Consiliul Concurentei propune intrarea marilor lanturi de hipermarketuri pe piata carburantilor

de CP     HotNews.ro
Marţi, 23 februarie 2016, 12:05 Economie | Energie

Consiliul Concurentei propune un set de masuri pentru stimularea concurentei pe piata carburantilor. Una dintre recomandari este diversificarea ofertei de carburanti prin intrarea pe piata carburantilor a marilor lanturi de hiper/supermarketuri prezente in Romania, potrivit unui comunicat de presa. O alta propunere a Consiliului Concurentei se refera la eliminarea barierelor, prin reducerea numarului de autorizatii, la intrarea pe piata carburantilor. Vezi in text propunerile Consiliului Concurentei.

Ideea intrarii hipermarketurilor pe piata nu ar fi una complet noua pentru acestea, cu atat mai mult cu cat ele desfasoara deja activitati de comercializare a carburantilor in alte state europene (ex: Franta, Germania, Marea Britanie), avand o pondere importanta in cadrul pietelor nationale respective, sustine Consiliul Concurentei. In acest sens, autoritatea de concurenta va initia o serie de discutii cu reprezentantii acestor companii, in vederea identificarii aspectelor care ingreuneaza/impiedica deschiderea de benzinarii si, in masura puterilor conferite de cadrul legal specific/propriu, gasirii de solutii care sa faciliteze accesul pe aceasta piata.

O alta propunere a Consiliului Concurentei se refera la eliminarea barierelor la intrarea pe piata carburantilor. In cazul constructiei de benzinarii, avand in vedere natura activitatii desfasurate in cadrul acestora (manipulare materiale usor inflamabile, toxice) si posibilele riscuri (ex: de explozie) ce trebuie prevenite, numarul autorizatiilor necesare este mai mare decat cel al constructiilor uzuale. Insa, pe langa autorizatiile emise de organele competente intr-un domeniu specific, organele administratiei publice locale (ex: primarii, consilii judetene/locale) pot lua hotarari cu impact asupra modului de folosinta a terenurilor aflate in unitatile administrativ-teritoriale respective. Astfel, exista riscul excesului de reglementare prin impunerea anumitor restrictii de construire, care sa ingreuneze sau chiar sa impiedice constructia de benzinarii intr-o anumita zona/localitate.

De asemenea, Consiliul Concurentei recomanda reducerea perioadei de autorizare a constructiei de noi statii de distributie de carburanti, fapt ce ar conduce la o reducere a costurilor necesare accesului noilor operatori pe piata si ar creste presiunea concurentiala asupra companiilor active la un anumit moment dat.

In acest sens, Consiliul Concurentei va demara un proces de consultare cu reprezentantii organelor guvernamentale/prefecturile de judet, in vederea depistarii/identificarii si a intreprinderii demersurilor legale pentru eliminarea acestora. Prin acest mod, se urmareste favorizarea aparitiei unor noi benzinarii care sa stimuleze concurenta in acest sector.

Printre propunerile Consiliului Concurentei se numara si crearea unei baze de date si a unei aplicatii web/mobile pentru compararea preturilor la carburanti. Aceasta va avea rolul de a stimula concurenta prin pret dintre operatorii economici, pe de o parte, dar si de a asigura consumatorului posibilitatea de a alege carburantii cu cel mai bun raport calitate-pret.

De asemenea, autoritatea de concurenta recomanda Guvernului (respectiv Ministerului Transporturilor) instalarea, la intrarea pe fiecare autostrada, a unor panouri de informare care sa contina date referitoare la numele companiei care detine benzinaria, pozitia la care se afla pe autostrada (ex: km 77) si preturile practicate la carburanti. Aceasta recomandare are rolul de mari transparenta pe piata, venind in sprijinul consumatorilor prin facilitarea accesului la informatii privind oferta existenta pe piata si alegerea celei pe care o considera cea mai potrivita.

O alta propunere este publicarea de catre Ministerul Energiei/Ministerul Economiei, Comertului si Relatiilor cu Mediul de Afaceri a rezultatelor controalelor efectuate cu privire la calitatea carburantilor. Autoritatea publica centrala pentru economie si comert are obligatia monitorizarii sistemului de calitate a benzinei si motorinei in vederea respectarii de catre comercianti a specificatiilor prevazute in reglementarile legale. Pentru a creste presiunea concurentiala, pe de o parte, dar si pentru a asigura o buna  informare a consumatorilor, Consiliul Concurentei recomanda publicarea pe site-ul web al ministerului o situatie centralizata lunara/semestriala cu privire la rezultatele testelor efectuate. Aceasta ar trebui sa contina denumirea companiilor controlate, localizarea benzinariilor care au facut obiectul controlului, precum si rezultatul testelor efec tuate. De asemenea, daca au fost aplicate sanctiuni contraventionale, acestea ar trebui sa fie prezentate publicului.

"Piata comercializarii carburantilor din Romania este foarte concentrata, ceea ce are un impact determinant asupra concurentei.  De aceea, in urma monitorizarilor pe care le-am efectuat, am elaborat cateva recomandari ce ar trebui sa conduca la cresterea concurentei in acest domeniu, principalii beneficiari fiind consumatorii finali", a declarat Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.

Recomandarile sunt publicate pe pagina web a institutiei: www.consiliulconcurentei.ro. Observatiile si punctele de vedere pot fi transmise autoritatii de concurenta, pana la data de 23 martie 2016, prin fax la nr. 021/405.45.08, prin e-mail la adresa industrie@consiliulconcurentei.ro sau prin posta la urmatoarea adresa: Consiliul Concurentei, Piata Presei Libere nr.1, corp D1, sector 1, Bucuresti, cod postal 013701, Oficiul Postal 25 Ghiseul 1.


Citeste mai multe despre   











[P] Ultimele zile de inscrieri la conferinta RIUF YouForum

Conferinta YouForum are loc la Bucuresti, la Sala Palatului, in perioada 1-2 octombrie si propune elevilor si studentilor sesiuni de discutii, ateliere, seminarii si prezentari ale universitatilor din Romania si din strainatate care au drept scop informarea si orientarea tinerilor cu privire la viitoarele alegeri educationale.
5630 vizualizari
  • -2 (14 voturi)    
    povești (Marţi, 23 februarie 2016, 12:17)

    Mazeta [utilizator]

    La noi nu carburanții sunt scumpi, ci salariile mici (în raport cu media europeană). Dar asta, ssstt, e secret.
    • -2 (10 voturi)    
      sunt scumpi si carburantii (Marţi, 23 februarie 2016, 12:35)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      suntem in top 3 la pret carburanti netaxati si neaccizati (adica, daca scadem din pretul benzinei/motorinei toate taxele si impozitele, pretul net al carburantului ramane cam la 50%; la nemti scade la 5%; deci noi avem taxe de 50% din pret, iar nemtii de 95% din pret).
      • -3 (7 voturi)    
        huh (Marţi, 23 februarie 2016, 12:46)

        Mazeta [utilizator] i-a raspuns lui bancher

        Cum? adică în România taxele sunt mici?
      • +5 (7 voturi)    
        Ceeee? (Marţi, 23 februarie 2016, 13:00)

        bobo22 [utilizator] i-a raspuns lui bancher

        Vorbesti prostii. Pretul fara accize si TVA la benzina in Germania este astazi undeva pe la 35% din pretul de la pompa.

        Nu uita ca accizele au un cost fix, deci cu cat pretul petrolului creste, cu atat accizele vor avea o proportie mai mica din pretul de la pompa. Deci cand petrolul era scump, pretul fara accize si TVA la benzina in Germania era pe la 45% din pretul de la pompa.

        Auzi la el... 5%.
        • -1 (3 voturi)    
          informatia o am tot de pe HotNews (Marţi, 23 februarie 2016, 13:58)

          bancher [utilizator] i-a raspuns lui bobo22

          a fost o analiza, acum 2 saptamani privind preturile combustibililor fara taxe in tarile UE.
          Concluzia aceasta era: la nemti 95% din pret era reprezentant de taxe, accize si alte impozite, iar la noi 50%.
    • +1 (3 voturi)    
      degeaba (Marţi, 23 februarie 2016, 13:03)

      AnderT [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      astia fac cartel si la spaga... deci... nu mai visati voi concurenta pe piata...
  • 0 (2 voturi)    
    Ce idee buna! (Marţi, 23 februarie 2016, 12:21)

    mitg [utilizator]

    Numai sa nu injecteze carburantul cu apa, asa cum fac cu carnea ...
  • -1 (9 voturi)    
    nu mai bine (Marţi, 23 februarie 2016, 12:45)

    stefansb [utilizator]

    nu mai bine intra statul? de ce sa nu intre statul pe o piata pe care toata lumea face profit?
    Nu inteleg de ce statul a renuntat la companiile profitabile. de ce nu a pastrat BCR, de ce nu a pastrat petrom...? ar fi insemnat bani foarte multi la buget. asa, mare parte din profiturile companiilor respective iese din economia romaneasca.
    • -5 (5 voturi)    
      atunci la ce bun sa mai intri in UE? (Marţi, 23 februarie 2016, 13:04)

      jackalphonse [utilizator] i-a raspuns lui stefansb

      ce spui tu a fost dat la spaga, "vandut pe un leu". Ai uitat?
    • +1 (5 voturi)    
      Statul este cel mai prost manager (Marţi, 23 februarie 2016, 13:29)

      smc [utilizator] i-a raspuns lui stefansb

      Exemplu: CFR.

      Daca Petrom si BCR mai erau de stat crezi ca aveau succesul pe care-l au acum, ca sunt private?

      Dar statul poate avea actiuni in companiile private.
      Asa, da, functioneaza, in anumite conditii.
    • 0 (2 voturi)    
      din mai multe motive: (Marţi, 23 februarie 2016, 14:00)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui stefansb

      1)era presiuje mare din partea UE sa fie privatizate (nu le privatizam, nu intam in UE)
      2)au adus bani buni la buget. Tariceanu a privatizat BCR si a incasat 1 mld euro din privatizare de la Erste.
      • +1 (3 voturi)    
        pai bun (Marţi, 23 februarie 2016, 14:27)

        stefansb [utilizator] i-a raspuns lui bancher

        dar ce impiedica statul roman sa isi faca acum un lant de benzinarii macar? sau sa promoveze cec bank, unde mai eactionar, incat sa castige o cota de piata importanta. in coreea de sud toate bancile sunt nationale. si nu sunt nici comunisti, nici nu s-at intrerupt legaturile economice cu ei de catre restul democaratiilor. nu zic sa le nationalizam pe toate, dar de ce sa nu castige si statul o cota parte din profitul generat pe piata resectiva?
        stiti care e problema la noi: capitalul. foarte putine din companiile importante au capital romanesc, pt ca in comunism toti au fost nivelati, nu avea nimeni suficient incat sa poata prelua o companie precum petrom. eu ii inteleg pe austrieci, ca n-au nevoie de o companie de stat in industria petrolului, sau banci de stat, pt ca, desi private, companiile lor au capital austriac. deci banii raman in economia lor. dar la noi nu e asa. tot profitul e exportat. iar astea sunt domenii in care chiar si statul roman a fost capabil de profit (exceptant anii de haiducie, anii 90, cand falimenatu bancile). deci, logic vorbind, care-i motivul pt care statul nu-si face un ant de benzinarii, avand in vedere ca nu exista nici o firma romaneasca ce sa fie capabila sa concureze, neavand suficient capital?
  • +8 (10 voturi)    
    care lanturi? (Marţi, 23 februarie 2016, 12:55)

    ernst [utilizator]

    care lanturi de hypermarketuri sunt cunoscute pentru concurenta salbatica promovata si pentru politicile fair-play: las'sa pierdem noi, da' sa fie clientul multumit. Mai degraba o sa cumparati benzina de la RDS -- sa nu va mirati.
    • +1 (3 voturi)    
      sa stii ca, glumind sau nu, e posibil sa fie (Marţi, 23 februarie 2016, 14:02)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui ernst

      adevarat: RCS-RDS sa intre pe piata combustibililor, asa cum au intrat si pe telefonie fixa, telefonie mobila, servicii de internet, livrare energie electrica. Banca la care lucrez cumpara energie electrica de la RCS-RDS...(au cele mai mici preturi de pe piata), asa ca, nu m-as mira ca RCS-RDS sa deschida si niste statii de benzina.
  • +1 (5 voturi)    
    Carburanti de la hipermarket (Marţi, 23 februarie 2016, 12:57)

    Kap [utilizator]

    E o idee excelentă, eu de când aștept să fie deschise și altele după cea de la Carrefour de lângă A1.
    În felul ăsta putem arăta degetul meritat blatiștilor de la marile lanțuri de benzinării, care s-au înâeles să păstreze prețuri mult mai mari decât e cazul.
    Eu aș cumpăra numai de la lanțurile de magazine.
    • 0 (4 voturi)    
      Când or avea și sonde... (Marţi, 23 februarie 2016, 14:08)

      Tescovin [utilizator] i-a raspuns lui Kap

      Discuția e degeaba, câtă vreme materia primă e controlată de câțiva, de la care ia toată lumea: Petrom (extrage intern și rafinează), Rompetrol, Lukoil (care importă de prin țările-mamă sau de aiurea, apoi rafinează), MOL (aduce carburantul de-a gata din Ungaria). Există, teoretic, suficientă concurență pe piața benzinăriilor - e plină țara de benzinari particulari care au regii mai mici decât coloși ca Petromul. Dar ghici de unde cumpără nea Gică benzina ? De la Petrom (Rompetrol, whatever...) !
      Așa că, atunci când Carrefour și-o instala sondă de extracție în parcare la Băneasa și și-o face rafinărie la Orhideea, mai discutăm.
      • +1 (1 vot)    
        La volume mari se schimba kalimera (Marţi, 23 februarie 2016, 14:35)

        Kap [utilizator] i-a raspuns lui Tescovin

        Gică vinde 500 l probabil și preferă să intre sub vreo franciză.
        Carrefour și ceilalți probabil pot investi în 10-30 de benzinării odată și pot negocia prețuri mai bune pe cantități mai mari. Și vor trage agresiv de preț în jos pentru a câștiga clienți. Iar pe mine nu mă va interesa deloc de soarta OMV atunci când Carrefour se va aproviziona de la rafinărie din Burgas sau de prin alte părți de unde va dicta prețul mai mic.
        Un an doi de concurență acerbă și-și vor băga carteliștii mințile-n cap. Sau se vor duce de unde-au venit și-i vor lăsa pe cei ce știu ce e aia concurență și cum se mănâcă retailul.
      • +1 (3 voturi)    
        dar de ar nevoie de sonda sau rafinarie? (Marţi, 23 februarie 2016, 14:57)

        AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui Tescovin

        Dupa logica ta intortochiata Carrefour ar trebui sa aiba in posesie mii de hectare de teren, zeci de fabrici de alimente, bauturi, electronice , etc etc. Comertul cu carburanti e tot comert iar benzina si motorina sunt o marfa ca oricare alta. Zecile de benzinari din tara insa nici nu pot sa viseze insa la traficul din parcarea unui Carrefour.
        • +1 (3 voturi)    
          Benzina (Marţi, 23 februarie 2016, 15:42)

          Tescovin [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

          Benzina nu e chiar o marfă ca oricare alta. Dacă plecăm de la ideea (subliminală în acest articol) că „ăștia mari” s-au cartelizat ca să nu ieftinească prea tare benzina la pompă, atunci fii liniștit - faptul că de-alde Carrefour le vor cumpăra motorina cu vagoanele nu va schimba nimic. Ar însemna ca Petrom să-și saboteze propria afacere, nu ?
          Carrefour n-are nevoie să-și facă propriile ferme de lapte ca să fabrice brânză. Concurența în domeniu este deja suficient de puternică și de reală pentru ca hipermarketurile să aibă pârghii de influență. La benzină însă, „fermierii” sunt foarte puțini.
        • +1 (1 vot)    
          Logica e simplă, nu vezi pădurea de copaci (Marţi, 23 februarie 2016, 16:15)

          Kap [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

          Cât mai simplu: Carrefour e RETAILER (vânzător cu amănuntul, nu trebuie să fie producător!!!!!!) și va găsi furnizorul cu cel mai mic preț și va furniza combustibilii cei mai ieftini. Mai citește o dată, nu va cumpăra neapărat din România!
          Asta e o șansă de a fi spart cartelul acestor hoți din domeniul energiei, marile lanțuri și consumatorii ar avea de câștigat.
  • 0 (0 voturi)    
    CC copiaza ... (Marţi, 23 februarie 2016, 15:38)

    dagenia [utilizator]

    ... dupa ANCOM ;)


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri