul si distribuitorul de suplimenti nutritivi si dezvoltatorul lantului exclusivist Beautik Haute Perfumerie, din grupul Farmexim, primul importator si distribuitor de produse farmaceutice din Romania.

16811 vizualizari

  • +13 (13 voturi)    
    Foarte bine,dar nu cred ca va dura ! (Miercuri, 3 decembrie 2014, 5:45)

    gica43 [utilizator]

    De ani buni exportatorii de petrol si companiile petroliere sunt marii ...santajisti economici ai lumii,asa ca este bine sa mai aiba cate un soc !!
    • +19 (21 voturi)    
      durata scaderii pretului..... (Miercuri, 3 decembrie 2014, 8:47)

      translativus [utilizator] i-a raspuns lui gica43

      .......la petrol este in functie de adevaratul motiv al acesteia.
      Daca este pur politica, va dura atata timp cat politicienii inca nu si-au atins scopul.
      Ar mai putea fi un motiv. Sunt convins ca deja exista inventii in domeniul energetic, care pot oricand inlocui petrolul si actualele motoare termice iar unii dintre liderii OPEC stiu aceasta si de aceea consimt la scaderea masiva (40%) a pretului, tocmai pentru ca stiu ca sunt pe "ultima suta de metri".

      Cert este ca, declansarea acestei actiuni se datoreaza ambitiei prostesti a lui Putin, care traieste, saracul, cu impresia ca este invincibil.

      Oricum, ticalosii nostri mentin, prin taxe si accize, pretul ridicat al carburantilor, demonstrandu-si astfel dusmania fata de noi, idiotii care acceptam acest sistem politic.
      • +5 (9 voturi)    
        Perfect spus (Miercuri, 3 decembrie 2014, 10:18)

        mopsu [utilizator] i-a raspuns lui translativus

        doar ca adi nastase "zeci de case si de oua" a comis cea mai mare hotie din Romania dand petrolul nostru, austriecilor,care nu au pic de petrol la ei in tara...Pentru asta ar trebui condamnat pe viata.
      • 0 (2 voturi)    
        Daca este politica... (Miercuri, 3 decembrie 2014, 12:40)

        bilbofil [utilizator] i-a raspuns lui translativus

        ...va dura foarte puțin. Este o limită pînă la care SUA pot șantaja Arabia Saudită etc

        Componenta non-politică a ieftinirii ține de descoperirea zăcămintelor de șist din America, de accentul permanent pe eficiență energetică în UE și Japonia și mai ales de o economie care nu mai crește pe datorie.

        Lucrurile se vor regla non-diplomatic atunci cînd exportatorii de hidrocarburi vor reuși pe o cale sau alta să își reducă exporturile la nivelul cererii, fie că înseamnă bugete sociale austeritate, fie că înseamnă război civil și distrugere de capacități de producție.
        • +2 (4 voturi)    
          totusi, OPEC..... (Miercuri, 3 decembrie 2014, 14:12)

          translativus [utilizator] i-a raspuns lui bilbofil

          .....in care nu este doar Arabia Saudita, a hotarat sa isi mentina actuala productie, constienti fiind de efectul acestei masuri.
          Asa ca "santajul SUA" de care pomeniti, nu mi se pare realistic.

          Pe de alta parte, acumulatorii cu carbon au performantele si pret de cost destul de scazut pentru a concura cu succes combustibilii actuali iar orientarea, din ultima vreme, a industriei auto catre modele electrice, demonstreaza tredndul pentru un viitor foarte apropiat.
          In fond, singura problema a acumulatorilor a fost timpul mare de reancarcare ori noul tip de acumulatori, pe langa capacitatea enorma, rezolva exact acest neajuns.

          De aceea consider ca, factorul industrial poate fi unul din motivele mentinerii ritmului crescut al productiei de petrol si scaderii pretului acestuia.
          • 0 (0 voturi)    
            Esti sigur? (Miercuri, 3 decembrie 2014, 19:13)

            Robert USA [utilizator] i-a raspuns lui translativus

            Eu sunt foarte pasionat de subiect si pretind ca ma si pricep in domeniu. Cunostintele mele sunt insa si ele limitate. Poti sa-mi spui cand a intrat USA in OPEC, te rog?

            In privinta masinilor electrice trebuie sa te contrazic. intamplarea face ca traiesc in orasul cu cele mai multe masini electrice de pe glob (Bellevue WA). Aici vezi un Tesla la doua minute, in vreme ce Nisan Leafe este cea mai populara masina electrica. Bateriile sunt Li-Ion (nu am auzit de baterii de "carbon"). Timpul de incarcare este foarte scurt in cazul lui Tesla (undeva pe la doua ore) si este redus la mai putin decat dureaza o alimentare la pompa de benzina in cazul in care calatoresti la drum lung. Tesla ofera schimbul de baterie in 90 de secunde in centre proprii pentru cei care calatoresc la drum lung. Acest service este gratuit pentru toti propietarii de Tesla. Pretul de cumparare de 85 de mii de Dolari nu este insa accesibil oricui, iar valoarea masinii scade drastic spre sfarsitul perioadei de viata a bateriei care este de 8 ani si care costa 24 de mii de Dolari. Ecologic este un impact mai mare asupra mediului (stiu ca suna bizar), dar la fiecare 8 ani bateriile trebuie inlocuite. Chimicalele respective sunt mult mai nocive pentru mediu, indiferent daca sunt scufundate in containere speciale pe fundul oceanului, ingropate in pamant sau arse. Totodata, curentul electric de incarcare pe intreaga durata de viata a masinii nu e produs diferit decat curentul pentru consumol casnic, care inca se produce in proportie de 90% din combustibil conventional.
            Cata masina primesti pentru pretul platit si cand se amortizeaza? Ma refer aici la Tesla deoarece este varful de lance atat tehnologic cat si ca confort si performanta. La pretul unui Tesla poti cumpara orice echipare de top pe o masina de marime comparabila (Seria 5-BMW sau E Klasse-Mercedes su A6-Audi) si sa-ti ramana bani de benzina pentru intreaga perioada in care detii masina, la care se adauga o valoare de revanzare mai mare.
            • 0 (2 voturi)    
              probabil ca...... (Joi, 4 decembrie 2014, 9:03)

              translativus [utilizator] i-a raspuns lui Robert USA

              .....sederea in USA v-a diminuat capacitatea de intelegere a limbii romane.
              Eu nu am afirmat ca USA face parte din OPEC ci doar faptul ca in acea organizatie sunt mai multe state si ca, nu cred in "santajul" USA asupre arabiei saudite.

              In ceea ce priveste pasiunea dvs referitor la automobilele electrice, ati cam ramas in urma la capitolul informatii.
              Va rog sa cautati pe net "Ryden dual carbon battery" si va veti edifica.
              Ma mira lipsa dvs de informatii, tinand cont ca electromobilul Tesla, de care pomeneati, ar urma sa beneficieze de aceste baterii iar timpul de incarcare al acestora ar fi de doar 20 de minute.

              Bateriile cu carbon, vor elimina si neajunsurile semnalate de dvs, referitor la poluarea chimica.
              Dupa ce va veti informa, sunt sigur ca veti fi de acord cu mine ca epoca petrolului, in transporturi, se apropie de sfarsit.
              • 0 (0 voturi)    
                Lamuriri si scuze aferente (Vineri, 5 decembrie 2014, 4:15)

                Robert USA [utilizator] i-a raspuns lui translativus

                Daca eu inteleg mai greu limba romana (???), acelas lucru se poate spune si despre felul in care va descurcati dvs in engleza, numai ca putin agravat. Am dat curs indemnului dvs de a ma documenta in privinta respectivelor baterii si revin cu declaratia d-lui Elan Musk, propietarul brandului Tesla care incurajaza cercetarea de noi solutii de stocare de energie, dar care in acelas timp declara ca astazi nu exista si nici nu se intrevede o alternativa la bateriile Li-Ion folosite de ei. Cum acest articol se refera la o problema acuta si nu la solutii futuristice, ma vad indreptatit sa nu iau in serios raspunsul dvs. Vis a vis de raspunsul meu referitor la afirmatia dvs ca USA ar face parte din OPEC, trebuie sa retractez afirmatia deoarece se referee la postarea unui alt user; scuze. Probabil ca de aici mi se si tragea si “indoielnica intelegere a limbii romane”, pe care va asigur ca desi plecat de multa vreme din tara, consider ca o stapanesc inca la nivel academic.
                P.S. Redactasem un raspuns care includea si linkul catre raspunsul d-lui Musk, dar probabil ca acest lucru contravine politicii acestui site.
  • +20 (24 voturi)    
    batjocura (Miercuri, 3 decembrie 2014, 6:32)

    newshot [utilizator]

    cotația petrolului este în scadere foarte puternică, nu? asa am tot citit prin titlurile din media de ceva vreme.
    afecteaza, în moduri diferit exportatorii cât și importatorii. normal.

    dar la pompele din Romania prețul scade doar cu câțiva bani...
    deci, pe noi nu ne afectează. daca prețul scade, iar acciza îl ridică.
    este meritul lui Ponta și al duduii aleia de la finanțe, cum o chema...

    Hai Klaus, schimbă-i și treci la treabă!
    • -1 (9 voturi)    
      preturile scad si la pompa (Miercuri, 3 decembrie 2014, 8:47)

      bogdanicus [utilizator] i-a raspuns lui newshot

      Este nevoie de ceva timp ca de la scaderea pretului petrolului sa se simta ceva si la pompa. In 3 iulie am alimentat l Petrom cu 6.4, la sf lui octombrie deja era 5.9 (deci cu 10% mai putin) si preturile au mai scazut inca. Trebuie tinut cont ca petrolul nu reprezinta 100% din pretul combustibilului la pompa :) Sunt 50% taxe, iar petrolul trebuie si el prelucrat, rafinat, transportat :)
      • +8 (8 voturi)    
        Oare ? (Miercuri, 3 decembrie 2014, 10:20)

        costa328 [utilizator] i-a raspuns lui bogdanicus

        In Frankfurt pretul la benzina Super a scazut instant de la 1,69 la 1,39 la 24 de ore dupa scaderea pretului la petrolul brut.
        • +4 (4 voturi)    
          pai si la noi e la fel (Miercuri, 3 decembrie 2014, 12:27)

          Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui costa328

          Doar ca numai cand e vorba sa creasca cotatia :D
          • 0 (0 voturi)    
            Intrebare? (Miercuri, 3 decembrie 2014, 18:51)

            Robert USA [utilizator] i-a raspuns lui Nevermind

            Nu vreau sa fiu gresit inteles in sensul ca as scuza felul in care se taxeaza benzina in Romania, dar modul in care se colecteaza la bugetul de stat este mai "exotic" decat in alte parti. Regimurile care s-au perindat dupa '89 nu au avut taria sa se atinga de impozitul pe case deoarece ar fi avut un impact social prea mare. Locuinta in Romania socialista nu era o problema si in nici un caz nu se colectau taxe semnificative din acest sector; totodata chiriile practicate de stat in acea vreme erau mai degraba simbolice. Aplicarea de taxe la nivelul tarilor civilizate, pentru locuinte ar fi bulversat intreaga societate. In acelas timp au disparut redeventele statului din economia candva de stat, insemnand ca pilonii economiei socialiste au trecut in privat sau au fost desfiintati. De suferit are bugetul, care trebuie colectat pentru a permite tarii sa existe. Colectarea din adausul la benzina este un venit sigur in vreme ce colectarea din economie are componenta economiei gri, adica inclusiv a evaziunii fiscale.
            Pe scurt, pentru a evita un impact social de proportii, Romania prefera suprataxarea la pompa de benzina in contra-partida cu impozarea imobilelor la o cota cum este ea in orice tara civilizata. Din acest motiv, scaderile de pret sunt "compensate" cu accize aplicate suplimentar.
            Practic, nu poti sa le ai pe toate...
      • +3 (7 voturi)    
        Domnule, gandeste-te bine (Miercuri, 3 decembrie 2014, 10:21)

        mopsu [utilizator] i-a raspuns lui bogdanicus

        o femeie, parca gheorghe sau asa ceva , dicteaza pretul in Romania, nu statul, cum ar trebui, dar hotul de nastase a gandit altfel.Stii cumva ce pret au oferit austriecii pentru MOL care nu are pic de petrol?
  • +11 (11 voturi)    
    Trebuie stiut (Miercuri, 3 decembrie 2014, 9:11)

    Robert USA [utilizator]

    Intai trebuie sa se inteleaga din ce e compus pretul la pompa. Acesta se compune din pretul efectiv platit pentru produs + o suma intreaga de taxe. Scaderea pretului materiei prime (sau urcarea acestuia) face ca pretul sa oscileze zilnic. Producatorul tine cont in fiecare clipa de pretul materiei prime si aplica aceeasi formula de calcul pentru produsul finit. Taxele aplicate sunt adaugate acelui pret.
    Eu ma aflu in Statele Unite; impactul aici a fost si este dramatic, exact cum este descris in articol. As vrea sa va dau cifrele cu care se confrunta utilizatorul:
    Pret benzina REGULAR iunie 2014 $3,25/Galon (3,78l)
    Acelas produs costa astazi in decembrie $2,5/Gal. Producatorul nu pierde din aceasta reducere deoarece reducerea este generata de materia prima; formula de calcul care include si beneficiile ramane intacta. E drept ca se platesc mai putine taxe catre stat dar frumusetea este ca banii economisiti la pompa se vor cheltui in alte sectoare ale economiei generatoare de venituri la buget. In ansamblu pretul mic la pompa este un lucru bun pentru intreaga societate. Productia petrolului de sist costa mai mult si sufera in aceste perioade, dar nu reprezinta nimic grav. Ideea este urmatoarea: USA s-a cam saturat sa stea la mana tarilor arabe + Rusia si Venezuela si a dat drumu la robinetul intern. Din treaba asta se bucura consumatorii de pe tot globul. Cat va dura? Ei bine, trebuie privit astfel: Va scade productia de pertol de sist fapt care va ridica un pic pretul la materia prima, in momentul in care va fi din nou atractiva extractia de sist, acea productie va creste si pretul se va stabiliza... Ideea este si ca USA poate foarte bine trai fara extractia de sist.
    Sufera Rusia care e un stat de puturosi imperialisti de stanga... Foarte bine, le mai cade un pic din tupeu; sufera tarile arabe care nu au facut nimic in toata istoria lor; sufera Venezuela, dar acolo redeventa se ducea oricum in buzunarul catorva "alesi", deci :paguba-n ciuperci.
    • +10 (10 voturi)    
      Inca cateva precizari (Miercuri, 3 decembrie 2014, 9:25)

      Robert USA [utilizator] i-a raspuns lui Robert USA

      Taxele aplicate in tarile europene se duc la buget si se redistribuie catre sectoarele dependente de acesta (Educatie, sanatate, subventii in agricultura, la incalzire si multe altele). In Statele Unite sunt aplicate numai taxe legate de intretinerea retelei de autostrazi care, diferit de Europa, sunt gratuite si intretinute din bani publici. Pentru a pastra nota corectitudinii spun ca exista si cateva "toll roads" - segmente in care se percepe taxa, dar acestea sunt locale si in principiu banii se duc la imbunatatirea respectivului tronson.
      In acelas timp, mersul la scoala in America e pe bani chiar si in sistemul public superior, sanatatea cuprinde o componenta de aport propriu (pentru cei asigurati) si este contra cost pentru cei fara, restul sectoarelor sunt bazate pe economia de piata; nu exista subventii decat in cazuri de calamitate si sunt subiectul unor ordonante speciale.
      In concluzie, in Europa costa mai mult benzina, dar sanatatea e gratuita, la fel educatia... Fiecare tara/continent cu felul propriu in care se face politica si in care se traieste.
  • +1 (3 voturi)    
    forexist (Miercuri, 3 decembrie 2014, 10:52)

    mrm1991 [utilizator]

    pretul petrolului se va deprecia pana la jumatatea lui 2015 pana la valoarea de 60 $/barilul.
    deoarece membri opec. sua arabia saudita venezuela
    irak etc nu a vrut sa retraga di rezevele de petrol de pe piata...
    parerea ma este ca principalul factor este ca rusia sa fie afectata....
    ideea este cine a profitat la macsim de aceasta scadere
    au fost bancile si cei ce tranzactioneaza cfd(contracte futures de petrol)....
    noi vom simti doar la pompa scaderea...dar in al doilea rand si pretul materiilor prime se vor deprecia
    Ca si concluzie trasa este simplu..noi oameni de rand ce nu avem investiti in bursa sau nu suntem bancheri..ne vom bucura de 20 bani scazuti la pompa=)).
    • 0 (2 voturi)    
      Maxim please (Miercuri, 3 decembrie 2014, 18:19)

      Maniu [utilizator] i-a raspuns lui mrm1991

      ca nu-i Alecsandri ...:)
    • 0 (2 voturi)    
      Abuzarea netului (Miercuri, 3 decembrie 2014, 18:32)

      Robert USA [utilizator] i-a raspuns lui mrm1991

      Tu, dragul meu, ar trebui sa folosesti netul mai mult la citit decat la scris.
      Se aplica doua dictoane in cazul tau:
      1.) "Daca taceam, fisozof ramaneam"
      si
      2.) "N-ai carte, n-ai parte"
      In rest numai de bine :)
  • +2 (4 voturi)    
    Putin... (Miercuri, 3 decembrie 2014, 13:57)

    DaniAndi [utilizator]

    Fericire mare pe Putin....NOT! >:(
    • +1 (1 vot)    
      Nice! (Miercuri, 3 decembrie 2014, 18:33)

      Robert USA [utilizator] i-a raspuns lui DaniAndi

      I love NO-jokes!


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică