Comisia Europeana a decis, joi, sa trimita Romania in fata Curtii de Justitie a UE pentru ca tara nu a adoptat un plan de urgenta privind securitatea aprovizionarii cu gaze naturale, obligatie pe care trebuia sa o indeplineasca de doi ani si jumatate, a informat executivul comunitar, intr-un comunicat remis HotNews. UPDATE Guvernul Romaniei sustine ca, in cele din urma, Ministerul Energiei a transmis planul de urgenta la Comisia Europeana, insa abia saptamana aceasta.

Lucrari la retea de gaze naturale, sub programFoto: AGERPRES

Regulamentul (UE) nr. 994/2010, pe care Romania trebuia sa-l aplice, are ca obiectiv garantarea faptului ca statele membre sunt bine pregatite pentru a face fata unor eventuale intreruperi ale aprovizionarii.

In acest scop, statele membre trebuie sa elaboreze, printre altele, planuri de urgenta si sa le notifice Comisiei Europene.

Un plan de urgenta stabileste masurile si procedurile care intra in vigoare in cazul intreruperii aprovizionarii cu gaze si care sunt bine coordonate cu statele membre vecine, mentioneaza sursa citata.

Statele membre au avut obligatia de a adopta aceste planuri pana la data de 3 decembrie 2012. In noiembrie 2013, Comisia a trimis Romaniei o scrisoare de punere in intarziere deoarece aceasta nu a adoptat un plan national de urgenta.

In cazul procedurii de infringement precontencioase, in noiembrie 2014, Comisia a emis un aviz motivat, deoarece Romania era inca in neconformitate cu regulamentul privind securitatea aprovizionarii cu gaze. Planul de urgenta inca nu a fost adoptat si acest lucru poate afecta capacitatea Romaniei de a face fata unei posibile situatii de criza.

Potrivit Comisiei Europene, Regulamentul UE privind securitatea aprovizionarii cu gaze naturale creeaza un indicator comun pentru a evalua amenintarile grave la adresa securitatii aprovizionarii cu gaze, indicator cunoscut sub numele de N-1. Acesta se refera la situatia in care o instalatie de gaze nationala foarte importanta, cum ar fi o instalatie de productie sau o conducta, nu mai functioneaza.

Alte prevederi ale Regulamentului UE:

  • defineste standardul de aprovizionare pe care tarile din UE trebuie sa se pregateasca sa il respecte, chiar si in cazul unei intreruperi precum N- 1. Acest standard prevede ca tarile trebuie sa fie in masura sa asigure cel putin 30 de zile de aprovizionare cu gaze pentru gospodariile private si alti consumatori vulnerabili, cum ar fi spitalele;
  • solicita statelor membre sa desemneze o autoritate responsabila in mod specific pentru aprovizionarea cu gaze;
  • solicita autoritatii sa creeze un plan de actiune preventiv care sa evalueze riscurile legate de aprovizionare si sa propuna masuri preventive, cum ar investitiile in conducte noi;
  • solicita autoritatii sa elaboreze planuri de urgenta pentru a face fata unei crize. Aceste planuri ar trebui sa includa proceduri specifice aplicabile in cazul unei intreruperi si sa descrie modalitatile de coordonare cu alte autoritati nationale;
  • instituie un grup de coordonare pentru gaze, pentru a coordona actiunile si a permite realizarea unui schimb de informatii intre autoritatile nationale si industrie.

La 16 octombrie 2014, Comisia a publicat comunicarea privind testele de rezistenta care analizeaza efectele unei posibile intreruperi, partiale sau totale, a aprovizionarii cu gaze naturale din Rusia. Una dintre principalele concluzii a fost ca sporirea cooperarii si coordonarii poate atenua substantial impactul unei intreruperi.

Situatia din Romania

Autoritatile romane nu au facut demersurile necesare in vederea realizarii unor investitii de interconectare cu statele vecine, respectiv cu Ungaria si Bulgaria.

In acest moment, interconectarea cu Ungaria este facuta prin conducta Arad-Szeged, insa doar pe sensul de import, nu si export. In ceea ce priveste Bulgaria, proiectul privind realizarea conducteti Giurgiu-Ruse taraganeaza de cel putin trei ani.

Singura interconectare pe sensul de export este cu Republica Moldova prin conducta Iasi-Ungheni, insa nu foloseste la nimic. Conducta exista, insa exporturi nu se fac deoarece conducta se opreste la Ungheni unde sunt prea putini consumatori.

UPDATE Guvernul: Am trimis, saptamana aceasta, planul de urgenta la CE

Guvernul Romaniei sustine ca, in cele din urma, Ministerul Energiei a transmis planul de urgenta la Comisia Europeana, insa abia saptamana aceasta.

"Planul de urgenta a fost trimis saptamana aceasta Comisiei Europene de catre specialistii Ministerului Energiei. El va trebui validat de Comisia Europeana. In masura in care Comisia va ajunge la concluzia ca planul este in regula si conform exigentelor regulamentului european privind masurile de garantare a securitatii aprovizionarii cu gaze naturale, cred ca vom gasi o posibilitate sa evitam condamnarea Romaniei de catre Curtea de Justitie", a declarat, petru HotNews, Razvan Horatiu Radu, subsecretar de stat in Ministerul de Externe, agentul guvernamental al Romaniei la Curtea de Justitie a UE.

  • Ministerul Energiei sustine ca a finalizat miercuri Planul de Urgență privind aprovizionarea cu gaze      

Ministerul Energiei sustine ca planul de urgenta a fost finalizat miercuri, 17 iunie, si transmis Comisiei Europene. "In data de 17 iunie 2015, elaborarea Planului de Urgenţă a fost finalizată de către MEIMMMA, iar documentul a fost transmis Comisiei Europene. Totodată, au fost notificate şi Autorităţile Competente din Ungaria şi din Bulgaria, în scopul consultării acestora, conform procedurii impuse de prevederile Regulamentului (UE) nr.994/2010. Ulterior primirii răspunsurilor din partea Comisiei Europene precum şi din partea Autorităţilor Competente din ţările vecine menţionate, Ministerul Energiei, IMM și Mediului de Afaceri va adopta forma finală a Planului de Urgenţă şi îl va face public, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr.994/2010", informeaza Ministerul Energiei.

Potrivit acestuia, Regulamentul Uniunii Europene nr. 994/2010, art. 4, aliniatul 1) impune ca Autoritatea Competentă a fiecărui stat să elaboreaze un Plan de Urgenţă care să conțină măsurile adecvate pentru eliminarea sau limitarea efectelor cauzate de intreruperea aprovizionării cu gaze naturale, în situaţii de necesitate. În România, atribuţia punerii în aplicare a Regulamentului anterior menționat revine Ministerul Energiei, Întreprinderilor Mici și Mijlocii și Mediului de Afaceri (MEIMMMA), în calitate de Autoritate Competentă, potrivit prevederilor art. 102 lit. l) din Legea 123/2012.

Ministerul Energiei mai spune ca in Romania, în contextul şi interpretarea Regulamentului UE nr. 994/2010, consumatorii protejaţi sunt reprezentaţi de categoria consumatorilor casnici racordaţi la un sistem de distribuţie. De asemenea, în conformitate cu prevederile art. 124 alin 1, lit e) din Legea 123/2012, a energiei electrice şi a gazelor naturale, producătorii de gaze naturale au obligația să pună cu prioritate la dispoziţia furnizorilor cantităţile de gaze naturale rezultate din activitatea de producţie, necesare acoperirii consumului clienților casnici. Ponderea producţiei interne în total consum este de aproximativ 90%, mai arata Ministerul Energiei. Potrivit acestuia, sunt în vigoare prevederi legale privind obligaţia de constituire a unor stocuri obligatorii de gaze naturale în depozitele de înmagazinare subterană, pentru a fi utilizate în perioada de iarnă.

Suplimentar față de cele menţionate, Planul de Urgenţă cuprinde măsuri menite să întărească securitatea aprovizionării cu gaze naturale, în special pentru consumatorii protejaţi. De asemenea, în Romania, în condițiile de mai sus, furnizarea de gaze naturale pentru consumatorii protejati este garantată şi, pe cale de consecinţă, asigurată, mai precizeaza Ministerul Energiei.