Liberalizarea pietii de gaze pentru clientii non-casnici a fost transformata dintr-o oportunitate pentru clienti, intr-o oportunitate pentru furnizori, scrie Dumitru Chisalita, specialist in domeniul gazelor si fost consilier al ministrului energiei, pe blogul sau. Chisalita sustine ca modul in care se desfasoara trecerea de la piata reglementata la piata libera pentru clientii non-casnici este una marcata de o pozitie dominanta a furnizorilor (furnizori care au vandut gaze la preturi reglementate clientilor non-casnici pana in 31 decembrie 2014) in relatia cu clientii non-casnici. Practic, furnizorii profita de lacunele dintr-un ordin al ANRE pentru a obliga clientii non-casnici sa accepte preturi mai mari la gaze.

Dumitru ChisalitaFoto: Arhiva personala
  • Prin Legea gazelor s-a stabilit in urma cu 2 ani si jumatate, data de 1 ianuarie 2015 ca fiind data la care dispare piata reglementata pentru clientii non-casnici si se instaureaza piata in care gazele se pot tranzactiona liber. In urma cu 2 ani si jumatate, se stabilea  "Masterplanul" de trecere treptata de la piata liberalizata la piata libera. Acesta stabilea calendarul de dereglementare a pretului gazelor, care sa asigure o crestere treptata a pretului de la pretul reglementat la pretul pietii. Acesta a fost pus in aplicare de Guvernul Romaniei prin mai multe Hotarari de Guvern, precizeaza Chisalita. Era prevazut, de asemenea, si un plan de diseminare si informare a clientilor, care sa asigure pregatirea clientilor pentru momentul 1 ianuarie 2015 si care prevedea in principal obligatii pentru reglementatorul pietei de gaze, care trebuiau sa se desfasoare in perioada 2012- 2014. Acest plan nu a fost pus in aplicare, asa cum era prevazut.

Pregatirea clientilor pentru data de 1 ianuarie 2015 era o componenta esentiala a "Masterplanului", care nu a existat, precizeaza Chisalita.

Abia in data de 6 noiembrie 2014 (cu mai putin de 30 de zile lucratoare pana la data limita la care clientii non casnici trebuiau sa iasa din piata reglementata), ANRE a impus furnizorilor care vand gaze in piata reglementata pentru clientii non-casnici sa-i informeze pe acestia, ca sunt obligati sa treaca in piata libera cel tarziu la 31 decembrie 2014 sau sa accepte continuarea timp de 6 luni a contractului furnizorul existent in luna decembrie, dar cu un pret propus (impus) de furnizor.

Furnizorii, in mod natural, pentru a preveni sa-si piarda clientii, au facut la sfarsitul lunii noiembrie 2014 o "informare" formala, incompleta, deficitara etc. a clientilor, astfel incat acestia sa inteleaga ca o continuare a relatiei cu ei este cel mai avantajos lucru. Lipsa informarii clientilor, timpul scurt alocat negocierii dintre furnizori si clientii non-casnici, lipsa medierii neintelegerilor rezultate in urma negocierii intre fosti clienti non-casnici reglementati si furnizorii de gaze, sunt elemente premeditate, care au conferit o pozitie dominanta furnizorilor la data de 1 ianuarie 2015, mai scrie Dumitru Chisalita.

Ulterior "convingerii" clientilor asupra procesului de liberalizare, in luna decembrie 2014, furnizorii au inaintat oferte de gaze dezavantajoase pentru proprii clienti non-casnici. Furnizorii s-au bazat pe faptul ca proprii clienti chiar daca vor avea cunostiintele si capacitatea, nu vor avea timp sa negocieze, din cauza zilelor libere din cursul lunii decembrie 2014,

S-au mai bazat si pe faptul ca in conformitate cu legea gazelor, daca pana la 31 decembrie 2014, nu se incheie un contract de furnizare, se comite o ilegalitate dubla: in cazul furnizorilor, livrarea de gaze fara contract, iar in cazul clientilor, consum fraudulos in lipsa unui contract. In plus, exista obligatia legala a furnizorilor sa opreasca livrarea gazelor.

In conformitate cu Legea gazelor, ANRE, nu poate interveni in medierea situatiilor (precomerciale) aparute intre furnizorii de gaze si clientii non-casnici obligati sa devina eligibili la data de 1 ianuarie 2015, desi divergentele care apar intre furnizori si clienti sunt urmare:

  • a procesului de trecere obligatorie de la piata reglementata la piata liberalizata;
  • a faptului ca procesul s-a derulat in timpul sarbatorilor de iarna, caracterizate de lipsa activitatii;
  • a faptului ca informarile si ofertele pentru cantitatile de gaze aferetente anului 2015, au fost transmise cu mai putin de 30 de zile lucratoare inainte de data de 31 decembrie 2014, data expirarii contractelor existente;
  • a faptului ca procesul se intampla in plina iarna, fapt ce face ca orice limitare a livrarii gazelor sa aduca potentiale pagube materiale;
  • a lipsei punerii in aplicare a programului de diseminare a informatilor privind trecerea de la o piata reglementata la o piata libera (obligatia conform Memorandumului privind dereglementarea preturilor reglementate sa puna in aplicare un master plan de informare a consumatorilor, obligatie care nu a fost onorata)
  • a instituirii perioadei de semireglementare de 6 luni impusa de ANRE (1 ianuarie ¬ 30 iunie 2015), care sa asigure trecerea treptata de la piata reglementata la piata nereglementata, cu scopul de a proteja clientii non-casnici si a asigura continuitatea livrarii gazelor.

Altfel spus, clientii vor fi pusi in singura situatie posibila sa accepte oferta lor, altfel exista riscul sa fie deconectati de la gaze in plina iarna.

Chisalita precizeaza ca va continua sa prezinte cu cat a crescut pretul gazului ofertat la clientii non-casnici la 1 ianuarie 2015, care a fost reducerea de pret pe care au obtinut-o unii clientii non-casnici (foarte putini au avut cunostiintele necesare purtarii unei negocieri corecte), in negocierea de la 1 ianuarie 2015, care sunt ¬pericolele¬ din contractele de furnizare inaintate catre clienti, ceea ce trebuiau sa faca si nu au facut institutile statului etc.