Cotatia petrolului este in continua scadere. De ce pretul motorinei din Romania este printre cele mai mari din UE

de Claudia Pirvoiu     HotNews.ro
Marţi, 4 august 2015, 15:20 Economie | Energie

 documente
(04 Aug 2015) PDF, 262KB
(04 Aug 2015) PDF, 280KB
Cotatia petrolului este intr-o permanenta scadere de doua luni incoace, existand rare momente de stabilitate. Si pentru ca preturile la carburanti sunt puternic influentate de cotatiile barilului de titei de pe pietele internationale, romanii se asteapta, pe buna dreptate, la ieftiniri semnificative. In ultimele doua luni, au fost operate ceva reduceri de preturi in benzinarii, insa mici comparativ cu scaderile puternice la petrol. Mai mult, pretul motorinei comercializate in Romania a ajuns sa fie printre cele mai mari din cele 28 de state membre ale Uniunii Europene, lucru confirmat chiar de cifre oficiale ale Comisiei Europene. Vezi in text comparatii de preturi la carburanti.

CONTEXT La inceputul lunii iunie, mai precis pe 5 iunie, pretul unui baril de titei "light sweet crude" cu livrare in iulie a ajunsese la 58,03 dolari, iar petrolul Brent la 62,16 dolari. Doua luni mai tarziu, pe 4 august, pretul unui baril de titei "light sweet crude" cu livrare in septembrie a ajuns la 45,48 dolari, petrolul Brent fiind cotat la 49,84 dolari. Analistii internationali se asteapta la noi scaderi in urmatoarea perioada.

Ce se intampla in Romania?
Potrivit unei monitorizari realizate saptamanal de Comisia Europeana (Weekly Oil Bulletin), la inceputul lunii iunie, cand cotatia petrolului depasea 60 de dolari, in Romania pretul benzinei era de 5,73 lei/litru, iar al motorinei de 5,65 lei/litru. Dupa doua luni cand petrolul a ajuns in jur de 50 dolari, pretul benzinei benzinei a scazut la 5,67 lei, iar al motorinei la 5,35 lei litrul. In cazul benzinei, scaderea a fost nesemnificativa. De cele mai multe ori, cand cotatia petrolului este in crestere, carburantii se scumpesc imediat. La fel ar trebui sa se intample si invers: cand cotatia petrolului este in scadere, carburantii ar trebui sa se ieftineasca pe masura. Insa, s-a ajuns in situatia in care carburantii din Romania sa fie printre cei mai scumpi din Uniunea Europeana, mai ales motorina. Companiile care comercializeaza carburanti ar putea spune ca un motiv ar fi taxele si accizele prea ridicate. Fara taxe, pretul motorinei din Romania se situeaza exact la nivelul mediu din UE, adica la 0,54 euro/litru.

Ce se intampla in statele UE comparativ cu Romania?
In cazul benzinei, Romania se situeaza in jumatatea statelor cu preturile cele mai reduse. Saptamana trecuta, conform datelor CE, benzina in Romania costa 1,28 euro/litru, in timp ce media UE era de 1,48 euro/litru. Insa, chiar si asa, benzina din Romania nu este printre cele mai ieftine. Sunt opt state care comercializeaza benzina mult mai ieftina decat in Romania: Polonia (1,25 euro/litru), Luxemburg (1,27 euro), Lituania (1,22 euro), Letonia (1,22 euro), Ungaria (1,23 euro), Estonia (1,17 euro), Cehia (1,22 euro) si Bulgaria (1,18 euro). Trebuie precizat ca acestea sunt preturile cu tot cu accize si alte taxe. Fara taxe, pretul benzinei este in Romania de 0,57 euro, media europeana fiind de 0,58 euro/litru. (Vezi documentele atasate)

In ceea ce priveste motorina, Romania se situeaza in jumatatea statelor cu preturile cele mai mari. Saptamana trecuta, pretul unui litru de motorina in Romania era de 1,21 euro, media in UE fiind de 1,25 euro cu taxe. Fara taxe, pretul in Romania se situa exact la media UE (0,54 euro/litru). Sunt 16 state in care poate fi gasita motorina mai ieftina decat in Romania: Spania (1,14 euro/litru), Slovenia (1,19 euro), Slovacia (1,16 euro), Polonia (1,12 euro), Luxemburg (1,07 euro), Lituania (1,16 euro), Letonia (1,10 euro), Ungaria (1,17 euro), Germania (1,19 euro), Franta (1,17 euro), Estonia (1,06 euro), Cehia (1,19 euro), Croatia (1,19 euro), Bulgaria (1,19 euro), Belgia (1,17 euro) si Austria (1,13 euro).

Preturile sunt mari chiar daca Romania este o tara producatoare de titei. De altfel, se afla chiar pe locul cinci in Europa la producţia de titei si gaze.

Aceste cifre arata clar ca in state cu nivel de trai si putere de cumparare mult mai mari decat in Romania pot fi gasiti carburanti mult mai ieftini. De altfel, un clasament realizat de Bloomberg in mai 2012 arata ca raportat la puterea de cumparare, Romania se afla printre primele tari din lume cu cea mai scumpa benzina. In 2012, la nivel mondial, Romania ocupa locul al 7-lea in acest clasament al "Suferintei la pompa".

Companiile petroliere din Romania au sustinut intotdeauna ca aceste preturi mari la pompa, comparativ cu alte state, sunt cauzate de taxele mari. Potrivit noului Cod Fiscal, intors de catre presedinte in Parlament, in 2016 ar urma sa scada TVA la 19%. De asemenea, taxa pe constructii si supra-acciza de 7 eurocenti/litru ar urma sa fie eliminate. Ramane de vazut cum ar arata toate clasamentele cu preturile la carburanti daca vor fi eliminate sau reduse, in cele din urma, aceste taxe.


Citeste mai multe despre   









16971 vizualizari
  • -17 (27 voturi)    
    bombastic (Marţi, 4 august 2015, 15:35)

    Mazeta [utilizator]

    Din tot articolul rezultă că nu prețul carburanților e mare în România, ci salariile sunt mici.
    • +14 (16 voturi)    
      ... (Marţi, 4 august 2015, 16:54)

      pathfinder [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      Da' de unde?!?
      Rezulta ca pretu-i mare, nu-i asa, deoarece nu cumparam titei de la rusnaci.
      Everybody knows..
      hi hi hi hi hi
  • +15 (19 voturi)    
    pentru ca (Marţi, 4 august 2015, 15:38)

    liviu_ [utilizator]

    ponta si pentru ca rompetrom si pentru ca lukoil...
    • -2 (6 voturi)    
      pentru ca (Miercuri, 5 august 2015, 10:08)

      tina [anonim] i-a raspuns lui liviu_

      Sunt milioane de masini pe strazile din Romania. Cu alte cuvinte, romanii isi permit sa foloseasca autoturismul propriu. Parcarile din supermarket sunt pline. La mare, la munte, turistii vin cu masinile. La serviciu, salariatii vin cu masinile. Isi permit. Iar treaba cu Ponta...deja o dam in paranoia. Nu benzina este scumpa. Salariul tau e mic. Pune mana si munceste daca vrei sa ai bani. Postacii de teapa ta castiga mai putin si merg cu tramvaiul. Ghinion.
    • +2 (2 voturi)    
      analfabetule (Miercuri, 5 august 2015, 16:50)

      ddddd [anonim] i-a raspuns lui liviu_

      Pe tine te cam bate limba romana. Doar tu stii ce ai vrut sa scrii...
      Cine-i Rompetrom? Nu exista nici o firma cu numele asta. Rompetrol e altceva, daca la asta te-ai referit.
      Iar expresia "pentru ca Lukoil ...." ce inseamna?
      Esti manelist cumva? Semintele acelasi gust are?
  • -1 (7 voturi)    
    O lista eronata (Marţi, 4 august 2015, 15:55)

    Stef_and [utilizator]

    Circul si avem masini care circula permanent in Europa. Cel care a facut tabelul ala cred ca este complet dezinformat, acele preturi sunt de basm.
    • +2 (2 voturi)    
      unde circuli ? (Miercuri, 5 august 2015, 7:41)

      toxx [utilizator] i-a raspuns lui Stef_and

      eu chiar am fost in Praga anul trecut, si am facut plinul cu o suma MULT mai mica fata de cat am platit la Arad cand am plecat. Vorbesc de motorina.
    • 0 (0 voturi)    
      si care este pretul benzinei si motorinei in vest? (Miercuri, 5 august 2015, 13:06)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui Stef_and

      ca vad ca ii critici pe autori, dar nu ne spui tu care e pretul adevarat.
      Eu, ori de cate ori am fost in afara, mi s-a parut ca in Vest sunt preturi mai mari ca la noi, atat la motorina cat si la benzina. La nemti sunt puutin mai mari, iar la italieni si mai mari.
      • 0 (0 voturi)    
        Pret (Miercuri, 5 august 2015, 19:05)

        dsadsa [anonim] i-a raspuns lui bancher

        Si salariul unde e mai mare? Aici minimul pe economie e 1050 LEI ( 250 euro) nu ca in italia 700 euro!
    • 0 (0 voturi)    
      ggddvn,, (Miercuri, 5 august 2015, 21:56)

      geo [anonim] i-a raspuns lui Stef_and

      da este destul de corect----la mine aici in Franta am alimentat cu motorina cu 1,09.999 euro. sper ca benzinarii si guvernul roman sa le ia pielea de pe bietii romani ca sunt prosti si tac din gura
  • +20 (20 voturi)    
    Raspunsul este foarte simplu : (Marţi, 4 august 2015, 15:57)

    gica43 [utilizator]

    ...Pentru ca si hotii nostri sunt printre cei mai mari di UE !!!
    • -3 (3 voturi)    
      Eroare (Miercuri, 5 august 2015, 9:45)

      Reticentul [utilizator] i-a raspuns lui gica43

      Aici esti in eroare, in Romania combustibilii sunt administrati de hotii lor...
  • +9 (9 voturi)    
    ... (Marţi, 4 august 2015, 16:32)

    pathfinder [utilizator]

    Pai e simplu!
    In Romania benzina se face cu apa iar motorina din titeiul cumparat anul trecut cu 100 de parai barilul.
    Ai nostri refuza sistematic sa cumpere cu 50$, este sub mandria lor!
    Ce-i asa complicat?!?
    • +9 (9 voturi)    
      Cel mai mare? (Marţi, 4 august 2015, 16:38)

      Close [utilizator] i-a raspuns lui pathfinder

      Pai pentru ca avem cele mai mari venituri. Cred... Realitatea este dupa cum se insista inca de acum cativa ani, piata si pretul benzinei nu raspund atat de rapid la scaderile pretului barilului. Dureaza... cam pana cand creste la loc. Moment in care pretul benzinei va reactiona instant.
      • +7 (7 voturi)    
        ... (Marţi, 4 august 2015, 17:08)

        pathfinder [utilizator] i-a raspuns lui Close

        Continuand pe linia serioasa si sobra a discutiei, da asa este.

        E cam ca atunci cand creste nivelul apei in baraje: nimeni nu prea se mai baga la scaldat pe cand, atunci cand nu-i apa-n balta, toti spargatorii de seminte-s mari inotatori.
        Sau plutisti...

        Privind lucrurile din cu totul alta perspectiva, surprinzator este faptul ca preturile au scazut cat de cat cand, dupa cum stim, in Romania nu exista nici un fel de relatie de directa proportionalitate intre pretul barilului de petrol si pretul carburantului.
        Si asta e demonstrat aproape stiintific pentru ca experimentul este (si a fost) repetabil.
        Din pacate...
    • +2 (2 voturi)    
      nope, (Miercuri, 5 august 2015, 13:10)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui pathfinder

      n-ai dreptate.
      Vrei sa iti spun ceva? Ai nostri nu cumpara titei din Golf cu 50 USD barilul..no way, il iau din productia interna cu un pret muult mai ieftin.
      Romania este tara producatoare de petrol, si din acest petrol brut se face combustibilul in Romania. Nu cumparam de la arabi, desi pretul de la bursa din NewYork poate fi folosit ca pret de referinta.
      Explicatia pt preturile mari la combustibili de la noi este nesimtirea lui OMV, Petrom, Rompetrol...care vor sa castige cat de mult pot.
      • 0 (0 voturi)    
        :) (Joi, 6 august 2015, 12:37)

        pathfinder [utilizator] i-a raspuns lui bancher

        Bre, da' matale nu stii de gluma? :)
  • -7 (9 voturi)    
    Pai da (Marţi, 4 august 2015, 16:34)

    Crinulet [anonim]

    Pai v-ati raspuns singuri, vezi in articol :
    "in state cu nivel de trai si putere de cumparare mult mai mari decat in Romania pot fi gasiti carburanti mult mai ieftini"


    E VALABIL PENTRU ORICE FEL DE MARFA, DRAGILOR ! UNDE SE CUMPARA MAI MULT PRETUL ESTE INTOTDEAUNA, DAR INTOTDEAUNA , MAI MIC !

    nu vreau sa platesc benzina maiscumpa, dar articlul e doar populism ieftin...
    • +8 (8 voturi)    
      Ai luat in considerare ca acolo nu ai (Marţi, 4 august 2015, 17:06)

      Locke Lamora [utilizator] i-a raspuns lui Crinulet

      1001 taxe idioate? Nu ai accizele Romaniei si nici taxa Fistichiu, 7c? E adevarat ca o piata concurentiala solida regleaza si preturile la limita de jos, posibila...dar nu este factorul cel mai important in stabilirea pretului...doar influenteaza.
    • 0 (0 voturi)    
      Da? (Miercuri, 5 august 2015, 12:45)

      Close [utilizator] i-a raspuns lui Crinulet

      Deci nemtii au benzina mai ieftina pentru ca cumpara multa? Iar noi avem benzina scumpa pentru ca ne-o producem singuri si costa mai mult, nu?

      Nu cred ca toate tarile cu pret mai mic il au pentru ca folosesc mult mai multa benzina. ;) Asta-i explicatie pentru prosti si oameni care nu au idee ce-i aia economie. Nu e acelasi producator, producatorii nu au aceleasi costuri si nu vand pe aceleasi piete. Aici este simplu: OMV trebuie sa-si traga spuza prietene. Si cand o sa se duca si rezervele alea din Marea Neagra o sa vezi ce parteneri strategici buni mai suntem.
  • +14 (14 voturi)    
    Sa facem o greva de achizitie (Marţi, 4 august 2015, 16:36)

    Buturugamica [anonim]

    Propun sa alegem o retea de benzinarii de la care sa nu cumparam 2saptamani sau o luna. Sa vedem daca revizuiesc preturile sau continuam. Daca dau faliment si ceilalti nu au scazut pretul alegem altul.
    Avem asa : OMV Petrom, Lukoil, MOL, Petrom
    Cu care incepem?
    • -1 (1 vot)    
      vise (Miercuri, 5 august 2015, 9:17)

      toxx [utilizator] i-a raspuns lui Buturugamica

      Românii nu vor face asta niciodată. Merge și cu "asta e , ce să facem?" . Că ne găsim noi, 200 de nebuni să nu mai alimentăm cu carburanți 1 lună, este nesemnificativ.
    • +1 (1 vot)    
      ... (Miercuri, 5 august 2015, 9:56)

      Nautilus [utilizator] i-a raspuns lui Buturugamica

      Până prin 2010, când mai cumpăram de la Petrom, cu benzina de "99+" motorul "fornăia" la turaţii medii, 3500-4000 rpm, datorită arderii neregulate.

      Cu benzină Rompetrol sau Mol asta nu s-a întâmplat niciodată.
      • 0 (0 voturi)    
        rasp (Miercuri, 5 august 2015, 15:46)

        Anonim [anonim] i-a raspuns lui Nautilus

        MOL cumpara combustibilul de la Rompetrol. GPL, benzina, motorina, tot
  • +7 (11 voturi)    
    nici o relevanta acest articol.... (Marţi, 4 august 2015, 16:52)

    Bobilu [anonim]

    Dar o serie statistica cu pretul petrolului pe ultimii 2 ani?
    Dar cel cu pretul la pompa?
    Dar cel cu nivelul taxelor?
    Dar cel cu nivelul salariului mediu?
    Dar cu cresterea inflatiei?

    Corelari statistice, in general....astea unde sunt?
    • +4 (8 voturi)    
      Asta ar fi mult prea greu pentru (Marţi, 4 august 2015, 17:57)

      Cuca [utilizator] i-a raspuns lui Bobilu

      onor jurnalistii nostri.
  • +11 (11 voturi)    
    Astazi in Austria: 1.07 - 1.08 EUR/l Motorina (Marţi, 4 august 2015, 17:04)

    Anonim [anonim]

    In Austria exista un proiect, o initiativa a ministerului stintelor si cercetarii de a creste transparenta preturilor la combustibili, cu ajutorul careia consumatorii pot compara preturile la pompa. http://www.spritpreisrechner.at/

    Credeti ca o astfel de initiativa ar fi bine venita pentru Romania?
    • +1 (1 vot)    
      La noi in Ried, (Miercuri, 5 august 2015, 12:42)

      FLORIO [utilizator] i-a raspuns lui Anonim

      motorina e 0,99 centi si benzina 1,21 dar eu zic sa va uitati si in magazine la preturi sa vedeti surprize....calitate proasta, cu gramaje mai mici.... Cine se pricepe sa se uite la cat costa o suta de grame de orice in Romania si vedeti in strainatate. Dar socotiti si veniturile ca sa fie mai pe inteles. Mancarea care e prea ieftina e facuta din cine stie ce si bolile o sa urmeze.
      Dar romanii stau in casa si isi distrug viitorul copiiilor lor. Normal e ca parintii sa se jertfeasca pt copii dar la noi jertfim viitorul copiilor pt ca sa avem matzul plin. Super.
  • +4 (4 voturi)    
    Pentru că românii sunt mai proști. (Miercuri, 5 august 2015, 10:50)

    Mediteranean [utilizator]

    Austria extrage doar 4% din consumul lor din subsolul lor.
    Romania se afla pe locul cinci in Europa la productia de titei si gaze, iar gradul de dependenta de importuri este de 25%, sub media europeana de 50%, a declarat Vasile Iuga, managing partner pentru Europa de Sud-Est in cadrul PriceWaterhouse Coopers (PwC).
    Dar cu toate astea noi românii plătim mult mai mult la pompă față de austrieci!
    Având și salarii de cel puțin 6 ori mai mici decât austriecii!
    Pentru că românii sunt mai proști.
  • +3 (3 voturi)    
    De ce (Miercuri, 5 august 2015, 11:37)

    rms [anonim]

    Intrebati-i pe cei de la PSD, PNL, PDL, etc de ce...Si daca nu raspund uitati-va in declaratiile de avere ale lor si ale rudelor pana la gradul 3 si o sa aflati de ce. E foarte simplu!
  • 0 (0 voturi)    
    moft (Miercuri, 5 august 2015, 13:08)

    ticu [anonim]

    Auzi sa scada pretul! Da in ce tara credeti ca traim?
    Doar daca l-a ajuns pe vreo unul blestemele si si-a rupt un picior, adica accidental, altfel cum?
  • +1 (1 vot)    
    Romania importa 50% din necesarul de petrol (Miercuri, 5 august 2015, 15:40)

    Locke Lamora [utilizator]

    Pe acest petrol se aplica accizele marite de Phonta. Si daca acest petrol ar fi gratis...tot se platesc statului niste accize, grase. Mai aplici si taxa 7c (ca la prosti), mai dai si niste banuti pt falimentuil Bancorex...da da romani, platiti falimentul Bancorex de fiecare data cand alimentati...si uite asa ai niste preturi astronomice...desi 50% din petrol se produce intern, la costuri net inferioare comparativ cu alte tari europene.
    • 0 (0 voturi)    
      am o mare curiozitate (Joi, 6 august 2015, 16:48)

      gabriel [anonim] i-a raspuns lui Locke Lamora

      Au fost cativa ani in urma preturi ale petrolului undeva la 150 dolari barilul. Adica de 3 ori mai mare ca in prezent. Si totusi pretul benzinei/motorinei nu a depasit 6 lei. Sunt sigur ca nici atunci nu mergeau in pierdere benzinariile. Logic ar fi ca acum sa avem un pret de maxim 4 lei. De ce nu e asa?


Abonare la comentarii cu RSS





ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă