Transportatorul national de gaze-Transgaz- a semnat, in 2014, cu Exxon si OMV Petrom, un acord complex de colaborare prin care compania si-a asumat proiectarea si dezvoltarea unui program de investitii de aproximativ 1,5 miliarde de euro in mai putin de patru ani, se arata in raportul administratorilor pe 2014. Practic, este un acord prin care gazele din Marea Neagra care ar urma sa fie exploatate de consortiul format din Exxon si OMV Petrom ar urma sa intre in sistemul de transport romanesc. In acest moment, reprezentantii Transgaz asteapta angajarea contractuala din partea producatorilor din Marea Neagra, dar si confirmarea unor finantari europene.

Conducta de transport gazeFoto: Hotnews
  • Vezi documentul atasat

Potrivit raportului administratorilor, realizarea acestor investitii ar fi cu atat mai importante cu cat "aceste dezvoltari concurau in paralel cu concepte extrem de periculoase stretegic pentru Romania, cum era proiectul South Stream"

"Confirmarea capacitatii companiei de a proiecta si finanta acest complex program de dezvoltare a fost si va fi esential pentru a asigura increderea investitorilor straini in perimetrele din Marea Neagra, investitori care vor aduce peste 5 miliarde de dolari in capital pentru aceste dezvoltari. Indeplinirea acestor cerinte a fost cu atat mai importanta cu cat aceste dezvoltari concurau in paralel cu concepte extrem de periculoase stretegic pentru Romania, cum era proiectul South Stream. Din fericire, compania si-a indeplinit cu succes toate cerintele si nu a deschis o bresa in stabilitatea strategiei de dezvoltare energetica a tarii", se arata in raportul administratorilor.

Administratorii precizeaza ca proiectele de investitii prin care gazele din Marea Neagra ar urma sa fie transportate pe teritoriul Romaniei sunt in stadiile finale de proiectare. "In acest moment, compania a dovedit ca isi va putea indeplini toate obligatiile asumate fata de partenerii straini si asteapta confirmarea resurselor pentru a putea demara proiectele de dezvoltare. Aceste proiecte sunt in stadii finale de proiectare si cererile pentru fonduri europene au fost inaintate in anticiparea deschiderii primului call in iunie 2015", se arata in raport.

Transgaz si-a redus in 2014 nivelul investitiilor, motivand asteptarea angajarii contractuale din partea producatorilor din Marea Neagra si a confirmarii finantarii europene. "In asteptarea confirmarii finantarii europene si angajarii contractuale ale producatorilor din Marea Neagra, anul 2014 a fost un an al controlului cheltuielilor investitionale pentru a evita cresterea nesustenabila a tarifelor si pentru a realiza economiile necesare pentru investitiile programate odata ce fie primim granturi europene dedicate dezvoltarilor viitoare, fie avem o angajare ferma a producatorilor din Marea Neagra", se precizeaza in raport.

In acest context, totalul cheltuielilor cu investitiile a fost de 151,7 milioane lei, respectiv cu 51,9 milioane lei mai scazut decat in 2013.

Reamintim ca in luna mai 2014, fostul ministru delegat pentru Energie, Razvan Nicolescu, a declarat intr-un interviu acordat HotNews.ro ca "avem o intelegere scrisa conform careia gazele din Marea Neagra intra in sistemul de transport romanesc"."Recent s-a semnat exista un acord scris cu Exxon si cu Petrom, potrivit caruia, gazele ce vor fi produse in Marea Neagra sa intre in sistemul de transport romanesc, vor intra in conductele Transgaz", a spus ministrul. "Nu stiu ce acord are OMV din Austria (n.red. cu gigantul rus Gazprom). In Romania opereaza Petrom si Exxon Mobil. OMV din Austria este actionar la Petrom unde suntem si noi actionari minoritari. Avem o intelegere scrisa conform careia gazele din Marea Neagra intra in sistemul de transport romanesc. Mai multe detalii nu va pot da", a adaugat ministrul fiind intrebat daca acest acord dintre Transgaz, Petrom si Exxon Mobil ar putea fi mai puternic decat o eventuala intelegere intre OMV si Gazprom.

Declaratia a fost facuta in contextul in care in acea pericoada circula informatia potrivit careia gazele din Marea Neagra vor fi exportate, din momentul in care va incepe exploatarea lor, prin gazoductul rus South Stream. Aceasta in conditiile in care OMV convenise cu Gazprom extinderea gazoductului pana in Austria. La sfarsitul lunii aprilie 2014, a fost semnat un memorandum de intelegere intre directorul general al Gazprom, Alexey Miller, si directorul general al OMV, Gerhard Roiss, referitor la constructia tronsonului austriac al gazoductului. Potrivit memorandumului, South Stream va avea punctul terminus european in Austria, la Baumgarten.

In cele din urma, proiectul South Stream a esuat, insa Gazprom cauta in acest moment alte rute pentru transportul unor catitati de gaze din Rusia in statele europene.

ExxonMobil si OMV Petrom sunt in faza de explorare a unor perimetre din Marea Neagra, existand indicii privind existenta unor cantitati mari de gaze care ar putea fi exploatate.

In curs de actualizare